تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آخرین وضعیت واکسن کرونای انستیتوپاستور بر پایه وکتور ناقل ویروسی

مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتوپاستور با بیان اینکه واکسن این موسسه، بر پایه وکتور ناقل ویروسی است، گفت:این واکسن در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار دارد که بعد از انجام کارآزمایی بالینی وارد آزمایش بر روی میمون و بعد انسان خواهیم شد.

کد خبر: ۸۲۱۶۵
۱۵:۴۴ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

آخرین وضعیت واکسن کرونای انستیتوپاستور بر پایه وکتور ناقل ویروسی

 

دیدارنیوز ـ کیهان آزادمنش، مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور، در چهارمین نشست ترویج علم بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با موضوع تشریح روش‌های ساخت واکسن کرونا که به صورت مجازی در محل ساختمان جایزه مصطفی برگزار شد، تاکید کرد: واکسن تولیدی انستیتوپاستور بر اساس وکتور ناقل ویروسی است که بخش‌هایی با همکاری سایر شرکت‌های دارو سازی و بخش‌هایی از آن با همکاری محققان این موسسه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به نسل‌های مختلف تولید واکسن و با تاکید بر اینکه ما ۳.۵ نسل واکسن داریم، ادامه داد: نسل اول بر پایه ویروس غیرفعال شده ویروسی، نسل دوم بر اساس پروتئین‌­های نوترکیب و نسل سوم بر اساس ناقلان ژنی شامل DNA و اخیرا نیز نسل واکسن‌های مبتنی بر mRNA است و یک چهارم پلتفرم‌های واکسنی که در دنیا مورد مطالعه قرار گرفت برای کرونا بر بستر ویروسی بوده که از این تعداد برخی از ناقل‌­های ژنی تکثیر شونده و برخی دیگر غیر تکثیر شونده هستند.

آزاد منش با تاکید بر اینکه ناقل‌های تکثیرشونده‌ها وقتی وارد بدن می‌شوند همانند زمانی که عفونت ویروسی طبیعی شروع به تکثیر خواهند کرد و غیر بیماری‌­زا هستند، اظهار کرد: ناقل‌های غیرتکثیرشونده که از آن به عنوان ابزار انتقال ژن استفاده می‌شوند، بعد از ورود به بدن تکثیر نمی‌شوند که بیماری ایجاد بیماری ­کنند و فقط سیستم ایمنی بدن را تحریم می‌­کنند.

به گفته وی، یک چهارم واکسن‌هایی که در فاز کارآزمایی بالینی هستند، واکسن‌هایی بر مبنای ویروشی هستند.

مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتوپاستور با تاکید بر اینکه واکسن این موسسه بر پایه وکتور ناقل ویروسی است، خاطر نشان کرد: در این روش ژن­‌های ویروس را برای واکسن کرونا می­‌گیریم و ما از انواع مختلفی از پروتئین "اسپایک" و پروتئین‌­های داخلی این ویروس استفاده کردیم و آن را به داخل ویروس بردیم تا به عنوان پروتئین‌­های داخلی ویروس، آنتی‌­بادی در بدن فرد تولید کند. این استراتژی است که در دنیا کمتر استفاده شده است. به عبارت دیگر در این طرح ازیک ویروس علیه ویروس دیگر و ایجاد واکنش ایمنی در بدن کمک می‌­گیریم.

وی افزود: نقش ویروس ناقل این است که ژن را به داخل بدن برده و به این شکل یک بیماری ضعیف ایجاد می‌­کند و بدن به شکل یک عفونت ضعیف به آن پاسخ می‌دهد. در واقع از ویروس دیگری برای انتقال ژن ویروس بیماری‌زایی این بیماری استفاده می‌شود.

آزادمنش توضیح داد: انواع ناقلان ویروسی وجود دارند که هر کدام مزایا یا معایبی دارند و معروف‌­ترین واکسن‌­های موجود در بازار بر پایه ویروس "آدرنو" هستند.

وی در توضیح مزایای این روش گفت: این ویروس­‌ها یعنی آدنو ویروس­‌ها معمولا ویروس‌­های قوی نیستند و بیماری ایجاد نمی‌­کنند و اگر موجب بروز بیماری شوند، عفونت‌­های خفیفی ایجاد خواهد کرد از این رو این رو کاملا ایمن هستند ضمن آنکه قدرت تحریک مناسبی برای سیستم ایمنی دارد و تجربه تولید آن در کشور وجود دارد و در ضمن قیمت مناسبی هم دارد. به همین دلیل واکسن استرازنیکا با قیمت ۴ دلار عرضه شده، ولی واکسن‌­های دیگر با قیمت‌­های بالای ۱۰ و تا ۳۵ دلار عرضه شده است.

آزادمنش با اشاره به معایب واکسن‌های مبتنی بر وکتور ناقل ویروسی خاطرنشان کرد: البته این واکسن معایبی هم دارد و اینکه برای ویروس ناقل، ایمنی ­زایی در بدن فرد داشته باشیم. البته این فناوری از قبل بوده، ولی ما برای تولید واکسن پروژه‌­های جانبی دیگری انجام دادیم و امیدواریم به مشکلات از جمله ایمنی‌زایی موجود در بدن انسان غلبه کنیم.

مدیر گروه تحقیقات و ویروس‌شناسی انستیتو پاستور با اشاره به اینکه یک شرکت هندی هم در حال تولید واکسن بر اساس همین فناوری است، یادآور شد: ما در مرحله تولید نیمه صنعتی هستیم و بعد باید کارآزمایی بالینی، آزمایش بر روی میمون و بعد انسان را پشت سر بگذرانیم.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی