تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مرگ هزاران ماهی این بار در عسلویه/ بی‌توجهی محیط زیست به تلف شدن آبزیان خلیج فارس

چند وقتی است که سر و صدای تلف شدن هزاران ماهی دریای خلیج فارس به گوش می‌رسد، اما تاکنون محیط زیست واکنشی به این ماجرا نشان نداده است.

کد خبر: ۸۳۳۰۵
۱۱:۲۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

مرگ هزاران ماهی این بار در عسلویه/ بی‌توجهی محیط زیست به تلف شدن آبزیان خلیج فارس

 

دیدارنیوز ـ دریا یکی از عناصر طبیعت است که در کنار جنگل و کوه برای انسان ارزش والایی دارد، اما گاهی این عناصر با ارزش توسط انسان مورد تعرض و در نهایت در معرض نابودی قرار می‌گیرند. یکی از تعرضاتی که سبب تخریب زیست محیطی دریا‌ها می‌شود، آلودگی آب‌های دریاست، آلودگی‌هایی که تنها به دریا ختم نمی‌شوند بلکه تمام جانوران دریایی و آبزی را در عرض چند دقیقه نابود می‌کنند و به کام مرگ می‌کشانند.

 

بیشتر از یک هفته است که از خبر مرگ هزاران ماهی در سواحل خلیج فارس به ویژه ساحل عسلویه می‌گذرد، عکس‌ها و فیلم‌هایی که منتشر شده نشان از مرگ خاموش هزاران ماهی آبزی داشت که به دلایل مختلفی تلف شده بودند.

 

گذر از میانکاله و مرگ بیش از ۱۸ هزار پرنده مهاجر و مرگ هزاران ماهی آبزی در سواحل خلیج فارس تراژدی غمگین و تکراری است که توسط انسان‌های فرصت طلب اتفاق می‌افتد. این در حالی است که این موضوع زمانی رسانه‌ای شد که عکس و فیلم‌های آن توسط افراد در فضای مجازی منتشر شده بود، ماهی‌های تلف شده، همگی از یک نوع با ارزش و از گونه تن ماهیان بودند.

 

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست در گفتگویی درباره علت این اتفاق، اظهار کرد: متاسفانه طی روز‌های اخیر شاهد مرگ صد‌ها گونه ماهی در پایتخت انرژی کشور (عسلویه) بودیم و علت مرگ این ماهی‌ها تخلیه پسآب کارخانه پتروشیمی به داخل آب و آلودگی زیست محیطی عنوان شده است.

 

او در ادامه بیان کرد: بر اساس شواهد و مدارک موجود امواج دریا بسیاری از این گونه‌ها را به ساحل آورده است، همچون مرگ و میر پرندگان در میانکاله که تاکنون علت درست و دقیقی درباره مرگ این ماهی‌ها اعلام نشده و اطلاعات بسیار متناقض است.

 

این کارشناس محیط زیست با اشاره به عواملی که دریا را آلوده می‌کند، گفت: از جمله عوامل مرگ و میر و انقراض ماهی‌ها، توسعه مراکز پتروشیمی و پالایشگاه‌ها است.

 

محبوب فر تصریح کرد: سازمان شیلات به صورت مکرر به این مسئله معترض بوده است، اما سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تا به امروز به این اخطار‌ها و اعتراضات سازمان شیلات توجهی نکرده است.

 

او با اشاره به اینکه باید علت یابی صحیحی در این باره انجام شود، افزود: مقامات استان بوشهر و عسلویه درباره این حادثه سکوت کرده‌اند، سکوتی که منجر به تخریب محیط زیست می‌شود.

 

این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی و ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، تخلیه پسماند در محیط زیست ممنوع است و چنین اقدامی قطعا جرم تلقی می‌شود و باید بدون هیچ ملاحظه کاری با متخلفان برخورد کرد.

 

او بیان کرد: بر اساس بررسی‌هایی که توسط سازمان شیلات انجام شد، علت تلف شدن این ماهیان در سواحل عسلویه تخلیه پسماند صنعتی بوده است، پسماند صنایعی که این روز‌ها در نزدیکی سواحل گسترش یافته‌اند.

 

محبوب فر با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات ماهیان اعلام نمی‌شود، گفت: سازمان محیط زیست باید اقدام موثری در برابر این حوادث و مشابه آن انجام دهد و اطلاع رسانی صورت گیرد، چراکه این سازمان حریف صنایع آلاینده نمی‌شود.

 

مرگ هزاران ماهی در خلیج فارس/ مرگ هزاران پرنده مهاجر به مرگ هزاران ماهی آبزی ختم شد

 

همچنین بهزاد حیدری سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر در این باره گفت: هم اکنون نمونه‌برداری از ماهیان تلف شده انجام شده و برای تشخیص علل و عوامل دقیق وقوع این حادثه به مراکز آزمایشگاهی ارسال شده است.

 

وی ادامه داد: به دلیل پراکندگی مرگ و میر این ماهیان در ساحل عسلویه و نخل تقی برآورد دقیقی از میزان این آبزیان تلف شده وجود ندارد.

 

حیدری اظهار کرد: توسعه و گسترش مراکز شیمیایی و پتروشیمی مرگ و میر و انقراض آبزیان را به دنبال داشته و همیشه مجموعه شیلات نسبت به این امر معترض بوده است.

 

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: هرچند این اداره کل نسبت به موضوع آلودگی عوامل شیمیایی و صنعتی در استان بوشهر هشدار داده، اما اقدام موثر و بازدارنده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است و همچنان مرگ و میر آبزیان در سواحل این استان به ویژه سواحل جنوبی رخ می‌دهد.

 

وی تاکید کرد: از مسئولان ذیربط در استان بوشهر و کشور انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر موثر و پیشگیرانه علمی و بازدارنده در این زمینه این معضل را برطرف کنند تا این منابع که جزو اموال عمومی و متعلق به نسل‌های آینده هستند، این چنین نابود نشوند.

 

نه تنها در خلیج فارس بلکه در دریای خزر نیز پسماند بسیاری از صنایع، کارخانه ها، پالایشگاه‌ها و ... به دریا‌ها ریخته می‌شوند که این موضوع می‌تواند برای اکوسیستم دریا بسیار خطرناک باشد، بنابراین برای کاهش ورود مواد آلاینده به دریا راه حل‌هایی وجود دارد که سازمان محیط زیست و سایر سازمان‌های مربوطه باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی