تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

سوم فروردین ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها

اکنون که دومین نوروز با کرونا را تجربه می‌کنیم گردش گونه جهش یافته کرونا در نقاط مختلف کشور گزارش می‌شود و برخی افراد با عادی انگاری‌ها و انجام سفر‌ها روند ابتلا به این گونه مهاجم را افزاش داده اند، ادامه این روند ضمن داشتن پیامد‌های جبران ناپذیر، خستگی کادر درمان را بدنبال دارد.

کد خبر: ۸۴۳۶۱
۱۴:۲۸ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سوم فروردین ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان‌ها
 
دیدارنیوز: در حالیکه مسوولان و کارشناسان مدام در حال تذکر و اعلام آمار‌های افزایشی مبتلایان هستند و بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارند خبر‌هایی از کاهش رعایت پروتکل‌ها و افزایش تردد‌ها شنیده می‌شود.

ویروس جهش یافته کرونا همچنان در مناطق مختلف در گردش است و با توجه به تهاجمی‌تر بودن گونه انگلیسی، در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش سفر‌ها و تردد‌ها؛ می‌تواند مناطق و افراد بیشتری را درگیر کند.

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی امروز فاجعه است به طوری که از ۸۳ درصد به ۵۹ درصد رسیده است و نتیجه رعایت نکردن، به طور قطع افزایش بیماری و مرگ ومیر است.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت هم اکنون ۱۲ شهرستان قرمز و ۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.
 معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم  از صعودی بودن روند موارد ابتلا و بستری در برخی شهر‌ها از جمله تهران، ارومیه و برخی شهر‌های استان بوشهر، ایلام و اصفهان خبر داد و گفت:احتمال نارنجی شدن برخی از این شهر‌ها از جمله تهران وجود دارد.

 علیرضا رئیسی امروز سه شنبه افزود: در تهران افزایش تدریجی بستری‌های کرونا را شاهد هستیم و احتمال نارنجی شدن وضعیت کرونا در تهران، فیروزکوه، دماوند و شهر پیشوا وجود دارد و موارد بستری افزایش یافته و روند صعودی نگران کننده است.

وی گفت: روند بستری کرونا در آذربایجان غربی و شهر ارومیه در حال افزایش است و احتمال قرمز شدن ارومیه وجود دارد.  در خوانسار، گلپایگان و کاشان صعودی است و احتمال قرمز شدن خوانسار و نارنجی شدن گلپایگان وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: در شهر‌های آبدانان، چرداول و دهلران در استان ایلام روند موارد ابتلا و بستری کرونا صعودی است و احتمال نارنجی شدن آبدانان و چرداول و قرمز شدن دهلران وجود دارد. در استان بوشهر نیز شهر‌های گنگان و گناوه وضعیتی خوبی ندارند و به سمت نارنجی پیش می‌روند. همچنین ایذه و بهبهان در استان خوزستان روند صعودی دارند. در سقز، بانه و بیجار نیز روند کرونا صعودی است و احتمال تغییر رنگ دارند.  

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: حتما تا پایان امسال (سال ۱۴۰۰) واکسیناسیون کامل کرونا را برای مردم انجام می‌دهیم. البته تا آن موقع زمان کمی نیست و اگر مردم تا آن زمان پروتکل‌ها را خوب رعایت نکنند، موارد کرونا افزایش می‌یابد.


کرونا در استان‌ها


از اردبیل خبر رسیده که روند صعودی بیماران بستری کووید. ۱۹ استان اردبیل در شبانه روز گذشته همچنان ادامه دارد و کرونایی‌های تحت مراقبت در بیمارستان‌ها از ۱۵۶ نفر به ۱۶۴ نفر افزایش یافته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز سه شننبه به ایرنا گفت: تعداد مبتلایان بستری کرونا  در این استان با بستری ۲۷ نفر در شبانه‌روز گذشته  به ۱۶۴ نفر رسید که ۵۱ نفر از آن‌ها در بخش‌های ویژه تحت مراقبت هستند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم گفت: شهر‌های ارومیه و نقده به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی، در آستانه تبدیل شدن به وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که باید مردم با رعایت پروتکل‌ها از این امر جلوگیری کنند.

دکتر جواد آقازاده افزود: در حال حاضر شهرستان‌های ارومیه، نقده، چایپاره و ماکو وضعیت نارنجی دارند که البته روند افزایشی ابتلا و بستری در آن‌ها به ویژه ۲ شهر ارومیه و نقده حاکم است. همچنین وضعیت کرونایی سه شهرستان همجوار آذربایجان غربی شامل بانه و سقز در استان کردستان و عجب شیر در آذربایجان شرقی نارنجی شده که شهرستان‌های همجوار باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: ما نگرانی زیادی در خصوص شهرستان‌های میاندوآب، بوکان و سردشت داریم که امیدواریم با اعمال پروتکل‌ها و محدودیت‌ها توسط فرمانداران، از بروز مشکل در آن‌ها جلوگیری شود.

آقازاده تاکید کرد: ورود و خروج به شهر‌های نارنجی آذربایجان غربی ممنوع است که امیدواریم همه مردم آن را رعایت کنند.
وی همچنین با اشاره به ورود ایرانیان ساکن در شمال عراق برای عید نوروز به برخی شهر‌های آذربایجان غربی اظهار کرد: این افراد با وجود پی‌سی‌آر منفی امکان دارد که ناقل ویروس باشند که باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی نیز گفت: ورود خودرو‌های با پلاک غیربومی به شهر‌های نارنجی این استان در ایام نوروز ممنوع است.  این شهر‌ها طبق اعلام ستاد مبارزه با ویروس کرونا شامل ارومیه، نقده، چایپاره و ماکو است.

فرماندار هشترود هم از افزایش کرونای جهش یافته انگلیسی در این شهرستان ابرازنگرانی کرد و گفت: زنگ خطر ورود به وضعیت نارنجی یا حتی قرمز در این شهرستان به صدا درآمده است.

امین امینیان گفت: احتمال اعمال دوباره محدودیت‌های جدی در صورت ادامه روند افزایشی و عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و میهمانان نوروزی وجود دارد.


وی با اشاره به ابتلای تعداد ۱۶ نفر در این شهرستان به ویروس کرونای انگلیسی و فوت یکی از مبتلایان گفت: نتیجه آزمایش فرد متوفی بر اثر این نوع ویروس مشخص شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از شناسایی  هشت مبتلای جدید به کرونای انگلیسی در فسا خبر داد و افزود:‌ از نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه تشخیص کرونا دانشگاه علوم پزشکی فسا، هشت مورد جدید شناسایی شدند که یکی از این بیماران اهل خوزستان و در فسا مهمان بوده است.  

 دکتر جلال کریمی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به سرعت بسیار بالای انتشار ویروس کرونای انگلیسی و در تماس بودن این افراد با خانواده و سایر افراد جامعه، قطعا در حال حاضر تعداد بیماران با واریانت جدید بیش از این تعداد است و پیش بینی می‌شود افراد مبتلا به نوع جدید در روز‌های آتی افزایش پیدا کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز دکتر فرهاد ابول نژادیان با اعلام کاهشی شدن کرونا در خوزستان گفت: طرح شهید سلیمانی با محوریت تشدید بیماریابی زودتر از تمام استان‌ها در خوزستان اجرا شد. خوشبختانه بروز بیماری در استان کاملا کاهشی شده و میزان بستری‌ها روند ثابت رو به کاهشی دارد و امیدواریم دید و بازدید‌های چند روز آینده مجددا روند بیماری را افزایشی نکند.

وی گفت: با برنامه ریزی انجام شده تمام راه‌های دسترسی به خوزستان بسته شده و خروجی‌ها به شدت کنترل می‌شوند تا این بیماری به استان‌های دیگر سرایت نکند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در این بازه ۱۴ ماهه مجموعا ۲۵۰ تخت ویژه به بیمارستان‌های خوزستان اضافه شد که به موجب آن تعداد تخت‌های ویژه استان ۲ برابر شد و الان حدود ۴۵۰ تخت ویژه در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد.  

در لرستان هم سه شهر در وضعیت نارنجی رنگ کرونایی بسرمی برند که در صورت رعایت نشدن پروتکل‌ها و تدوام دید و بازدید‌های نوروزی ممکن است وضعیت قرمز و مشکلات مضاعفی ایجاد شود.

 قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: میزان ابتلا به کرونا در این استان نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر علی فرهادی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۷۲ هزار نفر در لرستان به کووید ۱۹ مبتلا شدند و اکنون ۱۷۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

از یزد هم خبر رسیده که تاکنون ۳۶ سرخوشه مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شدند که یک مورد آن در شبانه روز گذشته مربوط به اردکان است.

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت که کرونای جهش یافته در شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، ابرکوه، تفت و خاتم به ثبت رسیده و طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار مبتلا به ویروس فوت کردند.

این مسوول با اشاره به قرمز بودن وضعیت شهرستان خاتم یادآور شد: با توجه به میزان سرایت‌پذیری زیاد ویروس جدید، مردم باید از دید و بازدید در ایام تعطیلات عید نوروز به جد پرهیز کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶۷ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم از افزوده شدن ۲۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان خبرداد و گفت: با این تعداد شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۲۸ هزار و ۲۴۸ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۶۲بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.  

 رییس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد از افزایش آمار مراجعان و بستری شدگان ناشی از کرونا در این بیمارستان در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: افزایش ورود زائران و مسافران به مشهد یکی از علل روند افزایشی بستری در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به شمار می‌رود.

دکتر علی خرسند گفت: مشهد سه موج کرونا را در اسفند ۹۸، تیر و مهر ۹۹ تجربه کرده است که بیمارستان امام رضا (ع)  در هر سه نوبت عملکرد مناسبی داشته است.

به گفته وی، پس از خروج از موج سوم کرونا،  وضعیت مطلوبی داشته ایم، اما از زمان آغاز طرح نوروزی، افزایش آمار‌های مراجعان کرونا به این بیمارستان را شاهد هستیم که امیدواریم این روند کاهش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم از مسافران نوروزی خواست تا پس از خروج از این استان تا دو هفته مراقب باشند و با مشاهده علایم سرماخوردگی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: مسافران پس از بازگشت با مشاهده علایم سرماخوردگی شامل آبریزش بینی، گلودرد، ضعف و خستگی حتما به مراکز بهداشتی ۱۶ یا ۲۴ ساعته مراجعه کنند تا وضعیتشان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز تست شوند.

وی خاطر نشان کرد: میزبانان در استان گیلان نیز باید در صورت مشاهده علایم یاد شده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به بیمارستان‌ها نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به افزایش مناطق قرمز و نارنجی در برخی شهر‌های کشور نسبت به افزایش دورهمی‌های ایام نوروز و عواقب ان که می‌تواند مردم شهر‌های استان را درگیر ویروس انگلیسی کند، نیز هشدار داد.

 حسین صافی زاده با اشاره به گسترش ویروس‌های جدید نظیر ویروس انگلیسی که از سرایت پذیری و بیماریزایی بیشتری برخوردار است گفت: مسائلی از قبیل افزایش مناطق قرمز و نارنجی در سطح کشور، ازدحام و شلوغی در سطح شهر‌ها به واسطه روز‌های پایان سال و مسافرت‌ها و دید و بازدید‌های ایام عید این نگرانی را به وجود آورده که در روز‌ها و هفته‌های پیش رو شاهد افزایش موارد جدید بیماری در سطح استان باشیم.

در استان البرز هم شاهد افزایش شمار جانباختگان کووید ۱۹ هستیم که به گفته  رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، شمار جانباختگان بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به هفت نفر رسید که نسبت به ۱۰ روز ماقبل آن ۲ برابر شد.
دکتر محمد فتحی گفت:  با فوت این تعداد، شمار جانباختگان کووید ۱۹ در البرز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزارو ۸۲۷ نفر رسیده است.

از تبریز و به نقل از معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی آمده که  کارشناسان و مأموران بهداشت در فرودگاه بین المللی تبریز مستقر بوده و تمامی مسافران را از نظر بیماری کووید ۱۹ کنترل و از ورود افراد مشکوک به این بیماری جلوگیری می‌کنند.

علیرضا بایرام زاده اظهار داشت: در کنار کنترل سلامت مسافران توسط گروه‌های جمعیت هلال‌احمر استان، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در محیط فرودگاه و تدابیر لازم برای عدم ازدحام در سالن‌های فرودگاه اعمال شده است.

استاندار ایلام هم از تشدید نظارت‌های کرونایی در شهرستان‌های جنوبی به دلیل افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونا خبر داد و افزود:بیشترین میزان بستری‌ها در چند روز اخیر مربوط به شهرستان‌های حوزه جنوبی بویژه دهلران و آبدانان است.

محمد نوذری بیشترین علت بروز این اوضاع ورود میهمانان نوروزی از مناطق آلوده به ویژه خوزستان به این شهرستان هاست.

وی برگزاری آیین‌های شادی و عزا را یکی دیگر از عوامل نگران کننده در تشدید اوضاع کنونی عنوان کرد و گفت: فرمانداران در این زمینه باید مدیریت کرده و با تجمع‌ها برخورد قانونی شود.

در قم هم و در راستای رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا، توزیع رایگان ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده در بقاع متبرکه طی تعطیلات نوروزی صورت می‌گیرد.

رئیس اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در برخی بقاع این استان، افزود: طرح آرامش بهاری ۱۴۰۰ به صورت محدودتر نسبت به سال‌های گذشته در هشت بقعه و مسجد ناحیه یک شهرستان قم اجرایی شده است.

سیید سجاد موسوی قیداری با اظهار امیدواری به اینکه رعایت این مسائل موجب کاهش شیوع بیماری شود گفت: از همه زائران و مسافران می‌خواهیم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تردد غیر ضروری، سهم خود را در جهاد ملی علیه کرونا ایفا کنند.

به دنبال افزایش تعداد بستری شدگان کرونایی در قم این استان که از روز بیستم دی ماه به منطقه آبی کرونایی کشور ورود پیدا کرده بود، از بیست و پنجم اسفند ۹۹ وارد منطقه زرد شد.

خبر‌های خوشی هم از تزریق واکسن از استان‌ها به گوش می‌رسد،   معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آغاز طرح تزریق واکسن کرونا به پاکبانان شیراز اشاره و اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز این طرح را برای یک هزار تن از این نیرو‌های حافظ بهداشت در شیراز کلید زد.

عبدالرسول همتی سه‌شنبه در حاشیه اجرای این طرح گفت: پیرو برنامه واکسیناسیون کشوری علیه کروناویروس و پیشتازی استان فارس در این امر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش دارد برنامه بهار سلامت را با تزریق واکسن کرونا برای پاکبانان مبنا قرار دهد.

وی افزود: با توجه به ماهیت شغلی پاکبانان و مواجهه آنان با زباله‌ها و پسماند‌های عفونی، برای پیشگیری از ابتلای این قشر زحمتکش به بیماری کووید۱۹، تزریق واکسن علیه کروناویروس برای گروه پرخطر در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفت که در مرحله نخست، هزار پاکبان شهرداری شیراز که براساس سن و بیماری زمینه‌ای اولویت بندی شدند، واکسینه می‌شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی