تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

اولین کتاب تاریخ شفاهی آموزش وپرورش در دست انتشار

کد خبر: ۸۲۲۴۸
۱۶:۳۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
علی اصغر فانی اشاره تاریخ شفاهی انتشارات عابد
 
دیدارنیوز – علی اصغر فانی اولین وزیر آموزش و پرورش در دولت حسن روحانی بعد از جدایی از این وزارتخانه تقریبا هیچ فعالیت اجرایی و دولتی نداشت و به سمت فعالیت‌های پژوهشی گرایش پیدا کرد. او مجموعه‌ای هفت جلدی را در نشر عابد در دست انتشار دارد که تجربیات خود در طول سالیان فعالیت در آموزش و پرورش را در چارچوب مصاحبه‌هایی ارائه کرده است.

فانی که از معلمی تا وزارت را در آموزش و پرورش تجربه کرده است یکی از مناسب‌ترین افراد برای ثبت تاریخ آموزش و پرورش در بعد از انقلاب اسلامی است. او در مقدمه کتاب توضیحات مفصلی درباره این مجموعه هفت جلدی ارائه می‌کند:
«اواخر مهرماه ۱۳۹۵ از مسئولیت وزارت آموزش وپرورش فارغ وبه توصیه برخی از دوستان مصمم شدم به نحوی تجربیات نیم قرن فعالیت در آموزش وپرورش را ثبت وضبط کرده، دراختیار جامعه تعلیم وتربیت کشور قرار دهم.

من تدریس رادرکلاس‌های شبانه آموزشگاه یلدا در امام زاده حسن (ع)، نبش هشت متری شهداد شروع کردم، دراین مدت چه تجربیات تدریس وچه تجربیات مدیریتی از معاونت آموزشی ناحیه هفت تهران تا وزارت آموزش وپرورش همگی با هزینه‌هایی برجامعه که به دلیل خامی وکم تجربگی تحمیل شده، همراه بوده است، فلذا این تکلیف برعهده من است که دستاوردها، باید‌ها ونباید‌ها وآن چه را که به دست آورده ام دراختیار جامعه فرهنگی ونظام تعلیم وتربیت کشور قرار دهم. کاری که انجام شده به نحوی مدیریت دانش تلقی می‌شود.

با توجه به ضرورت فوق با جمعی از عزیزان مشورت شد وبه این نتیجه رسیدیم که این مجموعه به صورت گفتگو بین من و تعدادی از کارشناسان حوزه آموزش وپرورش درمحیطی باز صورت گیرد. به همین منظور طی جلسات کارشناسی متعددی، با طرح سوالات چالشی درحوزه تعلیم وتربیت، درموضوعات:

اهمیت وضرورت آموزش وپرورش، کارنامه وزرای آموزش وپرورش پس از انقلاب اسلامی، سیاست‌ها وخط مشی‌های آموزش وپرورش، گزارشی از سیاست‌ها و عملکرد درسطح حوزه ستادی و بازتاب آن دراستان ها، با رویکرد انتقادی وشفاف سازی، به تبیین دیدگاه‌های اینجانب مبادرت گردید.

این مجموعه اثر بر خلاف سایر آثاری که یکطرفه توسط دیگران، بدون نقد وبررسی کارشناسی منتشر شده است، چالشی و توام با نقد عملکرد و دیدگاه‌های اینجانب توسط کارشناسان حاضر در جلسات گفتگو بوده است؛ لذا می‌توان مجموعه حاضر را بخشی از تاریخ شفاهی آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی دانست.

درمجموع سی جلسه با میانگین زمانی چهار ساعته تشکیل و تمامی مذاکرات پس ازضبط تصویری، پیاده سازی، بازخوانی، اصلاح و ویرایش ادبی شده است. مجموعه هفت جلدی حاضر ثمره این تلاش جمعی است.
 
علی اصغر فانی اشاره تاریخ شفاهی انتشارات عابد

شایسته است از آقایان جبار رضایی، اسفندیار چهاربند، امیر حسین رضایی، حسین معینی، رضا مددی، بهرام کریمی، مجتهد، محمدحسین سلیمی جهرمی، داود رضایی، محمد احمدی، بنیادی و سایر عزیزانی که در پدید آوردن این مجموعه متحمل زحمات فراوانی شده اند تشکر کنم.

از آقای داودزاده که ویرایش ادبی کار را با حوصله و دقت انجام داده اند، و سرکار خانم عظیمی که مجموعه را صفحه آرایی نموده اند، قدردانی و تشکر می‌کنم.  از معاونان، روسای سازمان‌ها و همچنین مدیران کل استان‌ها که قبول زحمت کردند و برای ارائه گزارش عملکرد دعوت ما را پذیرفتند نیز صمیمانه سپاسگزارم.

از آقایان نعمت الله فاضلی، عبدالحسین نفیسی، مجتبی امیری، محمود مهرمحمدی، حیدر تورانی، احمد صافی، سیدکاظم اکرمی، که زحمت مطالعه یکی از مجلدات را متقبل شده و پیشگفتار آن را نگاشته اند کمال تشکر را دارم.

از قاطبه فرهنگیان عزیز وبا کرامت درسراسر کشور، که درطول پنجاه سال خدمت، مطالب فراوانی از آنان آموخته و یافته‌های امروزم را مدیون آن‌ها هستم، سپاسگزارم. از انتشارات عابد که با دقت وسرعت، این مجموعه هفت جلدی را آماده سازی و منتشر نمودند، تشکر می‌کنم. از موسسه گزینه دو، به خصوص جناب آقای مجتهد که مدیریت فرآیند کار را با تعهد ومسئولیت بالا وخالصانه، عهده دار بودند، سپاسگزارم؛ و در پایان، از همسرم سرکار خانم دکتر زهرا شیر محمدی، که درتمام دوران خدمت، از مسئولیت منطقه ۱۶ آموزش وپرورش تهران، تا مدیریت آموزش وپرورش کردستان و معاونت‌های مختلف وزارتخانه و درنهایت مسئولیت وزارت آموزش وپرورش، مشوق، همراه، همدل وهم گام من بوده تشکر کرده و این مجموعه را به محضرشان تقدیم می‌نمایم. علی اصغر فانی؛ زمستان ۱۳۹۹».

همانطور که گفته شد این مجموعه ۷ جلدی زیر چاپ است و به زودی منتشر خواهد شد.  
 
علی اصغر فانی اشاره تاریخ شفاهی انتشارات عابد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی