دیدارنیوز ـ به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، نشست تخصصی نقش نورپردازی در بناهای تاریخی و تاثیر نورپردازی در بازاریابی مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر تاسیسات گردشگری با ایراد سخنرانی متخصصان این حوزه و با حضور مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کارشناسان، مدیران اقامتگاهها با هدف فرهنگ سازی و تعریف مسیر آتی صنعت گردشگری در تالار تشریفات مجموعه جهانی تخت جمشید، برگزار شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ظرفیتهای بسیاری زیاد تاریخی در این مجموعه جهانی وجود دارد، گرچه نسبت به این مجموعه نوعی شناخت همگانی وجود دارد، اما شناساندن ابعاد مختلف تاریخی و تمدنی این اثر و دیگر آثار تاریخی واقع در حریم تختجمشید برای جذب بهتر و بیشتر گردشگران، نیازمند برنامه ریزی و مناسب سازی شرایط معرفی است.
حمید فدایی با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد مختلف گردشگری، گفت: میتوان ظرفیتهای شبانه بازدید از آثار جهانی را برنامه ریزی و فعال کرد، این اقدام میتواند در اقتصاد جامعه محلی بسیار تاثیر گذار باشد. البته عملی کردن این مهم، ایجاد و ارتقاء زیرساختها را نیاز دارد.
او با بیان اینکه موضوع نور در ارتقا کیفیت بصری محوطهها و ارایه تجربهای نوین به مخاطبین، جزو مهمترین مولفهها در ترویج بازدید شبانه است، گفت: تخت جمشید از نخستین محوطه هاییست که برنامه نور و صدا از آغاز دهه پنجاه خورشیدی در آن اجرا شد که یک برنامه فصلی بود، با توجه به درخواستهای مکرر، ضرورت اجرای این پروژه با ایجاد زیرساختهای لازم و در نظر گرفتن حساسیتهای حفاظتی و ایمنی و ... و تدوین و انجام یک برنامه ثابت احساس میشود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن مسایل حفاظتی، هدایت گردشگران با ایجاد مسیرهای تعریف شده گردشگری از ضروریات بازدید شبانه خواهد بود و به ویژه نورپردازی تاثیر شگرفی در هدایت مطلوب گردشگر و معرفی بهتر آثار خواهد داشت و ضمن ارتقای کیفیت فضا، حس هویتی منبعث از بازدید را خواهد افزود.
همراه قشقایی، متخصص و طراح بین المللی نورپردازی نیز در این نشست با گلایه از ضعف آموزشی و اطلاع رسانی که در این مقوله وجود دارد، بیان کرد: نورپردازی و موضوع معماری نور در شب متاسفانه به صورت یک تخصص میان رشتهای تعریف نشده است که در این باره ما با چالشهایی بین مهندسان معمار و مهندسان برق و دیگر رشتههای مرتبط مواجه هستیم و دانشگاهها و مجامع حرفهای نیز در این خصوص میتوانند تاثیر بسیار خوبی بر این روند داشته باشند.
وی ادامه داد: در کشور ما معماری نور بیشتر به موضوع زیباسازی میپردازد، اما در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقوله زیباشناسی به تاثیرات روانشناسی، موضوعات بیولوژیکی و زیست محیطی و حتی درمانی در روشنایی عمومی یا نورپردازیها لحاظ و بدان توجه میگردد.
قشقایی گفت: روشنایی و نورپردازی علاوه بر اینکه باید استانداردهای لازم را داشته باشد علاوه بر تامین عملکردهای چشمی میبایست به عنوان تکمیل کننده فضا به افزایش کیفیت فضایی برای کاربران نیز بپردازد. بومی سازی استانداردها در مقررات ملی هم باید با توجه به ویژگی مختلف از شرایط لازم پروژه در هر محدوده جغرافیایی تغییر یابد.
عضو حرفهای انجمن بین المللی طراحان نورپردازی IALD آمریکا با تاکید بر اینکه مشکلات رایج و تکراری در نورپردازی، تفکرات و رویکردها نسبت به این موضوع است، افزود: نورپردازیها باید با توجه به شخصیت بنا چه تجاری، اداری، مسکونی و دیگر کاربریهای متعدد باشد و نورپردازی پل ها، جداره ها، فضاهای شهری، فضاهای داخلی بسته به ارزش آن ها، متفاوت طراحی، محاسبه و اجرا گردد.
همراه قشقایی با بیان اینکه هدف از نورپردازی توجه به حس و تجربه فضایی انسان است تا اینکه صرفا چراغ پردازی و روشنایی بی هدف سطوح و احجام، خاطرنشان کرد: طرح جامع نورپردازی در مجموعههای مختلف میتواند از اعمال نظرات سلیقهای و تعدد دیدگاه افراد مختلف در یک مجموعه و ناهماهنگی طرح و ایده نور بخشهای مختلف یک مجموعه جلوگیری کند و اهمیت موضوعات فنی، زیباییشناسی و هویتی آن بنا یا فضا را بیشتر مورد توجه قرار دهد که این رویکرد تخصص مبنا در دراز مدت منجر به کاهش هزینهها و خروجی بهتر و تعریفی بهتری از فضای معماری شب بنا خواهد داشت.
یک متخصص مدیریت بازاریابی نیز با اشاره به نقش نورپردازی در بازاریابی بهتر گردشگری آثار تاریخی، گفت: با وجود آنکه در دنیا ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای خدمات مصرفی در شب ارائه میشود، اما ما با داشتن مجموعههای منحصر به فردی، چون تخت جمشید از درآمدزایی فرهنگی و اقتصادی نسبت به این امر، بی بهره ایم.
محمدمهدی ابراهیمی افزود: تلفیقی از علوم مختلف برای خروجی بهتر به لحاظ افزایش بهرهوری از لحاظ درآمد زایی و ارزش افزودهای که حوزه گردشگری میتواند ایجاد کند، مسیر بهتری را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم خواهد کرد.
ابراهیمی با بیان اینکه گردشگری ارائه کالا نیست، گفت: افزایش راندمان و بهره برداری بهتر از طریق موضوعات فرهنگی و در کنار آن موضوعات اقتصادی با شاخصهای فرهنگی یا دیدگاههای مخاطبین شکلی مناسبتر پیدا میکنند و تختجمشید به عنوان یک برند بین المللی و اهمیتی که فراتر از سایر مجموعههای گردشگری دارد میتواند در رابطه اثربخشی لازم خود را داشته باشد.
این متخصص مدیریت بازاریابی گفت: با توجه به بازاریابی حسی و بازاریابی عصبی، انتخاب کالاها و خدمات در شب بیشتر ناشی از احساسات است تا منطق، لذا میتوان گفت امکان ارتقاء در امد در این زمان از شبانه روز بیشتر است؛ گرچه موضوع نورپردازی فقط یکی از ابزارهای جذب گردشگری است، اما استانداردهایی بین المللی برای بهره گرفتن از سایر ابزارها وجود دارد.
ابراهیمی با اشاره به اهمیت خسارتهای وارده شده به واسطه شیوع کرونا به بخش گردشگری، گفت: مفهوم گردشگری و تعریف آن به عنوان صنعت، مدیریت صنعت گردشگری یا باز هم فراتر، سیاستهایی که باید بر مدیریت صنعت گردشگری حاکم باشد و همچنین داشتن استراتژیها و گستردن آن در مقیاس بین المللی کرونا و هوشمندسازی این موارد از اقدامات لازم برای پایداری صنعت گردشگری، محسوب میشود.