تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
افاضات اضافه

دختر حاکم دوبی به تهران بیاید و از آزادی بهرمند شود

افاضات اضافه ستون هفتگی بیانات عوام الملک است که در آن به بیان نظرات منور خود در مورد مسائل جهان می‌پردازد. هفته‌هاست که این نابغه خاص دوران مشغول نگارش خاطرات روزانه است.

کد خبر: ۸۲۴۳۴
۱۲:۱۷ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹

افاضات اضافه: دختر حاکم دوبی به تهران بیاید و از آزادی بهرمند شود

دیدارنیوز ـ عوام الملک:

 جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
امروز، چون جمعه بود، بزرگوار مشهدی حرف‌های روشنگرانه‌ای درباره تحریم‌های آمریکا زد. اینطور که فهمیدم خسارت تحریم‌ها برای آمریکا بیشتر از ما بوده است. خیالم راحت شد. اگر اینطور باشد بهتر است هماهنگ کنیم که تحریم‌ها را بیشتر کنند. اگر بتوانم بین عوام آمریکا و اسرائیل و عربستان کسانی را پیدا کنم که مثل خودم عوام‌الملک باشند و به خواصشان دسترسی داشته باشند شاید بشود درخواست افزایش تحریم‌ها را مطرح کرد. درست است که برای آن‌ها آب ندارد، اما شاید برای بعضی‌ها نان داشته باشد. امروز خبر خوب دیگری هم آمد. جهان بعد از بیش از بیست سال به حرف یکی از خواص‌المله‌های سابق ما رسید. گویا لایه ازون در حال ترمیم شدن است. آن مرحوم همان زمان گفته بود که لایه ازون را هر کسی پاره کرده است خودش بدوزد. بی‌محلی کردن ما باعث شده که لایه ازون، خودش، خودش را بدوزد و این نشان می‌دهد که احتمالا در تمام این سال‌ها خودش، خودش را پاره کرده بود. رویکرد‌های ما به مدیریت جهان در تمام عرصه‌ها قابل توجه است. تصاویری از یکی از خواص‌الدوله‌ها در حال بریدن روبان تیر برق در شهرستان زاوه به دستم رسید. حضور پررنگ خواص در عرصه‌های سازندگی کشور باعث پیشرفت و توسعه می‌شود. چند وقت پیش هم جمعی از خواص با همراهی هم سرویس بهداشتی یک روستا را افتتاح کرده بودند. شک ندارم که آینده روشن است. یکی از عوام که تا شب یلدا مجری تلویزیون بود و در برنامه‌اش با کمال تاسف و تاثر، مهمان برنامه، عوام را دعوت به رقص کرد از اینکه بابت این مساله از عوام عذرخواهی کرده بود از عوام عذرخواهی کرد. ظاهرا قرار بوده عذرخواهی کند تا مساله فیصله یابد، اما عذرخواهی کرده و ممنوع‌الکار شده است. نباید به این افراد اجازه داد گستاخ شوند. اگر قرار باشد اجازه پیدا کنند در برنامه‌هایشان مهمان‌ها کلمه رقص را به کار ببرند و فکر کنند با عذرخواهی همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. این مجری‌ها را باید بلافاصله پس از ضبط عذرخواهی، ممنوع‌الکار کرد و تمامی وسایل ارتباط جمعی ایشان را توقیف و به استپ‌های روسیه یا چین تبعید کرد تا هم درس عبرت شوند و هم جرات نکنند بابت عذر‌خواهی‌شان، عذرخواهی کنند. سر شب بیانیه خواص‌الدوله در مورد مساله پیش پا افتاده اصفهان را خواندم. احتمالا روشنگری‌های بزرگوار مشهدی درباره نعمت‌های تحریم‌ها به گوش خواص‌الدوله نرسیده وگرنه صحبت از جنگ اقتصادی نمی‌کردند. بعد هم گفته‌اند که صبر و سکوتشان حدی دارد و اجازه نمی‌دهند حقیقت قربانی شود. خیالم راحت شد. معمولا وقتی هر یک از خواص چنین چیزی را طرح می‌کند معنیش آن است که کلا قرار است درباره موضوع مورد بحث هیچ صحبتی نشود. البته خواص‌الدوله هم باید تحملشان را بالا ببرند. فوقش در چند ماه آینده فقط فحش می‌خورند، ولی بعد از آن ممکن است آب خنک هم بخورند. قبل از خواب خبردار شدم که در فینال جام باشگاه‌های جهان در قطر، یک مدال کم آمده است و مربی و کاپیتان تیم بایرن‌مونیخ در حال تعارف کردن مدال باقیمانده به یکدیگر بوده‌اند. باید مانع پخش این خبر در کشور شوند. بدآموزی دارد. ممکن است کسانی فکر کنند می‌توانند هر چیزی را که دوست داشتند بردارند و بروند.
 
بیشتر بخوانید: نباید بین خیار و هویج و موز فرقی باشد

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
صبح زود به خاطر خواب بدی که دیدم از جا پریدم. خواب دیدم می‌خواهم از خانه خارج شوم، اما همه در‌ها قفل و پنجره‌ها هم بسته هستند. هر چه دنبال کلید‌ها می‌گردم پیدا نمی‌شوند. یکی از راه دور می‌گوید ده سال، یک عمر است. کو تا ده سال دیگر؟ جوابی نداشتم. باید از طریق خواص یک مُعبّر کاربلد پیدا کنم که خوابم را تفسیر کند. جمعی از عزیزان جان دل در اصفهان بیانیه دادند و تقریبا گفتند اینکه یک عده‌ای سوار موتور شدند و پس از شکست دادن آمریکا و اسرائیل، علیه روحانی که احتمالا همان حسن است شعار داده‌اند مساله پیش پا افتاده‌ای است و لازم است به خاطر این مساله با حسن برخورد شود. البته در بیانیه‌شان نوشتند که، چون بیش از دویست هزار نفر از عوام از حسن شکایت کرده‌اند باید محاکمه و مجازات شود. خیلی خوب است که می‌توان از حسن و محمدجواد و برخی از خواص‌الدوله‌ها شکایت کرد. چون بقیه خواص آنقدر خوبند که حتی اگر کسی هم بخواهد نمی‌تواند به شکایت از ایشان فکر کند. عصر خبردار شدم که در شهر سامرا عراق یک راننده انتحاری داعش وقت حرکت برای انجام عملیات، بوق زده است تا با دوستانش خداحافظی کند و، چون بوق به بسته انفجاری وصل بوده، ماشین منفجر شده و دوستانش هم با خودش رفته‌اند. اینکه با یک بوق منفجر شده معجزه است. آماری به دستم رسید که نشان می‌داد پیاز در طول یک سال گذشته حدود ۴۰درصد ارزان شده است. به نظر می‌رسد باید از بو و خاصیت پیاز در سایر بخش‌ها هم الگو گرفت. شاید باعث شود خیار هم خجالت بکشد. شنیدم که خوشبختانه سند چشم‌انداز مداحی در حال تدوین است. خیلی اتفاق مهمی‌ست. مشکلات کشور حل می‌شود و باعث رونق خیلی چیز‌ها خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید: واقعا باقر زحمات زیادی می‌کشد

 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
از دیروز که خبر منفجر شدن اعضای داعش در سامرا به خاطر بوق زدن را خوانده‌ام از هر صدای بوقی نگران می‌شوم. حتی اگر بوق را روی صحبت‌های افراد گذاشته باشند. در خبر‌ها خواندم که ساکنان یکی از مناطق کنگو بعد از کشتن یکی از اعضای داعش او را خورده‌اند. یاد بازی لی‌لی حوضک افتادم که آخرش کله‌گندهه کسی را که یکی دیگر کشته بودش می‌خورد. احتمالا اعضای داعش ترجیح می‌دهند در خاورمیانه بوق بزنند تا اینکه در کنگو خورده شوند. یکی از روزنامه‌نگاران خبر داد که سفیر روسیه برای دهمین بار در ۲۶۳ روز اخیر با خواص‌المله ارتباط گرفته است. خیلی خوب است که روسیه نگران خواص‌المله است و مرتب احوالشان را می‌پرسد. البته ممکن است در همین زمان کوتاه دلشان برای باقر و دوستان تنگ شده و برای همین سرکشی کرده‌اند. یکی از خواص اعلام کرده که، چون اینترنت ماهواره‌ای در راه است اگر دیر بجنبیم کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال می‌رود. تعجب می‌کنم. وقتی برای مقابله با ماهواره، پارازیت و برای مبارزه با اینترنت، فیلترینگ داریم نباید نگران بود. نهایتا اگر جواب نداد از نیروی انسانی استفاده و دیش‌ها را جمع می‌کنیم. چند وقت پیش هم گفتم که حتی باید ویدئو را دوباره ممنوع کنیم. هفته پیش هم که تخته‌نرد را دوباره ممنوع کردند. این‌ها کار‌های مفید و خوبی‌ست و باعث حل همه مشکلات کشور می‌شود. جواد که یک برادرش روزگاری رییس خواص‌المله و آن یکی برادر مهربانش رییس خواص‌الرعایا بود گفته که در انتخابات بعدی رقابت بین ابراهیم و باقر و داداشم، علی خواهد بود. خیلی خوب است که بین خواصی که با هم رفیقند رقابت باشد. تقریبا شبیه اتفاقی‌ست که قبلا در مسابقات فوتبال بین استقلال و پرسپولیس می‌افتاد. تا سال‌ها مسابقات دو تیم بدون گل یا یک بر یک، مساوی می‌شد، چون رفیق بودند. برای این ترکیب هم، چون سه نفر هستند بعد از انتخابات به تعداد کافی صندلی ریاست وجود دارد. به هر حال چیزی که می‌ماند همین رفاقت‌هاست. آخر شب شنیدم که خواص‌الرعایای یکی از شهر‌ها علیه محمدجواد اعلام جرم کرده است. محمدجواد گفته بود کاخ کرملین هم به اندازه کاخ سفید بد است. البته بیخود کرده بود. کاخ کرملین حامی کوخ‌نشینان است. قطعا باید با این اظهارنظر‌های خواص‌الدوله‌ها برخورد قاطع کرد. فکر کرده‌اند، چون خواص‌الدوله هستند می‌توانند درباره این نوع مسائل هم نظر بدهند.
 
بیشتر بخوانید: محمد جواد را زندانی و ویدئو را هم دوباره ممنوع کنید

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
اخباری مبنی بر مشاهده کرونای انگلیسی، کرونای آفریقایی و کرونای آمازونی در کشور شنیده می‌شود. سند رسوایی غربی‌هاست که در طول یک سال گذشته می‌خواستند چین را متهم به گسترش کرونا کنند. برای وادادگان داخلی و غرب‌زده‌ها هم مایه بی‌آبرویی‌ست. چون همیشه تلاش می‌کنند وانمود کنند کشور ما منزوی‌ست و با سایر کشور‌ها ارتباط ندارد. خوشبختانه کرونا دارد ثابت می‌کند که غیر از چین با انگلیس و آفریقا و حتی آمازون هم در ارتباطیم. امروز رسما اعلام شد که در جشنواره فیلم فجر هیچ یک از موارد مربوط به کرونا رعایت نشده است. احتمالا فکر کرده بودند که جشنواره‌ای‌ها هم نمی‌گیرند. البته سرعت عمل مسوولان در برخورد هم خوب بوده است. تصمیم می‌گیرند جشنواره را تعطیل کنند و وقتی اقدام می‌کنند متوجه می‌شوند که شب آخر است و اگر چند ساعت صبر کنند خودش تعطیل می‌شود. تصاویری از تخت جمشید به دستم رسید که در آن عده‌ای جوان روی آثار باستانی پشتک می‌زدند و به هوا می‌پریدند و به زمین می‌خوردند. به خاطر پر بودن دل‌ها از نشاط است. ضمنا باعث می‌شود تخت جمشید که از مظاهر طاغوت است به تدریج از بین برود. این روش را می‌شود در مورد همه آثار باستانی و فرهنگی به کار گرفت. شب خبر آمد که محمد هم می‌آید. شعارش را برای ما نوشته است: ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه! تا اینجا تنها نامزدی‌ست که در شعارش به ما، عوام، اهمیت داده است. مخصوصا که می‌خواهد حقوق ما را بر حقوق خواص ترجیح بدهد. شاید باعث شود برایش بدون قصد یا غرضی تبلیغ کنم. ابراهیم امروز اعلام کرد در زندان‌ها را باز می‌کند تا غربی‌ها بیایند و ببینند به شرطی که آن‌ها هم در را باز کنند تا ما برویم و ببینیم. خیلی حرکت تاثیرگذاری‌ست. البته بهتر است در را خیلی باز نگذارند. ممکن است پشه و مگس بیاید و مانع خواب راحت زندانیان شود.
 
بیشتر بخوانید: وزیر خارجه به فکر بیت کورن باشد نه مذاکره

 سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
دیشب قبل از خواب خبر آمد که چند موشک به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در اربیل عراق اصابت کرده است. اتفاق مهمی‌ست. می‌تواند کمک کند که خسارت تحریم‌ها برای آمریکا بیشتر هم بشود. مخصوصا که به شکل مذبوحانه‌ای التماس می‌کنند به ایشان جواب بدهیم. صبح زود بیدار شدم. پیگیر اخبار اصابت موشک در اربیل بودم. آمریکایی‌ها خودشان را جمع کرده‌اند. در گزارش‌ها آمده که ایران‌خودرو، برترین خودروساز کشور شده است. کار سختی را انجام داده‌اند. اینقدر تنوع خودروسازان کشور و محصولاتشان زیاد است که برترین شدن کار یکی از همان سه چهار خودروساز است. عکسی هم از یک خودروی کوییک صادراتی دیدم که فرمانش را به سمت راست برده، اما یادشان رفته بود دکمه کنترل آیینه‌ها را به آن سمت ببرند. البته به نظرم یادشان نرفته بود و به خاطر سرگرمی سرنشین کنار راننده این کار را کرده‌اند. می‌توان سایپا را هم به عنوان خلاق‌ترین خودروساز کشور انتخاب کرد. دو سه عنوان دیگر اگر پیدا کنم همه خودروسازان کشور صاحب لقب خواهند شد. شنیدم که باقر به خاطر دستاورد‌های بزرگ سفر به روسیه در حال برنامه‌ریزی برای سفر به چین است. می‌تواند مفید باشد. قطعا مقامات چین بیشتر از روسیه هستند و باقر لازم نیست منتظر رییس‌جمهورشان بماند. چین هم که کلا کشور مهربانی‌ست و در ماجرای کرونا که یک ویروس انگلیسی یا آفریقایی یا آمازونی‌ست، مظلوم واقع شد و به حمایت و دلداری ما نیاز دارد. باقر گزینه خوبی برای این کار است. یکی از خواص کیش گفته که خودش یکی از برکات انقلاب است. راست گفته. انقلاب از این برکات زیاد داشته است. وزارت خارجه آمریکا در صفحه توییترش پیام بایدن را با خط نستعلیق منتشر کرد. این کار‌ها خوب است، اما آمریکایی‌ها باید بیشتر زحمت بکشند.
 
بیشتر بخوانید: پول را با آب می‌شویند، بیت کوین را با برق تولید می‌کنند

 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
صبح در مسیر دفتر، تبلیغات قطار ملی مترو را دیدم. باید چیز خوبی باشد. معمولا چیز‌های ملی باعث حسادت غربی‌ها می‌شود. فهرستی از آن‌ها را در ذهنم مرور کردم تا سرگرم شوم. کفش ملی، بانک ملی، رسانه ملی، خودرو ملی، فناوری ملی، اینترنت ملی. به جز دو تای اول که ریشه طاغوتی دارند بقیه خیلی خوب و مفید هستند. امروز هم خبر‌های ورزشی خیلی داغ بودند. ظاهرا خانمی که سرمربی تیم ملی اسکی زنان بوده است به دلیل مخالفت شوهرش نتوانسته همراه تیم به مسابقات جهانی برود. اتفاق تاثیرگذاری‌ست. جهان می‌فهمد که غیرت یعنی چه. باید از این نوع مرد‌ها تقدیر شود تا دیگران هم الگو بگیرند. واقعا هم نمی‌فهمم اسکی کردن زن چه معنایی دارد. موجب مفسده است. گویا برخی زنان وظایفشان را بلد نیستند. خبری شنیدم که انگار یکی از خواص‌الدوله‌ها درخواست کرده که وریا غفوری از تیم فوتبال استقلال کنار گذاشته شود. البته احتمالا این خبر اول تکذیب می‌شود و بعد اجرا می‌شود. این همه دقت نظر و دخالت خواص‌الدوله در امور یک تیم فوتبال نشانه دلسوزی‌ست. حتی چین و روسیه هم بلد نیستند در اینگونه مسائل دخالت کنند. غروب یکی از دست‌اندرکاران سایپا اعلام کرد تصاویر مربوط به خودروی کوئیک که فرمانش سمت راست، اما دکمه‌های کنترل آیینه و شیشه آن در سمت چپ خودرو قرار دارد ربطی به تولیدات سایپا ندارد و کذب و بداخلاقی‌ست. عجیب است که وقتی می‌توان جایزه خلاق‌ترین خودروساز را به یک شرکت داد چنین واکنشی نشان می‌دهند. خبر کسالت پرنس فیلیپ، شوهر ملکه الیزابت را از تلویزیون سی‌ان‌ان شنیدم. نگران شدم. بعد متوجه شدم که خوشبختانه مساله اورژانسی نبوده و از جنبه احتیاط به بیمارستان منتقل شده است. خیالم راحت شد. قرار است به زودی و پس از پایان نود و نه سالگی، قرن جدید زندگیش را شروع کند. البته ممکن است موسسه ژئوفیزیک آغاز قرن جدید زندگی او را تایید نکند و بگوید باید یک سال دیگر منتظر بماند. شب متوجه شدم که وزارت سیدمحمود در حال جاسوسی از محمود است. بچه‌های تیم محمود گفتند که بچه‌های وزارت روی پشت‌بام یک مدرسه، دوربین گذاشته‌اند تا ببینند محمود با چه کسانی رفت و آمد دارد. کار بدی می‌کنند. محمود احساس ناراحتی می‌کند و برای روحیه‌اش خوب نیست. مخصوصا که محمود اصلا بلد نیست دیگران را محصور و محدود کند و با این کار‌ها آشنایی ندارد.
 
بیشتر بخوانید: عشق‌آباد و توصیه‌های عیسی

 پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
دیشب نوشتن خاطرات را که تمام کردم حرف‌های مهم سعید که بانمک‌ترین عضو خواص‌الدوله هست را خواندم. ظاهرا وزیر بهداشت یک کشور اروپایی از سعید پرسیده است که شما چه کرده‌اید که هم اپیدمی کرونا را مهار کرده‌اید و هم اشتغال و صنعت در کشورتان آسیب ندیده است. البته سعید نگفت چه جوابی داده است. اما قاعدتا وزیر بهداشت اروپایی نمی‌دانسته که ما کلا متخصص مهار کردن هستیم. صنعت و اشتغالمان هم همیشه در وضعیتی بوده که اصلا آسیب جدی نمی‌تواند به آن‌ها برسد. یکی از خواص‌النساء‌ها گفته که بدپوششی زنان باعث می‌شود کورتون در مغز افزایش یافته و بر اعصاب و روان زنان و مردان تاثیر می‌گذارد و به صورت عملی می‌توان گفت این کار برنامه‌ریزی استکبار جهانی و اسرائیل است. موافقم. احتمالا می‌خواهند با این کار باعث افزایش تولید کورتون در مغز عوام شده و مازاد کورتون مغزهایمان را ببرند و به زخم‌های زندگی‌شان بزنند. یکی از خواص‌المله امروز در اقدامی شجاعانه و با تحمل رنج بسیار وارد توئیتر شد و نوشت رسانه‌های مخربی مثل اینستاگرام و توئیتر باید فیلتر شوند تا فضا برای رسانه‌های انقلابی فراهم شود. درستش هم همین است. باید قدر این رشادت‌ها را دانست و فرهنگ حذف کردن را جایگزین مفهوم غربی رقابت کرد. یکی دیگر از خواص‌المله هم در توئیتر به دختر در بند حاکم دبی پیشنهاد کرده به ایران بیاید و هم درس بخواند و هم زندگی کند و هم از نعمت آزادی و حقوق بشر بهره‌مند شود. اقدام مبتکرانه دیپلماتیکی است. امیدوارم شوهر دختر مذکور یا هر کسی که صاحب اختیارش هست اجازه بدهد که بیاید. کافی‌ست پایش به ایران برسد. ما قول می‌دهیم اجازه خروج به او ندهیم. آخر شب بیانیه وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه و آلمان درباره مذاکرات با ایران منتشر شد. مضمونش این است که، چون خودشان نتوانسته‌اند و نخواسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند ایران باید به همه تعهدات قبلی عمل کند و یک سری تعهدات جدید هم بدهد. در حال بررسی هستم که ببینم وزرای خارجه این کشور‌ها واقعا اینقدر رو دارند یا مسخره‌بازی درمی‌آورند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی