تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

واپسین روزهای ترامپ؛ جمهوری‌خواهان از او جدا نمی‌شوند!

نگرانی از آخرین روزهای حکومت ترامپ در واشنگتن موج می‌زند. همزمان با افزایش تدابیر امنیتی مراسم تحلیف بایدن، رهبران و بدنه حزب جمهوری‌خواه حاضر نیستند که مسیر خود را از ترامپ کاملا جدا کنند.

کد خبر: ۸۰۱۱۳
۱۳:۲۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۹

واپسین روزهای ترامپ؛ جمهوری‌خواهان از او جدا نمی‌شوند!

دیدارنیوز: آمریکا روزهای حساس و بحرانی‌ای را سپری می‌کند. در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن و پایان ریاست جمهوری ترامپ همه نگران حرکت بعدی ترامپ هستند. از سوی دیگر گرگوری کریگ نویسنده سی ان ان در این گزارش مدعی است که بدنه و رهبران حزب جمهوری‌خواه تمایلی به جدا کردن مسیر خود از ترامپ ندارند و با او با کمال احتیاط رفتار می‌کنند.*


منبع: سی ان ان
نویسنده: گرگوری کریگ
مترجم: حمید رضا بابایی

ریاست جمهوری ترامپ آخرین مرحله از مارپیچ پرآشوب خود را سپری می‌کند. اما با وجود این که انتهای کار اینقدر نزدیک است، به نظر می‌رسد هر ساعت با تهدیدی جدید علیه دمکراسی شکننده‌ آمریکا همراه است.

در حالی که تنها چند روز به آغاز ریاست جمهوری جو بایدن مانده، کشور در وضعیتی متشنج قرار دارد و اطمینانی هم از این وجود ندارد که آیا ترامپ باز هم دور جدیدی از خشونت‌ها را آغاز خواهد کرد یا خیر. یک منبع نزدیک به معاون رئیس جمهوری به سی ان ان گفت، مایک پنس معاون ترامپ با اذعان به بی ثباتی موجود، به جریان انداختن متمم ۲۵ قانون اساسی را در خصوص کنار گذاشتن رئیس جمهور منتفی ندانسته است. مدتی است که ترامپ و معاونش هنوز با هم حرف نزده اند، یعنی از زمان حمله اوباش به کنگره و ترامپ هم به خود زحمت نداده که حال پنس را جویا شود (پنس در زمان حمله به کنگره داخل آن ساختمان بود).

آشوب‌های اخیر، کشور را در وضعیتی خطیر قرار داد... محاصره کنگره نشان داد احتمال این که پایان دوران خونین ترامپیسم رقم خورده باشد کمتر از آغاز فصلی خطرناک‌تر است.

"سبک پارانویایی در سیاست آمریکا"، بر اساس آن چه که "ریچارد هوفستاتر" مورخ آمریکایی تقریبا ۶۰ سال پیش گفت، چیز جدیدی نیست. در دوران ترامپ، و از طریق شبکه‌های جدید رسانه‌های اجتماعی، این وضع حزب نوین جمهوری خواه را تندروتر کرده و آن را از حاشیه به مرکز قدرت سیاسی در واشنگتن و همچنین مراکز ایالتی در سراسر کشور کشاند، که به تازگی صحنه‌ی درگیری‌های خشونت بار بوده اند.
 

جمهوری خواهان ارشد هم آن حوادث را با شدت‌های مختلف محکوم کرده اند – که عمدتا بر ترامپ و متحدان اصلی‌اش در در کار نمایشی کالج الکترال یعنی سناتور "تد کروز" از تگزاس و "جاش هاولی" از میسوری متمرکز بوده است – آن هم با نوعی خویشتن داری شناخته شده: این که هرگونه محکومیتِ معنادارِ این نمایش دهشتناک فقط آن را به ورطه‌ "سیاسی کاری" می‌کشاند و "کشور را بیشتر دوقطبی" می‌کند. بسیاری از جمهوری خواهان می‌گویند طرح‌های موجود برای استیضاح دوباره‌ ترامپ و حتی غیرفعال شدن توییتر رئیس جمهور، باید قماری سیاسی انگاشته شود تا اقداماتی ملی و دیرهنگام که هدف آن مقابله با حمله‌ خبیثانه به دمکراسی است....

اما اگر پنس در تلاش هایش برای سرپا نگه داشتن ترامپ تا روز تحلیف ریاست جمهوری، بر حمایت همکاران قدیمی‌اش در کنگره حساب کرده باشد، از کرده‌ خود پشیمان خواهد شد. پیش از آن که سی ان ان اعلام کند که معاون رئیس جمهور گزینه‌ی متمم ۲۵ را به روی میز دارد، "کوین بردلی" نماینده تگزاس آن را – و البته هر اقدام دیگرِ منجر به استیضاح را - رد کرد و گفت چنین کاری با اقدامات تحریک آمیز ترامپ تفاوتی ندارد.
 
 

بردی در توییتی اعلام کرد "کسانی که در پاسخ به لفاظی‌های رئیس جمهور، خواستار استیضاح یا به جریان انداختن متمم ۲۵ هستند، خودشان زبانی غیرقابل کنترل و تحریک آمیز خواهند داشت. آن‌ها خواستار اقدامی هستند که غیرمسئولانه است و می‌تواند خشونت‌های بیشتری را سبب شود. "

هالی به جای آن که به نقش خود در خصوص مسایل اخیر بپردازد، وقت خود را بیشتر صرف انتقاد از توییتر کرده که به قرارداد لغو شده یک کتاب پرداخته بود. کروز نیز از مسئولیت هایش طفره می‌رود و حتی سخنانی خنده‌دار بیان کرده و گفته که او خود از منتقدان همیشگی رئیس جمهور بوده است. رهبریِ جمهوری خواهان اغلب ساکت مانده و به اقدام احساسی در محکومیت خشونت‌ها می‌پردازد، در حالی که از تایید هرگونه اقدام معنادار در پاسخ به آن تحولات خودداری می‌کند.

اعضای عادی حزب جمهوری خواه تمایل چندانی برای جدا کردن خود از مسیر ترامپ نشان نداده اند. روز جمعه خانم "رونا مک دانیل" رئیس جمهوری خواهِ کمیته‌ ملی در مجلس، از وفاداران ترامپ که مراقب است کاملا از وی جدا نشود، دوباره به همین سمت برگزیده شد. در صورتی که جمهوری خواهان در سال ۲۰۱۸ کنترل مجلس نمایندگان، در ۲۰۲۰ کنترل کاخ سفید و در ۲۰۲۱ سنای آمریکا را از دست دادند.

"پت تومی" سناتورِ جمهوری خواه پنسیلوانیا که قرار است بازنشست شود، و از مخالفان تلاش برای تغییر آراء کالج الکترال بود، روز شنبه به فاکس نیوز گفت ترامپ خطا‌هایی مرتکب شده که استیضاح وی ضروری است. با این وجود وی از ادامه‌ روند استیضاح خودداری کرد.

تومی گفت، "نمی دانم که آیا از نظر سازمانی واقعا ممکن یا عملی است، اطمینان ندارم که مطلوب باشد وی را برکنار کنیم، چه روزی خواهد شد، دو یا سه روز قبل از آن که به هر حال قرار است خود، کنار برود؛ لذا نمی‌توانم بگویم که این بهترین مسیر پیش رو است. ".

اما یک روز بعد بود که تومی به سی ان ان گفت ترامپ باید استعفا کند و بعد از آشوب‌های کنگره، با "مسئولیت‌های جنایی" خود مواجه شود. وی دومین سناتور جمهوری خواه بود که خواستار کناره گیری ترامپ شده است. خودداری جمهوری‌خواهان کنگره از دنبال کردن مذاکره‌ای معنادار درباره اقدامات بعدی، سبب شده است مسئولیت ترسیم مسیر آینده به دمکرات‌ها واگذار شود. اما آن‌ها نیز باید مسایل سیاسی را سبک سنگین کنند.

بایدن اشتیاق چندانی برای استیضاح نشان نداده است، زیرا می‌داند جلسات استیضاح در سنا، شور و حال نخستین روز‌های وی در کاخ سفید را از بین خواهد برد و به جمهوری‌خواهان فرصتی عالی خواهد داد تا بگویند دعوت بایدن به وحدت و تعهد به کاستن از هیجانات حزبی صرفا در حد حرف و برای مبارزات انتخاباتی بود.
 
واپسین روزهای ترامپ؛ جمهوری‌خواهان از او جدا نمی‌شوند!

بایدن روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره‌ی استیضاح گفت "من به روی ویروس کرونا، واکسن و رشد اقتصادی متمرکز هستم. کنگره هر تصمیمی بگیرد، مربوط به خود آن‌ها است. اما من قصد دارم و باید کار خود را با شور آغاز کنم، و آن‌ها نیز باید برای این منظور آماده باشند. "

نگرانی از عواقب استیضاح در روز‌های نخست ریاست جمهوری بایدن، یکشنبه‌ گذشته در سخنان "جیمز کلایبرن" عضو ارشد دمکرات در مجلس نمایندگان مطرح شد که گفته بود دمکرات‌ها احتمالا تا ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری بایدن صبر خواهند کرد و سپس بند‌های مربوط به استیضاح را برای محاکمه در سنا، ارسال می‌کنند.

آن طور که سی ان ان مطلع شده، دستیاران بایدن نیز مخفیانه تلاش می‌کنند راهی پیدا کنند تا پیش از آغاز به کار رئیس جمهور جدید، ترامپ استیضاح نشود.

البته رئیس جمهور منتخب مانع از اقدام مجلس نمایندگان برای پیش بردن بند‌های استیضاح نخواهد شد، اما مقامات به سی ان ان گفته اند که مشاورانش پیشنهاد می‌کنند برای تنبیه ترامپ، راهکار‌های دیگر دنبال شود... تاخیر در ارائه‌ بند‌های استیضاح به سنا یک گزینه است، و راه دیگر توبیخ ترامپ، اقدامی که شاید حمایت دو حزب را بیشتر از استیضاح درپی داشته باشد.

محاسبات سیاسیِ نگران کننده از وجود تهدیدات قریب الوقوع خبر می‌دهند.

نگرانی‌های امنیتی در آستانه‌ی مراسم تحلیف در ۲۰ ژانویه در حال افزایش است. صحبت درباره‌ جلسات طرفداران راست‌گرای ترامپ در رسانه‌های اجتماعی است که به شدت در حال نفرت‌پراکنی هستند، و مشخص نیست که آیا رئیس جمهور قادر است آن را کنترل کند یا نه؛ گرچه ترامپ خود چنین وعده‌ای داده است.

"جان اسکات-رایلتون" محقق ارشد در دانشگاه تورنتو به سی ان ان گفت، گروه تحت امر وی در حال مشاهده این مساله است که مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن، احتمالا نقطه‌ عطفی پرسرو صدا خواهد بود.

وی گفت: "بخش زیادی از جامعه از آنچه که در کنگره رخ داد شگفت زده شده اند، اما در بخش‌هایی خاص از محافل راست‌گرایی، گفته می‌شود آن اتفاق نوعی پیروزی بوده است. "

به دنبال ناتوانی از تامین امنیت کنگره در حوادث اخیر، برخی دمکرات‌ها نگرانند که امنیت بایدن و معاون اولش، خانم "کاملا هریس" به خطر بیفتد. حتی بررسی سریع از فعالیت‌های آنلاین یک جناح راست شناخته شده ترِ طرفدار ترامپ، شدت این تهدید را کاملا آشکار می‌کند. این گروه از مدت‌ها قبل به عنوان یک بدافزار ناشناس، خودنمایی کرده است.
 

نگرانی از بروز خشونت، فراتر از کنگره و مناطق نزدیک آن است. خطوط هوایی "امریکن ایرلاین" و "یونایتد ایرلاین" امنیت پروازی خود را در آسمان و زمین تقویت کرده اند. هر دو شرکت، تعداد کارکنان امنیتی خود را در فرودگاه‌های واشنگتن دی سی افزایش داده اند، و در آستانه‌ی مراسم تحلیف پلیس کنگره نیز بر محافظان آن‌ها افزوده خواهند شد. امریکن ایرلاین همچنین نوشیدن مشروبات الکلی را در پرواز‌های خود به مقصد این منطقه و یا به خارج از آن، ممنوع کرده است.

امنیت اعضای کنگره هنگام پرواز از فرودگاه‌ها افزایش خواهد یافت. این اقدام پس از آن صورت گرفت که تعداد زیادی از سناتور‌ها از جمله "لیندسی گراهام"، سناتور جمهوری خواه ساوث کارولینا - که از حمایت ترامپ دست برداشتند، به دست دیگر مسافران اذیت و آزار شدند.

در کنگره، قانون‌گذاران دمکرات در حال بررسی گزینه‌های خود هستند، زیرا می‌دانند آمار کشته‌های حوادث اخیر می‌توانست بیشتر باشد. امنیت ساختمان کنگره از بیخ و بن در حال بازبینی است، تا نه تنها تدارکات امنیتی افزایش یاید، بلکه ترکیب افرادی که به حفاظت از آن‌ها گماشته شده اند نیز به حداکثر برسد.

"جمال بونمن" نماینده جمهوری خواه نیویورک طرحی را پیشنهاد کرده است که بر اساس آن کمیسیونی تشکیل می‌شود تا درباره عملکرد پلیس کنگره تحقیق کند. این نیرو‌ها متهم شده‌اند در برخی موارد، در مقابله با تهاجم اخیر، یا به سادگی محل خدمت خود را ترک و یا از مهاجمان استقبال کردند. حتی در یک مورد، یکی از نیرو‌های پلیس کنگره با یک نفر از مهاجمان عکس سلفی گرفته بود.

بومن در توییتی نوشت، "چرا باید آشوب طلبان فاشیست و طرفدار برتری سفیدپوستان بتوانند بر نیرو‌های پلیس کنگره غلبه کنند؟ آیا میان طرفدران نژادبرتری سفیدپوستان که مجری آن حملات بودند، با نیرو‌های پلیس، رابطه‌ای وجود دارد؟ باید به این سوالات پاسخ داده شود. "

"گریس منگ" نماینده‌ جمهوری خواه و عضو کمیته‌ی اعتبارات مجلس نمایندگان نیز علنا از این قانون حمایت کرده است. رهبر دمکرات این کمیته نیز با اشاره به نقش آن در تامین اعتبارات مالی پلیس کنگره در بیانه‌ای گفته است "نقض ساز و کار امنیتی کنگره، سوالات مهمی را درباره‌ی آنچه که نیرو‌های امنیتی انجام دادند و آنچه که باید انجام می‌شد، برانگیخته است. "
البته دمکرات‌ها از شجاعت برخی افسران قدردانی کرده اند، از جمله "برایان سیک نیک" که به گفته‌ مقامات "به دلیل زخم‌های متحمل شده در هنگام ادای وظیفه" کشته شد.

یک مقام امنیتی به سی ان ان گفته است، دفتر دادستانی آمریکا درنظر دارد تحقیقات فدرال جنایی خود را در این خصوص اغاز کند.

اما ترامپ هنوز شخصا درباره مرگ او اظهار نظر نکرده است...
 
*این مطب با تیتر آمریکا در روزهای آخر ترامپ؛ در شرایطی حساس و خطرناک در منبع اصلی منتشر شده است که تیتر به فراخور اهمیت موضوع برای مخاطبان و پروتکل‌ها و سیاست‌های مجموعه رسانه‌ای دیدار تغییر یافته است. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی