تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تفاهم استراتژیک با چین و عصر خردورزی

کد خبر: ۸۴۸۱۸
۱۴:۱۴ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۰

دیدارنیوز _ سید مازیار علوی*: تفاهم نامه استراتژیک ایران-چین  بی تردید تصمیمی هوشمندانه و ارزشمندست.

چین یا هرسرمایه گذار اقتصادی دیگر در پی حداکثر کردن مطلوبیت خویش است؛ هر گزاره‌ی دیگری در این بخش ساده انگاری است.
در روزگار نوین، پیشینه چین در تعامل با کشورها، همان رویه بریتانیا و پرتغال قرون ۱۶ تا ۱۹ است فقط شیک‌تر و مجلسی‌تر از   #کمپانی_هندشرقی.

سوت مسابقه‌ی بَرَندگی در این تفاهم، از هنگام شروع عقد قرارداد‌ها آغاز می‌شود؛ جایی که بایست عصاره تجارب بخش خصوصی مانند اتاق‌های بازرگانی، کانون‌های حقوقی و قراردادی بین الملل، و نهاد‌های مشابه حتما و الزاما هم وزن و هم اندازه نظر دولتی‌ها لحاظ شود.

 به شخصه اهمیت آثار و تبعات فرهنگی و اجتماعی این تفاهم را کمتر از آثار سیاسی و اقتصادی آن نمی‌دانم امری که ظاهرا مغفول مانده؛ لازمست جامعه شناسان، خبرگان فرهنگی-اجتماعی و حتی روانشناسان تحلیل، پیش بینی و آینده نگری خود را از این کلان رویداد کشور منتشر کنند.
(به طور مثال خیل چینی‌هایی که برای کار به به ایران می‌آیند رسومی دارند خرده فرهنگ‌های را ایجاد می‌کنند، شکل‌های نوینی از آسیب‌های اجتماعی پدید خواهد آمد،    عواطف و احساسات دارند و احتمالا روابط رسمی و غیر رسمی بین طرفین شکل خواهد گرفت و ده‌ها مساله دیگر انسانی)

از منظر بسیاری صاحب نظران مستقل، شرق و غربی مشابه دوران جنگ سرد وجود ندارد؛ امروزه تقسیم درست، درونی و بیرونی بودن وقایع است. از یاد نبریم در هر رویداد و تصمیم گیری کلانی امید ما باید به منابع و فرزندان این سرزمین و قدرت درون زای خویش باشد نه چین و آمریکا و ...

این اقدام راهبردی بر کل محیط کسب و کار ایران کم و بیش تاثیر خواهد گذاشت؛ به یقین کارآفرینان و افراد موفق زودتر و دقیق‌تر از سایرین فرصت‌های نهفته در متن و حتی حاشیه این بازار بزرگ را شناسایی و برای آن طراحی خواهند داشت (از بازار‌های عمده تجاری گرفته تا خرده بازار‌هایی از نوع خدماتی مانند آموزش، اسکان و ...) پیرامون اثرات این تفاهم بر فضای کسب و کار کشور مفصل‌تر و در یادداشتی دیگر با نگاهی تخصصی نکاتی را تقدیم خواهم کرد.

در عصر خردورزی و هوشمندی تعصب بی پایه، دشمنی بی اساس و اقدام بدون منفعت ملی، ارتجاع و جمود ذهنی است هرچه هست رقابت تمدنی برای توسعه و بقاست پس پسندیده‌تر آن است که همه متخصصین و اهل فن دست در دست هم با ارائه نظرات و نکات حوزه تخصصی خود، قطعات این پازل را تکمیل و به فهم همه جانبه ابعاد تهدید‌ها و فرصت‌های پیش رو کمک کنیم.

*مدرس دانشگاه و دکتری تخصصی مدیریت کارآفرینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی