معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه تامین امنیت کشور شبانهروزی است و روز تعطیل و غیرتعطیل ندارد، گفت: اگر ۱۰۰ گروه تروریستی قصد عملیات تروریستی داخل کشور را داشته باشند ۹۹ درصد آن خنثی شود، قابل گزارش دهی نیست، اما اگر یک مورد رخ دهد، مبنای اظهارنظر قرار میگیرد.
دیدارنیوز ـ حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با تشریح اقدامات دست اندرکاران تامین امنیت کشور در سالهای اخیر درباره سختترین و بهترین سال دولت تدبیر و امید از حیث مسائل امنیتی گفت: در چهار سال نخست دولت یازدهم در بروز و ظهور مسائل امنیتی وضعیت مناسبتری در کشور حاکم بود و حتی نسبت به قبل هم شرایط بهتری داشتیم. البته نگاه و رویکرد وزارت کشور مبتنی بر پیشگیری بوده است. هرچند در حوزهها و مسائل امنیتی امور راحتی پذیر نیستند.
اگر غفلت کنیم تهدیدات بالقوه، به فعلیت درمیآید
وی با بیان اینکه هیچ کشوری بدون تهدید نیست، اما نوع تهدیدها متفاوت است، ادامه داد: ایران به لحاظ ژئوپولیتیکی و بسیاری از معیارهایی که وجود دارد، یک سری تهدیدات مضاعف دارد. با شرایطی که ما داریم و دشمنیها و جنگهای نیابتی که در کشورهای پیرامونی ما در سالهای گذشته شکل گرفته، طبیعتا هم در حوزههای نظامی و دفاعی بیرون کشور و هم در حوزههای امنیت داخل کشور باید بیشتر دقت شود؛ بنابراین در امنترین ایام هم نمیتوان تصور کرد تهدیدی متوجه کشور نشود، چون تهدیدات بالقوه همیشه وجود دارد و اگر غفلت شود به فعلیت درمیآید.
وی اضافه کرد: در واقع در شرایط آرام حتما باید بیشتر دقت کرد در غیر این صورت ممکن است برای امنیت کشور مشکلاتی به وجود بیاید. در این حوزه هم تامین امنیت عمومی مردم و همچنین جلوگیری از اقدامات تروریستی و تامین امنیت مرزها را داریم که مجموعه آنها معدل امنیت کشور را تعیین میکند.
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: با تلاش دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی کشور و دستگاههای نظامی و انتظامی بسیاری از تهدیداتی که میتوانست در داخل کشور ناامنی ایجاد کند، اتفاق نیفتاد، اما واقعیت این است که آنچه در حوزه امنیت احتمال میرود که اتفاق بیفتد، اما نمیافتد قابل گزارشدهی نیست و آنچه که اتفاق میافتد بیشتر نمود پیدا میکند. یعنی اگر ۱۰۰ گروه تروریستی قصد عملیات تروریستی داخل کشور را داشته باشند ۹۹ درصد آن خنثی شود قابل گزارش دهی نیست، اما اگر یک مورد رخ دهد مبنای اظهار نظر قرار میگیرد که البته آن یک مورد هم زیاد است. تامین امنیت کشور شبانهروزی است و تعطیل و غیرتعطیل ندارد. با این حال گاهی وقایعی رخ میدهد که دستاندرکاران امنیت و مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
ذوالفقاری با اشاره به حوادث دی ماه ۹۸ اظهار داشت: حوادث دی ماه دلایل متعددی داشت که مسئولان و مقامات در جریان هستند. واقعیت این است که دولت از سال ۹۷ وارد شرایط دیگری شد. در آن سال مباحثی از سوی دولت ترامپ مطرح میشد مبنی بر اینکه تابستان داغی پیش روی ایران است و یا ایرانیان جشن چهلمین سال انقلاب را نخواهند گرفت. تهدیدات در این حد در سطح بینالملل، منطقه و داخل مطرح شد که با هوشیاری مردم و تلاش شبانهروزی دست اندرکاران و تمرکز بر روی نقاط پیشگیرانه چنین اتفاقی نیفتاد.
وی ادامه داد: یکی از پروژهها این بود که بحث اعتصاب از اعتراض جلوتر بیفتد یعنی ابتدا اعتصاب و بعد اعتراض و بعد از آن اغتشاش را داشته باشیم. همه اینها در دستگاهها و اتاق برآوردهای امنیتی بررسی و تلاش میشد از وقوع اتفاق جلوگیری شود. اگر به حافظه خود برگردیم در سال ۹۷ با وجود همه تنشها از حیث اقتصادی و وجود بسترهای اعتراضی در جامعه، با اقدامات ایجابی مشکلی در بحث امنیت به وجود نیامد. در همین سال مراسم اربعین را هم داشتیم که مسوولیتش بر عهده همین حوزه امنیتی بود.
امیدوارم روزی روایت صحیحی از حوادث آبان ۹۸ بیان شود
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به تداوم اعمال فشار و تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران در سال ۹۸ گفت: اگر بخواهم پاسخ صریحی درباره سختترین سال از حیث امنیتی بدهم، شاید تلخترین حادثه امنیتی یا اجتماعی- امنیتی حادثه آبان ۹۸ بود که امیدوارم روایت صحیح آن روزی در جای خود بیان شود که چه بود و چه شد.
وی اظهار کرد: البته در آنجا هم ما شاهد فضاسازیها و دامن زدنها بودیم مثلاً برخی مسئولان اخیراً تعداد جانباختگان را ۴۰۰ نفر اعلام کردند که بسیار تعجب کردم. در حالی که این گزارش خلاف واقع و کذب بود. با دستور مقام معظم رهبری، برخی جانباختگان در حکم شهید قرار گرفتند و برخی دیگر هم دیهبگیر شدند که این موضوع در سازمان برنامه و بودجه پیگیری شد. نیمی از دیه این افراد در یک مرحله پرداخت شد و بخش دوم آن هم در حال انجام است. البته انحصار وراثت برخی طول کشید، اما اعتبار آن تامین شده است.
پاسخ جدید به ادعاها درباره تعداد جانباختگان حوادث آبان ماه ۹۸ / عدهای از اعتراضات مردم سوءاستفاده کردند
وی گفت: برخی هم در درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی جلوی مقر این نیروها جان باختند که تعداد همه اینها مشخص است. علاوه براین فردی در جایی جان باخته و در شهر دیگری به خاک سپرده شده است برای همین دوبارهشماری وجود داشت که اصلاح شد. آمار جانباختگان همان ۲۳۰ نفر است که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، اما رسانههای معاند تعداد جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند که اصلاً چنین نبود.
ذوالفقاری با تاکید بر اینکه جان باختن حتی یک نفر هم برای همه مقامات و مسئولان کشور، به ویژه دستاندرکاران حوزه امنیتی بسیار سخت است، گفت: شاید بیش از هر جای دیگری خود مسوولان مربوطه در دستگاههای مختلف و بالاترین نیروها وارد عمل شدند و بررسی کردند. فقط به چه علت این قضایا به وجود آمد که آن هم در جای خود مورد بررسی قرار گرفته است.
معاون امنیتی وزارت کشور افزود: این داستان به لحاظ نوع حوادث رخ داده، نوع خسارت وارد شده و نوع خشونتهایی که برخی از صحنه اغتشاش داشتند، تلخترین حادثهای بود که اتفاق افتاد. خسارت زیادی به اموال مردم و اموال نیروهای تامینکننده امنیت وارد شد و اتفاقاتی که رخ داد کاملاً متفاوت بود.
عدهای از اعتراضات مردم سوءاستفاده کردند
وی ادامه داد: سال ۹۹ با وجود تجمعات گسترده و مختلف از جمله تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر و استان و اعتراض آنان، هیچ خشونتی بین پلیس و این اعتراضات وجود نداشت. اگر منظور در آبان ۹۸ اعتراض به سهمیه بندی سوخت بود، اعتراض روش دارد. اعلام اینکه این قیمت روی تورم تاثیر میگذارد، جای خود را دارد، اما عدهای از اعتراض عادی مردم با نیات و اهداف دیگری سوء استفاده کردند و دست به خشونت زدند و با نیروهای تامین کننده امنیت در داخل شهرها درگیر شدند و این اتفاقات تلخ رخ داد.
اطلس امنیت در حال نهایی شدن است
مسئول ستاد امنیت انتخابات کشور در بخش دیگری از این گفتگو به تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات خرداد ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: برای انتخابات، ستاد انتخابات تشکیل میشود که در آنجا عضو هستم. علاوه بر این اطلس امنیت کشور با توجه به تغییرانی که وجود دارد، در حال بهروز رسانی و تقریبا در حال نهایی شدن است که برای پیشبینی و تدبیر ابلاغ خواهد شد.
تمهیدات تامین امنیت انتخابات اندیشیده شده است
مسوول ستاد امنیت انتخابات کشور با بیان اینکه تمهیدات لازم برای امنیت روز انتخابات را از همین الان شروع کردهایم، گفت: امنیت انتخابات فقط مربوط به روز برگزاری انتخابات نیست. در این زمینه چند مرحله در نظر گرفته شده است؛ یک مرحله قبل از ثبت نام نامزدها به ویژه در حوزه ریاست جمهوری است؛ مرحله بعد از زمان ثبتنام تا اعلام نتیجه تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان برای ریاست جمهوری و از طریق مجلس شورای اسلامی برای شوراهاست که آن هم برای ما موضوعیت دارد و برای هر کدام از این مقاطع تدابیر خاص در نظر گرفته میشود.
ذوالفقاری گفت: مرحله سوم از زمان شروع تبلیغات تا پایان تبلیغات است و مرحله چهارم به زمان پایان تبلیغات تا روز برگزاری انتخابات اختصاص دارد که هر کدام برای ما تفاوتهای خاص خود را دارد و ممکن است در آن مقطع اتفاقات یا تخلفات و اقدامات خلاف قانون توسط ستادها و ... روی دهد.
به گفته این مقام مسئول، مراحل بعد روز برگزاری انتخابات تا پایان اخذ رایگیری و آغاز شمارش آرا تا پایان شمارش آرا است که باید امنیت تامین شود. مرحله آخر هم اعلام نتیجه است که هر کدام از اینها مستلزم برآوردهای اطلاعاتی و پیشبینی و تدبیر است.
وی ادامه داد: بخش عمده کار ما ممکن است به شکل امنیتی ظهور و بروز پیدا نکند وقتی برآوردها را داریم و پیشبینیها را میکنیم، باید به بخشهای مسئول مرتبط و کاندیداها و مسئولان ستاد انتخاباتی، جریانات سیاسی یا مسئولان قوا وضعیت را انعکاس دهیم و برای جلوگیری از برخی تنشها از قبل اقدام کنیم. در واقع برای برآورد حداقلی، پیشبینی حداکثری را در نظر گرفتیم تا انتخابات در امنیت کامل برگزار شود.
طرح ملی مدیریت هوشمند پیشنهاد دبیرخانه کمیته امنیتی انتظامی ستاد کرونا بود
رییس کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به برگزاری شصت و یک جلسه کمیته امنیتی- انتظامی مقابله با کرونا در سال گذشته، اظهارکرد: این کمیته از اسفند ۹۸ شروع به کار کرد و به لحاظ ترکیب و کارکردی که در حوزههای امنیتی و انتظامی و بخشهای مختلف داشت، مورد توجه ستاد ملی و ریاست محترم جمهوری قرار گرفت و تقریبا به مرجعی برای بررسی کارشناسی و جمعبندی و تصمیمسازی ستاد ملی کرونا تبدیل شد.
ذوالفقاری با بیان اینکه پیشنهاد حدود ۸۰ درصد از مصوبات ستاد ملی از طریق کمیته امنیتی اجتماعی مطرح شد، اظهار کرد: وفاق خوبی بین دستگاهها، معاونان وزارت بهداشت، دستگاههای اطلاعاتی امنیتی، صدا و سیما، دادستانی، نیروی انتظامی، رسانهها، اصناف و وزارت صنعت معدن و تجارت شکل گرفت.
طرح مدیریت هوشمند با ۱۴ بار ویرایش نهایی شد
رییس کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: دو طرح مدیریت هوشمند محدودیتها و طرح شهید قاسم سلیمانی در این کمیته مطرح شد. پیشنهاد دهنده طرح شهید قاسم سلیمانی سازمان بسیج مستضعفین بود و طرح محدودیت هوشمند را هم دبیرخانه کمیته امنیتی انتظامی پیشنهاد کرد. این طرح بین ما و ستاد ملی۱۴ بار ویرایش و در نهایت بر روی آن اجماع شد.
وی با بیان اینکه در زمان آغاز اجرای طرح مدیریت هوشمند روزانه ۵۰۰ فوتی در کشور در اثر کرونا داشتیم، ادامه داد: در کنار طرح مدیریت هوشمند، طرح غربالگری، بهداشت، آموزش، اطلاع رسانی و اقدامات دیگری هم انجام شد که همه موارد با همراهی مردم اتفاق افتاد.
طرح مدیریت هوشمند تا ۸۰ درصد مراعات شد
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: بنابراین محدودیتها در طرح مدیریت هوشمند با لحاظ کردن همه این ظرافتها تدوین شد و ترددها در کنار هم قرار گرفت. در مجموع خوشبختانه شاهد رعایت ۸۰ درصدی این برنامهها بودیم البته در برخی موارد کمتر مراعات شد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح ملی مدیریت هوشمند به کادر درمانی کشور هم کمک کرد، گفت: اواخر مهر ماه و اوایل آبان برخی بیمارستانها ظرفیتی برای پذیرش بیمار نداشتند، اما با اجرای این طرح تعداد مبتلایان کاهش یافت. اگر گفته میشود پاساژی در وضعیت قرمز و نارنجی محدود شده است، به دلیل تجمع مردم و احتمال انتقال ویروس است و بستن مغازه و محدودیت در جادهها و تردد در شهرها و بستن مدارس و غیرحضوری کردن کلاس درسهای آموزشی هدف نیست، بلکه همانطور که گفته شد، هدف ایجاد فاصلهگذاری اجتماعی است.
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم با کمترین محدودیت، فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنیم به نفع کشور است، افزود: در هر صورت اعمال محدودیت برای کشور هزینه دارد و برای کم کردن هزینهها باید همه یاد بگیریم که فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کنیم تا به اعمال محدودیتهای شدید نیاز نباشد.