تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کرونای انگلیسی در ایران؛ در هوای آزاد هم ماسک بزنید

کرونای انگلیسی بسیار هولناک‌است. این ویروس در حال گسترش در ایران است و چاره‌ای جز جدی‌تر گرفتن تدابیر بهداشتی وجود ندارد. زدن دو ماسک و ماسک زدن در هوای آزاد از جمله این تدابیر است.

کد خبر: ۸۳۱۹۸
۰۶:۰۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

کرونای انگلیسی در ایران؛ اعلام حضور در قزوین، گسترش شهر به شهر

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: آمار مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی در ایران در مدت ۲۰ روز (از ۲۵ بهمن تا امروز) از ۵ نفر در کل کشور به ۵۰ نفر رسیده و از آنجایی که به گفته کارشناسان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا شدت سرایت این ویروس چند برابر نوع قبلی آن است موجی از نگرانی را در سراسر کشور رقم زده است.

سرعت بالای انتقال ویروس کرونای انگلیسی از یک سو و برداشتن همه محدودیت‌ها از سوی دیگر زمینه را برای جولان این ویروس مهیا کرده است و رنگ برخی از شهر‌هایی که تا چند روز پیش آبی، نارنجی و زرد شده بودند به رنگ قرمز در آمد.

پزشکان و ویروس شناسان می‌گویند: ویروس کرونای انگلیسی می‌تواند در مدت زمان سه روز افراد را از پای درآورد و این یعنی خطر بیخ گوشه همه هست اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و در استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها کاهلی صورت گیرد.

استفاده از دو ماسک مساوی است با ایمنی بیشتر ...

در شرایط کنونی به خصوص در مواجه با ویروس کرونای انگلیسی ماسک زدن از اوجب واجبات است؛ این موضوعی است که همه به آن واقفند، اما همچنان متولیان مقابله با کرونا روی استفاده از ماسک تاکید زیادی دارند حتی رضا جلیلی خشنود معاون ستاد کرونای تهران

کته مهم این است که افراد در فضا‌های باز از ماسک استفاده نمی‌کنند، اما ویروس‌های جهش یافته جدید به دلیل گیرایی زیاد در هوا معلق می‌مانند و نیاز است تا در فضای باز هم از ماسک استفاده شود

با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی شناخته شده در ایران کمتر از ۵۰ نفر است گفت: ویروس کرونا امکان جهش دوباره دارد و نکته مهم این است که افراد در فضا‌های باز از ماسک استفاده نمی‌کنند، اما ویروس‌های جهش یافته جدید به دلیل گیرایی زیاد در هوا معلق می‌مانند و نیاز است تا در فضای باز هم از ماسک استفاده شود، چون اگر فردی مبتلا با آلودگی بالا در همان حوالی باشد امکان انتقال بیماری هم وجود دارد.


رئیس بیمارستان شهدای تجریش که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به ساخت ماسک‌های چهارلایه و نیاز استفاده همزمان دو ماسک باهم افزود: اگر ماسک از استاندارد لازم برخوردار باشد و منافذ آن به قدری باشد که از سایز ویروس کوچکتر باشد استفاده از یک ماسک کفایت می‌کند و نیاز به استفاده همزمان دو ماسک با هم نیست.

 


بیشتر بخوانید: سفرهای نوروزی با طعم کرونای انگلیسی؛ عید عزا نشود!



ویروس کرونای انگلیسی چه ویژگی‌هایی دارد؟


محققان می‌گویند: تفاوت کرونای انگلیسی با کرونای شناخته شده در شدت انتشار و گیرایی آن است. میزان کشندگی کرونا (کووید ۱۹) با ویروس بیماری‌های مرس و سارس که هر سه عضو یک خانواده هستند کمتر است، ولی به دلیل میزان گیرایی و انتشار بالا باعث آسیب شدیدتری به جامعه بشری می‌شود و نکته مهمتر اینکه ویروس‌های جهش یافته هم از نظر گیرایی تفاوت چندانی با ویروس کرونای معمولی ندارند، اما به دلیل شدت سرایت و نحوه درگیری افراد، حساسیت نسبت به این ویروس تشدید شده است.

البته طبق آمار کرونای انگلیسی بیشتر افراد زیر ۶۰ سال را درگیر می‌کند؛ این جدیدترین نکته‌ای است که از کرونای انگلیسی منتشر شده و نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. با توجه به همه نکات گفته شده، اما وزارت بهداشت درباره شیوع کرونای انگلیسی در ایران آمار به‌روز

گردش ویروس نوع انگلیسی کرونا در کشور می‌تواند ما را غافلگیر کند. کادر درمان واقعاً خسته‌اند و فشار زیادی را در یکسال گذشته تحمل کرده‌اند.

نمی‌دهد. آخرین بار سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ دی‌ماه گفته بود: تاکنون ۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته، موسوم به ویروس انگلیسی در کشور شناسایی شده‌اند.

بعد از آن هفتم بهمن ماه سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به جهش ویروس کرونا در انگلیس، گفت: امروز اثبات شد انگلیسی‌ها دروغ گفتند که قدرت سرایت ویروس جهش‌یافته فقط ۷۰ درصد بالا رفته است، بلکه چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام کردند هم بیماری‌زایی این ویروس بالاتر است و هم مرگ‌ومیر آن. این جهش فقط مختص اروپا هم نیست، بلکه در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد.

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: گردش ویروس نوع انگلیسی کرونا در کشور می‌تواند ما را غافلگیر کند. کادر درمان واقعاً خسته‌اند و فشار زیادی را در یکسال گذشته تحمل کرده‌اند.


بیشتر بخوانید:خوزستان در تلاطم کرونا؛ نه مسئولان به قرنطینه!



کرونای انگلیسی، ویروس غالب

رئیس برنامه نظارت ژنتیکی انگلیس پیش‌بینی کرد ویروس جهش‌یافته کرونا که برای نخستین‌بار در "کنت" در جنوب شرق این کشور یافت شد، می‌تواند به گونه غالب این ویروس در جهان تبدیل شود.

پروفسور شارون پیکاک می‌گوید: این گونه جدید ویروس، هم‌اکنون انگلیس را دربر گرفته و به احتمال زیاد جهان را هم دربر خواهد گرفت. گونه کنت (انگلیسی) ویروس کرونا تاکنون در بیش از ۵۰ کشور دیده شده است. این ویروس جهش‌یافته کرونا نخستین‌بار سپتامبر سال ۲۰۲۰ در جنوب شرقی انگلیس شناسایی شد و شیوع سریع آن در ماه‌های بعدی باعث شد این کشور محدودیت‌های تازه‌ای را اعمال کند.

مدیر اجرایی کنسرسیوم ژنومیک کووید -۱۹ انگلیس گفت: آنچه در حال حاضر واقعاً ما را تحت تأثیر قرار داده، سرعت انتقال این نوع از ویروس کرونا است. وقتی ما این ویروس را کاملاً تحت کنترل بگیریم یا اینکه این ویروس خود را طوری جهش دهد که باعث بیماری شدید نشود، آن وقت می‌توانیم دیگر نگران آن نباشیم، اما فکر می‌کنم که کار روی آن حداقل تا ۱۰ سال دیگر هم طول می‌کشد. همچنین واکسن‌های فعلی برای مقابله با نمونه‌های قبلی ویروس کرونا طراحی شده‌اند، اما دانشمندان معتقدند این واکسن‌ها هنوز هم می‌توانند علیه نمونه‌های تازه ویروس کرونا عمل کنند، اگر چه ممکن است عملکردشان کاملاً مانند تاثیرشان در غلبه بر ویروس‌های اولیه کرونا نباشد.

سالمندان بیشتر مراقب باشند با نوجوانان؟

"شانس ابتلای افراد پنج تا هفده ساله به ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به نوع معمولی آن بیشتر است"؛ این جمله را فرزین خوروش عضو هیات علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با ایرنا بیان کرد و افزود: افراد پنج تا هفده ساله در مواجهه با ویروس قبلی کرونا کمتر علامت دار و مبتلا می‌شدند، اما شانس ابتلای آن‌ها به ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر است.

ویروس انگلیسی افراد زیر ۶۰ سال را بیشتر مبتلا می‌کند؛ اما او هم تنها توصیه‌اش برای مقابله با ویروس انگلیسی رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه ویژگی‌های ویروس جهش یافته انگلیسی، اهمیت آن را دو چندان می‌کند و باید راه‌های انتقال آن را جدی‌تر بگیریم، تصریح کرد: روش‌های انتقال ویروس در گونه جهش یافته انگلیسی تغییر نکرده و لازم است مردم همان چهار اصل رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر، شستن دست و ضد عفونی کردن آن، ماسک زدن و قرنطینه کردن افراد مبتلا را رعایت کنند.

رویا امامی، متخصص عفونی نظری  در گفتگو با دیدار می‌گوید: متاسفانه ویروس انگلیسی افراد زیر ۶۰ سال را بیشتر مبتلا می‌کند؛ اما او هم تنها توصیه‌اش برای مقابله با ویروس انگلیسی رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

او ادامه می‌دهد: مبتلایان به این گونه جدید، علائمی مشابه ویروس قبلی دارند و ابتلاء به ویروس انگلیسی هم با تب، سرفه، سردرد، بدن درد و اختلال گوارشی همراه است و تنها تفاوت گونه جدید کووید -۱۹ سرعت سرایت آن است که گفته می‌شود ۴۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی است و فقط از انسان به انسان منتقل می‌شود.

این متخصص عفونی در پاسخ به این پرسش که راهکار دیگری غیر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا وجود دارد، می‌گوید: برای ایجاد ایمنی گسترده در جامعه باید ۶۰ تا ۸۰ درصد مردم علیه کرونا واکسینه شوند تا انتقال ویروس متوقف شود و اگر فردی شانس تزریق واکسن کرونا را دارد باید آن را دریافت کند.

او با تاکید بر اینکه ویروس کرونا با هیچکس شوخی ندارد، می‌افزاید: واکسن کرونا به ایمنی در مقابل بسیاری از ویروس‌های کرونای جهش یافته منجر می‌شود و در زمان حاضر در هیچ کجای دنیا قدرت انتخاب برای این واکسن وجود ندارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی