تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بحران حق‌التدریس‌ها؛ این بار دانشگاه آزاد اسلامی

در شرایط سخت اقتصادی این روز‌ها برخی از استادان حق‌التدریس دانشگاه آزاد اسلامی مدت طولانی است که هیچ مبلغی دریافت نکرده‌اند. این موضوع باعث شد تا پیام‌های مختلفی از طرف این استادان به دیدار ارسال شود که دغدغه‌های آن‌ها در این گزارش درج شده است.

کد خبر: ۸۱۱۳۰
۱۶:۳۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
بحران حق التدریس‌ها این بار دانشگاه آزاد اسلامی
 
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: حق‌التدریس‌ها جزو آن دسته از افرادی هستند که فقط در آموزش و پرورش حضور ندارند و در آموزش عالی نیز با پدیده استادان حق‌التدریس روبه‌رو هستیم. این دسته از استادان دانشگاه عضو هیات علمی نیستند و با توجه به نیاز آن مرکز آموزشی به صورت استاد مدعو فعالیت می‌کنند. در گذشته و تا به امروز معلمان حق‌التدریس در مدارس همواره مشکلات مختلفی در وضعیت بیمه و حقوق و مزایای خود داشتند و این روز‌ها نیز با توجه به اینکه قول‌هایی داده می‌شود، ولی همچنان با مشکلات مختلف دست به گریبان هستند. این بار، اما می‌خواهیم به سراغ مشکلات استادان حق‌التدریس برویم.

در چند وقت گذشته پیام‌های مختلفی از سوی برخی استادان حق‌التدریسی دانشگاه آزاد به دیدار رسیده است و صحبت از این است که آن‌ها چند ماه است که حق‌الزحمه خود را دریافت نکرده‌اند. روایت یکی از استادان حق‌التدریس از وضعیت خود و مشکلاتی که دارد اینگونه است: «اینجانب به علت تعصبی که نسبت به این دانشگاه داشتم فرزند خویش را هم در همین دانشگاه ثبت‌نام کردم، حال برای پرداخت شهریه نه تنها به بنده تخفیفی داده نمی‌شود حتی در صورت عدم پرداخت شهریه فرزند من حق امتحان ندارد و خدمت معاون مالی رسیدم تا درد دلم را به او بگویم و از حقم دفاع کنم. ایشان حتی اجازه ملاقات به بنده را ندادند و خطاب به منشی خود گفتند بگو اگر برای مطالبات آمدی خبری از مطالبات نیست؛ مشکل را به منشی گفتم که من نزدیک ۲۰ میلیون از دانشگاه آزاد طلب دارم و فرزندم در همین دانشگاه هم درس می‌خواند لااقل تهاتر کنید. گفت این دو هیچ ربطی به هم ندارند و شما باید شهریه فرزند خود را بدهید حال سوال اینجاست چطور اگر ما به دانشگاه بدهکار باشیم یک دفعه و باید آن را پرداخت کنیم در حالی که طلب ما که ۵ برابر شهریه هست برای آقایان مهم نیست؛ آنجا فهمیدم که یکی از دلایل این بدبختی‌ها و وضعیتی که بر ما می‌رود ظلم خودمان بر خودمان است.»

اصلی‌ترین مشکل این معلمان حق‌التدریس که در استان تهران مشغول به فعالیت هستند عدم پرداخت حق‌الزحمه آن‌ها در نیم سال دوم تحصیلی ۹۸ـ۹۹ و تابستان ۹۹ است. آن‌ها این انتقاد را دارند که در دوره کرونا با توجه به شرایط سختی که در آموزش مجازی به وجود آمد این استادان فعالیت خود را ادامه دادند و نه تنها حق‌التدریس مدت زمان گفته شده را دریافت نکردند بلکه با کاهش میزان حق‌التدریس نیز روبه‌رو شده‌اند. در نامه‌ای که از طرف انجمن صنفی استادان حق‌التدریس استان تهران خطاب به تهرانچی ریاست دانشگاه آزاد نوشته شده آمده است: «متاسفانه برخی واحد‌ها سه ترم متوالی است که حق‌التدریس مدرسان مدعو و همینطور هزینه‌های کارآموزی و پایان نامه‌هایی مسئولیت علمی مشاوره و راهنمایی آن‌ها را داشته‌اند واریز ننموده‌اند».
 
نامه استادان حق التدریس دانشگاه آزاد به تهرانچی

پیگیری‌های این استادان دانشگاه آزاد نتیجه‌ای جز عبارت عدم تامین اعتبارات نبوده و تا زمان نگارش این گزارش هنوز هیچ پرداختی برای آن‌ها صورت نگرفته است. کار به جایی رسید که گویا این استادان دانشگاه آزاد به ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه نیز نامه نوشتند و از وضعیت خود گفتند و درخواست کمک داشتند.

قسمت تلخ و دردناک در ماجرای استادان حق‌التدریس دانشگاه آزاد رفتن آن‌ها به سمت دیگر مشاغل است. در پیام‌های رسیده به دست دیدار آمده بود که بسیاری از آن‌ها در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند. حتی یکی از این استادان گفته بود که برای گذران زندگی مجبور به فروش بخشی از کتاب‌های خود شده بود. کتاب‌هایی که در طول سالیان تحصیل و تدریس تهیه شده بود و بخشی از آن‌ها منابع مهم تدریس محسوب می‌شدند.

در این وانفسای اقتصادی و فشار‌های مختلف که با مشکلات مربوط به بیماری کرونا کنار هم قرار گرفته‌اند و شرایط پیچیده‌ای برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده دادن حق‌الزحمه استادان دانشگاه کمترین کاری است که یک مجموعه بزرگ مانند دانشگاه آزاد اسلامی باید انجام دهد. این فرصت برای مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که توضیحات خود را در این زمینه ارائه کنند، اما تا آن موقع دیدار پیگیری‌های خود را در این زمینه ادامه خواهد تا تکلیف این عده از نخبگان جامعه هر چه زودتر روشن شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی