تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

رتبه‌بندی یا سابقه‌بندی؛ اعتراض معلمان تازه استخدام شده شنیده می‌شود؟!

معیشت معلمان یکی از بحث‌های تکراری و البته مهم در کشور ما محسوب می‌شود. این بار معلمان تازه استخدام شده با فیش حقوقی خود که مبلغ دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان روی آن درج شده است مقابل مجلس دست به اعتراض زده‌اند. دیدار در این گزارش به سراغ علت این اعتراض و چرایی حل آن و مطالبات معلمان تازه استخدام شده رفته است.

کد خبر: ۸۰۲۹۲
۱۰:۲۲ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
رتبه بندی یا سابقه بندی؛ اعتراض معلمان تازه استخدام شده شنیده می‌شود؟!
 
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: نمی‌دانم برای درس علوم تجربی در کدام مقطع تحصیلی بود، ولی همواره این را در مدرسه شنیده‌ایم که «انرژی نه تولید می‌شود و نه نابود می‌گردد، بلکه همواره از صورتی به صورت دیگر تبدیل می‌شود». این قاعده را می‌توان درباره مشکلات معیشتی معلمان نیز بکار برد. مشکلات معیشتی معلمان هیچ وقت تمام نمی‌شود بلکه همواره از نوعی معلم به نوعی دیگر از معلمان تغییر می‌کند. یک روز صدای معلمان خرید خدمات به اعتراض بلند می‌شود روز دیگر معلمان حق التدریس. این بار هم معلمان رسمی و تازه استخدام شده.

در چند روز اخیر نیز معلمان تازه استخدام شده در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۸، اعتراضات خود را به گوش مسئولین رساندند. از حضور مقابل مجلس تا شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها. قرار بود که با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و سنجش صلاحیت‌های آن‌ها وضعیت پرداختی معلمان بهبود پیدا کند، ولی به این خاطر که رتبه‌بندی معلمان به صورت کامل اجرا نشده مشکلات مختلفی برای گروه‌های مختلف معلمی به وجود آورده است. وضعیتی که شاید فقط برای معلمان با سابقه کمی تا قسمتی مطلوب باشد، ولی برای معلمان تازه استخدام شده فاجعه بار است.

براساس بررسی‌های دیدار در حال حاضر معلمان تازه استخدام شده با حداقل دریافتی در بین ‌کارمندان دولت، حقوق دو میلیون و ششصد هزار تومانی دارند. عددی نزدیک به کف حقوق وزارت کار برای سال ۹۹ برای یک کارگر ساده. این در وضعیتی است که فقط وزارت آموزش و پرورش استخدامی‌های جدید نداشته و دیگر دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها هم نیرو‌های تازه استخدام شده دارند و این تبعیض به صورت واضح بین استخدامی‌های وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های دولتی دیده می‌شود.

با نگاهی به چند فیش حقوقی معلمان تازه استخدام شده می‌توان تمام ابعاد ماجرا را فهمید. در شرایطی که خط فقر حدود ۱۰ میلیون تومان عنوان می‌شود پرداختی یک معلم که در شرایط سخت کرونایی و آموزش مجازی مشغول به فعالیت است به سه میلیون تومان نمی‌رسد.

فیش حقوقی معلمان تازه استخدام شده

دعوای اصلی هم سر بند فوق العاده ویژه در حقوق این معلمان است. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در تاریخ ۸ اردیبهشت ۹۹ ابلاغیه‌ای جهت ترمیم نظام رتبه‌بندی فرهنگیان، اجرای فوق العاده ویژه در وزارت آموزش و پرورش صادر کرد. در این ابلاغیه اشاره شده است که بر اساس مواد ۶۵، ۶۶ و ۶۸ فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری اقدام گردد. با توجه به مواد قانونی فوق‌الذکر، فوق‌العاده ویژه به طبقات شغلی تعیین شده در فصل دهم تخصیص می‌یاید که معلم‌های زیر دو سال خدمت نیز در این طبقات جای می‌گیرند.

این اتفاق، اما در عمل رخ نداده است و وزارت آموزش و پرورش به این موارد قانونی توجهی ندارد و برای معلمان جدیدالورود حقوقی در نظر گرفته است که در فیش‌های حقوقی دیدیم.

این معلمان بعد از گذراندن مراحل طولانی و سخت، مجوز حضور در کلاس را پیدا کرده‌اند و بعد با این مبلغ روی فیش حقوقی خود روبرو شده‌اند. یعنی بعد از قبولی در آزمون استخدامی و بعد از آن مصاحبه حضوری و گذراندن گزینش‌های مختلف و تایید شدن از مراجع گوناگون، یک سال دوره مهارت آموزی را هم در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بدون حقوق و سنوات گذرانده‌اند و بعد از آنکه در آزمون اصلح (آزمون جامعی که صلاحیت حرفه‌ای معلمان را می‌سنجد) قبول شدند توانستند به کلاس درس بروند و تدریس کنند.

معلمان جدیدالورود به گواه بسیاری از خانواده‌ها به خاطر شرایط سنی خود که در سنین جوانی قرار دارند توان بیشتری در استفاده از ابزار‌های تکنولوژیک دارند و می‌توانند در دوره کرونا ارتباط بهتر و موثرتری با دانش آموزان خود داشته باشند و مبالغ پرداختی به آن‌ها با هیچ منطقی جور در نمی‌آید.

در صحبت با برخی از این معلمان تازه استخدام شده درباره اینکه مطالبات آن‌ها در این باره چیست نیز پرسیدم. آن‌ها در ابتدا به این نکته اشاره می‌کردند که باید حداقل دریافتی حقوق معلمان به سطح متوسط حقوق دریافتی کارمندان سایر وزارتخانه‌ها افزایش یابد. البته ماجرای تبعیض در وزارتخانه‌های مختلف از گذشته تا امروز مطرح بوده و تا حدی بر طرف شده، ولی در نهایت همچنان این تبعیض وجود دارد.

نکته دیگری که این معلمان به آن اشاره داشتند حذف «سابقه» به عنوان تنها ملاک افزایش حقوق در آموزش و پرورش و در نظر گرفتن مواردی چند بعدی برای بالا بردن کیفیت در آموزش و پرورش و ایجاد انگیزه و میل در میان فرهنگیان بود. هر چند که سابقه یکی از پارامتر‌های در نظر گرفته شده در بخش‌های دولتی است، ولی نمی‌توان این مورد را به تنهایی در نظر گرفت. موارد زیادی در معلمان جدیدالورود وجود دارد که دانش و توان و خلاقیت بیشتری نسبت به معلمان با سابقه دارند و این جنس از سنجش باعث بی میلی و بی انگیزگی معلمان می‌شود.

دیگر موردی که این معلمان به آن اشاره داشتند مربوط به معلمان با مدرک دکتری است. آن‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که قانون دریافت ۸۰ درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای معلمان با مدرک دکتری هم باید اعمال شود که در وضعیت فعلی اعمال نمی‌شود.

رتبه بندی معلمان فیش حقوقی معلمان

یک عبارت تکراری در وزارت آموزش و پرورش همواره شنیده می‌شود و آن این است که بودجه نیست و ما در تلاش هستیم تا اعتبارات لازم را تامین کنیم و ... در مقابل هم همواره این پرسش از مسئولان دولتی مطرح می‌شود که اگر بودجه نیست برای همه نیست؛ چگونه است که باقی دستگاه‌های دولتی ازین دست مشکلات ندارند و فقط وزارت آموزش و پرورش است که هر چند وقت یک بار بخشی از فرهنگیان دست به اعتراض می‌زنند و برای ابتدایی‌ترین حقوق خود باید دست به دامن نمایندگان مجلس و رسانه‌ها و تجمعات اعتراضی باشند.

حال که صحبت از اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان است و در این فرآیند قرار است وضعیت معیشت معلمان بهبود یابد خوب است که ابعاد مختلف این پدیده توامان دیده شود و موردی پیش نرود. همچنین هر چه زودتر اعتبارات آن تامین شود تا در سال آینده این جملات را از مسئولان آموزش و پرورش نشنویم که بودجه نیست.
 
رتبه بندی یا سابقه بندی؛ اعتراض معلمان تازه استخدام شده شنیده می‌شود؟!
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
2
متاسفانه خیلی از این موارد هیچ جا بیان نمیشه, حتی کانال ها و منابع خبری دیگه. ممنون از اینکه این خبر رو گذاشتین., فیش حقوق ماه پیش بنده, خالص دریافتی 2400 بود, که البته حکمم 2890 خورده بود و در نهایت دریافتی ام یک سوم همکار با سابقه ام شد که البته نوش جانش, اما من هم کلی وقت می گذارم و انلاینم و صبح تا شب بچه ها رو راهنمایی می کنم. کلی مدرک کامپیوتر و زبان دارم, با 9 سال سابقه از بهترین موسسه غیر انتفاعی شهرم امده ام آموزش و پرورش اما انگار صفر, صفر حساب می شم.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی