تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

کلاب هاوس، عادی سازی گفت‌وگو

ای‌کاش حکومت فیلترینگ را در همه شبکه‌های اجتماعی کنار می‌گذاشت. در هر حال تمرین گفت‌وشنود با شبکه اجتماعی کلاب هاوس در بین دورترین آدم‌ها آغاز شده است.

کد خبر: ۸۴۸۵۶
۱۰:۵۰ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۰

کلاب هاوس، عادی سازی گفت‌وگو

دیدارنیوز - سیدمحمدعلی ابطحی در روزنامه اعتماد نوشت: از وقتی فضای ارتباطات مردم کره‌زمین از بالای آسمان‌ها و در فضایی بدون اجازه ورود حکومت‌ها مستقر شده است، هر روز فصل جدید و نوع تازه‌ای از ارتباطات تجربه می‌شود.

مهم‌ترین تاثیر کل این ارتباطات نزدیک شدن چارچوب ذهنی افراد در کلیات مسائل به یکدیگر است. اتفاق جدید که تحول بزرگی است، شبکه مجازی کلاب هاوس است. این شبکه اجتماعی فقط با سخن گفتن و حرف شنیدن پیش می‌رود.نه کامنتی می‌توان گذاشت.

نه عکسی.  و امکان فیک بودن به حداقل می‌رسد. اتفاقی که در شبکه‌های اجتماع دیگری مثل توییتر فضا را خیلی وحشی کرده است. ایرانیان به صورت جدی و تفریحی به سرعت وارد این شبکه شده‌اند و به صورت فعال در آن هستند. خصوصیت برجسته این شبکه گفت‌وشنود است. باید حرف زد و باید شنید. برای همه حداقل برای شنیدن در همه روم‌ها با موضوعات مختلف آزاد است. طبیعی است افراد با گرایش‌هایی که دارند اتاق‌هایی تشکیل می‌دهند.

هرکسی هم می‌تواند اتاقی بزند که در آن دوستان و هوادارانش با عنوان مشخصی بیایند و صحبت کنند. در حوزه سیاسی اتفاق عجیبی افتاده است. آدم‌ها به ترتیب بالا می‌آیند و سوال می‌کنند و یا حرف می‌زنند. بیشتر در اتاق‌هایی که مهمان دعوت شده‌اند پرسش و پاسخ هم صورت می‌گیرد. گاهی فاصله اعتقاد و فکری و سیاسی سوال‌کننده و سوال‌شونده، به اندازه زمین و آسمان است اما می‌شنوند. یخ شدن کینه‌ها و کدورت‌های خشن و البته با حفظ مواضع، حرف زدن باهم یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات سیاسی و نتیجه‌بخش گذشته‌های فضای مجازی است. این اتفاق به صورت نرم در حال انجام شدن است.  متاسفانه تلاش‌های افراطیون دو سو خیلی بر این متمرکز شده که این اتفاق صورت نپذیرد. 

شاید قابل درک باشد پس از این همه اتفاقات و فاصله‌های احیانا خونین در طول این دهه‌ها، برای نیروهای میانی و منصف استفاده از این فضا مشکل باشد و همه قاصد انتقام‌گیری باشند. تندروهای دو طرف در این فضا اصراردارند که صدای دیگری شنیده نشود و این شبکه را وزن‌کشی به حساب می‌آوردند. در خیلی از موارد این کینه‌های دیرین قابل درک است. تا به حال دو طرف رسانه‌های خود را داشته‌اند و پشت به هم بد و بیراه می‌گفتند.گفت‌وشنود را برنمی‌تابیدند. عرفی‌سازی گفت‌وگو با همه، می‌توانست تندروی‌ها را به حاشیه بکشاند. و مهم‌تر اینکه واقعیت‌هایی در دو طرف عریان و بی‌سانسور منتقل می‌شود. 

در حوزه سیاست یکی از جنجالی‌ترین روم‌های سیاسی رادوتن از روزنامه‌نگاران سرشناس، فرید مدرسی و احسان کیان ارثی در این ایام به راه انداختند. تلاش این دو روزنامه‌نگار برای آوردن شخصیت‌های سیاسی و کاندیداها و به خصوص شخص آقای ظریف ستودنی بود و البته سروصدا به پا کرد.  دوستان آن‌ور آبی معترض شدند. آقای ظریف وزیر خارجه بود و مدیران اتاق هم باید با قوانین جمهوری اسلامی اداره کنند. ولی ای‌کاش اعتراض در گفت و شنود باقی می‌ماند و به ریپورت فرید مدرسی منجر نمی‌شد که شد. و باید همه فرهیختگان از این بلاک کردن‌ها و نشنیده شدن‌های مخالف برائت بجویند.

همچنان که ای‌کاش حکومت فیلترینگ را در همه شبکه‌های اجتماعی کنار می‌گذاشت. در هر حال تمرین گفت‌وشنود با این شبکه اجتماعی آغاز شده است. در بین دورترین آدم‌ها. با همه مشکلات باز هم این شبکه اجتماعی نشان داد که گفت‌وگو آنقدرها هم سخت نیست.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی