تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

سعید محمد ؛ برگ برنده یا بازیکن ناشی؟

چند روزی از ورود رسمی سردار سعید محمد به عرصه سیاست و رقابت‌های انتخاباتی گذشته است. آیا این سیاستمدار کم‌سابقه در ابتدای راه موافق عمل کرده است؟

کد خبر: ۸۳۹۶۱
۱۶:۱۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
سعید محمد ؛ برگ برنده یا بازیکن ناشی
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء طی سال ۱۳۹۹ که یکی از پرحاشیه‌ترین چهره‌های خبری بود. او که به نوعی برای جامعه و رسانه‌ها رمزآلود بود، بالاخره موضع خود را آشکار کرد و در میانه یک داستان پر و حرف حدیث قرار گرفت. از این نظر پر حرف و حدیث که روز ۱۷ اسفند سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در حالی سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوشی سادات را به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه منصوب کرد، که قبل از آن خبری از استعفای سردار محمد درز نکرده بود. در همان روز فرمانده کل سپاه با قدردانی از زحمات و تلاش‌های سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد طی دوره تصدی فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) وی را به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب کرد.
 

تاییدها و تکذیب‌ها

گرچه خبرگزاری تسنیم که گفته می‌شود به سپاه پاسداران نزدیک است، ذیل خبر انتصاب فرمانده جدید قرارگاه خاتم‌الانبیاء نوشت: «سردار سعید محمد نیز چندی پیش استعفای خود را از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء خطاب به فرمانده محترم کل سپاه اعلام داشته بود»، ولی تا قبل از خبر انتصاب سردار هوشی، خبر استعفای سردار محمد رسانه‌ای نشده بود. شاید این استعفا از آن جنس کار‌هایی بود که سعید محمد برای گریز از آسیب کمتر دست به انتشار آن زده است. پس از آن بود که زمزمه‌های برکناری او از قرارگاه خاتم‌الانبیاء به گوش رسید و هر چه جلوتر آمدیم بیشتر به این گمانه‌زنی دامن زده شد. 
 

استعفا پس از برکناری!

جذابیت ساختمان پاستور و عنوان رییس جمهوری برای این جوان سپاهی و به تعبیری انقلابی، به حدی است که حاضر شد به بهای کناره رفتن از یک سمت بسیار پراهمیت خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به رسانه‌ها و جامعه بشناساند. سردار محمد در متن استعفای خود نوشت: «از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود، در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی ـ جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفا می‌دهم. بنده نیز به عنوان سرباز رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) همواره در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در خط نورانی امام (ره)، رهبری و شهدای گرانقدر انقلاب، خدمتگزار مردم عزیز ایران سرافراز خواهم بود».
 
اگر بحث برکناری یا اخراج سعید محمد در میان نبود، طبیعی این بود که قبل از انتصاب رییس جدید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، او استعفای خود را به فرمانده سپاه تقدیم می‌کرد، اما حداقل انتشار استعفای محمد بعد از انتصاب سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوشی سادات، اتفاق افتاد و از همان روز گمانه‌هایی و خبر‌هایی تایید نشده‌ای مبنی بر اینکه سردار محمد گزینه بخش زیادی از جریان اصولگرا نیست و این گمانه و گزاره بعد از صحبت‌های حمیدرضا ترقی عضو ارشد حزب موتلفه وجه واقعی تری به خود گرفت.
 

سعید محمد اخراجی یا انقلابی؟

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص آخرین تحرکات انتخاباتی سعید محمد اظهار کرد: ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده و کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم هم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود. البته با فاصله کمی حمیدرضا ترقی به ایسنا انتقاد کرد و در توییتی مصاحبه با ایسنا درباره سعید محمد را تکذیب کرد. او نوشت: «از تحریف ایسنا و واکنش اصلاح طلبان و اپوزیسیون خارج نشین، پیرو مصاحبه بنده در خصوص آقای دکتر سعید محمد، آشکار شد چقدر رقیب، از تشکیل دولت جوان، جهادی و انقلابی واهمه دارد»!
 
این درحالی است که خبرگزاری ایسنا در واکنش به این تکذیبیه نوشت: باتوجه به واکنش حمیدرضا ترقی پس از انتشار این مصاحبه مبنی بر تحریف سخنان خود، لازم به ذکر است که فایل صوتی مصاحبه ایسنا با ترقی به عنوان عضو یکی از احزاب سیاسی مطرح و شناسنامه‌دار کشور (که بر همین اساس هم ادعای وی در زمینه سعید محمد منتشر شد) در آرشیو ایسنا موجود است و مصاحبه دقیقا براساس اظهارات مطرح شده در این فایل منتشر شده است.
 
ترقی سید ابراهیم رییسی را به عنوان تنها گزینه‌ای یاد می‌کند که توان اجماع سازی اصولگرایان را دارد. او گفت: بر روی آقای رئیسی اتفاق نظر کامل است، یعنی آمدن ایشان وحدت را محقق می‌کند، اما دعوا‌ها سر این است که ایشان نپذیرد و بعد بخواهیم نفر بعد را انتخاب کنیم که در این مورد باید دقت و جوانب‌نگری بیشتری صورت گیرد.
 
طیف سنتی و میانه اصولگرایی خیلی روشن اعلام می‌کند که سعید محمد گزینه آن‌ها نیست. ترقی به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه که به جامعه روحانیت نزدیک است از طرفی و از سویی هم قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین زیر بار سعید محمد نمی‌رود. در همین باره علیرضا خجسته‌پور قائم مقام حزب جامعه اسلامی مهندسین گفته: «همانطور که محمدرضا باهنر هم گفته بود اگر آیت‌الله رئیسی در جریان اصولگرایی اعلام نامزدی کند قاعدتا محور وحدت در این جریان قرار خواهد گرفت».

خجسته‌پور درباره اینکه اگر آیت‌الله رئیسی وارد انتخابات نشود چه خواهد شد، گفت: اگر وی وارد نشود ممکن است که ایجاد وحدت در این جریان کمی سخت شود و درباره احتمال ائتلاف جریان اصولگرا با سردار سعید محمد هم گفت: «او اعلام کرده است که به صورت مستقل وارد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد و وابسته به هیچ جریان و گروهی نخواهد بود».
 

برگ آسی که رو نشد

کلیت ماجرا فارغ از تایید و تکذیب‌های بعدی جریان اصولگرا نشان می‌دهد، آنگونه هم که در ابتدا سعید محمد را برگ آس اصولگرایان ذکر می‌کردند، نیست و گویا او در این عرصه تنها است. از طرفی هم سردار محمد از سپاه با توپ پر خارج شده است. گفته می‌شود که او با ارسال مستنداتی به شورای نگهبان در مورد تخلفات یکی از رقبای خود او را به چالش کشیده است. یکی دیگر از شنیده‌های تایید نشده این روزها این است که محسن رضایی از سعید محمد خواسته که با او ائتلاف کند، اما این سردار جوان نپذیرفته است.

با یک حساب سرانگشتی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب ـ که در اسفند ۹۸ مجلس را با سر لیستی محمدباقر قالیباف فتح کرد ـ شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز و شامل احزاب ستنی و میانه‌ای، چون حزب موتلفه و جامعه اسلامی مهندسین، بهاری‌های احمدی‌نژاد و بخشی از جهادی‌ها (که البته سازمان و جبهه مشخصی ندارند)، فاصله خود را با سعید محمد حفظ کردند.
 

نه عرصه او ...

گرچه گفته می‌شود سردار محمد مورد حمایت بخشی از نیرو‌های سپاه پاسداران است، ولی تا اینجای کار به نظر می‌رسد او با عجله وارد عرصه سیاست شده است. با این تفاسیر  سعید محمد یا حساب شده و برای گرم کردن تنور انتخابات و کسب امتیازات مرسوم انتخاباتی وارد گود بزرگان شده، یامشاوران او در ابتدای راه مبارزات انتخاباتی چندان موفق عمل نکرده‌اند. تا این جای کار به نظر همه طیف‌های اصولگرایی مانند اصولگرایان سنتی، اصولگرایان میانه، جبهه پایداری، بخش بزرگی از طیف که در شورای ائتلاف گرد آمده‌اند به نامزدهایی جز سعید محمد نظر دارند. بنابراین باید صبر کرد و دید در روز‌های باقی مانده تا ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری سعید محمد چه شرایطی پیدا خواهد کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی