تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
خبرخوانی هفتگی دیدار آدینه ۳۹

انتخابات ۱۴۰۰، نام‌ها و نامزدها، نامه خاتمی و FATF

نامه خاتمی به مقام معظم رهبری، بحث FATF و لوایح و کنوانسیون‌های مرتبط با آن، برجام، انتخابات ۱۴۰۰ و حواشی و آرایش‌های جناح‌های سیاسی از اخبار مهم این هفته بود.

کد خبر: ۸۳۳۳۴
۱۷:۵۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
انتخابات ۱۴۰۰، نام‌ها و نامزدها، نامه خاتمی و FATF
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: این هفته هم تلاش کردیم اهم اخبار و اتفاقات سیاسی را مورد بررسی و باخوانی قرار دهیم. مهمترین خبر هفته بحث FATF و تایید و تصویب لوایح مرتبط با آن در مجمع تشیخص مصلحت نظام بود. به نظر می‌رسد بخشی از نظام به این نتیجه رسیده که باید به گونه‌ای از دست FATF راحت شود به همین دلیل زمزمه‌هایی از مجمع تشخیص مصلحت به گوش می‌رسید که لوایح پالرمو و CFT تایید خواهد شد، البته با این توضیح که ایران شروطی را در تصویب آن لحاظ کند، گزاره و نگاهی که سازمان FATF تلویحا آن را رد کرد. این نشانه‌ها البته خیلی زود با مخالفت شدید برخی از اصولگرایان مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد و در نهایت محسن رضایی اعلام کرد که به این لوایح در فروردین سال آینده رسیدگی خواهد شد تا باز هم این رسیدگی به تعویق بیفتند. فقط سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که همه وقت چرا این لوایح خاک خورده است و اگر خوب است، بایگانی شدن آن تا امروز چه هزینه‌هایی را بر گرده مردم تحریم زده گذاشته است؟
 

بیشتر بخوانید: تصویب لوایح مرتبط با FATF؛ مجادله و تعلیق ادامه دارد
 

برجام، حمله به کشتی اسراییلی و پایگاه آمریکایی عین الاسد

برجام و حواشی آن نیز در طول هفته خبر جاری بود و در تقاطع سازمان بین المللی انرژی اتمی قرار داشت. ابتدای هفته جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد اروپایی‌ها مبنی بر نشستن ایران و آمریکا بر روی یک میز و مذاکره درباره برخی مشکلات فی مابین، را رد کرد و مقامات آمریکایی ضمن ابراز تاسف از این سیاست ایران همچنان برای رفع اختلافات اعلام آمادگی کردند.

ماجرای برجام درحالی در وسط دعوای ایران و آمریکا است که اوایل هفته خبر رسید که یک کشتی اسراییلی در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت و سطح روانی تنش‌ها را تا حدودی بالا برد. از طرفی روز جهارشنبه به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق حمله موشکی شد. حمله‌ای که پنتاگون هم آن را تایید کرد. گرچه مدرکی دال بر اینکه ایران در این اتفاقات نقشی داشته باشد ارایه نشده است، اما خواه و ناخواه نام ایران در میان است.
 
برخی خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری فرانسه با استناد به منابع امنیتی در عراق از اصابت ۱۰ راکت به این پایگاه و یا مناطق نزدیک اطراف آن خبر دادند. برخی گزارش‌های نیز حاکی است که نیرو‌های آمریکایی پرسنل نظامی خود را به مکان‌های امنِ پایگاه عین‌الاسد منتقل و برج‌های مراقبت پایگاه را تخلیه کرده‌اند.


نامه سید محمد خاتمی به رهبری

اواسط هفته رسانه‌ها از نامه‌ای سخن گفتند که سید محمد خاتمی برای مقام معظم رهبری نوشته است. گرچه محتوا نامه منتشر نشده، ولی نزدیکان خاتمی گفته اند که این نامه در ۳۷ صفحه نوشته شده و مهمترین دغدغه‌های کشور و اصلاح طلبان در آن ذکر شده است.
 
محمدجواد حق‌شناس در خصوص جزئیات نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب، اظهار کرده است: خبر نامه سیدمحمد خاتمی خطاب به رهبری را شنیدم که البته تقریباً برای دو ماه گذشته است و در مجموع ۳۷ صفحه است. در این نامه در خصوص دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت کرده‌اند و برای دهه پیش رو راه حل‌هایی ارائه کرده‌اند. به نظر من وجود ارتباط مستمر و برنامه‌ریزی شده و بدون انقطاع با رهبر انقلاب یکی از نیاز‌های جامعه و جریان اصلاح طلب است چرا که از آنجایی که رهبری مسئولیت عام نسبت به جامعه دارد نمی‌تواند از دیدگاه‌های جریانات مختلف بی‌نیاز باشد.
 
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به خبرگزاری ایلنا گفته است: بر همین اساس این اصل، یک اصل بدیهی و یک نیاز جدی تلقی می‌شود. نشست‌ها و دیدار‌های اصلاح‌طلبان با رهبری باید حضوراً پیگیری می‌شد که متأسفانه در این سال‌ها این اقدام صورت نگرفت و به نظر من یک نقیصه بوده است که باید به آن توجه شود و اگر این امکان حضوری فراهم نمی‌شد حداقل باید به صورت مکتوب دیدگاه‌ها و نظرات را به رهبری منعکس می‌کردیم؛ به نظر من این موضوع بسیار ارزشمند است.
 

انتخابات ۱۴۰۰ و حواشی آن

انتخابات ۱۴۰۰، آرایش سیاسی جناح‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب، دورخیز نظامیان برای پاستور و اعلام احمدی نژاد مبنی بر احتمال ترور او بخشی از جسته و گریخته‌های انتخاباتی این روز‌های عرصه سیاسی ایران بود. اعلام خبر نامزدی قطعی هریک از چهره‌های عرصه سیاست ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آرام آرام این رویداد را به مهم‌ترین موضوع سیاسی کشور تبدیل و گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های بسیاری را در فضای رسانه‌ای و گعده‌های سیاسی ایجاد کرده است.
 

نام‌هایی برای ۱۴۰۰، از مطهری تا رضایی

تازه‌ترین بازیگر انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، «علی مطهری» نماینده پیشین مجلس است که روز پنجشنبه در نشست خبری به صورت رسمی از قصد خود برای کاندیداتوری خبر داد. با نگاهی به فعالیت‌های وی به ویژه در یک سال گذشته این اقدام وی را می‌توان غیرقابل پیش‌بینی ارزیابی کرد، اما مطهری در نشست خبری خود از برنامه‌ریزی‌هایش برای نامزدی در انتخابات سخن گفت که نشان می‌دهد مدت‌هاست به این موضوع اندیشیده است.

مطهری نخستین نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری آینده نیست؛ دو روز پیش از اعلام قصد وی؛ حجت الاسلام «محسن رهامی» نماینده ادوار مجلس و از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم آمادگی رسمی خود را به عنوان نامزد انتخاباتی اعلام کرد.

محسن رضایی؛ پای ثابت هر انتخاباتی این دوره هم اعلام حضور کرده و گویا و البته از نظر خودش برنامه پر و پیمانی برای ۱۴۰۰ دارد، حتی گفته می‌شود در دستور قرار گرفتن FATF  هم جز سیاست‌های انتخاباتی او است.
 
صحنه انتخاباتی این روز‌ها در کنار بازیگران قطعی آن، سیاستمداران دیگری هم به خود می‌بیند که در صدر گمانه زنی‌های انتخاباتی قرار دارند؛ نام‌هایی که گرچه تاکنون خود حرفی از نامزدی نگفته‌اند، اما بسیاری آن‌ها را کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری آینده می‌دانند و درباره حمایت از آن‌ها سخن گفته و تحلیل ارائه می‌دهند. چهره‌هایی که تاکنون به صورت رسمی در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری اعلام حضور کرده‌اند؛ خود را کاندیدا‌هایی مستقل از دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا می‌دانند. در این بین اصولگرایان در پیچ و خم شورا‌های وحدت آفرین گرفتار شده‌اند و اصلاح طلبان هم گرچه سازوکار انتخاباتی خود را پیش می‌برند اما آن‌ها هم برای انتخاب استراتژی انتخاباتی خود سردرگم هستند و به نظر تاکنون اقدامی برای توجیه بدنه اجتماعی و سیاسی معترض خود صورت نداده‌اند. کمتر از سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم فضای سیاسی کشور همچنان بسیار مبهم است. 
برچسب ها: انتخابات 1400
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
محمد قالی باف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
0
0
خبرها عالیو بموقع است
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی