تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

عزیزی خادم، منتظر پاس گل ظریف!

آیا دیدار عزیزی خادم و ظریف در ساختمان وزارت امور خارجه می‌تواند منجر به دریافت امتیاز میزبانی ایران برای ۴ بازی مهم تیم ملی شود؟

کد خبر: ۸۳۶۳۸
۱۳:۴۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
عزیزی خادم، منتظر پاس گل ظریف!
 
دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: لابلای عزل و نصب‌های معمول که در آغاز کار هر رئیسی در فدراسیون‌های ورزشی شکل می‌گیرد، شهاب‌الدین عزیزی خادم امروز پیگیر وعده‌ای شد که پیش از به دست آوردن ریاست داده بود. دیدار او با جواد ظریف وزیر امور خارجه و مارادونای دیپلماسی ایران در شرایطی شکل گرفت که مهم‌ترین نگرانی این روز‌های فوتبال کشور، بازی‌های باقی‌مانده از مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ است.

رئیس جدید فدراسیون فوتبال اعلام کرد که اولویت کاری او موضوع صعود تیم ملی به جام‌جهانی قطر خواهد بود و در همین بحبوحه اخباری مبنی بر احتمال اعطای میزبانی به بحرین برای بازی‌های باقی‌مانده گروه C آسیا در مقدماتی ۲۰۲۲ است. ایران در مرحله رفت بازی‌ها و زمانی که مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی بود دو بازی سخت خود را با عراق و بحرین در خانه حریفان بازی کرد و دو شکست ناباورانه را به فاصله کمی تجربه کرد.

در دور برگشت هم ایران چاره‌ای جز برد در هر چهار بازی پیش‌رو ندارد و بر اساس برنامه اولیه ایران باید میزبان بحرین و عراق باشد، اما شاید از بداقبالی ما بود که شیوع ویروس کرونا در دنیا همه تقویم‌های فوتبالی را به هم ریخته و در انجام مسابقات بازنگری‌های جدی صورت گرفته است. کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بر همبن مبنا و برای کنترل بیشتر مسابقات تصمیم گرفته که بازی‌های دور برگشت را به صورت متمرکز برگزار کند و طبیعتا از دست رفتن میزبانی برای فوتبال ایران کابوس بزرگی خواهد بود.

البته AFC از کشور‌های علاقمند خواسته که درخواست میزبانی خود را ارائه کنند و فدراسیون فوتبال ایران نیز در همین راستا تقاضای خود را برای میزبانی ارسال کرده، اما در این بین ماجرا‌هایی وجود دارد که ممکن است پیشنهاد ایران را در مقابل درخواست میزبانی از سوی بحرین در خطر حذف قرار دهد. به هر حال برگزاری مسابقات همچنان بدون تماشاگر خواهد بود و این موضوع مزیت نسبی ایران را هم از بین می‌برد، اما مسئله مهم‌تر ارائه تضامین دقیق برای حفظ جان کسانی است که به عنوان اعضای تیم ملی کشور‌ها و کادر فنی و مدیریتی آن‌ها به کشور‌های میزبان خواهد رفت.

این طور که پیداست بحرین در زمینه انجام تست مداوم کرونا برای بازیکنان و حتی استفاده از واکسن در سطح عمومی، تضامینی به کنفدراسیون آسیا داده که برای کمیته برگزاری مسابقات AFC مهم و قابل اتکا بوده در حالی که ایران شاید هنوز به این حد از ایمنی را نتوانسته ضمانت کند.

به نظر می‌رسد رایزنی شهاب عزیزی خادم با جواد ظریف نیز فراتر از رایزنی‌های معمول باشد چرا که با توجه به قواعد و چارچوب‌های فیفا در شالوده فوتبال جهان، شاید شانس چندانی برای چانه‌زنی دستگاه‌های دیپلماسی کشور‌ها وجود نداشته باشد و مسائل اینچنینی اصولا بر مبنا و مرام فیفا حل و فصل می‌شود، اما در مورد احتمال همکاری فدراسیون فوتبال ایران و وزارت خارجه می‌توان حدس زد که موضوع مورد بحث به ماجرا‌هایی بیرون از زمین مسابقه برمی‌گردد، جایی که زمین بازی ظریف و همکارانش است.

ایران و بحرین در حوزه سیاست خارجی مشکلات و چالش‌های مشخصی با هم دارند و طبیعتا سایه این ماجرا بر روی بازی مهم تیم ملی دو کشور وجود خواهد داشت. فدراسیون فوتبال نیز به درستی می‌داند که از دست دادن حتی یک امتیاز از ۴ بازی بعدی ممکن است به فاجعه‌ای بزرگ برای فوتبال ملی ایران بدل شود. باید دید که همکاری عزیزی خادم و ظریف در میدان دیپلماسی فوتبالی چه نتایجی به بار خواهد آورد...   

   
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی