تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

نمایشگاه مجازی کتاب؛ در پیچ و خم هیاهوی خاموش

کرونا نمایشگاه کتاب را به هم صورت مجازی درآورد تا به جای راه رفتن در راهروهای شلوغ و انباشته از کتاب، سر و کله زدن با سایت اینترنتی نصیب مخاطبان شود.

کد خبر: ۸۰۶۶۹
۱۸:۱۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹

نمایشگاه مجازی کتاب

 

دیدارنیوز ـ سپیدار مقدم:  نمایشگاه کتاب امسال متفاوت از سال‌های قبل در حال برگزاری است. دیگر از راهرو‌های پیچ در پیچ مصلی تهران و محوطه باز نمایشگاه و فروشگاه‌های شکم دایر در نمایشگاه کتاب خبری نیست. لذت (یا برای عده‌ای عذاب) گم شدن در راهرو‌ها و سالن‌ها و چرخ زدن میان هجمه‌ کتاب‌ها امسال برای کتاب‌دوستان خاطره شده است. نمایشگاه کتاب امسال به دلیل شیوع کرونا بعد از چند ماه به تعویق افتادن بالاخره به صورت مجازی (خرید آنلاین و ارسال پستی رایگان) از یکم بهمن کار خودش را شروع کرده است. اما این شروع بدون مشکل نبود و ساعات و روز‌های اول برپایی نمایشگاه ورود به پنل آن با مشکل همراه بود و سردرگمی و اعتراض مخاطبان را به دنبال داشت.
 
ساعات و روز‌های اول برپایی نمایشگاه مجازی کتاب برای مخاطبان و دوستداران کتاب با مشکلات عدیده‌ای همراه بود به طوریکه نمی‌توانستند به صفحه اصلی سایت اینترنتی نمایشگاه دسترسی داشته باشند. این روند تا روز سوم یعنی نیمه اول برپایی نمایشگاه مجازی کتاب ادامه داشت تا اینکه بالاخره روز شنبه (چهارمین روز) همه بخش‌های این نمایشگاه مجازی به طور منظم و بی دردسر در اختیار کاربران و علاقمندان قرار گرفت.

امروز هم که پنجمین روز از ۶ روز اعلام شده برای برپایی این نمایشگاه سپری می‌شود دسترسی‌ها به نسبت خوب است هرچند بسیاری از مخاطبان هنوز از میزان سرعت سایت گله دارند، اما مسئولین از احتمال تمدید و جبران روز‌های سپری شده با اختلال در سیستم، خبر داده اند.

نکته قابل توجه در این نمایشگاه میزان کم تبلیغات در سطح شهر بود. عده‌ای از کتاب دوستان که هر ساله از استان‌های دیگر خودشان را به نمایشگاه کتاب می‌رساندند می‌گویند که از طریق فضای مجازی آن هم فقط یک روز از برپایی نمایشگاه مجازی کتاب باخبر شدند که به دلیل حجم کم تبلیغات انگیزه چندانی برای حضور مجازی نداشتند، اما وسوسه کتاب آن‌ها را به چالش کشید تا سری به این نمایشگاه بزنند و مشکلات روز‌های اول بی علاقگی شان به این حضور را تشدید کرد، اما باز پیگیر بودند تا بالاخره توانستند به راحتی وارد پنل نمایشگاه شوند.
 
تبلیغات نمایشگاه ضعیف بود
احمد که به سنت هر سال در روز موعود (برپایی نمایشگاه کتاب) خودش را به تهران می رساند و به سمت مصلی امام خمینی رهسپار می‌شد می‌گوید: «هرچند کرونا گذر ایام را برایمان سخت کرده، اما زندگی ادامه دارد. برپایی نمایشگاه مجازی کتاب هم مرهمی بر زخمهایمان است، اما باید تبلیغات در این خصوص بیشتر ‌بود و زیرساخت‌ها را بهتر و قوی‌تر فراهم می‌کردند».

او ادامه می‌دهد: «با ورود به سایت و جستجوی عناوین کتاب مورد نظرم متاسفانه هیچ کدام از کتاب‌ها حالا به هردلیلی در این نمایشگاه پیدا نشد و  کتابی که می‌خواستم راندیدم به عنوان مثال دو کتاب مد نظرم که یکی ایتالیایی و دیگری فرانسوی و هر دو ترجمه جدید هم بودند را پیدا نکردم و این نمایشگاه مجازی برای من مفید نبود ولی به طور کلی اینکه پست کتاب‌ها رایگان است و تخفیف هم دارد کار خیلی خوبی است حالا اینکه این روش در این شرایط تکرار شود و اطلاع رسانی درستی هم انجام شود می‌تواند کار جالب توجهی باشد».
 
هیاهوی نمایشگاه و لمس کتاب چیز دیگری است
فهیمه دیگر کتاب‌دوست و اهل فرهنگ کشورمان هم که برای حضور در نمایشگاه کتاب هر ساله از جنوب شرق کشور به تهران می‌آمد از اطلاع رسانی ضعیف نمایشگاه مجازی کتاب گله دارد و می‌گوید: «تا امروز نمی‌دانستم که این نمایشگاه برگزار شده است و به طور اتفاقی از حرف‌های زوجی که با هم از رفع مشکلات پنل نمایشگاه کتاب حرف می‌زدند از آن مطلع شدم؛ با گرفتن آدرس پنل وارد آن شدم و خوشبختانه با مشکلاتی که آن‌ها در چند روز گذشته روبرو بودند مواجه نشدم، ولی متاسفانه فقط یک روز تا پایان نمایشگاه باقی مانده است. به هرحال با ورود به پنل نمایشگاه با سرچ عنوان کتاب‌هایی که مد نظرم بود خیلی راحت توانستم خرید کنم و این خوب بود. همانطور که در توضیحات اولیه نوشته بودند از حسن‌های نمایشگاه این است که محدودیت فضا و مکان ندارد و علاقمندان نباید رنج سفر به تهران را متحمل بشوند و حتما در نمایشگاه حضور داشته باشند. اینکه هرجا هستی با وجود کرونا خیلی راحت می‌توانی هر عنوان کتابی را که مدنظر داری خیلی سریع پیدا کنی و نباید غرفه غرفه بروی تا به آن عنوان برسی این‌ها از خوبی‌های این نمایشگاه است که در زمان هم صرفه جویی می‌شود».
 
او ادامه می‌دهد: «بزرگترین عیب نمایشگاه این است که آن هیاهو و شور نمایشگاهی که می‌روی و کتاب را لمس می‌کنی و ورق می‌زنی و کلی آدم فرهنگ دوست و علاقمند به کتاب می‌بینی و پویایی نمایشگاه حضوری را متاسفانه ندارد که به خاطر شرایط کرونا قابل تحمل است. البته اینکه با این شرایط کرونایی بالاخره نمایشگاه کتاب هم آنلاین شد و با شرایط به روز شد خیلی خوب است و امیدوارم که سال بعد در نمایشگاه حضوری شرکت کنم و اگر سال بعد هم نمایشگاه حضوری برگزار شود همچنان بخش‌هایی از آن آنلاین باشد خیلی خوب است و نمایشگاه می‌تواند این رویه را پیش بگیرد که حتی اگر کرونا هم نبود باز قسمتی برای علاقمندان کتاب که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند، ادامه دار باشد».


در این میان به سراغ مسئولین برپایی نمایشگاه مجازی کتاب رفتیم تا در خصوص نمایشگاه و ایرادات وارد آمده در سایت و همچنین رفع این مشکلات جهت اطلاع رسانی به مخاطبان، سوالاتی بپرسیم که علی رغم پیگیری‌های خبرنگار دیدار، مسئولین بخش رسانه نمایشگاه مجازی کتاب تاکنون پاسخی نداده‌اند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی