تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

مقصر قطعی برق؛ مازوت، گاز یا مسئولان؟

صد و یک دلیل از سوی نهاد‌های تصمیم گیرنده و اجرایی برای قطعی برق تهران عنوان شده که از منظر مسئولان دلایل موجه و از منظر مردم غیر موجه است.

کد خبر: ۸۰۷۸۲
۰۸:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
دلیل قطعی برق تهران؛ مقصر کیست مازوت یا گاز؟
 
دیدار نیوز ـ نسرین نیکنام : وقتی چند ارگان مهم که متولی مدیریت برق در کشور هستند تصمیم گرفتند که به دلایل مختلف در برخی از ساعات شبانه‌روز برق مناطق تهران و حتی استان‌های دیگر را در هفته‌های اخیر قطع کنند، این امر را هم به خودشان واجب ندانستند که دلایل محکمه پسند (از منظر خودشان) را به مردم بگویند و وقتی این خاموشی‌های بی دلیل ادامه پیدا کرد و افکار عمومی هم فشار مضاعفی آورد تا مجریان در مقام پاسخ گویی حاضر شوند، اعلام شد که نمی‌خواهیم مازوت مصرف کنیم و بهترین کار این است مصرف برق را پایین بیاوریم!

اعتراض‌ها به این روند سبب شد چند روزی ماجرای قطعی برق کنسل شود تا به قول معروف آب‌ها از آسیاب بیفتد البته این قطعی برق خیلی به خاموشی که شب‌ها در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ارتباطی ندارد و خود حدیث مفصلی است از این مجمل.
 
بیشتر بخوانید: خیابان‌های تاریک پایتخت؛ مسئولیت نور با کیست؟
 

مردم چه می‌گویند

از آنجایی‌که طرف مهم این قطعی‌ها مردم هستند، اختلالات یا مشکلاتی که بابت قطعی برق پیش آمده را با آنان مطرح کردیم.

محسن در پاسخ به پرسش دیدار مبنی بر اینکه آیا به دلیل خاموشی به مشکلی برخورده‌اید یا نه می‌گوید: "من پسرم امتحان آنلاین داشت که به دلیل قطع برق نتوانست در آزمون شرکت کند و متاسفانه علیرغم چند بار پیگیری دانشگاه هنوز پاسخی برای تعیین تکلیف نداده است."

آرش یکی از کسانی است که به شدت نسبت به اجرای این طرح نقد دارد و می‌گوید: "چرا باید در قرن ۲۱ با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنیم، مگر پیش از این گفته نمی‌شد که ما در صنعت برق شرایط مناسبی داریم و حتی صادرات هم داریم."
 
فرح هم با نقد این رویه‌ای که ممکن است تداوم داشته باشد، می‌گوید: قبض این دوره خانه ما بیشتر از هر زمان دیگری آمده است در صورتی که مصرف ما هیچ تغییری نکرده با این روند می‌خواهند برق‌ها را هم قطع کنند؟

علیرضا هم یکی دیگر از معترضان این اتفاق است و می‌گوید: چند هفته پیش وقتی برق‌ها قطع شده بود من و همسرم سرکار بودیم و وقتی برگشتیم متوجه شدیم یخچال خانه به دلیل نوسان برق خراب شده است و مجبور شدیم هزینه زیادی برای تعمیر آن بکنیم، می‌خواهم بدانم کسی مسئولیت این بی مبالاتی را به عهده می‌گیرد؟

 

تداوم خاموشی‌ها با روایت‌های متعدد

وقتی داستان اعتراض‌ها به اطلاع رسانی‌های قطعی برق جدی شد، مسئولان شرکت توانیر که مجری قطع برق هستند در لیست بلند بالایی که دیروز (سه‌شنبه بهمن) منتشر شد اعلام کردند که در چه ساعاتی دکمه خاموشی کدام منطقه زده می‌شود تا مردم از آن آگاه باشند. اما نکته قابل تامل این است که این خاموشی‌ها روایت‌های مختلفی دارد؛ به عنوان مثال مسئولان شرکت برق کمبود گاز را موجب خارج شدن برخی از نیروگاه‌ها دانسته و گفته به همین دلیل نمی‌تواند برق مورد نیاز شهروندان را تامین کند؛ پس نتیجه چه می‌شود؟ کمبود برق راهکارش چیست؟ قطعی برق! از طرفی هم ظاهرا خارج شدن مدار تولید نیروگاه‌های طرشت، ری و سه واحد از نیروگاه رودشور به دلیل مشکل سوخت، موجب خاموشی تهران شده است.

اما حالا بشنوید ماجرای خاموشی را از زبان مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق که در مصاحبه‌ای گفته افزایش مصرف گاز خانگی و محدودیت تحویل سوخت به نیروگاه سبب شد تا در برخی از نقاط کشور خاموشی ایجاد کنیم البته صحبت‌های رجبی به اینجا ختم نمی‌شود او از تدوین برنامه‌های گسترده‌ای برای صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله کاهش مصرف ادارات، اصلاح روشنایی معابر خبر داد و گفت: صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف گاز خانگی می‌تواند از قطعی و خاموشی برق جلوگیری کند.

نقل قول‌ها از خاموشی‌ها فقط از زبان مسئولان گفته نشده حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی هم در این‌باره معتقد است که قطعی‌های برق در روز‌های اخیر یک علت واحد ندارد و عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند و استفاده از گاز به عنوان سوخت توسط نیروگاه‌ها، عدم نوسازی و مدرن سازی نیروگاه‌ها و مشکلات در حوزه سیاست‌گذاری را از عوامل اصلی قطعی برق برشمرد.

پای رمز ارز‌ها در میان است؟

در این میان دلایل دیگری نیز برای قطعی برق از جمله فعالیت مراکز استخراج رمز ارز بیان می‌شود که مسئولان مربوطه این موضوع را نفی نکرده‌اند، اما محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران نظر دیگری در این‌باره دارد و با اشاره به اختصاص ۳۱۰ مگاوات انرژی به صنعت رمز ارز کشور و دریافت تعرفه‌ای چندین برابر برق صنعتی از فعالان این بخش، می‌گوید صنعت استخراج رمز ارز را نباید «بلاگردان سوءمدیریت» در این حوزه تبدیل کرد.

به گفته وی؛ بررسی میزان افزایش مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش مصرف متناسب و متوازن با سال‌های قبل بوده و افزایشی معادل ۳۰۰ مگاوات نسبت به روند متداول است.

همچنین محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر نیز می‌گوید مبارزه و جمع‌آوری با انشعاب‌های غیرمجاز همانند مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز از مهمترین محور‌های اصلاح شبکه‌های توزیع برق به شمار می‌رود.

وی همچنین از شهروندان درخواست کرد نسبت به معرفی مراکز و یا افرادی که به صورت غیرمجاز از برق برای استخراج رمز یا هر فعالیت دیگری استفاده می‌کنند اقدام کنند.

طبق اعلام اداره برق قرار است این خاموشی‌ها دو ساعت به دو ساعت در همه مناطق تهران از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب اجرا شود، اما اینکه این طرح چند روز یا حتی چند هفته ادامه خواهد داشت را فقط مسئولان می‌دانند و سوال مهمتر اینکه آیا این روند نتیجه‌ای که مورد نظر تصمیم گیران است محقق می‌کند؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی