تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
افاضات اضافه

سختی‌های زندگی خواص

افاضات اضافه ستون هفتگی بیانات عوام الملک است که در آن به بیان نظرات منور خود در مورد مسائل جهان می‌پردازد. چند هفته‌ای است که این نابغه خاص دوران مشغول نگارش خاطرات هفتگی است.

کد خبر: ۸۴۲۰۷
۱۱:۰۸ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

سختی‌های زندگی خواص

 

دیدارنیوز ـ عوام‌الملک:

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

اول صبح کلیپی از رامبد به دستم رسید که خیلی تاثیرگذار بود. خدا را شکر که به سلامت بعد از چند ماه مقاومت کردن در کانادا به ایران برگشت. از چهره‌اش می‌شد فهمید که در دیار غربت خیلی غصه خورده است. با این حال خیلی با قدرت به عوام گفت که باید مقاومت کنیم. گویا خودش هم برای یک ماه کنار عوام می‌ماند و مقاومت می‌کند و بقیه مقاومتش را با خودش به کانادا خواهد برد. گویا یک محمود دیگر هم قصد دارد کاندیدای ریاست خواص‌الدوله شود. خیلی خوب است که از هر کاندیدا دو تا داشته باشیم. محسن، سعید، محمود و حتی محمدجواد‌. اگر یک باقر و یک ابراهیم دیگر هم پیدا کنیم شرایط ایده‌آل می‌شود. حرف‌های امروز بزرگوار مشهدی را خواندم. مثل این چند هفته اخیر در جهت افزایش آگاهی عوام صحبت‌های خوبی کرده و افشا کرده که پاپ مامور آمریکایی‌هاست. دستش درد نکند. شاید خواهش کنم از این به بعد خاطرات جمعه‌ها را خودش بنویسد و برایم بفرستد چون به روزهای اوجش برگشته و دوباره دارد تبدیل به مهم‌ترین خاطره ما عوام از روزهای جمعه می‌شود. خدا رحمت کند مرحوم حسنی ارومیه را. عصر خبردار شدم که خواننده طاغوتی که اخیرا با کلیپش قصد ایجاد ناامنی در کشور داشت تمامی کنسرت‌های خودش در نوروز در مناطق اطراف ایران را لغو کرده است. حتما از واکنش انقلابی عوام ترسیده. خبر خوبی‌ست. باید نشان بدهیم که هر کسی برای ما ناامنی ایجاد کند منطقه را برایش ناامن می‌کنیم. مساله امنیتی، مثل اختلاس و دزدی نیست که بتوان راحت از آن فرار کرد و به کانادا رفت.

 

 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

صبح متوجه موضوع مهمی شدم که باعث اوقات تلخی شد. بزرگواری از یکی از شهرها درباره فرو کردن دوشاخه در پریز توسط زنان در حضور مردان نامحرم نکات قابل توجهی را گفته بود. به عوام‌النسا تذکر جدی دادم که از این به بعد حتی در حضور خودم هم دوشاخه را در پریز فرو نکند. بالاخره آدمیزاد است. می‌بیند و دلش می‌خواهد. عوام‌النسا قبول نکرد و جواب تند داد. من هم نصیحتش کردم. قهر کرد. حدس زدم ممکن است شام نپزد. در مسیر حرف‌های معاون عضو با نمک خواص‌الدوله را خواندم. خبر خوبی داد. اگر سه ماه تحمل و مقاومت کنیم واکسن ایرانی می‌رسد و کرونا می‌رود. گویا جو بایدن هم متوجه شده است. چون همزمان اعلام کرد در تیر ماه اثری از کرونا در آمریکا نخواهد بود. باید مراقب باشیم. ممکن است بخواهند واکسن‌های ایرانی را با وانت بدزدند و ببرند. به نظرم بهتر است اختراع دوباره چرخ را هم در دستور کار بگذاریم. یکی از خواص دیگر هم اعلام کرد رنگ کرونایی تهران با اینکه بعد از خوزستان بالاترین آمار کرونای انگلیسی را دارد، زرد است. باید از رنگ‌ها درس بگیریم. در اثر شرایط، نگران نمی‌شوند که تغییر کنند. کلیپ آواز یک خواننده انقلابی در پاسخ به خواننده طاغوتی را دیدم. خیلی خوب بود. به شکل مناسبی به بی‌ادبی او جواب داده است. خوشبختانه مصدر "قورت کردن" را هم وارد ادبیات فارسی کرد. خیلی خوب است که نمی‌گذارند زبان فارسی راکد بماند. باید غلامعلی از ایشان تقدیر کند. آخر شب فیلمی از جشنواره نی‌انبان در کیش دیدم. صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای داشت. خوشبختانه مسوولان سالن بلافاصله چراغ‌ها را خاموش کردند تا کسی اتفاقات را نبیند. باید بساط این مطرب‌بازی‌ها را کلا جمع کرد. انشاالله بعد از چند ماه!

 

 یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

وضعیت بازار میوه پیچیده شده است. شاید لازم باشد شورایی از عوام نخبه جهت حل مشکل تشکیل دهیم. در اخبار آمده که بیش از ۵ هزار تن میوه در بنکداری‌ها و میوه‌فروشی‌ها تلنبار شده و چون عوام قدرت خرید ندارند بدون مشتری مانده است. یکی از نخبگان شناسایی‌شده توسط رسانه بودجه‌بگیر هم در تلویزیون اعلام کرد هیچ عیبی ندارد که عوام وقتی نمی‌توانند بخرند مدتی میوه نخورند. روش خوبی‌ست. هم عوام نمی‌خرند و هم میوه‌فروش‌ها نمی‌فروشند و بیخودی در جامعه گردش پول اتفاق نمی‌افتد. می‌توان امیدوار بود در قرن آینده به جامعه آرمانی لنگ‌پوش نان خشک‌خور که علی‌اکبر قبلا وعده‌اش را داده بود تبدیل شویم. گویا قانون بودجه‌ سال ۱۴۰۰ کشور که چون خواص‌الدوله از نظر خواص‌المله در تهیه‌اش دقت نکرده بودند و باعث شد خواص‌المله زحمت بکشند و عملا دوباره آن را بنویسند فقط ۱۲۰ ایراد داشته است. خیلی خوب است که خواص‌المله بودجه مناسب و کم‌اشکالی را برای کشور تهیه کردند. باید از ایشان تشکر کرد. باقر و دوستانش نشان داده‌اند که در همه چیز ماهرند. مخصوصا که ابراهیم و سعید در حال راه‌اندازی ستاد در همه شهرها هستند اما باقر اصلا کاری به این مسائل ندارد. عصر تصاویری از سینما رفتن چینی‌ها به دستم رسید. ثابت می‌کند نه تنها چین هیچ نقشی در شیوع کرونا نداشته بلکه خیلی هم شرایط مناسبی دارد و غربی‌ها سعی داشتند وجهه این کشور را خراب کنند. اتفاقا چند روز پیش هم درباره کشتار مسلمانان اویغور جوسازی می‌کردند. مطمئنم به زودی ثابت می‌شود که این مساله هم صحت نداشته و غربی‌ها، خودشان اویغورها را در اردوگاه‌ها زندانی کرده‌اند تا چین را مقصر نشان بدهند.

 

 دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹

تصاویری از یک اتوبوس بین شهری را دیدم. نشان می‌داد که تدابیر خواص برای ممنوع کردن سفر با خودروی شخصی به منظور پیشگیری از کرونا جواب داده است. جمعیت خوبی در اتوبوس در حال سفر بودند و یک نفر هم‌ کف اتوبوس خوابیده بود. امیدبخش بود. عوام می‌توانند با هم در فضاهای سربسته سفر کنند. لذت سفر به جماعت است. فهرست اسامی شهرهای قرمز و نارنجی کشور منتشر شد. نسبت به دیروز کاهش چشمگیری دارد. خوشبختانه هیچ یک از شهرهای تاریخی و کل شهرهای شمال کشور هر رنگی هم که باشند قرمز و نارنجی نیستند. می‌توانیم با عوام‌النسا برنامه‌ریزی کنیم که با اتوبوس سفری به شمال یا سایر شهرهای مهم داشته باشیم و استخوانی سبک کنیم. عزت شعار انتخاباتیش را اعلام کرد.‌ می‌خواهد ادای عوام را درآورد. ولی عوام بودن فقط به ادا نیست. عصر خبر دستگیری ۸ دلال مرغ زنده را خواندم. معلوم است هنوز سلطان مرغ دستگیر نشده است. باید فکری هم به حال دلال‌های مرغ مرده کرد. چون دلالی جنازه هم جرم بزرگی‌ست.

 

 سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹

امروز سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه است. عکس‌های مربوط به آن را تماشا کردم. ظاهرا خیلی چیز مهمی نبود. وگرنه غربی‌ها حتما از همان موقع تا حالا هم‌ ناراحت می‌شدند و هم اعتراض می‌کردند. اطلاعات مربوط به نخبه شناسایی‌شده توسط رسانه بودجه‌بگیر به دستم رسید. واقعا نخبه است و خیلی جایزه گرفته.‌ با اینکه اهل قناعت است اما فداکارانه در دو نقطه تهران مطب دارد و با رقم ناچیزی به عوام مشاوره می‌دهد. به نظر می‌رسد محمد هم می‌خواهد کاندیدا شود. واکسن ایرانی اگر برای عوام‌ آب نداشته باشد احتمالا برای بعضی از خواص نان دارد. فائزه هم گفته که کاندیدا می‌شود. خوب است. شاید اینطوری رجلی از خویش برون آید و کاری بکند. یکی از سایت‌های زحمتکش خطاب به محمدجواد گفته مراقب خودش باشد و از سرنوشت سعید درس بگیرد. محمد جواد هم در جواب گفته دست‌اندرکاران سایت مذکور از سرنوشت آن یکی سعید درس بگیرند. اولی گلوله خورد و دومی گِلی خوشبوی در حمام. تذکرات درستی‌ست. کلا کسانی که با زبان خوش دقت نکنند باید جور دیگری وادار شوند که بکنند. حرف‌های پمپئو را خواندم. گفته دولت ترامپ همیشه در کنار عوام ایران بوده است. خدا خیرش بدهد. خیلی خندیدم. آخر شب تصاویری از مراسم چهارشنبه سوری را دیدم. عده زیادی از عوام جوان و نوجوان به صورت فشرده با هم با آهنگ آن خواننده طاغوتی می‌رقصیدند. معلوم است کرونا در این جور مراسم و مکان‌ها حضور به هم نمی‌رساند.

 

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

فایل صوتی رضا پسر محمدرضا و نوه رضا را شنیدم. حرف‌های مهمی زده است. گفته با اینکه خودش به شکل موروثی شاهزاده شده اما نتوانسته پادشاه شود ترجیح می‌دهد در حکومت جمهوری پادشاه باشد. عده‌ای از طرفدارانش عصبانی شده‌اند و گفتند تو اگر می‌فهمیدی اصلا الان چی هستی این حرف‌ها را نمی‌زدی و حیف ما که این سال‌ها برایت لقب درست کرده بودیم. معلوم است رضا خودش خوب است اما اطرافیانش بدند. سخنان بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله را شنیدم. خودش را با هواشناسی مقایسه کرد و گفت ما پیش‌بینی می‌کنیم و خود عوام یک فکری بکنند که کمتر بمیرند. دلیل ندارد توقع واکسن داشته باشند. همانطور که اگر میوه و مرغ نخوریم چیزی نمی‌شود اگر واکسن هم نداشته باشیم و نزنیم چیزی نمی‌شود. گویا در وزارت دفاع هم واکسن تولید می‌کنند. لابد در مجموعه این عضو بانمک هم تانک و توپ می‌سازند. البته خوشبختانه خیلی به عوام اهمیت نشان داد و گفت اگر کسی می‌تواند واکسن بیاورد برود بیاورد. باید برنامه‌ریزی کنیم. شاید با کمک آقای خوشبخت [سردبیر دیدارنیوز] بتوانیم واکسن بیاوریم و بفروشیم و خوشبخت‌تر بشویم. حکم عیسی که قائم‌مقام باقر در بلدیه بود را خواندم. متاسفانه سنگین است. کسی نداند فکر می‌کند عیسی خدای نکرده از باغ همسایه سیب دزدیده است. اتفاقا باقر هم به درستی اشاره کرده که نبود نظارت از مشکلات کشور است. خوشبختانه چون خودش نظارت مناسبی روی قائم‌مقامش داشت عیسی دست به سیب و پرتقال باغ همسایه نزد. شب یکی از عوام تصاویر جلسه مفرح خواص‌الدوله را برایم فرستاد. معلوم بود همانطور که بانمک‌ترین عضوشان در مورد وظایف هواشناسی توضیح داده بود همه اعضای خواص‌الدوله به حرف‌های هواشناسی گوش دادند و زیر باران جلسه برگزار کردند. البته مرحوم سپهری برای زیر باران توصیه‌های دیگری داشت. لابد چون حسن از چهره‌های نخبه‌ای مثل محمود و محمدباقر برای برنامه‌ریزی استفاده می‌کند این شیوه‌ها استفاده می‌شود تا خواص درد عوام را بهتر بفهمند. البته این محمود و محمدباقر با اینکه دوست دارند کاندیدا شوند با آن محمود و باقری که همیشه کاندیدا هستند فرق دارند. عکس‌ها نشان داد که خواص‌الدوله اگر اهل اعتدال نبودند به جای اینکه مثل موش آب‌کشیده شوند سیل همه‌شان را برده بود. ثابت می‌کند راه را اشتباه نرفته‌ایم.

 

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹

صبح زود با ظاهر ناشناس به کوه رفتم. هوا برای این وقت از سال گرم بود. خیلی از درختان شکوفه داده بودند. وقتی برگشتیم و گوشی تلفن را نزدیک اوین چک کردم دیدم در خیلی از گرو‌ه‌های تلگرامی پیغامی مخابره شده است که محمدرضا رفت. اول فکر کردم که عده‌ای سالگرد ملی شدن صنعت نفت که روز بیست و نه اسفند است را با سالگرد فرار شاه که بیست و شش دی است اشتباه گرفته‌اند و این خبر تاریخی را مخابره کرده‌اند. بعد پیام مهم حمیدرضا که پدر محمدرضاست را خواندم. آن یکی محمدرضا، پسر رضا و پدر رضا بود. از پیام حمیدرضا متوجه شدم که محمدرضا چون بیست سال پیش رتبه یک کنکور بوده و این سال‌ها خیلی فعالیت سیاسی کرده به اوین رفته و دو ساعتی می‌شود که برنگشته و از همه کسانی که او را دیده‌اند یا از سرنوشتش اطلاعی دارند خواسته شده بود خبر بدهند و جماعتی را از نگرانی برهانند. نمی‌دانستم احضار به اوین و پذیرش در آنجا هم رزومه می‌خواهد. معلوم شد این سال‌ها عده‌ای الکی وانمود می‌کردند که به اوین رفته‌اند و مانده‌اند. باید بپرسم که نمره آزمون آیلتس یا تافل برای اخذ پذیرش چند است. در مسیر برگشت به خانه حدود یک ساعتی در ترافیک گیر کردم. گوشی را مجددا چک کردم. در همه گرو‌ه‌ها نوشته بودند محمدرضا برگشت. فکر می‌کنم از نرم‌افزارهای مسیریاب استفاده کرده بود تا کمتر در ترافیک بماند شاید هم قرار بوده جلوی در اوین بسته‌ای را بگیرد یا بدهد و توقف نداشته است. فیلم مصاحبه‌ای از عزت را دیدم. درباره دستورالعمل خرید شورت برای خواص نکات مهمی گفت. گویا از موقعی که جزو خواص شده است نمی‌تواند با خیال راحت بنشیند و شورت بخرد و سفارش می‌دهد که اگر در بازار سایز بزرگش پیدا شد برایش بخرند و بیاورند. خواص بودن سخت شده است و ما عوام با همه سختی‌هایش آشنا نیستیم. شب پیام تصویری آقا سید محمد درباره نوروز را تماشا کردم. به جای همه خواص از همه عوام عذرخواهی کرد و با این حال از خواص هم خواست اگر زحمتشان نمی‌شود لااقل به زبان از عوام عذرخواهی کنند. شاید اگر فیلم مصاحبه عزت را دیده بود و متوجه سختی‌های زندگی سایر خواص می‌شد این چنین درخواست‌هایی را مطرح نمی‌کرد. در طول تاریخ بعضی وقت‌ها بعضی افراد برای بعضی مکان‌ها زود و زیاد بوده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی