تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مراسم اختتامیه قصه گویی شب چله

دیدارنیوز گیلان : مراسم اختتامیه نخستین مسابقه قصه گویی شب چله در گیلان برگزار شد...

کد خبر: ۸۰۳۲۰
۲۳:۴۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

سه‌شنبه 30 دی 1399  

برنامه کتابخانه ها در هفته پیش رو

 

30 /10/ 1399

دیدارنیوز گیلان :

مراسم اختتامیه نخستین مسابقه قصه گویی شب چله در گیلان برگزار شد:

 

مراسم اختتامیه قصه گویی شب چله

 

کرمی: قصه‌ها حاوی پندهای بسیار برای رقم زدن آینده‌ای بهتر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها گفت: قصه‌ها حاوی پندهای بسیار برای رقم زدن آینده‌ای بهتر است و باعث حفظ آیین‌های کهن و سنتی می‌شود.

 

مراسم اختتامیه قصه گویی شب چله

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها که با همکاری مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، سازمان بهزیستی استان و گروه فرهنگی گیل قصه برنامه ریزی و اجرا شد، امروز سه شنبه(30دی) ضمن رعایت کلیه دستورالعمل های بهداشتی با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ عابدین قاسمیان، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان گیلان؛ سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ برگزیدگان این مسابقه و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مرکز گیلانشناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

 

مراسم اختتامیه قصه گویی شب چله

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این مراسم که به صورت پخش زنده از طریق شبکه اسکای روم اداره کتابخانه های عمومی استان گیلان نیز در معرض دید علاقمندان به زبان و ادبیات گیلکی قرار گرفت با اشاره به‌ جایگاه قصه‌گویی در فرهنگ بومی گیلان اظهار داشت: قصه‌ها حاوی پندهای بسیاری برای رقم زدن آینده‌ای بهتر هستند و باعث حفظ آیین‌های کهن و سنتی می‌شوند.

 

پریسا کرمی به نقش قصه‌گویی در ترویج فرهنگ‌ بومی گیلانی و ایرانی اشاره کرد و با بیان اینکه «یکی بود یکی نبود» سرآغاز قصه های ایرانی است که بر زبان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها جاری می شود گفت: در قصه ها پندهای نهفته وجود دارد تا عبرت بگیریم و برنامه ریزی کنیم و آینده خوبی را رقم بزنیم.

 

کرمی با اشاره به جایگاه داستان سرایی در فرهنگ و سنت ایرانیان، گفت: برای تبیین جایگاه فرهنگی قصه گویی با محوریت شب یلدا، مسابقه قصه گویی شب چله را در دو بخش قصه گویی فارسی و محلی از ۱۲ لغایت ۳۰ آذرماه برگزار کردیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، خوانش قصه ها و مثل ها و نقل ها و داستان های کهن و بومی به صورت فارسی و محلی را ویژگی مسابقه شب چله دانست و خاطرنشان کرد: از ۴۰ اثر رسیده به دبیرخانه مسابقه از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور، ۹ اثر را انتخاب کردیم؛ همچنین چهار اثر محلی و یک اثر فارسی شایسته تقدیر شناخته شدند.

 

مراسم اختتامیه قصه گویی شب چله

 

قاسمیان: ۵۳ مناسبت ملی و مذهبی شاد داریم/ قصه؛ زمینه ساز پیوند بین نسلی

 

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان نیز در ادامه این مراسم، زندگی انسان را سراسر قصه دانست و اظهار کرد: تاثیری که قصه و داستان بر انسان دارد، از هر آموزش رسمی و کلاسیک بیشتر است.

 

عابدین قاسمیان، با اشاره به عجین شدن قصه با تاریخ و فرهنگ و ادیان و کتاب و فیلم و...، افزود: زندگی ما هرگز فاقد قصه نبوده است.

 

مراسم اختتامیه قصه گویی شب چله

 

قاسمیان با بیان اینکه قصه ها علاوه بر زبان بدن به محتوا نیاز دارند، عنوان کرد: ایران ۵۳ مناسبت ملی و مذهبی شاد دارد، اما از این مناسبت ها غافل هستیم.

 

وی پیشگیری از آسیب های اجتماعی را یکی از حوز ه های کاری بهزیستی دانست و تصریح کرد: در جریان یک کار مطالعاتی، اقدام به راه اندازی جشنواره های شادی در یک شهر شد و نتیجه آن کاهش آمار خودکشی در آن شهر بود.

 

وی با بیان اینکه باید از مراسم شاد برای انتقال فرهنگ و سنت استفاده کنیم، گفت: شب یلدا یکی از این مناسبت هاست که به ۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمی گردد و ایرانی ها تولد خورشید را جشن می گرفتند.

معاون بهزیستی گیلان، یلدا را یکی از سنت های خوبی ملی دانست که دو قشر کودک و سالمند را به عنوان جامعه هدف بهزیستی کنار هم قرار می دهد و اضافه کرد: اکنون ۳۰۰ هزار سالمند در استان گیلان داریم که به وسیله برگزاری برنامه های فرهنگی مانند قصه گویی می توانیم زمینه ارتباط بین نسلی را فراهم کنیم.

 

قاسمیان، با بیان اینکه قصه ها باید سنت، فرهنگ، معارف، تاریخ، دین، دانش و تجربه را به نسل های آینده منتقل کنند، گفت: باید تلاش کنیم محتوای قصه های ما به سمتی برود که کودکانی شاد تربیت شوند.

موسوی: جاذبه ای به قوت و قدرت قصه در عالم وجود ندارد

 

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی نیز در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقه قصه گویی شب چله، انسان را ذاتا قصه گو و قصه پرداز دانست و اظهار کرد: قصه گفتن و قصه شنیدن هیچ بهانه ای نمی خواهد، زیرا فرهنگ ما با قصه و قصه گویی پیوند دارد.

 

سید هاشم موسوی با اشاره به وجود رسوم و جشن های شاد در فرهنگ ایرانیان، افزود: شب یلدا و چهارشنبه سوری فرصتی برای دور هم جمع شدن و قصه گفتن و قصه شنیدن است.

موسوی قصه گویی را جزو جدانشدنی زندگی انسان دانست و تصریح کرد: از قصه به عنوان دنباله و رد پا نیز یاد می شود، یعنی با قصه پا جای پای دیگری می گذاریم و همان مسیری را طی می کنیم که او طی کرده است.

 

وی داستان موسی(ع) و خضر(ع) را نماد قصه گویی، دنباله روی و پیگیری دانست و خاطرنشان کرد: عالم ما عالم جذب و دفع است و هیچ جاذبه ای در دنیا به قوت و قدرت قصه وجود ندارد. در واقع خداوند در دل قصه ها یک مغناطیس قرار داده و انبیای الهی و کتاب های مقدس نیز رسالت خود را با قصه گویی آغاز می کردند.

این استاد دانشگاه فرایند قصه گویی را خبر دادن به بی خبران دانست و گفت: قصه گو می تواند پشت دیوار را ببیند و خبر آن را به افرادی که پشت دیوار را ندیده اند بدهد لذا قصه گویی نوعی هنر است.

 

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، قصه ها را آمیخته با خیال دانست؛ نه دروغ و اضافه کرد: برخی تاریخ را به معنی واقع می دانند و تخیل و وهم را با هم منطبق می کنند؛ در حالی که قصه متعلق به عالم مثال است و از پشت دیوار خبر می دهد لذا بدون قصه دنیا جای زندگی نیست.

از تقدیر برگزیدگان تا اهدای 3دستگاه برجسته نگار به کتابخانه گویا و بریل رشت.

 

گفتنی است در ادامه این مراسم ضمن تجلیل از 9 برگزیده نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها، از محمدنبی نوروزی، خبرنگار و فعال اجتماعی در حوزه پاسداشت زبان مادری و تلاش برای حفظ زبان گیلکی و شناساندن آن به نسل های جدید و نیز ناژین مهرگان، عضو کودک کتابخانه های عمومی کتابخانه عمومی سیار قاصدک و باران رشت و برگزیده کشوری جشنواره کتابخوانی پوپک دانا که در این مراسم نیز شعری با مضمون پاسداشت زبان گیلکی خواند، تقدیر شد.

 

مراسم اختتامیه قصه گویی شب چله

 

بر اساس اعلام دبیرخانه نخستین مسابقه مجازی قصه گویی شب چله، ویژه پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها جواد اصغری از رشت، انسی خسروی از رودسر، طاهره آرمیون از رشت به‌‌ترتیب مقام نخست تا سوم را کسب کردند و نبی‌الله صالحی‌نژاد از رضوانشهر، فریده صفرنژاد از رشت، صفورا ایجه‌ای از لاهیجان و زهرا اکبرزاده از رشت در این مراسم تجلیل شدند.

 

همچنین پرستو سام از هموطنان مقیم آمریکا نیز به‌عنوان یکی از برترین‌های مسابقه قصه‌گویی شایسته تقدیر شناخته شد و در بخش قصه‌گویی فارسی، معصومه یداللهی از آستانه اشرفیه نیز جایزه این بخش را با خود به خانه برد.

 

✍️ محمدنبی نوروزی

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی