تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
سرخط خبری مهم‌ترین رخداد‌های جهان؛

از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران

کانال‌های تلویزیونی مورد حمایت کرملین هشدار داده‌اند که اعتراضات با چراغ‌قوه بخشی از شورش‌های بزرگ در سراسر جهان است.

کد خبر: ۸۲۱۶۰
۱۷:۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ تحول در نگرش بریتانیا و آمریکا درباره ایران، اعتراضات چراغ‌قوه‌ای در مسکو، شلیک به معترضین و قطع اینترنت در میانمار، حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه، استعفای وزیر امور خارجه پرو به دلیل واکسیناسیون پیش از موعد و تردید در یافته‌های مامورین سازمان بهداشت جهانی در ووهان، سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

تحول در نگرش بریتانیا و آمریکا درباره ایران
به گزارش بی‌بی‌سی، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که در ظرف هفته‌های اخیر در اولویت‌های سیاست خارجی بریتانیا و آمریکا در عرصه‌های مختلف از جمله ایران «تحولات مهمی» رخ داده است. جانسون در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس آمریکا گفت که او و جو بایدن تا به حال دو مرتبه تلفنی گفتگو‌های سازنده‌ای داشته اند. علاوه بر مسئله ایران، موضوعاتی مانند تغییرات اقلیمی و پیمان ناتو از جمله دیگر مسائلی است که او به آن اشاره کرده است.
 

از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران
 
جو بایدن در گذشته بوریس جانسون را با دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا، مقایسه کرده بود، اما جانسون به سی‌بی‌اس گفت: «من فکر کنم که تا به حال دو مکالمه طولانی و بسیار خوب با رئیس جمهوری داشته ام و ما واقعا تبادل نظر خوبی داشته ایم، به ویژه در مورد تغییر اقلیم و آنچه او می‌خواهد انجام دهد». جو بایدن و بوریس جانسون روز ۲۴ ژانویه امسال برای اولین بار بعد از شروع ریاست جمهوری آقای بایدن تلفنی با هم صحبت و بر "عمیق‌تر کردن روابط" تاکید کرده بودند. بنا بر بیانیه کاخ سفید، دو طرف همچنین درباره ضرورت هماهنگی در اولویت‌های سیاست خارجی دو کشور در زمینه ایران، روسیه و چین گفتگو کردند.

ولنتاین چراغ قوه‌ای در مسکو
به گزارش آسوشیتدپرس، هم‌زمان با روز ولنتاین، حامیان رهبر زندانی مخالفان روس الکس ناوالنی برای نمایش وحدت خود، علی‌رغم تلاش مقامات روسیه برای خاموش کردن این اعتراضات، به حیاط‌های مسکونی آمدند و چراغ قوه‌های تلفن همراه خود را روشن کردند. این حرکت به نشانه وفاداری به جنبش از سوی مبتکرینش اعلام شده است.
 




از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران
 
زمانی که تیم اول ناوالنی مردم را ترغیب کرد که در شب ولنتاین چراغ قوه تلفن همراه خود روشن کنند، بسیاری با آن را تمسخر کردند و عده‌ای هم با بدبینی به آن نگاه می‌کردند. از نظر آن‌ها پس از تظاهرات سراسری در دوآخر هفته، شکل جدید اعتراضات نوعی عقب‌نشینی به حساب می‌آمد.

با این حال مقامات رسمی روسی تلاش کردند تا این اعتراضات را سیاه جلو دهند. آن‌ها متحدان ناوالنی را متهم می‌کنند که طبق دستورالعمل‌های ناتو عمل می‌کنند. کانال‌های تلویزیونی مورد حمایت کرملین هشدار داده‌اند که اعتراضات با چراغ‌قوه بخشی از شورش‌های بزرگ در سراسر جهان است. آژانس‌های خبری دولتی نیز با استناد به منابع گمنام گفته‌اند که یک گروه تروریستی در جریان تظاهرات مردمی در حال اجرای نقشه شومی بوده‌اند.

میانمار غرق در اعتراض
به گزارش رویترز، در پی انتشار اخباری مبنی بر قطعی سراسری اینترنت و اعزام نیرو‌های ارتش به شهر‌های مختلف میانمار، نگرانی‌ها از سرکوب شدید معترضان به کودتای اخیر در این کشور بالا گرفته است.
 
از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران


بنا بر گزارش رویترز، نیرو‌های امنیتی برای مقابله با معترضان در برابر نیروگاه شهر میتکیانا، واقع در شمال میانمار، به پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله مبادرت کرده اند. روشن نیست که گلوله لاستیکی یا جنگی بوده باشد. گفته می‌شود که مردم معترض در پی مطلع شدن از احتمال قطع برق شهر توسط نیرو‌های دولتی به خیابان آمده بودند.

تظاهرات در شهر‌های مختلف این کشور هم‌چنان جریان دارد و این در حالی است که تجمع پنج نفر یا بیش‌تر ممنوع اعلام شده است. ارتش این کشور با اعتصاب کارمندان دولت نیز روبرو است که بخشی از یک جنبش نافرمانی مدنی است که قصد دارد بسیاری از عملکرد‌های دولت را فلج کند.

انتخابات در کاتالونیا پس از سه سال
به گزارش یورونیوز، برای اولین بار پس از ۳ سال تلاش نافرجام برای جدایی از اسپانیا، انتخابات محلی کاتالونیا برگزار شد. این رای گیری در حالی برگزاری می‌شود که انتظار می‌رود میزان مشارکت واجدان شرایط به دلیل شیوع بیماری همه‌گیری کووید- ۱۹ نسبت به دوره قبل کاهش یابد. شرکت کنندگان در این انتخابات سرنوشت دولت محلی کنونی را که استقلال طلبان در راس آن قرار دارند مشخص خواهند کرد. بیش از سه سال از تلاش نافرجام جدایی طلبان برای کسب استقلال از اسپانیا می‌گذرد. پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا امیدوار است که انتخابات روز یکشنبه منجر به پایان حضور جدایی طلبان در قدرت شود.
 
از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران


دولت محلی کاتالونیا پیش از این در نظر داشت تا انتخابات منطقه‌ای را به دلیل همه گیری ویروس کرونا به پایان ماه مه (اواسط خرداد) موکول کند، اما دستگاه قضایی اسپانیا مانع از این امر شد. در جریان انتخابات روز یکشنبه تکلیف ۱۳۵ کرسی پارلمان محلی کاتالونیا مشخص خواهد شد. بنا به نظرسنجی‌ها دو حزب جدایی طلب که هم اکنون با ائتلاف با یکدیگر در راس دولت محلی قرار دارند به همراه حزب سوسیالیست رقابت نزدیکی دارند. طبق این نظرسنجی‌ها هر کدام از این سه حزب حدود ۲۰ درصد آرأء را به دست خواهند آورد.

زمان مناسبی برای خروج از افغانستان نیست
به گزارش دویچه‌وله، نیرو‌های ائتلاف توافق کرده‌اند که در نشست وزیران دفاع کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شود در مورد خروج نظامیان خارجی از افغانستان تصمیم‌گیری نکنند. در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نظامی خارجی در افغانستان مستقر هستند و مطابق توافق گروه طالبان و دولت قبلی ایالات متحده قرار بود تا پایان ماه آوریل این کشور را ترک کنند.
 
از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران

مطابق این گزارش وزیران دفاع ناتو در مقابل از نیرو‌های طالبان می‌خواهند به تعهدات خود برای کاهش خشونت و تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح با دولت افغانستان عمل کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با توجه به ادامه خشونت‌ها و وقفه در مذاکرات صلح در افغانستان ابراز تردید کرده که اکنون برای خروج نظامیان خارجی از این کشور زمان مناسبی باشد.

او تاکید کرده که شبه‌نظامیان اسلامگرای طالبان باید به تعهدات خود در زمینه کاهش خشونت و قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی عمل کند. دبیرکل ناتو می‌گوید بر خلاف وعده‌های طالبان، اعمال خشونت در افغانستان به سطح غیرقابل قبولی افزایش یافته و اقدام‌های خشونت‌آمیز علیه مقام‌های قضائی، کادر درمانی و روزنامه‌نگاران نیز انجام می‌شود. استولتنبرگ می‌گوید نیرو‌های ناتو دو راه بیشتر پیش رو ندارند: یا باید به حضور نظامی خود در افغانستان ادامه دهند یا با خروج خود این خطر را بپذیرند که این کشور به پناهگاه و منطقه امن تروریست‌ها تبدیل شود.

تردید در یافته‌های ووهان
به گزارش سی‌ان‌ان، محققان سازمان بهداشت جهانی که به تحقیق در منشا ویروس کرونا در چین پرداخته اند، به نشانه‌هایی دست یافته‌اند که شیوع آن در ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ بسیار گسترده‌تر از آن است که قبلا تصور می‌شد و فوراً بدنبال دستیابی به صد‌ها هزار نمونه خون از شهر هستند که چین تاکنون اجازه بررسی آن‌ها را نداده است.
 
از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران

پیتر بن امبارک، عضو تیم مأمورین سازمان بهداشت جهانی، در مصاحبه با سی‌ان ان گفته که در این مأموریت چندین نشانه از گسترش گسترده‌تر در سال ۲۰۱۹ پیدا کرده است، از جمله کشف بیش از دوازده نمونه ابتلا به ویروس در ووهان در ماه دسامبر. این تیم هم‌چنین تقاضای گفتگو با اولین چینی که گزارش شده آلوده شده است را کرده‌اند. او کارمند ۴۰ ساله یک مطب است که بدون سابقه سفر در ۸ دسامبر ابتلای او گزارش شده است. امبارک، که تازگی از ووهان به سوئیس بازگشته است، به سی‌ان‌ان گفت ویروس در ماه دسامبر در ووهان به طور گسترده در گردش بوده و این یافته جدیدی است.

استعفای وزیرخارجه در پی واکسیناسیون پیش از موعد
به گزارش آسوشیتدپرس، در پی رسوایی واکسیناسیون پیش از موعد افراد فاقد اولویت، الیزابت آستت، وزیر امور خارجه پرو استعفا کرد. او در توییتی نوشت: من در تاریخ ۲۲ ژانویه پس از دریافت پیشنهادی از سوی دانشگاه کایتانو هیریدیا پرو که مسئول انجام آزمایشات بالینی است مبنی بر دریافت واکسن چینی سینوفارم، واکسن کرونا زدم. من از اشتباه جدی که مرتکب شدم آگاه هستم و به همین خاطر تصمیم گرفتم که دوز دوم واکسن کرونا را دریافت نکنم. به خاطر دلایلی که مطرح کردم، نامه استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کردم.
 
از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران


دولت پرو در اوایل ماه ژانویه از توافقی با شرکت داروسازی سینوفارم چین برای خریداری ۳۸ میلیون دوز از واکسن کرونا خبر داد. با این حال با این‌که بر اساس اعلام قبلی قرار بر این بوده که کادر درمان در اولویت اول دریافت واکسن کرونا قرار گیرند، با این حال خبر‌ها مبنی بر آن است که مقامات دولتی به طور گسترده به تزریق این واکسن مبادرت کرده‌اند.

حملات هوایی اسرائیل به مناطقی در سوریه
به گزارش العربیه، رسانه‌های وابسته به دولت سوریه سحرگاه دوشنبه از واکنش سامانه دفاع هوایی این کشور به حملات هوایی اسرائیل در آسمان حومه جنوب غربی دمشق پایتخت سوریه خبر دادند. این حملات هوایی دومین حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی دمشق در ماه جاری است، که طی آن و بنا به گزارش‌های رسانه‌های محلی، حملات هوایی اسرائیل فرودگاه بین‌المللی دمشق و مواضع حزب الله در القنیطره را هدف قرار دادند. بر اساس این گزارش و به نقل از رسانه‌های سوری، حملات هوایی اخیر اسرائیل مواضع دولت سوریه و نیرو‌های نزدیک به ایران را در کوه‌های الکسوه در غرب دمشق هدف قرار دادند.
 
از استعفای متفاوت وزیرخارجه تا ولنتاین چراغ قوه‌ای و تحول در نگرش بریتانیا به ایران


شایان ذکر است که اسرائیل در ماه‌های اخیر بر شدت حملات خود علیه مواضع نظامی در سوریه مستقر افزوده است. هر چند اسرائیل به ندرت خبر‌ها درباره انجام حملات در سوریه را تایید می‌کند، اما چند هفته پیش ارتش اسرائیل در گزارش سالانه خود بدون ارائه جزئیات بیشتری تاکید کرد که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۵۰ هدف را در سوریه بمباران کرده است.
 
 
منبع: اقتصادنیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی