تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

متفکران انگلیسی:آمریکا قابل اعتماد نیست/ بایدن گام اول برجامی را بردارد

سردبیر دفاعی نشریه ایندیپندنت، دیپلمات اسبق و یک تحلیل گر مسائل سیاسی در انگلیس معتقدند که آمریکا و اروپا در ماجرای خروج دونالد ترامپ از برجام نشان دادند که طرف‌های قابل اعتمادی نیستند و واشنگتن برای بازگشت توافق هسته‌ای به ریل اصلی، باید گام نخست را بردارد.

کد خبر: ۸۱۹۴۸
۰۹:۱۶ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

متفکران انگلیسی:آمریکا قابل اعتماد نیست/بایدن گام اول برجامی را بردارد

 

دیدارنیوز ـ «جو بایدن» پس از تبلیغات گسترده‌ای که علیه سیاست‌های رئیس جمهوری سابق این کشور در قبال مسائل سیاست خارجی از جمله خروج از برجام به راه انداخت، نه تنها گام ملموسی را در جهت جبران آن‌ها برنداشته که برای اصلاح آن شروطی را تعیین کرده و به اصطلاح باج سبیل می‌خواهد.

او در خصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته تاکید کرده که کشورش تا زمانی که ایران به غنی‌سازی اورانیوم پایان ندهد، اقدامی نخواهد کرد. این در حالیست که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی تکراری از ایران خواسته تا عمل به تعهدات برجامی خود را از سرگیرد تا آمریکا نیز اقدامی مشابه انجام دهد.

او می‌گوید: اگر ایران پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای را از سر گیرد، ما نیز چنان خواهیم کرد و آن زمان با همکاری متحدان و شرکایمان تلاش می‌کنیم تا به توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر دست یافته و همچنین مسائل دیگری مانند برنامه موشکی ایران را مطرح کنیم.

در همین حال طرف‌های اروپایی برجام که دو سال با وعده جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام، ایران را از ترک این توافق منصرف کردند، سیگنال‌های مبهمی را ارسال می‌کنند. هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان از توافق بزرگتر با ایران سخن گفته که مسائل موشکی و تحولات خاورمیانه را شامل شود. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه خود را میانجی صادق معرفی کرده و خواستار مشارکت رژیم سعودی و صهیونیستی در مذاکرات برجام شده است.

«رودنی شکسپیر» تحلیلگر مسائل سیاسی در انگلیس روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت؛ آمریکا با خروج از برجام و اروپا هم با تعلل در اجرای تعهداتش، از روی عمد توافق هسته‌ای را نقض کردند و هر دو طرف غیر قابل اعتماد هستند.

وی یادآور شد: بر اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا در دو سال گذشته میلیارد‌ها دلار به اقتصاد ایران خسارت زده شده، [سردار]قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده دانشمند اتمی ایران ترور شدند و هزاران ایرانی به دلیل عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست دادند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تاکید کرد؛ تا زمانی که آمریکا و اروپا خسارت‌هایی را که به ایران زده‌اند جبران نکنند هیچ اعتمادی وجود نخواهد داشت. دولت آمریکا باید بابت ترور مقامات ایران خسارت مالی پرداخت کند، هرچند که هیچ خسارتی جبران اقدام تروریستی را نمی‌کند. با این حال آمریکا باید بابت ترور مقامات ایرانی یک عذرخواهی کامل به ایران بدهکار است.

طرفی که از توافق خارج شد باید اولین گام را بردارد

«پیتر فورد» سفیر اسبق انگلیس در سوریه معتقد است که آمریکا به عنوان اولین طرفی که از برجام خارج شد باید گام نخست را بردارد. او در گفتگو با ایرنا بیان داشت:، اما رفتار دولت جو بایدن جدیت آن‌ها را درباره بازگشت به برجام زیر سئوال می‌برد. آن‌ها به این نکته توجه ندارند که این آمریکا بود که با خروج از برجام این توافق را نقض کرد و به تعهداتش درباره لغو تحریم‌ها عمل نکرد. به این ترتیب ایران نتوانست از مزایای وعده داده شده در این توافق بهره‌مند شود.

وی خاطر نشان کرد: کاملا روشن است طرفی که از توافق خارج شده باید اولین گام را بردارد.

فورد ادامه داد: امیدوار بودیم که اتحادیه و تروئیکای اروپایی برای بازگشت برجام به ریل اصلی، گام‌های عملی بردارند، اما با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد. پیشنهاد مکرون درباره مشارکت اسرائیل و عربستان سعودی، جدیت او را در این مساله زیر سئوال می‌برد.

وی تصریح کرد که با اقدامات تحریک آمیز طرف‌های مقابل، نمی‌توان ایران را به دلیل کاهش تعهدات برجامی مقصر دانست. مضاف بر اینکه اگر آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، تهران باید خود را برای تقاضای جدید واشنگتن درباره توان موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای آماده کند.

بازگشت گام به گام آمریکا به برجام برای جلب اعتماد

گیم سنگوپتا سردبیر دفاعی نشریه ایندیپندنت معتقد است که آمریکا باید گام‌های را در راستای بازگشت به برجام بردارد تا به ایران نشان دهد که نسبت به این توافق جدی است. یکی از راه‌ها این خواهد بود با تسهیل اعطای وام از سوی صندوق بین المللی پول و رفع تحریم‌های ترامپ علیه تعاملات تجاری اروپا و ایران به اقتصاد این کشور کمک کند. آمریکا همچنین می‌تواند ساختار ارسال تجهیزات دارویی به ایران را ساده‌تر کند و در کل برخی از تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.

او ضرب‌الاجل قانون لغو تحریم‌ها را که به موجب آن، همکاری‌های ایران با آژانس در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا محدود می‌شود و همچنین انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ایران را دو تاریخ مهم در تحولات مرتبط با برجام برشمرد و گفت: شاید دولت بایدن می‌خواهد منتظر بماند تا پیش از هرگونه اقدامی، شکل جدید سیاست ایران را پس از این دو تحول مشاهده کند.

با این حال حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب که سیاست‌های کلی نظام را تبیین می‌فرمایند، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را اینگونه اعلام کرده‌اند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی