تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آژیر در غرب تهران: تنها صدا است که می‌ماند

صدای ممتد آژیر شب گذشته برای دقایقی آرامش شب کرونازده تهران را شکست. در مورد منشا این رخداد خبرهای مختلفی منتشر شده و بازار شایعه و احتمالا جنگ روانی هم داغ است.

کد خبر: ۸۱۰۴۱
۱۶:۳۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
آژیر در غرب تهران: تنها صدا است که می‌ماند
دیدارنیوز – رسول شکوهی: بخش زیادی از ساکنین غرب تهران حدود ساعت ۱۱ و نیم شب وقتی داشتند به سمت رختخواب می‌رفتند و زیر لب به صبح شنبه بد و بیراه می‌گفتند با یک صدای آژیر عجیب و غریب خواب از سرشان پرید و بعد از چند دقیقه که این صدا قطع شد بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که آن‌ها هم این صدا را شنیده اند.

موج نگرانی‌ها ادامه داشت و فیلمی از این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید. تا چند ساعت بعد از شنیده شدن صدای آژیر در آن منطقه هیچ مسئولی در این باره توضیحی نداده بود و در نهایت منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درباره شنیده شدن صدای آژیر خطر در غرب پایتخت گفت: «به علت نفوذ آب پس از بارش شدید باران به یک مجموعه‌ای، صدای آژیر آنجا فعال شده است. چیز خاصی نیست و مردم خیال‌شان راحت باشد».


نکته‌ای که در اظهارات مدیرکل مدیریت بحران استان تهران مهم است، نفوذ آب در یک مجموعه‌ای و فعال شدن صدای آژیر است. هر چند که به صورت دقیق نمی‌گوید که چه مجموعه‌ای و دقیقا در کجا. حمید رضا گودرزی معاون امنیتی استانداری تهران نیز بعد از این ماجرا از آژیر صحبت نکرد و به سیستم صوتی یک سازمان اشاره داشت: «سیستم صوتی یکی از سازمان‌ها در شهرک آزمایش دچار اختلال شده بود که همین موضوع موجب شنیده شدن این صدا در آن منطقه شده است». تا به اینجا یک مسئول از بارش شدید باران و فعال شدن آژیر یک سازمان صحبت کرده و مسئولی دیگر از اختلال در سیستم صوتی یک سازمان. هنوز هم مشخص نشده که کدام سازمان و اختلال در چه چیزی.

خبری دیگر بازار فرضیات و شایعات را داغ‌تر کرد. ابتدا خبر از سقوط یک هواپیمای ترکیش ایر مطرح شد، ولی بعدتر خبر دقیق‌تر منتشر شد که این هواپیما به سمت باکو رفت و در آنجا فرود آمد. در همین راستا و قبل از توضیحات روابط عمومی فرودگاه امام خمینی وب سایت جماران از مشکل فنی هواپیمایی ترکیش ایر گفت: «اطلاعات اولیه و تایید نشده حاکی از آن است که مشکل فنی هواپیمای  A۳۲۱-۲۷۱NX  ترکیش‌ایر بر فراز مناطق غربی تهران و احتمال سقوط علت فعال شدن آژیر هشدار بوده است. طبق اطلاعات راداری، پرواز استانبول به تهران، پس از چندین مرتبه چرخش بر فراز تهران، گویا به سمت باکو تغییر مسیر داده». البته اینکه یک رسانه اطلاعات تایید نشده‌ای را منتشر می‌کند خود محل بحث است، ولی اینکه یک هواپیما که مشکل فنی داشته چند بار در آسمان تهران چرخیده و بعد تا باکو بدون مشکل پرواز کرده است پرسش مهمی است که منتشر کنندگان این خبر باید به آن پاسخ دهند. در نهایت روابط عمومی فرودگاه امام خمینی در این باره به رسانه‌ها گفت: «خلبان هواپیمای ترکیش‌ایر به دلیل شرایط جوی، مسیر خود را به سمت باکو تغییر داد، با پایدار شدن شرایط جوی این هواپیما به تهران باز خواهد گشت». حدود ساعت سه بامداد نیز این هواپیما در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست.

بعد از این شایعات نوبت به شایعات در حوزه نظامی بود که یک طرف این شایعات اسرائیل قرار داشت. ایدی کوهین روزنامه نگار و تحلیلگر اسرائیلی که سابقه فعالیت در دفتر نخست وزیری اسرائیل را نیز دارد در توییتی از پرواز جت‌های مخفی F۳۵ بر فراز تهران نوشت. خبرگزاری تسنیم بعد از این شایعه در خبری به نقل از یک منبع آگاه پرواز هواپیما‌های اسرائیلی را تکذیب کرد: «یک مقام آگاه
بازار شایعات و فرضیات مختلف در این باره همچنان مطرح است و بهتر است تا مسئولین در این زمینه با ارائه اسناد و مدارک شفافسازی کنند. افکار عمومی نشان داده که همانطور که در مقابل اظهارنظر‌های ضد و نقیض مقاومت می‌کند در مقابل حرف علمی و صادقانه و دقیق پذیرش بالایی دارد.
در نیرو‌های مسلح در گفتگو با خبرنگار دفاعی تسنیم، شایعه ورود جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان کشور را تکذیب کرد و گفت: ماجرای دیشب هیچ ارتباطی با تهدیدات هوایی که منجر به فعال شدن سیستم پدافند هوایی کشور بشود نداشته است». تسنیم در ادامه این خبر به سراغ مختصات فنی این جت‌ها رفته و از این گفته که این جت‌ها توان پرواز تا پایتخت ایران را ندارند: «شعاع عملیاتی جنگنده F-۳۵ ـ در حالت عملیاتی ـ حدوداً ۱۲۰۰ کیلومتر است که این میزان بُرد ـ حتی اگر هواپیما در بالاترین ارتفاع به‌منظور کاهش مصرف سوخت حرکت و مسیر کاملاً مستقیم را هم طی کند ـ کفاف رسیدن به مرکز ایران را نمی‌دهد».

در میان شایعات و فرضیات مطرح شده حساب توئیتری آئرورا اینتل Aurora Intel که در حوزه اخبار خاورمیانه با نگاهی به مسائل امنیتی و نظامی فعالیت می‌کند، علت صدای آژیر در تهران را اینگونه عنوان کرد که یک هواپیما، اطراف سیستم دفاع هوایی مرتبط با تولید موشک بالستیک حرکت کرده است.

مارک دوبوویتز Mark Dubowitz‎ مدیر عامل اجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها FDD که از چهره‌های سیاسی نزدیک به اسرائیل و از حامیان تشدید تحریم‌ها علیه ایران است در توییتی مبهم از اتفاقی خبر داد که بسیاری آن را به جریان صدای آژیر مرتبط دانستند. او در جمله اول به زبان عبری می‌گوید شنبه مبارک و در جمله دوم از عبارت Over and Out استفاده می‌کند. من با دانش اندک زبان انگلیسی خودم و جست و جو‌هایی که کردم به این جمع بندی رسیدم که این عبارت به معنای دادن پیامی است که چه جوابی داشته باشد یا نباشد مهم نیست. زمانی است که فردی پیامی می‌دهد یا کاری می‌کند و منتظر است که جوابی بگیرد. ولی در این عبارت جواب آن اهمیتی ندارد.
 
توییت مارک دوبویتز

بازار شایعات و فرضیات مختلف در این باره همچنان مطرح است و بهتر است تا مسئولین در این زمینه با ارائه اسناد و مدارک شفافسازی کنند. افکار عمومی نشان داده که همانطور که در مقابل اظهارنظر‌های ضد و نقیض مقاومت می‌کند در مقابل حرف علمی و صادقانه و دقیق پذیرش بالایی دارد. این اقدام باعث می‌شود که اگر رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ روانی هم باشد و دست به شایعه سازی بزند با شکست مواجه شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی