تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

داستان سفرهای نوروزی؛ سفر شخصی ممنوع!

سفرهای نوروزی یکی از سوالات بزرگ این روزهاست. به نظر می‌رسد که ستاد ملی کرونا در پی ممنوعیت سفرهای شخصی است در عین حال امکان فعالیت محدودی را برای فعالان صنعت گردشگری فراهم ساخته است.

کد خبر: ۸۳۴۹۹
۰۶:۰۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
پرونده سفر‌های نوروزی باز، روی میز
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: آبی، زرد، نارجی و قرمز این‌ها رنگ‌های کنونی شهر‌های ایران در درگیری با کروناست، رنگ‌هایی که ممکن است هر روز با شیوع بیشتر ویروس جهش یافته کرونا تغییر کنند، موضوعی که دغدغه علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا است که بر لزوم تغییر رنگ بندی شهر‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد با توجه به بروز و ظهور جهش‌های جدید ویروس کرونا باید رنگ‌بندی‌ها تغییر یابند.

او استان خوزستان را که این روز‌ها درگیر حجم بالای ویروس جهش یافته کرونا است مصداق بارز این تغییر رنگ‌ها دانست و افزود: طبیعتا میزان ابتلا و بستری به تنهایی رنگ بندی را به خوبی نمی‌تواند تخمین بزند؛ از این‌رو وضعیت ویروس جهش یافته و شیوه نامه‌های بهداشتی موضوعاتی هستند که حتما باید در رنگ بندی‌ها گنجانده شوند.

کارشناسان و متخصصان ویروس شناس می‌گویند: اگر در رنگ‌بندی استان‌ها بازنگری شود، ممکن است شهری که قبلا نارنجی یا آبی بوده با شرایط متفاوتی مواجه شود و با نیم نگاه جدید به شاخص‌ها باید رنگ‌بندی‌ها را مورد بازمهندسی قرار داد.
 

بیشتر بخوانید:سفرهای نوروزی با طعم کرونای انگلیسی؛ عید عزا نشود!



هنوز در دست بررسی است...

در دو روز گذشته همه منتظر یک اظهارنظر و دستورالعمل جدی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا بودند؛ حسن روحانی رئیس جمهور روز شنبه تنها به این موضوع اکتفا کرد که از مردم می‌خواهیم ایام نوروز سفر نروند و در نهایت هم گفت که سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع است.
 
از طرف دیگر رحمانی فضلی بررسی موضوع سفر در نوروز با توجه به شیوع کرونا را یکی دیگر از دستور جلسات روز یکشنبه شورای اجتماعی خواند و افزود: قطعا موضوع سفر، سیاحت و زیارت امری اجتماعی است که در جلسه امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او به این موضوع هم اشاره کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد به جز شهر‌های قرمز و نارنجی شهروندان می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها سفر داشته باشند، اما قطعا پروتکل‌های جدید ابلاغ خواهد شد و برای دستگاه‌ها به صورت جداگانه وظایفی نوشته شده که باید به صورت کامل نسبت به اجرای آن‌ها اقدام کنند.

از طرفی وزارت بهداشت و ستاد ملی در همین راستا نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند؛ رهبری نیز روز شنبه اعلام کردند که خودشان به سفر نخواهند رفت و مردم نیز باید به سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند و بی تردید باید حداقل سفر و حداکثر رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق شود. در این راستا ما زمینه‌ها را فراهم می‌کنیم، اما بیش از همه مشارکت مردم در این حوزه لازم است.
 

سفر به شرط رعایت پروتکل ...

تنها کسی که روز شنبه درباره سفر‌های نوروز اظهار نظر جدی داشته علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد مقابله با کرونا است که در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس آنلاین در رابطه با نحوه و معیار تشخیص ضروری بودن سفر به شهر‌های آبی و زرد اینگونه توضیح داد: "توصیه ما به مردم این است که با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری امسال سفر نروند، اما اگر تصور می‌کنند سفرشان ضروری است و حتماً باید این سفر صورت بگیرد این سفر‌ها بر اساس پروتکل‌هایی که طی روز‌های آینده اعلام خواهیم کرد انجام خواهد شد. پیشنهاد وزارت بهداشت برای سفر‌های ضروری در ایام نوروز این است که سفر فقط با وسایل نقلیه عمومی و به شرط تست منفی کرونا امکان پذیر خواهد بود و خروج خودرو‌های شخصی با پلاک بومی از شهر‌های قرمز و نارنجی و ورود خودرو‌های شخصی با پلاک غیربومی به شهر‌های آبی و زرد ممنوع خواهد بود."

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با مجوز‌های صادر شده از سوی فرمانداری‌ها برای برخی سفر‌ها نیز تاکید کرد: به هیچ عنوان هیچ گونه مجوز و نامه‌ای برای سفر‌های نوروزی صادر نخواهد شد و مجوز‌های صادر شده دیگر اعتبار نخواهد داشت.
 
پرونده سفر‌های نوروزی باز، روی میز

 

سفر با رزرو ...

یکی از ارکان مهم در امر سفر و گردش، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، وزارتی که کمترین واکشن را نسبت به سفر‌های نوروزی داشته تنها چند روز پیش، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره گفته بود: ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفر‌های نوروز ۱۴۰۰ در قالب تور‌های مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز، متقاعد شد.

تیموری ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا را دلیل محدودیت‌های سفر‌های نوروزی همچون سال گذشته دانست، اما گفت: در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات به عمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفر‌های ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفر‌ها در قالب تور‌های مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیر‌ها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بر اساس تلاش‌های بعمل آمده، ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه بندی کرده است؛ تاکید کرد: پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت، اما اکنون به واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است؛ بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.
 

تنوع در سفر!

هر روز ماجرای سفرهای نوروزی برگ جدیدی را به پرونده روی میز باز مانده اضافه می‌کند یک روز وزیر بهداشت با گلایه‌مندی از مردم می‌خواهد که سفر نروند و کرونای انگلیسی را جدی بگیرند، یک روز دیگر خبر می‌رسد که وزارت راه شرایط سفر با حمل و نقل عمومی را برای مردم تسهیل کرده و از انجام این کار هم بسیار خشنودند اما حالا بشنوید ماجرای سفرهای پیش رو را از زبان علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که ابراز امیدواری کرده که همه به آنچه که در ستاد ملی مقابله با کرونا برای سفرهای نوروزی تصمیم گرفته شد پایبند باشند و به غیر از آن عمل نکنند. 

به گفته وزیر مباحث فراوانی در خصوص سفرهای نوروزی در ستاد اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قرار شده که این سفرها در سه بخش انجام شود. حالا این سفرها چیست و چگونه است؛ مونسان اینگونه توضیح می‌دهد: برخی از سفرها در قالب تورهای گردشگری از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، تحت پروتکل‌های دقیق بهداشتی انجام می‌شود. اقامت نیز در سفرهایی که با تورهای مجازی صورت می‌گیرد، تحت پروتکل‌های سخت‌گیرانه بهداشتی است و در این راستا تاکنون یک گزارش کرونایی هم از هتل‌ها نداشتیم و وزارت بهداشت در این بخش کمترین نگرانی را داشت.

و حالا بخش دوم سفرها؛ سفر با وسایل حمل‌ونقل شخصی و اقامت در مراکز مجاز گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده که در این بخش نیز نگرانی کمتر است اما نگرانی اصلی وزارت بهداشت، از سفرهای بدون برنامه و به شکل انبوه است که اقامت و شیوه رفت‌وآمد افراد مشخص نیست که وزیر در این‌باره هم می‌گوید: معتقدیم این بخش از سفرها خیلی هم برای اقتصاد کشور مفید نیست و تنها مشکلات کرونایی را بیشتر می‌کند. در این بخش وزارت گردشگری نیز همراهی لازم را برای اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه داشت.

در نهایت پرونده سفر‌های نوروزی هنوز بسته نشده و هر روز ممکن است خبر جدیدی بیاید و تمام صحبت‌های گفته شده تغییر کند از این رو باید منتظر ماند و دید که شرایط و ضوابطی که ارگان‌های متولی تاکنون اتخاذ کرده‌اند پابرجا می‌ماند یا تغییر می‌کند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی