تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تاجرنیا: اختلاف نظر میان فرزندان هاشمی باید به رسمیت شناخته شود

علی تاجرنیا معتقد است: اختلاف‌نظر میان فرزندان آیت‌الله هاشمی چیز جدیدی نیست و همواره وجود داشته است. پس بایستی آن را به فال نیک گرفت و به رسمیت شناخت، زیرا می‌تواند سازنده باشد.

کد خبر: ۸۰۲۸۲
۱۴:۰۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

تاجرنیا: اختلاف نظر میان فرزندان هاشمی باید به رسمیت شناخته شود

 

دیدارنیوز ـ «خانواده آقای هاشمی» خانواده مشهور و تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران اسلامی بعد از انقلاب ۵۷ بوده اند؛ خانواده‌ای که پدرشان آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه‌های انقلاب به شمار می‌رفت که طی چهار دهه بعد از انقلاب نقشی بی بدیل و تاثیرگذار داشت. هرچند دیدگاه‌های در مورد او متفاوت هستند و بار‌ها و بار‌ها جریان‌های مختلف دست به نقد او زده اند، اما به راحتی نمی‌توان نام او را که در عبور از بحران‌های مختلف نادیده گرفت، اما نباید فراموش کرد که تنها پدر خانواده سیاسی نبوده و فرزندان هم به نوعی هر کدام نامشان به سیاست گره خورده است؛ پنج فرزندی که به رغم دیدگاه‌های متفاوت به نظر می‌آید که روابط خوبی با هم داشته اند، اما فارغ از همه این روابط و اختلاف نظرها، این خانواده همواره از دید رسانه‌ها پنهان نبوده اند و در عین حال هم دیدگاه‌های متفاوتی در مورد آن‌ها وجود دارد وگاهی برای آن‌ها حاشیه‌هایی به همراه داشته است که نمونه اخیر رسانه‌ای شدن فرزندان آیت الله هاشمی نامه محسن به فائزه بود؛ نامه‌ای که البته از طرف خواهر هم بی پاسخ نماند. پس با نگاهی به این نامه و پاسخ فائزه به آن و نگاهی به گذشته، عده‌ای معتقد هستند که محسن یعنی فرزند بزرگ خانواده تلاش دارد که به هسته سخت قدرت نزدیک شود تا بتواند همچون پدرش موثر باشد و، اما خواهر یعنی فائزه راهی دیگر می‌رود و تا حدودی تندرو و رادیکال عمل می‌کند که حتی این احتمال وجود دارد که رشته‌های برادر را پنبه کند و، اما نگاهی دیگر وجود دارد که اختلاف نظر میان فرزندان آیت الله عمیق است و به همین خاطر به سطح رسانه‌ها راه پیدا کرده است. اگرچه در کنار این ۲ نفر ۳ عضو دیگر خانواده یعنی مهدی، یاسر و فاطمه هم به نوعی و به خصوص مهدی در سال‌های اخیر در رسانه‌ها مطرح شده اند، اما شخصیت محسن و فائزه به نظر می‌آید که به دلیل درگیری بیشتر با سیاست بیشتر نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرده اند.

این نوع نگاه‌ها و مسائل در ارتباط با فرزندان آیت الله هاشمی باعث شده تا پژوهشگر ایرنا با «علی تاجرنیا» نماینده مردم در مجلس ششم و فعال سیاسی گفت و گویی انجام دهد که در ادامه می‌خوانیم:

فائزه هاشمی به جریان تحول خواه و بعد‌ها اصلاح طلب نزدیک‌تر بود
تاجرنیا با اشاره به حاشیه سازی‌های رسانه‌ها و اختلاف دیدگاه‌ها در میان فرزندان آیت الله هاشمی گفت: اختلاف نظر در میان فرزندان آیت الله هاشمی چیز جدیدی نیست. از همان سال‌هایی که فرزندان او به فضای سیاسی وارد شدند؛ یعنی قبل از مجلس پنجم، این اختلاف‌ها کاملاً مشخص بود و در میان فرزندان آیت الله هاشمی به خصوص فائزه هاشمی به دلیل نوع رویکرد‌های خود، خصوصاً در عرصه اجتماعی، در یک طرف طیف قرار داشت؛ یعنی طیفی که به جریان تحول خواه و بعد‌ها اصلاح طلب نزدیک‌تر بود. هرچند فائزه هاشمی هیچوقت خودش را یک چهره سیاسی اصلاح طلب نمی‌دانست، اما او به لحاظ نگرشی از یک اندیشه تحول خواهانه برخوردار بود و ورود او به انتخابات پنجم و لیست جداگانه‌ای از جناح اصولگرا که خود آیت الله هاشمی هم جزو جامعه روحانیت مبارز بود، نشان دهنده یک استقلال فکر در فائزه هاشمی بود.

محسن هاشمی به جریان سنتی نزدیک است
نماینده مردم در مجلس ششم در ادامه سخنانش بیان داشت: از طرفی دیگر محسن هاشمی هم در طی سال‌های گذشته با یک نوع رفتاری که عمدتاً رفتار محافظه کارانه شناخته می‌شود، همواره در طرفی دیگر از طیف فرزندان آیت الله هاشمی قرار دارد؛ یعنی به عنوان یک چهره نزدیک به جناح اصولگرا و سنتی و یاسر هاشمی هم خیلی سیاسی نبوده و بیشتر امورات پدرش را پیگیری می‌کرده است.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: به طور طبیعی و کما اینکه در دوره گذشته وقتی که حساسیت بر روی فرزندان آیت الله هاشمی به لحاظ سیاسی و اقتصادی وجود داشت، بیش از همه فائزه هاشمی و بعد مهدی هاشمی مورد انتقادات تند جریان اصولگرا قرار می‌گرفتند و ما کمتر می‌دیدیم که این انتقادات به سمت محسن هاشمی و یا فاطمه هاشمی وجود داشته باشد.

آیت الله هاشمی فضایی فراهم کرد تا فرزندانش دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند
تاجرنیا اظهار داشت: با توجه به فضای اخیری که پیش آمد و خصوصاً خود آیت الله هاشمی بعد از انتخابات ۱۳۸۸ که یک نوع تغییر دیدگاه‌هایی داشت، به طور طبیعی مجموعه فرزندان او هم سیر تطورات داشتند که ما می‌بینیم فردی همچون فاطمه هاشمی که در طی ۱۰ سال گذشته خیلی ورود به امر سیاست نمی‌کرد، اما انتقاد‌های تندی نسبت به او مطرح می‌شد. پس چنین امری هم طبیعت نگرش آیت الله هاشمی بود. به عقیده من آیت الله هاشمی به دلیل شخصیتی که داشت این فضا را فراهم می‌کرد که فرزندانش اگر اختلاف دیدگاهی با هم داشته باشند می‌بایست مطرح می‌شد.

می‌بایست نقطه نظرات فرزندان آیت الله هاشمی را اختلاف نظر ارزیابی کنیم نه فرصت‌طلبانه
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به دیدگاه‌های مختلف مطرح شده در مورد فرزندان آیت الله هاشمی عنوان داشت: آن چیزی که مباحث مربوط به فرزندان آیت الله هاشمی را تعمیق بخشیده نقطه نظرات شاز و نسبتاً تندی است که فائزه هاشمی به نسبت بقیه فرزندان در طی سال‌ها و ماه‌های اخیر گرفته است و جدا از اینکه محسن هاشمی قصدشان ورود به هسته سخت قدرت باشد، به نظر من طبیعت محسن هاشمی اختلاف نظرش با فائزه هاشمی است و این را هم بایستی به رسمیت بشناسیم که اگر فائزه هاشمی نقطه نظراتی دارد و برادرشان به نوعی نقطه نظرات دیگری دارد، این‌ها را در راستای اختلاف نظر ارزیابی کنیم نه الزاماً فرصت طلبی یا نزدیک شدن به هسته قدرت یا سایر دیدگاه‌های این چنینی، زیرا بخشی از این مسائل درونی است و به نیت افراد برمی گردد و ما نبایستی به این صورت نیت خوانی کنیم.

نامه محسن هاشمی به فائزه هاشمی از نگاه بزرگتر به کوچکتری است
نماینده مردم در مجلس ششم شورای اسلامی گفت: من معتقد هستم که اگر فضای عمومی جامعه به این سمت برود که ما بتوانیم دیدگاه‌های مختلف را در کنار یکدیگر و نزدیک هم داشته باشیم همچون دیدگاه‌های فرزندان آیت الله هاشمی، و در عین حال این‌ها هم تامل بشوند این را بایستی به فال نیک بگیریم. هرچند من نامه محسن هاشمی را شخصاً از نگاه به نوعی بزرگتر و کوچکتری می‌بینم و تا حدودی این نقد را وارد می‌دانم که بایستی اجازه دهیم که افراد نقطه نظرات خودشان را بگویند ولو اینکه ما آن‌ها را نپذیریم و قبول نداشته باشیم و اگر برخوردی می‌خواهد صورت بگیرد به نظر من بهتر است که غیرمستقیم باشد. اگر محسن هاشمی حتی نامه به فائزه هاشمی نمی‌نوشتند باز هم مردم متوجه این امر می‌شدند، اما از طرفی اینقدر حاشیه برای این مسئله به وجود نمی‌آمد. پس این اختلاف نظر‌ها طبیعی است و بایستی به رسمیت شناخته شود و حتی از قبل هم وجود داشته است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی