تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد: سه نسخه برای مبارزه با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان/ کیفیت و سلامت بهانه‌ای برای گرانفروشی تخم مرغ شده است

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان سه نسخه در نظر گرفتیم که در استان‌های شمالی و استان‌های با تراکم جمعیتی بالای طیور و استان‌هایی که در معرض ویروس قرار دارند اجرا می‌شود.

کد خبر: ۸۰۸۸۷
۱۶:۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹

رییس سازمان دامپزشکی کشور

 

دیدارنیوز ـ صفرعلی ماکنعلی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پردندگان در کشور اظهار کرد: اولین بار این بیماری در سال جاری در تالاب میقان استان مرکزی در پرندگان وحشی دیده شد که ما با سرعت برای معدوم سازی پرندگان بیمار وارد شدیم.

وی ادامه داد: پس از آن اولین مورد ابتلا در واحد‌های صنعتی طیور مربوط به خراسان جنوبی می‌شد که اقدام به معدوم و مختوم سازی واحد‌های آلوده کردیم.

وی دلیل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحد‌های صنعتی استان خراسان جنوبی را پنهانکاری مالکان یکی از واحد‌ها و اعلام آن پس از سه هفته آلودگی دانست.

وی افزود: همچنین این بیماری در استان‌های آذربایجان شرقی البرز تهران قزوین اردبیل کرمانشاه و مازندران شناسایی شده است و گزارشات متعددی از کانون ها‌ی آلوده از این استان‌ها داشته‌ایم.

ماکنعلی با بیان اینکه ۳۵ منطقه از کشور در برنامه رصد و پایش بیماری آ‌نفولانزای فوق حاد پرندگان قرار گرفته است افزود: تا امروز تنها استانی که و احد صنعتی ان به این بیماری مبتلا شده خراسان جنوبی بوده، اما لازم است که با دقت و شدت بیشتری مناطق پرخطر رصد و پایش شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید برا ینکه بیماری آنفولانزای قوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی کنترل شده است گفت: بازگشت واحد‌های مختومه شده به چرخه تولید طی ۴۲ روز آینده در صورتی که مورد تایید کمیته ممیزی قرار بگیرد در برنامه‌های ما قرار دارد.

ماکنعلی میزان خسارت شیوع آنفولانزا در استان خراسان جنوبی را ۱.۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی گفت: این خسارت تنها در واحد‌های مرغ تخم‌گذار بوده است و تعداد مرغ‌های حذف شده جمعیت زیادی نیست.

به گفته ماکنعلی حذف گله‌های عنوان شده به میزانی نیست که بر بازار و قیمت تخم مرغ تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵ میلیون پرنده تخم‌گذار در واحد‌های مرغداری وجود دارد که هشت میلیون از آ‌نها مازاد بر نیاز کشور است.

ماکنعلی با اشاره به این اعداد و ارقام نتیجه گرفت که حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار بر اثر ابتلا به بیماری فوق حاد پرندگان بر تولید و عرضه تخم مرغ در بازار تاثیری نداشته است.

وی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت تخم مرغ به رغم مازاد تولید اظهار کرد: نیاز روزانه کشور ۲۴۰۰ تن است در حالی بر اساس آمار دی ماه سال جاری روزانه بیش از سه هزار تن تخم مرغ تولید و عرضه می‌شود و این به معنی مازاد بیش از ۶۰۰ تنی تخم مرغ در کشور است.

ماکنعلی دلیل گرانی تخم مرغ را مربوط به زنجیره تولید دانست که موجب سوء استفاده فرصت طلبان و فاصله قیمتی از تولید تا مصرف شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این پرسشش که یکی از عوامل گرانفروشی در تخم مرغ عرضه آن در بسته بندی با عناوین سلامت و بهداشت است گفت: تمام تخم‌مرغ‌هایی که در واحد‌های تولیدی مجوزدار تولید می‌شود صرف نظر از اینکه بسته بندی شده باشند از سلامت و کیفیت برخوردار هستند.

ماکنعلی این موضوع را بهانه‌ای برای سوء استفاده و گرانفروشی عنوان کرد و افزود: تا امروز هیچ گزارشی درباره بیماری ناشی از مصرف تخم مرغ نداشته‌ایم و این به معنی سلامت و کیفیت تمام تخم‌مرغ‌ها در کشور به صورت بسته‌بندی با غیربسته‌بندی است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون و کنترل بیماری تب برفکی در دام‌ها نیز اظهار کرد: برای کنترل بیماری تب برفکی نیز دو سازوکار در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها واحد‌های صنعتی گاوشیری هستند که به روش آماده باش همیشه واکسن تب برفکی را در اختیار دارند. بحث دیگر این برنامه مربوط به واحد‌های عشایری و روستایی است که اولویت با کنترل بهداشت در دام است.

ماکنعلی خاطرنشان کرد: سیاست سازمان دامپزشکی کشور در حوزه دام روستایی و عشایر واکسیناسیون جمعی نیست بلکه واکسیناسیون به صورت ریسک انجام می‌شود.

رییس سازمان دا مپزشکی کشور در ادامه سخنانا خود به ارائه آ‌ماری در حوزه صادرات محصولات دامی پرداخت و گفت: در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۶۵ هزار تن تخم مرغ، ۳۵ هزار تن گوشت مرغ صادر شده است این در حالی است که زمانی ما یکی از واردکنندگان مرغ و تخم مرغ در جهان بودیم.

ماکنعلی تاکید کرد: آمار‌های گمرک در سایر محصولات دامی نیز نشان از رشد مناسب و قابل قبولی دارد.

وی درباره مصرف لبنیات فله‌ای و چگونگی نظارت سازمان د امپزشکی در واحد‌های عرضه گفت: نمی‌توان از عرضه محصولات لبنی سنتی جلوگیری کرد چرا که برخی علاقمند به مصرف آ‌نها هستند.

ماکنعلی تنها راهکار مقابله با احتمال آلودگی و انتقال بیماری از طریق مصرف این محصولات را استفاده لیبل برای آن‌ها عنوان کرد.
 
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی