تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

۷۰ نکته جالب از زندگی مارادونا که شاید نشنیده باشید!

درباره شماره ۱۰ ابدی فوتبال دنیا بسیار نوشته شده و حالا با جذاب‌ترین واقعیت‌های زندگی و مرگ مارادونا آشنا خواهید شد.

کد خبر: ۸۴۶۵۴
۱۶:۰۶ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
۷۰ نکته جالب از زندگی مارادونا که شاید نشنیده باشید!

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: زمستان گذشته دیگو آرماندو مارادونا اسطوره بی‌تکرار فوتبال جهان درگذشت و طرفداران فوتبال را برای همیشه سوگوار کرد. مارادونا یک تنه فوتبال را در جهان تکان داد و سطح آن را بالا برد. او به شماره ۱۰ ارزشی افسانه‌ای بخشید و تبدیل به یک فرابشر در زمین چمن شد تا جایی که از مرز‌های آرژانتین گذشت و همه اقوام و ملل شیفته و دیوانه بازی او شدند. این مطلب به نکته های جالب زندگی مارادونا در ۷۰ بند می‌پردازد. 


۱ ـ دیگو ماردونا در ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰ در حومه شهر بوئنوس آیرس به دنیا آمد.

۲- او ۹۱ بار برای تیم ملی آرژانتین بازی کرد و ۳۴ بار گل زد.

۳- دیگو در چهار جام جهانی برای تیم ملی آرژانتین به میدان رفت.

۴- مارادونا در دوران حرفه‌ای خود ابتدا در باشگاه بوکا جونیورز حضور یافت. در سال ۱۹۸۴ به باشگاه ناپولی پیوست و دو بار این تیم را به قهرمانی سری آ رساند.

۵- او رکورددار بازی در جام جهانی در موقعیت کاپیتانی است. دیگو ۱۶ بار در مقام کاپیتان آرژانتین در جام جهانی بازی کرد.
 
۷۰ نکته جالب از زندگی مارادونا که شاید نشنیده باشید!

۶- تجربه بازی او در جام‌های جهانی به ۲۱ بازی می‌رسد.

۷- اولین حضور او در یک باشگاه حرفه‌ای در ۱۵ سالگی و برای باشگاه ارژنتینوس جونیورز رخ داد، ۲۰ اکتبر ۱۹۷۶!

۸- مارادونا عضوی مهم از تیم ملی جوانان آرژانتین بود که در جام جهانی  ۱۹۷۹ در ژاپن قهرمان دنیا شد.  

۹- در ۲۷ فوریه ۱۹۷۷ او برای نخستین بار پیراهن تیم ملی آرژانتین را در ورزشگاه بومبونرا و مقابل مجارستان پوشید در حالی که هنوز ۱۶ سالش تمام نشده بود.

۱۰- دیگو علاقه زیادی به دو چهره سیاسی چپ‌گرا داشت و تصویر چه‌گوارا را روی بازو و تصویر فیدل کاسترو را روی ساق پای چپش خالکوبی کرد.

۱۱- در جام جهانی بیشترین تعداد خطا روی یک بازیکن در جام جهانی ۱۹۸۶ برای مارادونا ثبت شد. او را ۵۳ بار با خطا متوقف کردند.

۱۲- در بازی مقابل ایتالیا در جام جهانی ۱۹۸۲ نیز رکورد بیشترین خطا بر روی یک بازیکن به مارادونا رسید.

۱۳- مارادونا کاپیتان تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶ بود و در فینال آلمان غربی را شکست داد و قهرمان شد.
 
۷۰ نکته جالب از زندگی مارادونا که شاید نشنیده باشید!

۱۴- توپ طلا و عنوان بهترین بازیکن جام جهانی مکزیک به او رسید.

۱۵- بازی آرژانتین و انگلیس در جام جهانی ۲۹۸۶ جایی بود که مارادونا با استفاده از دستش به گل رسید و در پایان مسابقه نیز وقتی از او در این باره سوال شد گفت: «گل با همکاری سر مارادونا و دست خدا به ثمر رسید!»

۱۶- او یا ناپولی قهرمان سری آ در سال ۱۹۸۷ شد و این عنوان را در سال ۱۹۹۰ نیز تکرار کرد و در ۱۹۸۹ نیز جام یوفا را برد.

۱۷- در جام جهانی ۱۹۹۴ مارادونا فقط در دو بازی به میدان رفت و یک گل به یونان زد و بعد به خاطر مثبت اعلام شدن تست دوپینگ، مجبور به ترک مسابقات شد و به خانه برگشت.

۱۸- ماردونا در ۷ نوامبر ۱۹۸۹ با کلودیا ویلافانه در بوئنوس آیرس ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۴ از او جدا شد.

۱۹- در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار مارادونا میزبانی یک برنامه «تاک‌شو» را در تلویزیون آرژانتین بر عهده گرفت و نخستین مهمان او نیز پله مروارید سیاه برزیل بود که رقیب او در عنوان بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال محسوب می‌شد.

۲۰- اکتبر سال ۲۰۰۸ مارادونا سرمربیگری تیم ملای آرژانتین را پذیرفت.

۲۱- در دوران مربیگری مارادونا در آرژانتین، باخت ۶ بر ۱ آلبی سلسته مقابل بولیوی، سخت‌ترین شکست تاریخ این تیم را تا آن موقع به نام دیگو ثبت کرد و انتقادات زیادی را علیه او برانگیخت.

۲۲- مارادونا در مقام مربی تیم ملی آرژانتین نخستین بار در ۱۹ نوامبر ۲۰۰۸ روبروی اسکاتلند در ورزشگاه همپدن پارک ایستاد و بازی را با یک گل برد.

۲۳- مارادونا روز ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ و مقارن با درگذشت جورج بست و فیدل کاسترو بر اثر حمله قلبی درگذشت.

۲۴- در کنفرانس خبری مربیان در مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۱۰ مارادونا با سالواتوره باگنی هم‌تیمی سابقش در ناپولی روبرو شد و از روی نرده پرید تا او را در آغوش بگیرد. باگنی در کنفرانس خبری گفت که مارادونا همیشه کاری می‌کند تا دیگران را غافلگیر کند.

۲۵- مارادونا در جام جهانی ۲۰۱۰ وقتی آرژانتین از دور مسابقات حذف شد به دفاع از مسی پرداخت و گفت: «هر کسی به لیونل مسی ایراد می‌گیرد که او جام جهانی نبرده، احمق و سفیه است.»  
 
۷۰ نکته جالب از زندگی مارادونا که شاید نشنیده باشید!

۲۶- خورخه والدانو، هم‌تیمی سابق او در تیم ملی، درباره مارادونا در سال ۲۰۰۶ گفت: «دیگو کسی است که بسیاری از مردم می‌خواهند از او الگوبرداری کنند، شخصیتی بحث‌برانگیز، هم دوست داشتنی و هم منفور، که گاهی آشفتگی بزرگی را به وجود می‌آورد، خصوصاً در آرژانتین ... تأکید بر زندگی شخصی او یک اشتباه است. او زندگی خود را به یک نمایش تبدیل کرده است و یک مصیبت شخصی را سپری می‌کند که نباید از او تقلید کرد.»

۲۷- فدراسیون فوتبال آرژانتین یک بار از فیفا خواست که پیراهن شماره ۱۰ را در فوتبال به افتخار مارادونا بازنشسته کند، اما فیفا قبول نکرد.

۲۸- باشگاه آرژنتینوس جونیورز استادیوم خود را پس از مرگ دیگو، به نام کامل او تغییر داد.

۲۹- مارادونا پس از شکست انگلستان در جام جهانی ۱۹۸۶ به رسانه‌ها گفت: «این فراتر از شکست یک تیم فوتبال بود، ما یک کشور را شکست دادیم.»

۳۰- او یک بار در سال ۱۹۹۶ گفت: «من به مواد مخدر اعتیاد داشته‌ام و دارم و خواهم داشت. کسی که درگیر مواد مخدر است باید هر روز با ان بجنگد.»

۳۱- در سال ۲۰۰۰ فیفا تصمیم گرفت بهترین بازیکن قرن گذشته را معرفی کند و این عنوان را مشترکا به مارادونا و پله اعطا کرد. پله پس از این ماجرا گفت: «اگر دیگو خود را بهترین بازیکن قرن می‌‍داند مشکل اوست...»

۳۲- در جام جهانی ۱۹۹۰ وقتی از کارلوس بیلاردو در مورد ترکیب تیم ملی آرژانتین سوال شد او گفت: «مارادونا و ۱۰ نفر دیگر...»

۳۳- مارادونا در سال ۲۰۰۵ به عنوان قائم مقام باشگاه بوکا جونیورز معرفی شد، اما یک سال بعد از این سمت کناره گرفت.

۳۴- امیر کوشتوریتسا فیلمساز شهیر صرب، در سال ۲۰۰۸ فیلمی مستند از مارادونا سخت و آن را راهی فستیوال کن کرد.
 
۷۰ نکته جالب از زندگی مارادونا که شاید نشنیده باشید!

۳۵- در سال ۱۹۸۶ بابی رابسون سرمربی تیم ملی انگلیس درباره دیگو به کنایه گفت: «با مارادونا، آرسنال هم می‌تواند جام جهانی را ببرد!»

۳۶- فیل نیل مدافع سابق انگلستان در سال ۱۹۷۸ درباره مارادونای ۱۸ ساله گفت: «این پسر واقعا معرکه است. بهترین بازیکنی که تا حالا دیده‌ام.»

۳۷- هواداران مارادونا در سال ۱۹۹۸، «کلیسای مارادونا» را شروع به ساخت کردند و از او یک قدیس ساختند و حتی تاریخ تولد او را به عنوان یک مبدأ زمانی نام نهادند. آن‌ها ۳۰ اکنبر ۲۰۲۰ را «سال ۶۰ بعد از میلاد مارادونا» خواندند!  

۳۸- مارادونا در بازی بسیار مشهور آرژانتین مقابل انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶، چهار دقیقه بعد از گل مشهور به «دست خدا» موفق شد با دریبل مدافعان و پیتر شیلتون گلر انگلیس گل دوم تیمش را بزندف گلی که عنوان «گل قرن» را به خود اختصاص داد.

۳۹- یک شو تلویزیونی در فرانسه از عروسکی شبیه به مارادونا استفاده کرد.

۴۰- مارادونا روابط عمیق دوستانه‌ای با فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا و برادرش رائول داشت.

۴۱- او در سال ۱۹۹۱ و پس از اتهام به مصرف کوکایین در ناپل، مجبور به ترک باشگاه ناپولی شد.

۴۲- دیگو از حضور در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان امتناع کرد و گفت: «من نیامدمن اینجا که ببینم پله در اطرافم قدم می‌زند!»

۴۳- وقتی مارادونا مربی تیم ملی آرژانتین شد، پله در ادامه جدال لفظی‌اش با او گفت: «این تقصیر ماردونا نیست، مقصر کسی است که او را استخدام کرده.» و مارادونا هم در جواب گفت: «پله باید به موزه برگردد و آنجا بماند.»

۴۴- مقامات مالی ایتالیایی در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که مارادونا ۳۷ میلیون یورو به نظام مالی این کشور بدهکار است در حالی که بیش از نیمی از این مبلغ، بهره بانکی افزوده شده به بدهی اولیه است.

۴۵- مارادونا در دورانی که در تیم‌های محلی بازی می‌کرد به طور میانگین نیم گل در هر بازی به ثمر رساند.

۴۶- دیگو پنجمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی آرژانتین است. بالادست او لیونل مسی، گابی باتیستوتا، سرجیو آگوئرو و هرنان کرسپو قرار دارند.

۴۷- یک گروه از هواداران افراطی اسکاتلندی به نام «ارتش تارتان» شعار‌هایی در ستایش مارادونا به خاطر حذف انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ ساختند.

۴۸- مارادونا درباره جام جهانی ۱۹۹۸ گفت: «بازیکنان نیاز به فضای زیادی دارند. آن‌ها شبیه ربات هستند و به جای ماساژ، بیشتر به روغنکاری نیاز دارند!»

۴۹- موسسه بین دولتی استفاده از میکرو جلبک‌های اسپیرولینا در برابر سوء تغذیه موسوم به IMSAM، مارادونا را به عنوان سفیر حسن نیت خود در سال ۲۰۰۶ منصوب کرد! پیدا کنید پرتقال فروش را؟!

۵۰- گوستاوو برنشتاین، روانشناس و نویسنده آرژانتینی در کتابی درباره مارادونا در سال ۱۹۹۷ چنین نوشت: «مارادونا طولانی‌ترین مدت را به عنوان مرجع ما در اختیار داشته. هیچ کس بهتر از او ذات ما را مجسم نمی‌کند. در ۲۰ سال گذشته، به هیچ کس دیگری این همه اشتیاق و علاقه نداشته‌ایم. آرژانتین مارادونا است و مارادونا آرژانتین است.»

۵۱- مارادونا تنها بازیکن تاریخ است که دو بار رکورد نقل و انتقال بین دو باشگاه را به خود اختصاص داده است.

۵۲- فرانکو بارسی و پائولو مالدینی دو مدافع نامدار ایتالیا اعلام کرده‌اند که سخت‌ترین بازیکن پیش‌روی آن‌ها مارادونا بوده است.

۵۳- مارادونا و مسی تنها دو بازیکن تاریخ هستند که توپ طلا را در جام جهانی جوانان و جام جهانی بزرگسالان، به دست آورده‌اند.
 
۷۰ نکته جالب از زندگی مارادونا که شاید نشنیده باشید!

۵۴- آگوست سال ۲۰۱۵ مارادونا با علی بن ناصر داور تونسی که داور بازی انگلیس و آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶ بود دیدار کرد و یک پیراهن تیم ملی آرژانتین را به او هدیه کرد. بن ناصر گل مشهور دست خدا را خطا نگرفت!

۵۵- مارادونا کتاب زندگی یا اتوبیوگرافی خود را به نام «من دیگو هستم» منتشر کرد و حق امتیاز کتاب خود را به مردم کوبا هدیه نمود.

۵۶-  بنیاد Konex مستقر در آرژانتین جایزه الماس خود را که یکی از معتبرترین جوایز فرهنگی در آرژانتین است، در سال ۱۹۹۰ به مارادونا اعطا کرد. این پاداش به خاطر سهم بزرگ مارادونا در اعتلای ورزش بود.

۵۷- پس از آنکه دیگو یک بار به خودرو یک عکاس حمله کرد و شیشه آن را شکست، به رسانه‌ها گفت: «من این کار را با دست عقل انجام دادم!»

۵۸- باب ویلسون برنامه ساز مشهور تلویزیون درباره مارادونا گفت: «او یک نابغه شایسته بود که خود نبوغش را از بین برد.»

۵۹- یک بار در بازی مقابل رئال مادرید، مارادونا قبل از زدن گل آگوستین دروازه‌بان رئال و خوان خوزه مدافع این تیم را به ریبایی دریبل کرد. این صحنه به قدری زیبا بود که هواداران رئال او را تشویق کردند. اتفاقی که برای بازیکن دیگری رخ نداده است.

۶۰- مارادونا به همراه برونو جیوردانو و کاره‌کا خط حمله‌ای ویرانگر در ناپولی به نام «ما-جی-کا» به معنی جادویی ساختند که قهرمانی را در فصل ۱۹۹۰ به این تیم هدیه کرد.

۶۱- مارادونا در تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸ حضور داشت، اما به اعتقاد سزار منوتی برای بازی کردن هنوز خیلی جوان بود.

۶۲- آصف کاپادیا فیلمساز مشهور به تهیه کنندگی «خامس گای ریس» در سال ۲۰۱۹ فیلم دیگری درباره نیمه تاریک زندگی مارادونا ساخت که به نوعی دلایل به دام افتادن او در اعتیاد و مافیا را برملا کرد.

۶۳- به عنوان پیشکش به مقام مارادونا، مکزیکی‌ها مجسمه او را در حین به ثمر رساند گل قرن به انگلستان ساختند و آن را در ورودی ورزشگاه خاطره‌انگیز آزتک نصب کردند.

۶۴- مارادونا دارای دو فرزند به شکل قانونی و رسمی بود، اما چندی قبل درباره پدرانگی‌اش گفت: «بچه‌های مشروع من دالما و جیانینا هستند. بقیه محصول پول و اشتباهات من است.»

۶۵- در دسامبر ۲۰۰۷، مارادونا پیراهنی از خودش را امضا کرد و به همراه پیامی در حمایت از مردم ایران، آن را به وزارت امور خارجه ایران ارسال کرد.

۶۶-  مارادونا در آوریل ۲۰۱۳ از مقبره هوگو چاوز بازدید کرد و از ونزوئلایی‌ها خواست که از جانشین تعیین شده رهبر فقید سوسیالیست یعنی نیکولاس مادورو حمایت کنند. او در تلویزیون گفت: «به مبارزه ادامه دهید.»

۶۷- امیر کوشتوریتسا کارگردان صرب تبار یک بار در مورد مارادونا گفت: «از خودم پرسیدم، این مرد کیست؟ این جادوگر فوتبال کیست؟ این متهم به کوکایین که همه عادت‌ها را به هم ریخت کیست؟ اگر اندی وارهول زنده بود، قطعاً پرتره مارادونا را در کنار مرلین مونرو و مائو تسه تونگ قرار می‌داد. من مطمئن هستم که اگر او فوتبالیست نبود، انقلابی می‌شد.»

۶۸- مارادونا به عنوان یک بازیکن افسانه‌ای دربازی‌های کامپیوتری کنسول‌های مشهور نیز معرفی شد.

۶۹- با وجود رقابت سنتی میان آرژانتین و برزیل، والدین دیگو کاستا بازیکن متولد برزیل به افتخار مارادونا این اسم را برای پسرشان برگزیدند.

۷۰- مارادونا در موزیک ویدیوی آهنگ جام جهانی ۲۰۱۰ به نام "Waka Waka" که توسط شکیرا اجرا شد، حضور داشت و تصاویری از جشن آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶ نیز از او نشان داده شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی