تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
قالیباف پیام رهبری را به کرملین می‌برد

نماینده ویژه

کد خبر: ۸۱۶۴۲
۰۹:۵۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
دیدارنیوز - یک اتفاق غیر منتظره در فضای دیپلماتیک ایران؛ قالیباف با یک پیام مهم راهی روسیه شده است. پیشتر البته دیده شده بود که علی‌اکبر ولایتی سفیر پیام‌های مهم مقامات عالی ایران باشد برای رهبران دنیا. حالا، اما این رخداد با سفیر شدن رییس مجلس تجربه می‌شود. این برای قالیباف که اکنون در قامت یک نامزد انتخاباتی برای سال ۱۴۰۰ است، می‌تواند یک پرستیژ سیاسی و بین‌المللی محسوب شود.  

نامه رهبری، قالیباف، پوتین، تهران، مسکو و البته کرونا. این چند کلمه‌ای است که طی روز‌های گذشته و از زمانی که زمزمه سفر رییس مجلس یازدهم به مسکو آن‌هم به عنوان نخستین سفر رسمی او در قامت ریاست قوه مقننه جمهوری اسلامی به گوش رسید همواره مطرح بوده، اما نه در جملاتی روشن با معانی و پیام‌هایی مشخص و یکسان. کلماتی که طی روز‌ها و حتی ساعت‌های منتهی به این سفر جنجالی، هر روز و البته هر ساعت در قالب جمله‌ای تازه به تیتر رسانه‌ها راه یافتند و هر نوبت نیز پیامی تازه مخابره کردند که یک‌سر با پیام مخابره شده پیشین متفاوت بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز هفتم بهمن‌ماه امسال، یعنی حدود ۱۰ روز پیش در سفری به مسکو، با سرگئی لاوروف، همتای وزیر خارجه روس خود دیدار کرد، اما گزارشی از آن دیدار منتشر نشد تا سفر سه‌روزه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی که به‌گفته سخنگوی هیات‌رییسه و همچنین یکی دیگر از نمایندگان مجلس، روز ۱۹ بهمن‌ماه آغاز خواهد شد، به سفری تبدیل شود که از جوانب متعدد حائز اهمیت خواهد بود. سفری که به‌نوشته کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، با حضور هیاتی بلندپایه، به ریاست رییس مجلس شورای اسلامی و به دعوت ویچیسلاو والودین، رییس دومای دولتی روسیه انجام می‌شود و می‌تواند به تعمیق هرچه بیشتر مناسبات دو کشور کمک کند.  

حاشیه این نخستین سفر قالیباف در کسوت ریاست مجلس، اما طی این چند روز گذشته چنان دامنه‌دار شد که عملا متن و اصل سفر را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. آن‌هم درحالی که قرار است قالیباف در این سفر حامل پیام رهبر انقلاب به رییس‌جمهوری روسیه باشد. پیامی که در سفر حدود ۱۰ روز پیش وزیر امور خارجه ارسال نشد و بناست برخلاف عرف معمول، نه توسط ظریف و حتی به دست علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبری، که توسط قالیباف به حاکمان کرملین تحویل شود.

آن‌چه، اما در این حواشی، نقشی محوری و مرکزی داشت، نه مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای بود، نه روابط اقتصادی و استراتژیک تهران-  مسکو، نه مسائل هسته‌ای و برجام و نه موضوعات امنیتی و همکاری‌های نظامی دو کشور. مساله ویروس کووید ۱۹ بود و همه‌گیری کرونا. ویروسی که البته طی ماه‌های گذشته، بر نحوه برگزاری بسیاری از جلسات و مراسم سیاسی و دیپلماتیک دیگر در پهنه گیتی اثر گذاشته و به هیچ عنوان این تنها سفر و دیدار سیاسی نیست که حالا این‌طور تحت‌الشعاع یک ویروس قرار دارد. آن‌چه، اما باعث شده که بحث کرونا برخلاف انتظار، از سطح مسائل حاشیه‌ای یک دیدار دیپلماتیک، به موضوع اصلی و بحث کانونی تبدیل شود، شاید بحثی بود که ظاهرا برای انجام یک دیدار درحاشیه این سفر صورت گرفت. دیداری که درصورتی که انجام می‌شد، محمدباقر قالیباف را یک سوی میز، روبروی ولادیمیر پوتین می‌نشاند؛ آن‌هم درحالی که آن‌طور که برخی منابع آگاه به «اعتماد» خبر داده‌اند، از همان روز نخست نیز مقامات کرملین صحبتی درباره چنین دیداری نکرده و اساسا قرار نبوده این تصویر، جایی از حافظه دوربین عکاسان خبری را پر کند.

این درحالی است که چندی پیش روزنامه همشهری در گزارشی درباره این سفر، نوشت که افرادی که به ملاقات رییس‌جمهوری روسیه می‌روند به‌دلیل انجام پروتکل‌های کرونا و «احتیاط‌های او» باید ۱۵ روز در قرنطینه باشند، اما قرار شده که قالیباف با انجام ۲ آزمایش کرونا، این دیدار را انجام دهد.» باوجود این، اما حالا آن‌طور که حتی برخی نمایندگان مجلس نیز اعلام کرده‌اند، قرار نیست دیداری میان قالیباف و پوتین انجام شود. آن‌هم در حالی که حتی صبح دیروز و ساعاتی پیش از قطعی شدن عدم برگزاری این دیدار بحث‌انگیز، انجام دیدار همچنان ازسوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده بود؛ آن‌جا که مجتبی توانگر در تشریح جزییات سفر قالیباف به مسکو به ایسنا گفت: «رییس مجلس در این سفر با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و ویچیسلاو والودین، رییس دومای دولتی روسیه، رییس شورای عالی امنیت ملی روسیه دیدار خواهد داشت.» 

هرچند توانگر حوالی بعدازظهر دیروز و ساعاتی پس از انتشار مصاحبه‌اش در ایسنا، این‌بار در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «خبری که بنده درخصوص نهایی شدن دیدار دکتر قالیباف با ولادیمیر پوتین اطلاع‌رسانی کردم، دقیق و تایید شده نبود.» این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه نوشت: «البته دیدار با رییس‌جمهوری روسیه در دستورکار و در حال برنامه‌ریزی بوده، اما دیدار با پوتین در روسیه پروتکل‌های ویژه‌ای دارد که دکتر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته است و به همین جهت پیام مهمی که رییس مجلس در این سفر حامل آن هستند، در دیدار با نماینده معرفی شده توسط پوتین طرح خواهد شد.» این اظهارات نماینده اصولگرای نزدیک به رییس مجلس یازدهم، اما درحالی مطرح شده که بحث‌های گوناگونی درباره این دیدار مطرح شده بود. با این حال، به‌دلیل شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، این پروتکل‌ها تشدید شده و برگزاری چنین نشستی از اساس ناممکن بوده است. آن طور که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و مساله تست و قرنطینه امکان این دیدار وجود نداشته است. هر چه باشد حتی با عدم برگزاری این دیدار هم سفیر شدن محمد باقر قالیباف اتفاقی بسیار مهم برای او است.
 
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی