تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

تداوم جدال بر سر واردات واکسن روسی

طبق لیستی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرد، فقط واکسن فایزر همه استاندارد‌ها را دریافت کرده و بقیه هنوز در مراحل تائید هستند. در ایران اما جدال موافقان و مخالفان واکسن روسی ادامه دارد.

کد خبر: ۸۱۲۱۴
۰۸:۲۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: تائید واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت بر همین اساس این سازمان در لیستی که به تازگی منتشر کرده اسم ۱۵ واکسن از کشور‌های چین، روسیه، هند و ... را عنوان کرد که در مراحل تائید هستند و در حال حاضر واکسن فایزر رتبه یک این لیست را به خود اختصاص داده و سایر واکسن‌ها مانند استرانزکا، سرم، سینوواک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

هیاهوی اینکه چه واکسنی بزنیم یا نزنیم فقط در ایران ترند نشده برخی کشور‌های اروپایی و آسیایی هم هنوز تائید نهایی برای اینکه چه واکسنی را از چه شرکت می‌خرند را به دلیل همین تائید نشدن از سوی بهداشت جهانی صادر نکردند، اما اتفاقی که در ایران افتاده این است که از یک سو فشار افکار عمومی برای خرید هر چه زودتر واکسن برای حفظ سلامتی و جان وجود دارد و از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی احساس خطر کردند که نکند با ورود این واکسن‌ها بازار خود را از دست داده و به نوعی سودی که از فروش این محصول قرار است عایدشان شود از بین برود.
 

واکسن کرونای روسی دعوای زرگری است؟

پیشتر هم به این موضوع اشاره شد که بحث درباره واکسن‌های وارداتی موضوع جدیدی نیست و حداقل در ماه‌های اخیر ده‌ها و شاید هم صد‌ها خبر درباره واردات واکسن به نقل از مسئولان منتشر شد؛ یک روز پای واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به میان آمد و یک روز هندی و کره‌ای و حالا هم بازار واکسن روسی حسابی داغ است. واکسنی که در لیست سازمان بهداشت جهانی هنوز مراحل تائید آن تکمیل نشده و این یعنی واکسن روسی، قابل اعتماد نیست.

واردات واکسن روسی محل مناقشه است و چند روزی است موافقان و مخالفان واردات این واکسن بر هم می‌تازند و نظرات یکدیگر را با جملاتی توهین آمیز نقض می‌کنند طوری که انگار میدان جنگ است و دشمنان در مقابل هم ایستاده‌اند و هر کس دیرتر بجنبد مجروح یا کشته می‌شود.

در حالیکه این اختلاف‌ها و اظهار نظر‌ها نه تنها وجه درستی ندارد بلکه سبب می‌شود مردم در یک سردرگمی عجیبی بمانند و ندانند چه کسی درست می‌گوید و چه کسی اشتباه و در نهایت این ذهنیت برای همه ایجاد می‌شود که آیا این دعوا‌ها یک دعوای زرگری برای بالا بردن اعتماد به واکسن ایرانی است یا موضوع چیز دیگری است که در پس پرده پنهان است.
 

محرز: واکسن روسی نمی‌زنم
نمکی: اول خودمان تزریق می‌کنیم

یکی از مخالفان این واکسن مینو محرز بود که گفت: "این واکسن قابل اعتماد نیست و من آن را دریافت نخواهم کرد"؛ همین صحبت سبب شد نمکی وزیر بهداشت با بیان جملاتی که از ادبیات یک وزیر به دور است به محرز حمله کند و بگوید: "به کوری چشم خیلی‌ها واکسن روسی وارد می‌شود و اول هم خودمان می‌زنیم."

البته وزیر بهداشت تنها به بیان این جمله هم بسنده نکرد و در ادامه صحبت‌هایش از عبارت "خبیث" هم استفاده کرد و همین کلمه باعث شد بسیاری از کسانی که مخالف واکسن روسی هستند به حمایت از مینو محرز برآیند و به وزیر بگویند که با توجه به مسائل پیش آمده اگر خود شما هم واکسن روسی بزنید، بازهم مردم به واکسن روسی اعتماد نخواهند کرد.

هر چند جنجالی شدن واکسن‌های وارداتی در ایران چندان هم عجیب نیست و اگر سیر ماجرا این گونه نبود باید تعجب می‌کردیم. اما ادبیات وزیر بهداشت که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد، کمی عجیب و خارج از عرف است.
 
بیشتر بخوانید: مینو محرز؛ متخصصی زیر نورافکن

بهترین روش برای رسیدن به یک نتیجه درست و بدون هیاهو و دعوا این است که اجازه بدهیم پزشکان ایرانی در مورد این واکسن بحث کنند و آن را مورد آزمایش قرار دهند و بعد نظر خود را اعلام کنند تا اگر مورد تایید آن‌ها بود، مردم بزنند و اگر نه هم که دور واکسن روس‌ها را خط بکشیم.
 

تائیدیه جهانی مهم است یا داخلی؟

چیزی که عیان و قابل انکار نیست این است که این واکسن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد و همین موضوع محل اختلاف نظرهاست و مسئولان وزارت بهداشت به جای روشنگری و بیان حقایق با تفرقه افکنی فضا را به سمت دیگری هدایت کردند و جالب‌تر اینکه حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور گفت که واکسن اسپوتنیک‌وی تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد و تنها مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران است.

کاش مسئولی در مقام پاسخگویی حاضر شوند و بگویند که با چه دلیل و منطقی مردم باید به واکسنی که با جان و سرنوشت آن‌ها گره خورده است اعتماد کنند؟ آیا اینکه این واکسن تنها مورد تائید سازمان غذا و داروست کافی است؟ آیا این افراد اگر جزء آدم‌های عادی جامعه بودند هم به این واکسن اعتماد می‌کردند؟ این سوال و ده‌ها سوال دیگر هنوز وجود دارد، اما کسی پاسخ شفافی به آن نمی‌دهد.

با وجود این ان‌قلت‌ها، حرف زدن در مورد واکسن روسی، نه تنها خیانت نیست بلکه کمک به سلامت آدم‌هاست. حتی جامعه پزشکی ایران می‌تواند در مورد واکسن داخلی هم حرف بزند. چه اشکالی دارد؟ یک بحث علمی در جریان است و ممکن است پای شکست و موفقیت در میان باشد؛ و در نهایت اینکه اگر روس‌ها قرار بود از ایران واکسن بخرند، چگونه برخورد می‌کردند؟ آن‌ها هم به همین راحتی اجازه می‌دادند واکسنی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیست وارد کشورشان شود؟ به نظر جواب خیر است و لاغیر.
 
به نظر می‌رسد برای پایان دادن به این جنگ ناتمام دکتر نمکی وزیر بهداشت واکسن روسی را دریافت کنند و پس از آن به جای رفتن به حاشیه و تعریف و تمجید‌ها از مزایای واکسن دریافتی بگویند تا شاید مخالفان متنبه شوند و عبرت بگیرند!
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی