تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور: ۲ میلیون نفر درگیر انتخابات ۱۴۰۰ هستند

رییس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه مردم باید احساس کنند صندوق رای قدرت تغییر دارد، گفت: حضور سه گفتمان غالب در انتخابات فضا را رقابتی می‌کند.

کد خبر: ۸۲۴۳۷
۱۱:۴۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
دیدارنیوز - جمال عرف گفت:  انتخابات ۱۴۰۰ به یک معنا دو گانه و به یک معنا چهارگانه است؛ چون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در کل کشور برگزار می‌شود و در برخی مناطق هم علاوه بر این دو، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در چهار حوزه را هم شاهد خواهیم بود.

وزارت کشور از مهر امسال وارد تمهیدات انتخابات ۱۴۰۰ شده است
رییس ستاد انتخابات کشور افزود: از آنجا که در حوزه‌هایی مانند تهران هر چهار انتخابات برگزار می‌شود، آماده کردن تمهیدات آن از مدت‌ها قبل شروع شده است و عملاً از مهرماه یعنی بعد از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، وارد تمهیدات انتخابات ۱۴۰۰ شده‌ایم.

افزایش ۱۰درصدی شعبه‌های اخذ رای در انتخابات ۱۴۰۰
معاون وزیر کشور گفت: تجمع موجب تسری بیماری کرونا می‌شود؛ به همین دلیل از همه فرمانداری‌ها خواسته شده توزیع شعب و صندوق‌ها را با رویکرد سلامت بازبینی نمایند و در صورت لزوم اعلام کنند که چه تعداد شعبه و صندوق جدید نیاز دارند. درخواست‌های افزایش شعب در ستاد ملی انتخابات مورد بحث قرار گرفت و در نهایت قرار شد حدود ۷۰ هزار شعبه در سراسر کشور ایجاد شود. این در حالی است که در انتخابات قبلی بیش از ۶۲ هزار شعبه فعال بود و بدین ترتیب حدود ۱۰ درصد به شعبه‌های انتخابات اضافه شده است. 

رییس ستاد انتخابات کل کشور درباره آموزش اعضای ستاد انتخابات گفت: ۱۰ دوره آموزشی برای عوامل اجرایی پیش‌بینی شده که تاکنون هشت دوره آن برگزار شده و دو دوره باقی مانده تا نیمه اسفند یعنی قبل از شروع مرحله نام‌نویسی نامزدهای شوراهای شهر پایان می‌یابد.

به گفته معاون وزارت کشور مجموعه عوامل اعم از فرمانداران، بخشداران و مدیران مربوطه باید درباره مسائل اجرایی مانند مسائل تکنیکی مبتنی بر بحث اجرایی کردن و بحث حقوقی  آموزش ببینند تا انتخابات در نهایت آمادگی برگزار شود.

۲ میلیون نفر درگیر انتخابات ۱۴۰۰ هستند
عرف با بیان اینکه در مجموع بیش از یک میلیون نفر از عوامل اجرایی ستاد انتخابات هستند، گفت: اگر ناظران و ماموران نیروی انتظامی و کسانی را هم که مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند در این فهرست بگنجانیم، حدود ۲ میلیون نفر وظیفه ایجاد شرایط مناسب اعم از اجرایی، نظارتی و امنیتی برای انتخابات ۱۴۰۰ را بر عهده دارند.

افزایش روزهای برگزاری انتخابات در قانون پیش‌بینی نشده است
معاون سیاسی وزارت کشور درباره پیشنهاد برگزاری انتخابات در دو روز هم گفت: از آنجا که طبق قانون، زمان برگزاری انتخابات یک روز است لذا باید زودتر این قضیه در مجلس بررسی و این امر تبدیل به قانون می‌شد و چون این مسیر را طی نکرد و در قانون هم عملاً این موضوع پیش‌بینی نشده است، انتخابات در یک روز یعنی همان ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
تفسیر رجل سیاسی جزو وظایف شورای نگهبان است

عرف درباره درخواست از شورای نگهبان برای تعریف و تفسیر رجال سیاسی و آیا اینکه بانوان می توانند برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند، اظهار کرد: در بحث‌های کارشناسی، این موضوع مطرح شد و این مسئله جزو وظایف ذاتی شورای نگهبان است؛ برای وزارت کشور فهرست نهایی اعلام شده از طرف شورای نگهبان مهم است. اگر در آن فهرست خانم یا آقا بود برای ما تفاوتی ندارد، اعلام می کنیم و در نهایت مردم نامزد مورد نظر خود را انتخاب خواهند کرد.

سه گفتمان غالب کشور در انتخابات ۱۴۰۰ باید نماینده داشته باشند
رییس ستاد انتخابات کشور درباره نگرانی وزیرکشور درباره ‌میزان مشارکت مردم و اقدامات انجام شده برای پرشورتر کردن انتخابات گفت: باید همه کسانی که نماینده سلایق مختلف در جمهوری اسلامی هستند در انتخابات حضور داشته باشند. در سپهر سیاسی سه گفتمان غالب اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدالی داریم و قاعدتاً هر سه گفتمان که متناسب با آن احزاب و گروه‌های سیاسی هم وجود دارد، باید در انتخابات نماینده داشته باشند.

رییس کمیسیون ماده ۱۰ نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با اشاره به اعطای مجوز به بیش از ۱۲۰ حزب و گروه سیاسی توسط وزارت کشور، گفت: این ۱۲۰ حزب به تناسب به این سه گفتمان تعلق دارند، اگر این گفتمان‌ها در انتخابات آینده نماینده داشته باشند، همه آنانی که خود را در این گفتمان‌ها می‌بینند، به مشارکت علاقه‌مند شده و رقابت در انتخابات شکل می‌گیرد. در واقع وقتی انتخابات رقابتی می‌شود که  همه گفتمان‌ها در انتخابات نماینده خود را داشته باشند. عرف تصریح کرد: هیچ گفتمانی نباید احساس کند نماینده‌ای ندارد تا انگیزه‌اش برای مشارکت کاهش یابد.

مردم باید احساس کنند صندوق رای قدرت تغییر دارد
وی ادامه داد: مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند تا در شرایط و امورکشور تغییر شود؛ بنابراین امید دادن به مردم بسیار تاثیرگذار است و مردم باید احساس کنند صندوق رای این قدرت را دارد که تغییر ایجاد کند، در حوزه اجتماعی افق امیدوارکننده باشد و احساس کاهش اعتماد و امید مردم را برطرف کند. دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب به دنبال تشکیل نهادهای اجماع‌ساز و در حال انجام فعالیت و گفت‌و گو هستند و جریان سوم اعتدالی و مستقلین هم در حال ارزیابی شرایط است تا چگونه وارد شود و تاکنون با نمایندگان همه این جریان ها جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم.

فعالیت ۱۴ جبهه در کمیسیون ماده ۱۰ تایید شده است
معاون سیاسی وزارت کشور افزود: در حال حاضر فعالیت ۱۴ جبهه به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ رسیده و تایید شده است و احتمالاً با نزدیک‌تر شدن به انتخابات تعداد جبهه‌ها بیشتر خواهد شد. 

انتخابات یکی از نهادهای آسیب دیده از کروناست
عرف درباره چگونگی برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه و همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتخابات یکی از نهادها در همه کشورها است که تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و از آن آسیب دید. در میان کشورهایی که در این شرایط انتخابات برگزار کردند، آن کشورهایی که توانستند پروتکل‌های دقیق تنظیم کنند و آموزش‌های لازم را ارائه دهند، بین مشارکت و سلامت تعادل ایجاد کردند و مانع از کاهش مشارکت شدند. 

نام‌نویسی غیرحضوری نامزدها در انتخابات
عرف با اشاره به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تدوین شده برای موضوعات نام‌نویسی، ‌تبلیغات و روز رای‌گیری، درباره مرحله نام‌نویسی گفت: با توجه به شرایط کرونایی قاعدتاً ثبت‌نام حضوری نخواهیم داشت. بیشترین نگرانی در بحث تبلیغات است، چون تبلیغات ریاست جمهوری ۲۰ روز، تبلیغات مجلس خبرگان رهبری ۱۴ روز و تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی هر کدام یک هفته است.

رعایت نکردن پروتکل‌های انتخاباتی، تخلف محسوب می‌شود
عرف با اشاره به متفاوت بودن تعداد افراد در فضای باز و بسته و همچنین متفاوت بودن پروتکل‌های این دو فضا، درباره تخلف احتمالی از اجرای این پروتکل‌ها توسط نامزدهای انتخابات، گفت: وظیفه ستادهای انتخابات سراسر کشور، ابلاغ و نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها است و اگر کاندیدایی این پروتکل‌ها را رعایت نکرده باشد، تخلف محسوب و همانند بقیه تخلفات با آن برخورد می‌شود.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مسئول صدور مجوز برگزاری راهپیمایی‌ها و تجمعات
رییس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره اعطای مجوز تجمع به احزاب و گروه‌های سیاسی و مسکوت ماندن موضوع در اختیار دادن فضا برای تجمعات گفت: خرداد ۹۸ هیات دولت در مصوبه‌ای، مکان‌هایی برای راهپیمایی و تجمع معین کرده بود که در استان‌ها مکان تجمع به تشخیص شورای تامین استان و سایر مراجع بالادستی مشخص می‌شود. هیات دولت این موضوع را ابلاغ کرد و مبنای کار شده بود.
عرف افزود: در جریان گفت وگو با شورای نگهبان، این شورا اعلام کرد به دلایل فنی برای انتخابات زیرمجموعه شورای نگهبان موافق استفاده از صندوق الکترونیک نیست. با هیات نظارت مرکزی مجلس هم در این باره صحبت کردیم و از آنجا که ۴ سال قبل این شورا با برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۳۹ شهر موافقت کرده بود، باز موافقت کردند انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

در انتخابات شوراها، در کلانشهرها به جز تهران از صندوق الکترونیک استفاده می شود
معاون سیاسی وزارت کشور اظهارکرد:  با توجه به توافق انجام شده با هیأت مرکزی نظارت مجلس، مقرر شد در انتخابات شوراها، در کلانشهرها به جز تهران از صندوق الکترونیک استفاده شود.در آستانه انتخابات چون شائبه انتخاباتی رخ می‌دهد سیاست دولت و وزارت کشور این است که وارد بحث تقسیم استان‌ها نشویم.

اصل در انتخابات قانون‌مداری و بی‌طرفی است
معاون وزارت کشور با تاکید بر لزوم بی طرفی استانداران و فرمانداران در انتخابات پیش رو اظهار کرد: اصل برای ما قانون‌مداری و بی‌طرفی است و ما به عنوان مجری انتخابات باید این دو اصل را رعایت کنیم.

امیدواریم مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد
رییس ستاد انتخابات درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: امیدوارم مشارکت بالای ۵۰ درصد برود.

نقد را با تخریب اشتباه نگیریم
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: نکته مهم اینجاست که نقد را با تخریب و تخطئه اشتباه نگیریم و طوری نقد شود که وقتی مردم می‌بینند بگویند این نقد منصفانه است.

عرف با اشاره به عذرخواهی رییس جمهوری از مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: رییس جمهور در این مراسم از مردم بابت کارهایی که می‌توانست انجام شود و نشد، عذر خواست. دولت هیچ وقت ادعا ندارد که صد درصد همه کارهایی که باید انجام می‌شد در این دولت انجام شده است. همه دولت‌ها با ضرایبی، نقطه فراز و فرود دارند اما این نباید موجب به هم ریختن انسجام شود.وقتی وارد انتخابات می‌شویم باید حواسمان باشد که جامعه پس از انتخابات هم می‌خواهد زندگی و حرکت کند و به مسیر خود ادامه دهد و هر قدر این جامعه امیدوارتر، بانشاط تر و منسجم تر باشد مسیر خود را بهتر پیش می‌رود و نباید اقدامات در این مدت موجب عدم انسجام و همبستگی ملی شود. اصحاب سیاست، رسانه، صاحبان تریبون و بقیه گروه‌های ذی‌نفوذ دقت داشته باشند. چون اگر مراقبت نکنند فردای انتخابات با جامعه ای پراکنده مواجه می‌شویم و این مخل وحدت و انسجام ملی است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی