تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

چند پرسش از آقای احمد توکلی در مورد FATF

کد خبر: ۸۰۶۶۴
۱۵:۰۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ حسن بهشتی‌پور*: آقای دکتر احمد توکلی در مصاحبه با خبر آنلاین موارد مهمی را راجع به FATF یا همان گروه ویژه اقدام بین‌المللی به شرح ذیل مطرح کردند:


«اگر پیوستن به FATF به معیشت مردم کمک کند به آن رأی می‌دهم، اگر تصویب FATF باعث رفع تحریم‌ها شود، برای رأی آوردن آن تبلیغ هم می‌کنم، اگر برای من ثابت شود پذیرش FATF گشایشی از درد مردم ایجاد می‌کند یقیناً نظرم تغییر می‌کند. اگر گشایشی ایجاد نکند نظرم منفی است. اگر مشکل مردم با پیوستن به FATF حل شود بنده علمدار پیوستن ایران به آن می‌شوم، اما بنده بر این باورم که این‌گونه نمی‌شود. چون آنان بدعهد هستند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. آن‌ها ما را ضعیف می‌پندارند و امتیاز دادن ما بهانه به دست دشمنانمان می‌دهد.»


البته آقای توکلی موارد دیگری هم مطرح کردند که، چون به موضوع مستقیما ارتباط ندارد از ان می‌گذرم به باور من خبرنگار وقتی با یک کارشناس می‌خواهد مصاحبه کند لازم است قبل از آن به اندازه کافی درباره موضوع تحقیق کند تا بتواند پرسش‌های اساسی مطرح کند و به تبع آن پاسخ‌هایی دریافت کند که راهگشا باشد. اما دوست دارم برادر ارجمند جناب آقای توکلی در مصاحبه‌ای به این پرسش‌ها پاسخ دهند.


۱- ایران قرار نیست به FATF بپیوندد چه اصراری است مرتب این موضوع در مصاحبه‌ها و خبر‌ها تکرار می‌شود ایران حتی اگر هم بخواهد شرایط پیوستن به FATF را ندارد بلکه ایران قرار است مثل ۱۸۰ کشور دیگر چهان ۴۰ توصیه مهم گروه ویژه اقدام بین المللی موسوم به FATF را اجرایی کند.


۲- چهل توصیه FATF برای مبارزه با پول شویی و مبارزه علیه تروریسم در ۹ مورد دقیقا چه مشکلی برای مردم ایران بوجود می‌آورد که ما از اجرای آن‌ها باید خودداری کنیم؟


۳- تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بخاطر اجراء نکردن مقررات ابلاغی گروه ویژه اقدام بین المللی FATF نبوده که در صورت اجرای آن مقررات، این تحریم‌ها از بین برود. چه اصراری است که بین تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا علیه ایران و موضوع اجرای مقررات ابلاغی FATF که اسمش را توصیه نامه گذاشتند پیوند برقرار می‌کنیم؟


۴- آیا ایران بدون پذیرش دو معاهده مهم بین المللی یعنی پالرمو و CFT می‌تواند در نظام بانکداری بین المللی فعالیتی داشته باشد؟ اعم از آنکه تحریم باشد یا نباشد؟


۵- اجرا نکردن مقررات FATF مبادلات اقتصادی ایران با کشور‌هایی که مثل چین، روسیه، هند، کره جنوبی، ژاپن را از نظر انجام مبادلات بانکی با مشکل روبرو می‌سازد یا خیر؟


۶- هزینه‌هایی که برای وارد نشدن در سیستم نظام پولی بین المللی می‌پردازیم آیا به میزانی نرسیده است که به تمهیدات مصوبه مجلس در پیوستن به معاهده پالرمو و CFT عنایت شود مجلس در سوم مهر ۱۳۹۷ تصویب کرد «طبق بند (۱) ماده واحده لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی یا «پالرمو» که جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح شده است، آمده که: جمهوری اسلامی ایران نسبت به کنوانسیون حاضر از جمله مواد ۲، ۳، ۵، ۱۰ و ۲۳ آن را براساس قوانین و مقررات داخلی خود به‌ویژه اصول قانون اساسی تفسیر کرده و اجرا خواهد کرد. همچنین در مواردی که اجرای بند یک ماده ۱۴ مستلزم مصرف خلاف شرع اموال باشد، ایران به مفاد این ماده در این خصوص متعهد نیست.» اجرای این مصوبه چه مشکلی برای ایران ایجاد می‌کند؟


۷- آیا این موضوع که ریسک سرمایه گذاری درایران است اگر ازوضعیت ۷ فعلی (عالی‌ترین سطح) به وضعیت ۶ یا ۵ کاهش داده شود میلیون‌ها دلار از هزینه‌های بیمه کشتی رانی و صادرات و واردات کالا در ایران کاسته خواهد شد، برای مجمع اهمیت ندارد؟ و چه مصلحتی ایجاب میکند که این ضرر و زیان ادامه یابد؟

 

*تحلیلگر مسائل سیاسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی