تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ایران در واکسیناسیون کرونا کجاست؛ کشورهای فقیر یا غنی؟

واکسیناسیون در برخی کشورهای دنیا با سرعت در حال پیشرفت است. اما در ایران این روند به کندی پیش می‌رود و هنوز مردم و مسئولان درگیر ماجرای واکسن تولیدی داخلی و واردات واکسن‌های مختلف هستند.

کد خبر: ۸۲۷۴۴
۰۶:۰۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
واکسن نیاز مبرم کشور؛ مردم قربانی هستند یا دریافت کننده؟
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: موضوعی که این روزها در سطح ملی و بین‌المللی همه درباره‌اش صحبت می‌کنند، سطح برخورداری کشورها از واکسن کرونا است، موضوعی که حتی سازمان بهداشت جهانی هم نسبت به آن واکنش نشان داده و این اعتراض را در قالب یک پیغام ارسال کرد، سازمان نظام پزشکی ایران هم از این صحبت‌ها وام گرفت و در توییتی به نقطه نظرات "تدروس آدانوم" رئیس سازمان بهداشت جهانی اشاره داشت.

بخش عمده صحبت‌های آدانوم این است که چرا کل کشورهای کم‌درآمد دنیا تاکنون تنها «۲۵ دوز» واکسن کرونا تزریق شده است اما سهم کشورهای ثروتمند از این برخورداری ۳۹ میلیونی دوز واکسن بوده است و به اعتقاد او جهان در آستانه یک «شکست اخلاقی فاجعه‌بار» است.

همانطور که در مطلع گزارش  اشاره شد؛ روندی که برای دریافت واکسن در دنیا طی می‌شود با ایران متفاوت است؛ تفاوتی از جنس مسئولان نه مردم . در شرایط کنونی که هر روز شرایط مواجهه با ویروس کرونا بدتر می‌شود و موجی از نگرانی و استرس همراه همیشگی همه شده جای خالی واکسن بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کند.

هر چند که تولید کنندگان داخلی دست به کار شدند و ماه‌هاست روی پروژه تولید واکسن کرونا کار می‌کنند و چند مرحله هم واکسن روسی وارد شد و حالا هم چینی در راه است اما پرسش بی پاسخ همچنان پابرجاست که همه اقشار جامعه چه زمانی واکسن می‌زنند. از سوی دیگر صحبت‌های اولیه سر واکسینه کردن کادر درمان و بعد سالمندان بود و سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این باره از تزریق واکسن کرونا برای ۱۰ هزار نفر در کشور خبر داد و گفت: محموله بعدی واکسن نیز کدگذاری شده و براساس اولویت‌های اعلام شده به افراد تزریق می‌شود.

اما نکته اینجاست با توجه به آماری که لاری از آن صحبت کرده هنوز بخش عمده‌ای از کادر درمان هم واکسن دریافت نکردند و همه چشم به راه واکسن‌های وارداتی و تولیدی هستند هر چند که این تاخیر در ارسال واکسن‌ها منجر به فوت دو نفر از پرستاران باردار در روزهای اخیر شد اما همه امیدها به این است که این واکسن‌ها زودتر از راه برسد و اقشار آسیب پذیر در مقابل کرونا مقاوم شوند و به راحتی حق حیات از آنها گرفته نشود.
 

بیشتر بخوانید:قرنطینه خوزستان در گرو تصمیم دولت

کشورهایی که واکسن دارند ولی تزریق نمی کنند!

ماجرای تزریق واکسن کرونا فقط بحث روز ایران نیست خیلی از کشورها مانند استرالیا، نیوزیلند، تایوان و ژاپن به این نتیجه رسیدند تا ماه‌ها کار واکسیناسیون را در کشورهای خود آغاز نکنند و در حال حاضر مشغول بررسی دقیق واکنش مردم سایر نقاط دنیا به واکسن‌های فایزر، آکسفورد و مدرنا هستند. آن‌ها می‌گویند عجله‌ای نیست، منتظر نتایج تزریق فایزر در دیگر کشورها می‌مانیم!

استرالیا، نیوزیلند و تایوان موفق‌ترین کشورها در کنترل ابتلا به کرونا بوده‌اند و از ابتدای شیوع پاندمی، اقدامات به‌موقع آن‌ها و همراهی گسترده مردم با پروتکل‌ها باعث کنترل شیوع شده است. ژاپن نیز یکی از کشورهایی است که در مرحله سوم تست انسانی واکسن فایزر شرکت کرده و در ازای آن میزان زیادی از این واکسن را دریافت کرده است اما حاضر نیست قبل از بررسی نتایج تزریق آن در سایر کشورها و نیز بررسی مجدد کارایی آن توسط خود، نسبت به واکسیناسیون اقدام کند.
 

نظراتی که مسئولان این کشورها در مورد واکسن کرونا دارند شنیدنی است

گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا، می‌گوید: استرالیا مفتخر است که در گروه «موفق‌ترین کشورهای جهان در مبارزه با کووید۱۹» حضور دارد، اما برای آغاز واکسیناسیون تحت فشار نخواهد بود.

جنیفر مارتین، پزشک استرالیایی و عضو کمیته مشاوره داروسازی و درمانی فارماک، نیز می‌گوید: دلیل طولانی بودن روند تأیید واکسن‌ها در استرالیا و نیوزیلند بررسی‌های پی در پی نتایج است، زیرا اگر یک خطا مرتکب شویم، زمانی که دارو در میان جمعیتی وسیع توزیع شود، با خطایی در مقیاس بزرگ مواجه خواهیم شد.

رابرت بوی، متخصص بیماری‌های عفونی و واکسن از دانشگاه سیدنی نیز معتقد است: نگرانی اساسی این است که ما قبلاً هرگز از این نوع واکسن استفاده نکرده‌ایم، بنابراین مجبوریم اثربخشی و عوارض واکسن را بررسی کنیم.
 

ژاپن و اولویت با کادردرمان و سالمندان

اما بشنوید از ژاپنی‌ها؛ رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند واکسیناسیون تا اواخر فوریه ( اسفند) آغاز نخواهد شد و زمانی هم که آغاز شود حدود ۱۰ هزار نفر از کارکنان خط مقدم نبرد با کرونا در اولویت هستند. واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال، مراقبان سلامت و افرادی با وضعیت سلامتی خاص، در ماه مارس پیگیری می‌شود.

همین اظهار نظر کافی بود که همان فشارهایی که به‌خاطر روند واکسیناسیون در ایران وجود دارد روی سر مسئولان ژاپنی هم هوار شود و فشارها در ژاپن برای تزریق واکسن کرونا افزایش یابد، زیرا این کشور با آغاز موج سوم شیوع این ویروس مسری مواجه است و نگرانی از افزایش تلفات در این کشور وجود دارد.

خودداری ژاپن از تزریق واکسن کرونای فایزر و اصرار به بررسی نتایج تزریق آن در سایر کشورها در شرایطی است که این شرکت آمریکایی بخشی از آزمایش مرحله سوم تست انسانی واکسن خود را بر روی مردم این کشور انجام داده است.

تاثیر چشمگیر واکسن بر کاهش آمارهای کرونایی در بریتانیا

آمارهای منتشره در انگلیس حکایت از تاثیر مثبت دوز اول واکسن در مقابل کرونا ویروس دارد. بر این اساس واکسن آکسفورد یا فایزر تا ۸۵ درصد شمار بستری شدگان در بیمارستان را کاهش داده است. از سوی دیگر محققان می‌گویند واکسن فایزر شانس عدم ابتلا تا  ۷۰ درصد را نشان می‌دهد و واکسیناسیون در درازمدت باعث کاهش قابل توجه مبتلایان خواهد شد.
 

وزیر بهداشتی که می خواهد مدیر کل مرده شورخانه شود

سیاست‌هایی که کشورها در سراسر دنیا در مواجهه با واکسیناسیون گرفته‌اند تنها یک پیام دارد آن هم اینکه جان مردم و سلامتی آنها برایشان از هر چیز دیگری مهمتر است از این رو تصمیم گرفتند بدون تحقیق و تعصب خاصی این روند را در سیر طبیعی خود جلو ببرند و از هر کشوری و با هر قیمتی واکسن نخرند که بعدا نتوانند پاسخگوی افکار عمومی باشند؛ دولتمردان ایرانی هم می‌توانند با استناد به این سیاست روند واکسیناسیون را در کشور پیش ببرند تا مجبور نشوند به جای دادن پول بیشتر در ازای دریافت واکسن بهتر و موثرتر هزینه بیشتری برای فوتی‌ها پرداخت کنند؛ هر چند که نمکی وزیر بهداشت معتقد است این روزها به جای داشتن پست و مقام وزارت بهتر است در جای دیگری مشغول به کار شود، در اداره کلی به نام اداره مرده شورخانه زیرا به اعتقاد نمکی، او در انتهای رودخانه‌ای ایستاده و مشغول جمع کردن مرده است؛ هر چند به نظر می‌رسد فعالیتی که وزیر در شرایط کنونی دارد خیلی از سمتی که برای خود متصور است، کمتر نیست!

 


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی