تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
دیدار آدینه ۳۲

ترامپ، بایدن، داستان ظریف و مجلس و مشارکت به شرط خاتمی!

دیدارنیوز به رسم هفته‌های پیش اهم اخبار و اتفاقات هفته را مورد بررسی و نگاه مجدد قرار داده است، در اواسط هفته ظریف به مجلس رفت و دو کارت زرد گرفت ساگرد مهندس بازرگان بود، ترامپ رفت و بایدن آمد و ...

کد خبر: ۸۰۴۶۴
۱۱:۲۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
ترامپ، بایدن، داستان ظریف و مجلس و مشارکت به شرط خاتمی!
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: یک روز قبل از مراسم تحلیف بایدن و درحالی که بازگشت آمریکا به برجام آسان به نظر نمی‌رسد، مجلس یازدهم که در آن طیف رادیکال اصولگرایان اکثریت را در اختیار دارد به جواد ظریف کارت زرد نشان داد! در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه مجلس شورای اسلامی جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سوالی درباره مصاحبه وزیر امورخارجه با مجله اشپیگل سوالی مطرح کرد. بعد از پاسخ‌های وزیر امور خارجه، کریمی قدوسی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده لذا سوال به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد و نمایندگان با رای خود اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشدند.

سؤال دوم را فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت از ظریف پرسید. او به وزیر امورخارجه گفت: «بر اساس اصل ۱۱ قانون اساسی، دولت ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد، تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد. آقای ظریف! شما درباره وحدت اقتصادی چه اقداماتی انجام دادید؟» ظریف در پاسخ به سؤال بشیری  اظهار داشت: «واقعیت آن بود که به خاطر حجم فشار‌های سیاسی و امنیتی که روی وزارت امور خارجه و کشور بود طبیعتا دستگاه دیپلماسی و معاونت‌های منطقه‌ای آن گرایش به مسائل سیاسی و امنیتی پیدا کرده بودند، این در حالی است که در آن موقع کشور درگیر مسائل ترور بود و فشار‌های آمریکا هم همواره وجود داشت، تاکنون اقدامات وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی ناموفق نبوده است. رئیس مجلس پیشنهاد داد وزارت امور خارجه مسئول کل روابط خارجی کشور باشد، این پیشنهاد مزایا و مشکلاتی دارد، اما نشان می‌دهد رئیس مجلس بر مشکلات واقف است». در نهایت نمایندگان از توضیحات ظریف در این باره نیز قانع نشدند تا وی با ۹۰ رأی موافق، ۱۳۸ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع دومین کارت زرد خود را از بهارستان دریافت کند.

  
بایدن مستاجر کاخ سفید شد
 
دونالد جی ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، با پایان دوره ریاستش، روز چهارشنبه کاخ سفید را ترک کرد. قبل از ترک کاخ سفید از سوی ترامپ، هلیکوپتر ویژه رئیس جمهوری آمریکا در محوطه کاخ سفید فرود آمد و ترامپ به همراه همسرش سوار بر آن شد تا راهی فرودگاه شود و به فلوریدا برود. هم زمان با ترک کاخ سفید از سوی ترامپ، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا راهی کلیسا شد تا در مراسم نیایشی شرکت کند. گزارش دیدارنیوز در این مورد را در لینک زیر بخوانید:
 
احیای برجام؛ مسیر سنگلاخ و ماموریت غیرممکن


جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا هم ساعاتی بعد در همان روز چهارشنبه وارد کاخ سفید شد. بایدن پس از مراسم تحلیف به منظور ادای احترام به نماد سرباز گمنام راهی قبرستان آرلینگتن شده بود. بیل کلینتون، باراک اوباما و جورج بوش پسر در آخرین ایستگاه بایدن پیش از ورود به کاخ سفید وی را همراهی می‌کردند. جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا پس از مراسم تحلیف خود به صورت موقت و تا زمان تایید گزینه‌های وی توسط کنگره، برای مدیریت وزارتخانه‌ها و آژانس‌های دولتی آمریکا، افرادی را برای اداره آن‌ها معین کرده است. در همین راستا، بایدن تا زمان تایید آنتونی بلینکن، دن اسمیت را به عنوان وزیر خارجه موقت آمریکا معرفی کرد.

مشارکت به شرط خاتمی!

 
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال  ۱۴۰۰ و در حالی که عملکرد دولت دوم حسن روحانی ریزش و فرسایش گسترده‌ای را در بین بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان رقم زده است، باز هم چالش انتخاب کاندیدا و البته انتخاب استراتژی انتخاباتی به اصلی‌ترین مسئله اصلاح‌طلبان بدل شده و در این فضا است که باز هم نام سید محمد خاتمی به میان می‌آید. چندی پیش، جواد امام، رئیس بنیاد باران در گفت‌وگویی اعلام کرد که اگر واقعاً حکومت بنا بر انتخابات حداکثری و پرشور دارد، باید اجازه دهد که شخصیتی مثل آقای خاتمی در انتخابات ۱۴٠٠ حاضر شود. در همین راستا دیدارنیوز گفت‌وگویی با جواد امام انجام داد، او در پاسخ به این پرسش که چرا همواره از سید محمد خاتمی به عنوان کاندیدای حداکثری اصلاحات نام برده می‌شود؟ گفت: «طرح نام سید محمد خاتمی به معنی حضور در انتخابات نیست و بیشتر به معنی طرح نقدی بر عملکرد شورای نگهبان است». مشروح مصاحبه جواد امام را در دیدارنیوز بخوانید:

سالگرد مهندس مهدی بازرگان

 
در  ۳۰ دی هر سال بزرگداشت سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان برگزار می‌شود. امسال، اما به دلایل شرایط کرونایی نهضت آزادی ایران این مراسم را به صورت آنلاین برگزار کرد. این بزرگداشت به مناسبت بیست و ششمین سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان روز پنجشنبه ۲ آبان از ساعت ۱۸ الی ۲۰ با حضور مهمانان و سخنرانانی برگزار شد.

مهندس بازرگان سیاستمدار، عضو جبهه ملی ایران، مؤسس حزب نهضت آزادی ایران، استاد دانشگاه، پژوهشگر قرآن، نخست‌وزیر دولت موقت، نمایندهٔ نخستین دورهٔ مجلس شورای اسلامی بود. او نخستین دانشیار دانشگاه تهران بود و مدتی بعد استاد و به مدت ۶ سال رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران شد. او ۲۶ سال پیش یعنی در ۳۰ دی ماه ۱۳۷۳ دار فانی را وداع گفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی