تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

بایدن تحت فشار؛ دردسرهای رابطه آمریکا و عربستان

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از سوی گروه‌های ترقی خواه تحت فشار قرار گرفته تا ده‌ها مورد توافق تسلیحاتی فروش سلاح را با عربستان و امارات عربی متحده را متوقف کند.

کد خبر: ۸۱۹۹۱
۰۵:۵۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
بایدن تحت فشار: توافقنامه‌های تسلیحاتی بیشتر با عربستان لغو شود
 
دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: جک دچ و رابی گرمر در فارین پالیسی از توقف حمایت دولت آمریکا از جنگ عربستان با یمن گفته‌اند و اینکه جو بایدن از سوی گروه‌های ترقی خواه تحت فشار قرار گرفته تا فروش تسلیحات به عربستان و امارات عربی متحده را متوقف کند. دیدار ترجمه آن را منتشر ساخته است.

منبع: فارین پالیسی
نویسندگان: "جک دچ"، "رابی گرمر"، خبرنگاران امور دفاعی و امنیت ملی سایت فارین پالیسی
مترجم: حمیدرضا بابایی
 
رئیس جمهور آمریکا تا همین لحظه هم برخی توافقنامه‌های فروش سلاح به کشور‌های حاشیه‌ خلیج فارس را متوقف کرده است. اینکه وی سایر توافقات را چگونه مدیریت کند، بیانگر نحوه‌ اعمال نفوذ ترقی خواهان بر سیاست خارجی آمریکا  خواهد بود.

نخستین رگبار در سیاست خارجی "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا، بیانگر چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در خصوص روابط با عربستان سعودی بود. چرا که بایدن حمایت‌های آمریکا را از عملیات تهاجمی در جنگ یمن قطع، فروش تسلیحات را به عربستان متوقف و سفیر جدیدی منصوب کرد تا ریاض را وادار کند به مذاکرات صلح یمن بازگردد.

گروه‌های ترقی خواه از این اقدامات استقبال کرده‌اند، ولی می‌گویند کافی نیست. بر اساس نامه‌ای که در اختیار فارین پالیسی قرار گرفته است، حدود چهل گروه و همچنین ده‌ها شخصیت که در جناح ترقی خواه حزب دمکرات نفوذ دارند، از بایدن می‌خواهند ده‌ها مورد
از منظر سیاسی، بایدن تحت فشار میانه‌رو‌ها و همچنین ترقی خواهان در حزب دمکرات است؛ و ارتباط با عربستان سعودی، در این عرصه، به ویژه بسیار پردردسر بوده است
توافق تسلیحاتی فروش سلاح را با عربستان و امارات عربی متحده ـ به ارزش ده‌ها میلیارد دلار ـ برای همیشه متوقف کند. ائتلاف موسوم به "پیروزی بدون جنگ"، "پروژه‌ دمکراسی در خاورمیانه" و همچنین اندیشکده‌ "مرکز سیاست خارجی"، هدایت این پویش را برعهده دارند.
 
 
 

اهمیت این اقدام چیست؟ ترقی خواهان که در راهیابی بایدن به کاخ سفید نقش داشتند، تلاش می‌کنند برای پیشبرد اهداف مورد نظرشان در سیاست خارجی آمریکا، فشار خود را بر دولت جدید افزایش دهند. روابط آمریکا با عربستان سعودی و امارات عربی متحده، نخستین هدف در این خصوص است.

از منظر سیاسی، بایدن تحت فشار میانه‌رو‌ها و همچنین ترقی خواهان در حزب دمکرات است؛ و ارتباط با عربستان سعودی، در این عرصه، به ویژه بسیار پردردسر بوده است. سوابق بسیار بد حقوق بشری عربستان از جمله قتل "جمال خاشقجی" ستون نویس و چهره‌ مخالف سعودی، و همچنین جنگ پرهزینه‌ آن در یمن انتقادات گسترده‌ بین‌المللی را برانگیخته است. اما از منظر ژئوپولیتیک، ریاض برای منافع آمریکا در خاورمیانه اهمیت دارد. زیرا یک تولید کننده عمده‌ نفت و همچنین وزنه‌ای مقابل ایران است.

مخاطرات این مساله چیست؟ اینکه بایدن به چنین درخواست‌هایی چگونه پاسخ دهد، نشان دهنده‌ میزان نفوذ جناح ترقی خواهِ حزب دمکرات در سیاست خارجی دولت وی است. برخی از این تحولات شامل حال کارشناسان ترقی خواهی می‌شود که به تدریج در حال پیوستن به دولت بایدن هستند: "راب مالی" نماینده‌ ویژه ایران؛ "ساشا بیکر" مشاور ارشد شورای امنیت ملی و احتمالا "مت داس" که مشاور ارشد سناتور "برنی سندرز" است و گفته می‌شود در حال پیوستن به دولت بایدن است.
 

"کیت کایزر" مدیر امور سیاسی در جنبش "پیروزی بدون جنگ" که از امضا کنندگان این نامه است، می‌گوید "این دولت اساسا فرصت محدودی دارد تا آنچه را که ما منافع ملی آمریکا در خاورمیانه می‌دانیم، با آمال و همچنین رفاه مردم منطقه، مجددا مرتبط کند."

در این نامه آمده است: این گروه‌ها از بایدن می‌خواهند ۲۸ توافقنامه‌ فروش سلاح را به پادشاهی‌های خلیج فارس به ارزش ۳۶.۵ میلیارد دلار لغو کند. این توافقات شامل فروش جت‌های جنگنده‌ F-۳۵ به امارات عربی متحده و همچنین بمب‌هایی می‌شود که سعودی‌ها در حملات هوایی خود به یمن، از آن استفاده کرده‌اند.

در این نامه آمده است "لغو دایم این توافقنامه‌های فروش تسلیحات، گامی است مهم به سوی پایان دادن به چرخه‌ای از مصونیت که سیاست‌های آمریکا در ایجاد آن نقش داشته، اما به خودیِ خود نقشی در ایجاد صلح نداشته، مشکلات مردم یمن ـ و همچنین تعدادی
بایدن پس از آغاز ریاست جمهوری، در نخستین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی تصریح کرد آمریکا دیگر متحد بی‌چون و چرای کشور‌های سلطنتی در خلیج فارس نخواهد بود
بیشمار از مردم منطقه ـ حل و فصل نخواهد کرد یا برای آن‌ها عدالت به همراه نخواهد داشت. این مردم از مدت‌ها قبل به دلیل چک‌های سفید داده شده در خصوص حمایت‌های بی دریغ آمریکا از این کشورها، دچار مصایب فراوان بوده‌اند."
 
 
به گزارش روزنامه‌ انگلیسی گاردین، جو بایدن هفته‌ گذشته اعلام کرد آمریکا دیگر از عملیات نظامی تحت امر عربستان در یمن حمایت نخواهد کرد. این مساله بخشی از تحولات عمده در سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود.

بایدن پس از آغاز ریاست جمهوری، در نخستین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی تصریح کرد آمریکا دیگر متحد بی‌چون و چرای کشور‌های سلطنتی در خلیج فارس نخواهد بود. وی گفت "آمریکا بازگشته است. دیپلماسی به نقطه‌ عطف سیاست خارجی ما بازگشته است."

به گفته‌ بایدن، جنگ یمن که بیش از ۱۰۰ هزار یمنی را کشته و به آوارگی دست کم ۸ میلیون نفر منجر شده، "فاجعه‌ای انسانی و استراتژیک ایجاد کرده است. این جنگ باید پایان یابد؛ و ما برای تاکید بر تعهداتمان، تمام حمایت‌های خود را از عملیات تهاجمی در یمن از جمله فروش‌های تسلیحاتی مرتبط خود، متوقف می‌کنیم."

البته بایدن در بخشی دیگر از سخنان خود گفت آمریکا همچنان به سیاست خود در ارائه‌ کمک‌های دفاعی به عربستان در مقابل حملات موشکی و پهبادی نیرو‌های تحت حمایت ایران، ادامه خواهد داد. "نیرو‌های آمریکایی همچنین به عملیات خود علیه القاعده در شبه جزیره‌ عربی ادامه می‌دهند." 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی