تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
"اکولایزِر: گلِ تساوی" (۴)

آسو جواهری، قوانین نانوشته و اساسنامه‌ تخیلی!

شما در حال خواندن چهارمین شماره از "اکولایزِر: گلِ تساوی" هستید؛ "اکولایزِر: گلِ تساوی"، جایی برای پرداختن به اخبار و موضوعات مرتبط با فوتبال و فوتسال زنان است.

کد خبر: ۸۰۹۴۱
۱۷:۰۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ آزاده محمدیان: "آسو جواهری"، داور پرسابقه و حرفه‌ای فوتبال ایران، اخیرا در مصاحبه با "ایسنا" اعلام کرده‌است که به شکلی نانوشته و بدون حکمی رسمی، هفته‌هاست که توسط کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال ایران، از قضاوت رقابت‌های لیگ، کنار گذاشته شده‌است. او که پژوهشگر و فعال حوزه‌ جامعه‌شناسی ورزش و مطالعات جنسیت و اقتصاد سیاسی ورزش است، تابستان گذشته، پس از تهیه و تدوین چند مقاله و مصاحبه‌ تحلیلی، از جانب "علیرضا سهرابی"، رئیس کمیته‌ داوران فدراسیون فوتبال، تهدید به محرومیت شده‌است. به گفته‌ خانم "جواهری"، "سهرابی" در پی این تهدید به او گفته‌است: «به طور کلی، حق گفتن و نوشتن در مورد فوتبال زنان را نداری، مگر این که هیچ نقدی به تبعیض‌ها و نابرابری‌های جنسیتی در فوتبال ایران نداشته‌باشی!»؛ و در ادامه هم افزوده‌است: «باید بین داوری و پژوهشگری، یکی را انتخاب کنی!»


هم‌چنین، "علیرضا سهرابی" ادعا کرده‌است که این سخنانش بر مبنای قوانین فیفاست؛ حال آن که طبق قوانین فیفا، چنین برخوردی از جانب یک فدراسیون فوتبال، تخلف محسوب شده و چنین محدودیت و محرومیتی، در صورت رسمی‌شدن و ابلاغ، می‌تواند گریبان کل فدراسیون فوتبال ایران را گرفته و دردسر جدیدی برای آن بسازد.


برای مثال، در بخشی از اساسنامه‌ "فیفا"، قوانین و اصولی که فدراسیون‌های عضو "فیفا" ملزم به اجرای آنند، این‌چنین ذکر شده‌است:


الف- بی‌طرفی در امور سیاسی و مذهبی
ب- منع کلیه‌ی اشکال تبعیض
ج- مستقل‌بودن و جلوگیری از هر نوع دخالت سیاسی
و ...

نقض قوانین "فیفا" از جانب فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، سابقه‌ای به قدمت خودِ این فدراسیون دارد و هنوز که هنوز است، هر دَم از باغ این تشکیلات، بَری می‌رسد!


همین سال گذشته بود که ۳۰ داور زن، در اعتراض به پرداخت‌نشدن دستمزدهایشان، دست به اعتصاب زدند. دستمزد‌های بسیار ناچیزی که پرداختشان برای مدتی طولانی به تعویق افتاده‌بود. اما واکنش کمیته‌ داوران و رئیس وقت آن یعنی "هدایت ممبینی" به این اعتراض، کنار گذاشتن و تحریم آن ۳۰ داور بود! چیزی شبیه به یک دهن‌کجی خصمانه!


در میان اسامی آن داوران، نام "آسو جواهری" نیز به چشم می‌خورد. داوری با سابقه‌ تحقیقاتی و علمی فراوان، که دغدغه‌ فوتبال زنان را داشته و دارد و اکنون، باز هم بابت این دغدغه‌مندی و بیان تبعیض‌های موجود، تهدید و تحریم شده‌است. تحریمی که به عمد، نانوشته، اجرایی شده‌بود تا در شرایط رسواییِ کنونی، راهِ فراری برای تحریم‌کننده باقی بگذارد.


کمیته‌ داوران، در نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال بانوان در سال جاری، تنها قضاوت ۲ بازی را به داور باتجربه‌ای، چون "جواهری" سپرد؛ که دومین و آخرین قضاوت او در لیگ، به مسابقه‌ی "سپاهان اصفهان" و "نماینده‌ البرز" در هفته‌ پنجم رقابت‌ها برمی‌گردد. پس از آن بازی و با وجود رضایت ناظر بازی از داوری، "آسو جواهری" دیگر ابلاغی برای داوری نداشته‌است تا اکنون و پس از افشاگری اخیر در مورد رفتار و سخنان "علیرضا سهرابی"، رئیس کمیته‌ داوران.


روز دوشنبه ۶ بهمن، سایت فدراسیون فوتبال، اسامی داوران رقابت‌های هفته‌ی نهم لیگ برتر فوتبال بانوان را اعلام کرد که در آن میان، نام "آسو جواهری" نیز دیده می‌شود.


اما در این میان، دو نکته حائز اهمیت است و فرضیه‌ "راهِ فرار کمیته‌ی داوران" را قوت می‌بخشد.


یک: "جواهری" به عنوان داور چهارم معرفی شده‌است. – که با توجه به سابقه و تجربه‌ی او، جای تعجب دارد. -


دو: او را در تیم داوری بازی دو تیم "وچان کردستان" و "قشقایی شیراز" قرار داده‌اند. دیداری که می‌توان حدس زد و تا حدودی مطمئن بود، دیداری بدون حساسیت باشد؛ چرا که سطح کیفی این دو تیم، اختلاف بسیاری داشته و نتایج هفته‌های اخیر، نشان از احتمال رقم‌خوردن شکست سنگین دیگری برای "قشقایی" دارد.


باید منتظر ماند و دید که این ماجرا به کجا ختم خواهد شد. آیا کمیته‌ داوران باز هم به اجرا و پیاده‌کردن قوانین و احکام نانوشته ادامه خواهد داد؟ آیا این رویکرد فدراسیون و نقض آشکار قوانین فیفا، سرانجام منجر به برخوردی قاطعانه از جانب فدراسیون جهانی فوتبال خواهد شد؟


پیست اسکیِ "سردار جنگل"!


جمعه‌ گذشته (۳ بهمن) و در جریان رقابت‌های هفته‌ی هشتم لیگ برتر فوتبال، دیدار دو تیم "ملوان انزلی" و "پالایش گاز ایلام"، با مشکلاتی همراه بود. میزبان این رقابت، تیم گیلانی بود و هیئت فوتبال گیلان نیز، ورزشگاه "سردار جنگل" را برای برگزاری این بازی تعیین کرده‌بود. اما پس از برف سنگین روز پنجشنبه (۲ بهمن)، زمین این ورزشگاه، به طور کامل پوشیده از برف شده و برگزاری بازی در آن امکان‌پذیر نبود. این در حالیست که در همان زمان، ورزشگاه "تختی" انزلی، شرایطی کاملا مساعد برای برگزاری بازی داشته‌است و این دو تیم نیز، پس از مشاهده‌ زمین "سردار جنگل" و شرایط نامناسب آن، خود را به ورزشگاه "تختی" رسانده و با تأخیر به رقابت پرداخته‌اند.


اما چه‌کسی پاسخگوی این قبیل بی‌نظمی‌ها در فوتبال بانوان است؟ هیئت فوتبال گیلان، ورزشگاه "تختی" را دقیقا برای برگزاری چه مراسمی و به چه منظور ساخته و پرداخته که از همان ابتدا آن را برای این دیدار در لیگ بانوان در نظر نگرفته‌است؟



بهترین‌های جهان در سال ۲۰۲۰

سایت "فوتسال پلنت"، رده‌بندی نهایی برترین‌های جهان در سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد؛ بر اساس این رده‌بندی، فوتسال ایران با ۵ نماینده در شاخه‌های گوناگون، رتبه‌های زیر را کسب کرده‌است:


۱-"گلاره ناظمی": پنجمین داور برتر جهان (بین زنان و مردان)
۲-"فاطمه اعتدادی": پنجمین بازیکن برتر زن جهان
۳-"عاطفه رضایی": هشتمین سرمربی برتر زن یک تیم باشگاهی در جهان
۴-"زینب کرمی": هشتمین دروازه‌بان برتر زن در جهان
۵-"مس رفسنجان": هشتمین تیم باشگاهی برتر فوتسال زنان در جهان


لژیونر‌ها


در شروع نیم‌فصل دوم لیگ بلژیک، "یاسمن فرمانی" با حضور ۶۰ دقیقه‌ای خود در ترکیب تیم "شارلوا" درخشید. در این دیدار، "شارلوا" ۲ بر ۱، تیم "زولته وارخم" را شکست داد.


"اعظم آخوندی"، دروازه‌بان فصل پیش تیم "سایپا تهران"، به تیم فوتسال "الزوراء عراق" پیوست. "آخوندی" در اولین حضور خود درون دروازه‌ تیم "الزوراء"، کلین‌شیت کرد. آن‌ها روز جمعه ۳ بهمن، در تقابل با تیم "بلادی"، ۱۰ بر هیچ پیروز میدان شدند.


"نسیمه غلامی"، لژیونر ایرانی تیم "الفتاه" در لیگ فوتسال کویت، در رقابت‌های این هفته با ۲ گل و ۱ پاس گل، آمار خوبی از خود به جای گذاشت و از سوی کمیته‌ی فنی مسابقات، در جمع ۵ بازیکن برتر هفته قرار گرفت.



افتخارات


فدراسیون جهانی فوتبال، "گلاره ناظمی" و "زری فتحی" را به عنوان نامزد‌های داوری در جام‌جهانی فوتسال لیتوانی ۲۰۲۱ اعلام کرد.



نتایج هفته‌ی هشتم لیگ برتر فوتبال؛ جمعه ۳ بهمن
گروه یک:
"شهرداری بم" (۱)، "سپاهان اصفهان" (۰)
"ذوب‌آهن اصفهان" (۶)، "همیاری آذربایجان غربی" (۰)
گروه دو:
"ملوان بندر انزلی" (۰)، "پالایش گاز ایلام" (۰)
"شهرداری سیرجان" (۳)، "وچان کردستان" (۲)
"سارگل بوشهر" (۶)، "قشقایی شیراز" (۰)

جدول لیگ برتر فوتبال تا پایان هفته‌ هشتم
گروه یک:
۱-"ذوب‌آهن اصفهان" (۱۴ امتیاز)
۲-"شهرداری بم" (۱۳ امتیاز)
۳-"سپاهان اصفهان" (۱۳ امتیاز)
۴-"نماینده‌ی البرز" (۶ امتیاز)
۵-"همیاری آذربایجان غربی" (۰ امتیاز)
گروه دو:
۱-"شهرداری سیرجان" (۲۲ امتیاز)
۲-"وچان کردستان" (۱۶ امتیاز)
۳-"پالایش گاز ایلام" (۱۲ امتیاز)
۴-"ملوان بندر انزلی" (۱۰ امتیاز)
۵-"سارگل بوشهر" (۹ امتیاز)
۶-"قشقایی شیراز" (۰ امتیاز)

جدول گلزنان لیگ برتر فوتبال تا پایان هفته‌ هشتم
۱-"افسانه چترنور" (۱۷ گل)
۲-"زهرا قنبری" (۱۱ گل)
۳-"شبنم بهشت" (۱۰ گل)
۴-"افسانه اقبال" (۷ گل)
۵-"نگین زندی" (۶ گل)

برنامه‌ دیدار‌های هفته‌ی نهم لیگ برتر فوتبال؛ جمعه ۱۰ بهمن، ساعت ۱۳
گروه یک:
"شهرداری بم" و "نماینده‌ی البرز"
"سپاهان اصفهان" و "همیاری آذربایجان غربی"
گروه دو:
"شهرداری سیرجان" و "ملوان بندر انزلی"
"پالایش گاز ایلام" و "سارگل بوشهر"
"وچان کردستان" و "قشقایی شیراز"

نتایج هفته‌ی دوم لیگ برتر فوتسال؛ جمعه ۳ بهمن
گروه یک:
"هیئت فوتبال رودان" (۱)، "نامی نو اصفهان" (۶)
"شهروند ساری" (۵)، "پویندگان فجر شیراز" (۵)
"شرکت ملی حفاری ایران" (۱)، "سایپا تهران" (۰)
گروه دو:
"مس رفسنجان" (۳)، "رهیاب تهران" (۲)
"کیمیای اسفراین" (۲)، "پارس‌آرا شیراز" (۵)
"هیئت فوتبال اصفهان" (۱)، "هیئت فوتبال خراسان رضوی" (۱۴)

جدول لیگ برتر فوتسال تا پایان هفته‌ی دوم
گروه یک:
۱-"شرکت ملی حفاری ایران" (۶ امتیاز)
۲-"مس کرمان" (۳ امتیاز)
۳-"نامی‌نو اصفهان" (۳ امتیاز)
۴-"سایپا تهران" (۳ امتیاز)
۵-"پویندگان فجر شیراز" (۱ امتیاز)
۶-"شهروند ساری" (۱ امتیاز)
۷-"هیئت فوتبال رودان" (۰ امتیاز)
گروه دو:
۱-"هیئت فوتبال خراسان رضوی" (۶ امتیاز)
۲-"رهیاب تهران" (۳ امتیاز)
۳-"پار‌س‌آرا شیراز" (۳ امتیاز)
۴-"مس رفسنجان" (۳ امتیاز)
۵-"پالایش نفت آبادان" (۰ امتیاز)
۶-"کیمیای اسفراین" (۰ امتیاز)
۷-"هیئت فوتبال اصفهان" (۰ امتیاز)

برنامه‌ دیدار‌های هفته‌ی سوم لیگ برتر فوتسال؛ جمعه ۱۰ بهمن، ساعت ۱۱
گروه یک:
"مس کرمان" و "شهروند ساری"
"سایپای تهران" و "هیئت فوتبال رودان"
"پویندگان فجر شیراز" و "شرکت ملی حفاری ایران"
گروه دو:
"پالایش نفت آبادان" و "کیمیای اسفراین"
"هیئت فوتبال خراسان رضوی" و "مس رفسنجان"
"پارس‌آرا شیراز" و "هیئت فوتبال اصفهان"

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی