تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

مداحان استارت انتخابات را زودتر از سیاسیون زدند

آنچه برخی مداحان به‌عنوان مداحی می‌خوانند، نسبتی با هویت مداحی ندارد و سیاه‌نمایی درباره عملکرد مسئولان است.

کد خبر: ۸۱۵۶۹
۱۲:۱۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

مداحان استارت انتخابات را زودتر از سیاسیون زدند

 

دیدارنیوز ـ «سپاه سید عشقیم ما قدح نوشیم/ مباد عزتمان را به غرب بفروشیم؛ بایستند اگر عالمی برابر دوست/ به عالمی نفروشیم، مویی از سر دوست؛ به زیر سایه تحریم قد علم کردیم/ ستاره‌ساز شدیم عرش را حرم کردیم؛ ولیک در طی این راه گاه نالانیم/ ز بی‌کفایتی عده‌ای پریشانیم؛ برای سبزی این انقلاب می‌باریم/ برادرانه از آن‌ها گلایه‌ها داریم؛ شکسته بغض گلو‌ها گرفته حنجره‌ها/ نشسته سایه تبعیض روی پنجره‌ها؛ رسیده شعله شرمندگی به اوج تبش/ خمیده قد پدر زیر بار نان شبش؛ تمام آیینه‌ها گوییا کدر شده است/ فرشتگان زمینی گویی گرسنه‌تر شده است، به تشنگان نم باران نمی‌رسد آقا/ کسی به داد فقیران نمی‌رسد آقا و...» مداح از وضعیت اقتصادی گلایه دارد و آن را چنین نمایان می‌کند.

فشار اقتصادی موضوعی نیست که مقامات کشور از آن بی‌اطلاع باشند و تمام تلاش خود را برای کاهش آن به‌کار می‌گیرند، اما اینکه در مداحی به متهم کردن برخی مسئولان به بی‌کفایتی پرداخته شود، چندان شایسته نیست.

مداحی که مشخص بود دولت و به‌ویژه وزارت خارجه را مورد هدف قرار داد، توجهی به توصیه‌ها در همان دیدار نداشت. رهبر معظم انقلاب مداحان و شعرای اشعار مداحی را به استفاده از مطالب متقن و محکم و متین سفارش کردند و با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، در توصیه مهم و پایانی خود به مداحان و همه تریبون‌داران و رسانه‌ها، بر «حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن» تاکید و خاطرنشان کردند: بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد.

مقام معظم رهبری با اشاره به دو خطبه طوفانی حضرت زهرا (س) پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) که در عین مضامین مهم و اعتراضی و اعلام خطر درباره انحراف از مفاهیم برجسته اسلامی، با کلمات محکم و متین و بدون بیان حتی یک کلمه توهین‌آمیز بیان شده است، افزودند: مکتب اهل‌بیت از مسائلی مانند قول به غیر علم، غیبت، تهمت، بدگویی و بدزبانی مبرّاست و شما مداحان نیز باید این معارف را در زبان و عمل به مردم تعلیم دهید.

هیأت باید هیأت باقی بماند
آنچه برخی مداحان به‌عنوان مداحی می‌خوانند، نسبتی با هویت مداحی ندارد و سیاه‌نمایی درباره عملکرد مسئولان است.

بی‌تردید مداحان فعلی متعلق به اردوگاه اصولگرایی هستند و همراستا با مخالفان دولت اعتدالی در راستای هدایت جامعه برای انتخاب گزینه‌های اصولگرا برای انتخابات‌ها تلاش می‌کنند؛ البته با بدگویی درباره مسئولان اصلاح‌طلب و اعتدالی!

نکته قابل تامل آنجاست که میثم مطیعی مداح شناخته‌شده، در پیام توئیتری خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که در دیدار مجازی جامعه مداحان و شاعران آیینی که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، نوشت: «حضرت آقا خطاب به مداحان: هیأت باید به شکل هیأت باقی بماند، قالب و شکل مداحی را حفظ کنید و نگذارید با استفاده از ابزار‌های خارج از قالب مداحی، هیأت‌ها به محیط‌های دیگر تبدیل شوند. ما مداحان و مسئولین هیأت‌ها، چه کرده‌ایم که هیأت به محیط‌های دیگر تبدیل یا شبیه شده؟! کمی فکر! تکفیر و اتهام و اهانت و برچسب‌زنی دوباره شروع می‌شود وگرنه من لیست بلندبالایی از آنچه کرده‌ایم دارم. به امید تبیین و کار فرهنگی، مُهر سکوت بر لب می‌زنم. شما «ابزار‌های خارج از قالب مداحی» را چه می‌دانید؟»

ایثار برای انتقاد به دولت!
نکته جالب آنجاست که مداحان نه‌تن‌ها تمایلی به حرکت در مسیر واقعی تاثیرگذاری بر تمام اقشار و گرایشات ندارند بلکه در حال تشویق مداحان ناآشنا به در پیش گرفتن مسیر تضعیف دولت و مسئولانی هستند که با خودشان همفکر نیستند. در مورد اخیر ظاهرا یک مداح معروف برای میدان دادن به مداح حاشیه‌ساز برنامه‌ریزی کرده بود چنانکه رئیس هیأت‌مدیره خانه مداحان اهل بیت (ع) گفت: برای اجرای برنامه دیدار مداحان در محضر رهبر انقلاب، دو مداح آذری‌زبان انتخاب شده بودند که در جلسه کارگروه، یک مداح پیشکسوت، عمدا بد خواند تا مداح جوان‌تر انتخاب شود.

طاهری گفت: در این برنامه به‌عنوان یک مداح با ۵۰ سال سابقه در خواندن می‌گویم، حاج کاظم غفارنژاد تمام استعداد و هنر خود را کنار گذاشت و رسما می‌توان گفت بد خواند تا علیرضا اسفندیاری انتخاب شود. وی افزود: امسال از میان مداحان آذری‌زبان کاظم غفارنژاد متولد ۱۳۴۹ اصالتا تبریزی و ساکن تهران و علیرضا اسفندیاری متولد ۱۳۷۱ اصالتا اردبیلی انتخاب شده بودند که در این کارگروه به اجرای برنامه پرداختند.

تجربه تلخ ورود به سیاست
به نظر می‌رسد برخی مداحان باید به مسیر اخلاقی‌تر بازگردند. چرا به این سوال پاسخ داده نمی‌شود که چرا تنها یک جریان از مداحی‌ها این چنینی استقبال می‌کند؟ دلیلش واضح است و آن هم سیاسی شدن مداحی‌هاست.

در اذهان همه هست که یک مداح از تریبون نماز عید فطر علیه حسن روحانی شعر خواند. میثم مطیعی، مداح جوان و جویای نامی که شعر بلندبالایی را علیه رئیس‌جمهور خواند، حسن روحانی را «ای که در صف اول نشسته‌ای» خطاب کرد و آنگاه همه آنچه در دل دلواپسان را بود در قالب شعر خطاب به حسن روحانی قرائت کرد.

ورود مداحان به سیاست از سال ۸۴ پررنگ شد. احمدی‌نژادِ شهردار که روزی را در مسجد ارک و روزی دیگر را در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) پای مداحی‌های حاج منصور ارضی و حاج سعید حدادیان می‌نشست، همین دو را مجاب کرده بود تا پیشگام شده و بیانیه‌ای به امضای ۱۰۴ مداح در حمایت از کسی که خود آن را «بسیجی ولایی دکتر محمود احمدی‌نژاد» خوانده بودند منتشر کنند. حمایت مداحان از محمود احمدی‌نژاد دیگر چیزی نبود که قابل پنهان کردن باشد. برخی منبر‌های مداحان به حمایت از محمود احمدی‌نژاد و توهین به رقبای او تبدیل شد.

سال ۸۸ هم منصور ارضی گفت: «امروز خوشحالم که انتقام امام و رهبری با این سیلی مناظره گرفته شد و در این دوره پیروزی در راه است و بهتر است حزب‌ا... بیدار باشد و برای انتخابات ۴ سال دیگر به دنبال یک نیروی حقیقی و انقلابی باشد»، اما ورق زود برگشت و کمی بعد سعید حدادیان مداح معروف دیگری گفت: «حرف‌های نهضت آزادی و سازمان منافقین از دفتر احمدی‌نژاد شنیده می‌شود... حیف است که علمای بزگوار ما بخواهند برای چنین فردی (مشایی) پا به میدان بگذارند، جواب برخی حرف‌های سخیف کار ماست»

منصور ارضی مدحگوی احمدی‌نژاد هم عوض شد و این‌بار چنین خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «چرا نمی‌گویی که برای دین مردم چه کرده‌ای؟ چرا گزارش نمی‌دهی که در این ۸ سال برای استقرار حجاب اسلامی چه فعالیتی انجام داده‌ای؟ چندبار تاکنون به مسئول پلیس کشور راجع به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و برخورد با اراذل و اوباش تذکر داده‌اند؟ نه گذاشتند پلیس کارش را بکند، نه خودشان اقدامی کردند.»

به نظر می‌رسد باید منتظر تبلیغ‌های انتخاباتی برخی مداحان برای انتخابات ۱۴۰۰ بود چراکه مداحی اخیر نشان داد برنامه‌ای برای بازگشت به مسیر جلب افکار عمومی ندارند و هنوز در دایره سیاست‌ورزی گرفتار هستند!
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی