تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
رییس سازمان صداوسیما در سفری به قم با برخی علما و مراجع دیدار کرد

انتقاد از جام‌جم این‌بار از قم

کد خبر: ۸۲۲۰۹
۰۹:۳۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
دیدارنیوز - صداوسیما در بیش از ۷ سال گذشته همواره با گلایه‌ها و انتقادات جدی از سوی دولت، هم‌پیمانان و همراهانش مواجه بوده است. گلایه‌ها و انتقاداتی که در آخرین مناقشه علنی بالا گرفت و در نهایت به حذف رییس صداوسیما از جلسات هیات دولت منجر شد. با این حال علی علی‌عسگری نسبت به حذفش از دولت هیچ اظهارنظری نکرد. این انتقادات البته تنها مختص دولتمردان نیست و کاربران در فضای مجازی نیز نسبت به اتفاقاتی که در ساختمان شیشه‌ای جام‌جم می‌گذرد، واکنش نشان می‌دهند؛ خواه این مساله مربوط به حذف مجری-گزارشگر محبوب‌شان از شبکه سوم سیما باشد، خواه به حذف یک مجری خبر با سابقه به دلیل ابراز علاقه‌مندیش به یکی از خانواده‌های پیش از انقلاب، خواه منع پا روی پا اندختن زنان در قاب تلویزیون باشد و خواه حذف ممنوع‌الکاری یک برنامه تلویزیونی. اما به نظر می‌رسد علاوه بر این انتقادات روحانیون موثر قم‌نشین به عنوان بخش مهمی از حاکمیت نیز از عملکرد صداوسیما چندان که باید راضی نیستند. این گزاره را می‌توان از لا‌به‌لای سخنان‌شان در جریان سفر اخیر رییس صداوسیما به قم و دیدار با برخی روحانیون و علما دریافت. هرچند این منتقدان و جنس و کیفیت و کمیت نقدشان با دو گروه قبلی متفاوت باشد. با این حال هم اصل سفر به قم به عنوان یکی از کانون‌های مهم قدرت در حاکمیت و همچنین طرح انتقادات از سوی برخی علمای شاخص نشان می‌دهد که احتمالا جایگاه علی علی‌عسگری بعد از حاشیه‌های فراوان دوران مدیریت متزلزل شده است، چراکه هم دولت، هم مردم و هم بخش مهمی از حاکمیت نسبت به عملکرد او انتقاد دارند.

 ۳۰: ۲۰ هم ۳۰: ۲۰ قدیم!
علی علی‌عسگری در جریان سفرش به قم که از روز یکشنبه آغاز شد با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دیدار کرد. بخش اعظم سخنان آیت‌الله مکارم‌شیرازی در حضور علی عسگری که در رسانه‌ها منتشر شد به هشدار و انذار دادن نسبت به تولیدات صداوسیما اختصاص داشت. آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر لزوم صورت گرفتن نظارت دقیق و بیشتر بر امور رسانه‌ای از سوی صدا و سیما تاکید کرده و همچنین ابراز تاسف کرد که گاهی «کسانی که سوابق درستی ندارند، در صداوسیما مطرح می‌شوند.» او همچنین نسبت به تولیدات صداوسیما در حوزه کودک، نوجوان و جوان که از اهمیت بسزایی برخوردار است، هشدار داد و گفت که باید در تولید محتوای رسانه‌ای برای این ۳ گروه دقت بیشتری صورت گیرد؛ چراکه به گفته او، «گاهی در برخی برنامه‌های کودکان و نوجوانان چهره‌های خشنی به چشم می‌خورند که برای روحیه آنان مناسب نیست و شما باید به جای نمایش این قیافه‌های ترسناک، برنامه‌هایی نمایش دهید که آرامش بیشتری به بچه‌ها منتقل شود.» آیت‌الله مکارم‌شیرازی همچنین صداوسیما را دچار نوعی «تناقض» توصیف کرد و در این مورد توضیح داد که این سازمان از دولت بودجه می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌تواند بسیاری از مسائل را مطرح کند؛ در حالی که مردم دل‌شان می‌خواهد واقعیات را از تریبون این رسانه بشنوند. او مصداق یکی از همین تناقضات را برنامه ۳۰: ۲۰ خوانده و گفته است که «این اواخر دیدم که ۳۰: ۲۰ دیگر آن ۳۰: ۲۰ سابق نیست.» در واقع به بیانی دیگر آیت‌الله مکارم‌شیرازی تلویحا اشاره کرد که این برنامه آنچنان که باید دولت را نقد نمی‌کند. گرچه این برنامه از نگاه دولتی‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های انتقادی به شمار می‌آید که نقد‌های آن را اغلب «غیرمنصفانه» توصیف می‌کنند. او البته ابراز امیدواری کرد که تدبیری اندیشیده شود که استقلال صداوسیما حفظ شده تا مسائل را کاملا به صورت بی‌طرف بیان کند.  

 تبلیغات دایم علیه جایگاه رسانه
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی هم از دیگر علمای قم‌نشین بود که علی‌عسگری و معاونانش با او دیدار کردند. در آن بخش از این دیدار که در رسانه‌ها منتشر شده نیز رویکرد انتقادی به وضوح به چشم می‌خورد. آیت‌الله جوادی‌آملی ابتدا بر نشر علوم حوزوی و دانشگاهی در صداوسیما و ترویج ادب اسلامی در جامعه با روش‌های علمی و هنری تاکید کرد تا هم وزن صداوسیما افزوده شود و هم مردم بیشتر وقت خود را با این رسانه بگذرانند. اما این عالم شیعه در ادامه نسبت به حجم بالای پخش تبلیغات ازسوی صداوسیما هم گلایه کرد و گفت: «البته بودجه مهم است و باید بودجه مورد نیاز صداوسیما تامین شود، اما اینکه دایم از آنتن، غذا و کفش و ... تبلیغ کنیم درست نیست و به جایگاه رسانه لطمه می‌زند.» او در پایان نیز توصیه کرد که با عمق بخشیدن به تحقیقات برنامه‌ای، به مخاطبان رادیو و تلویزیون خوراک مناسب و قوی فکری ارایه شود. بحث تبلیغات تلویزیونی که پیش از این با سختگیری بیشتری صورت می‌گرفت در چند سال اخیر با بهانه بودجه اندک در ابعاد وسیع و با نظارت کمتری صورت می‌پذیرد. در چند سال گذشته همچنین ماجرای ستاره مربع‌ها در تلویزیون و خلاف شرع و قانون بودن آن نیز سر و صدا به پا کرد.

 حرف بی‌پایه و اساس نزنید!
رییس سازمان صداوسیما با آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دیدار کرد. او نیز ضمن بر شمردن کارکرد صداوسیما در دوران سختی معیشت و کرونا برای حفظ آرامش مردم، همچون دو روحانی دیگر لب به انتقاد گشود. در بخشی از این دیدار که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، گفته شده که آیت‌الله حسینی‌بوشهری ملاحظاتی را در خصوص تولید فیلم و سریال در صداوسیما، چهره‌سازی، توجه هر چه بیشتر به مسائل دینی و شرعی در تراز انقلاب، پخش سخنرانی‌ها و مداحی‌های دقیق و صحیح از آنتن، ارزیابی مستمر از عملکرد صداوسیما، مطالبه‌گری در قامت نماینده مردم و نقش‌آفرینی برای ایجاد اتحاد در قوای سه‌گانه مطرح کرد. رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه در برنامه‌های صداوسیما باید حساسیت‌های دینی و شرعی جامعه لحاظ شود، گفت: «البته در برنامه‌های دینی و مذهبی باید مراقب بود که حرف‌های بی‌پایه و اساس زده نشود. همچنین در انتخاب مداحان و سخنرانان هم باید دقت کافی داشته باشید.»

در سال‌های اخیر بار‌ها برنامه‌هایی از صداوسیما پخش شده که تا مدت‌ها نقل و نُقل فضای مجازی بوده و احتمالا اشاره رییس جامعه مدرسین نیز بر همین نکته تاکید کرده است. ضمن اینکه گرچه رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به لحاظ سیاسی به جریان راست گرایش دارد، اما در این دیدار به نقش‌آفرینی صداوسیما در ایجاد اتحاد بین قوای سه‌گانه تاکید کرده که نشان‌دهنده وجود کنش‌ها و واکنش‌های این رسانه خلاف این رویه است.

 وحدت حوزه و صداوسیما
رییس صداوسیما در پایان سفر دو روزه‌شان نیز روز دوشنبه با آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه علمیه قم و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور دیدار کردند. در این دیدار هم رییس صداوسیما و هم آیت‌الله اعرافی به همکاری‌های جدی و نظام‌مند میان حوزه و صداوسیما تاکید کردند و نماینده ویژه مدیر حوزه علمیه قم در کارگروه مشترک میان حوزه و رسانه نیز معرفی شد. در این نشست آیت‌الله اعرافی همکاری میان حوزه و صداوسیما را بسیار مهم و کاربردی توصیف کرد و افزود: «به منظور پیشبرد اهداف و مصوبات تفاهمنامه گذشته حجت‌الاسلام و المسلمین حمید ملکی به عنوان نماینده ویژه مدیر حوزه‌های علمیه در کارگروه مشترک میان حوزه و صداوسیما معرفی می‌شود.» همچنین علی علی‌عسگری نیز شاه‌آبادی، معاون سیما را به عنوان نماینده ویژه سازمان در کارگروه مشترک میان حوزه و صداوسیما معرفی کرد تا همکاری‌های میان این دو نهاد به صورت جدی‌تر پیش رود.
 
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی