تیتر امروز

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
هشدار وزیر بهداشت درباره بازگشت مجدد به مرگ‌های سه رقمی

آمارمراجعات سرپایی کرونا دوباره افزایش یافت

کد خبر: ۷۹۹۶۹
۰۹:۳۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۹
دیدارنیوز - وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی بابت افزایش مراجعات سرپایی مبتلایان کووید ۱۹ در برخی شهر‌ها و استان‌ها، این هشدار را خطاب به مردم ایران مطرح کرد که «افزایش مراجعات سرپایی، افزایش مراجعات بستری را به دنبال خواهد داشت.»

سعید نمکی دیروز با تاکید بر پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری و ساده‌انگاری از سوی مردم و مسوولان نسبت به کاهش موارد بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه این عادی‌انگاری همکاران ما را نگران کرده، گفت: «متاسفانه مواردی از خیز جدید بیماری در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری مشاهده شده که این موارد می‌تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود.»

وزیر بهداشت در گزارشی اجمالی از وضعیت اپیدمی کووید ۱۹ در برخی کشور‌ها در شبانه‌روز ۲۳ تا ۲۴ دی، اعلام کرد که در این بازه ۲۴ ساعته، آمار مرگ در کشور‌های اروپایی و امریکایی بسیار بالا بوده به‌طوری که ظرف ۲۴ ساعت، ۴ هزار و ۲۸۱ مرگ در امریکا، هزار و ۲۴۳ مرگ در بریتانیا، هزار و ۱۰۹ مرگ در برزیل، هزار و ۱۰۶ مرگ در آلمان، ۶۱۶ مرگ در ایتالیا، ۴۵۲ مرگ در فرانسه، ۴۰۸ مرگ در اسپانیا و ۱۷۱ مرگ در کشور ترکیه ثبت شده است. بالا بودن این آمار مرگ در برخی کشور‌ها در حالی است که از دو هفته قبل، آمار مرگ کووید ۱۹ در ایران، دو رقمی شد ولی حالا نگرانی جدید مسوولان وزارت بهداشت این است که جامعه عمومی با خوش‌بینی نسبت به فروکش کردن شدت همه‌گیری و کاهش قدرت سرایت ویروس، دوباره با نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری دورهمی‌ها و کنار گذاشتن ماسک، باعث شوند که آمار مرگ روزانه کووید ۱۹ در کشور، باز هم سه رقمی شود. این هشدار چند روز قبل هم توسط مسوولان بیمارستان مسیح دانشوری مطرح شد و متخصصان این بیمارستان مرکزی بستری مبتلایان کووید ۱۹، از بابت بازگشت موج قابل توجه در بهمن ماه ابراز نگرانی کردند. آمار چند روز اخیر مرگ کرونا در کشور هم البته می‌تواند نگران‌کننده باشد، چون دیروز و بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۹۷ فوت کووید ۱۹ مربوط به فوتی‌های ۲۳ تا ۲۴ دی ماه در کشور ثبت شده که این عدد، نسبت به روز‌های پیش از این، افزایش قابل توجه دارد و در آستانه سه رقمی شدن آمار مرگ است. به همین سبب بود که وزیر بهداشت، دیروز و در آستانه تعطیلات سه روزه پیش رو با درخواست از هموطنان خواست که به هیچ‌وجه دو رقمی شدن آمار فوت کرونا را به منزله عادی شدن شرایط تلقی نکنند و گفت: «استانی که بیش از همه ما را گرفتار کرده، استان مازندران است که شهر‌های ساری، آمل، قائمشهر، فریدونشهر و نکا در این استان، در وضعیت قرمز هستند و ظرف شبانه‌روز ۲۳ تا ۲۴ دی ماه، ۲۱ هموطن در بیمارستان‌های این استان جان باختند. اگر این مرگ‌ها در استان مازندران نبود، به سمت مرگ‌های پایین‌تر از ۵۰ می‌رفتیم. در استان گلستان نیز دو شهر کردکوی و بندرگز، متاثر از وضعیت همه‌گیری در استان مازندران، در وضعیت قرمز هستند، چون کارگران فصلی که برای چیدن مرکبات از استان گلستان به استان مازندران رفته بودند، در بازگشت با خود ویروس را آورده‌اند و این دو شهر را به سمت قرمز شدن برده‌اند. به هموطنان عرض می‌کنم با وجود آنکه نقاط زرد و آبی در نقشه کشور در حال گسترش است، اما به‌شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم. متاسفانه با آرامش خیالی که در مردم در کاهش مرگ‌ها و بستری‌ها به وجود آمده، باز به سمت عادی انگاری می‌روند که این موضوع همکاران ما را به شدت نگران کرده است. همان التماس و خواهش و تمنا در روز‌های خوش اردیبهشت را الان هم داریم و هم اعلام خطر می‌کنم و هم از مردم عزیز تمنا می‌کنم که هر گونه ساده‌انگاری چه در مردم و چه در مسوولان باز هم ما را به فاز خطرناک بیماری خواهد کشاند. همان‌گونه که ارتفاع موج سوم در کشور ما بلندتر بود، خدای ناکرده اگر موج چهارمی مردم را گرفتار کند، چالش عظیمی را برای ما به دنبال خواهد داشت و لازم است در حفظ این دستاورد، مردم کمک کنند تا بتوانیم روز‌های بهتری داشته باشیم.»

وزیر بهداشت با اعلام اینکه تا امروز غیر از همان ۵ مبتلای ویروس جهش یافته کرونا، مورد ابتلای جدیدی در کشور شناسایی و گزارش نشده در آخرین توضیح درباره تامین واکسن کرونا گفت: «در حال تلاش برای تهیه واکسن از منابع معتبر هستیم و در جلسه چهارشنبه هیات دولت هم موضوع را طرح کردم و رییس‌جمهوری هم بانک مرکزی را مکلف کرد و بانک مرکزی هم برای تامین ارز با منابعی که ما دنبال می‌کنیم، اعلام آمادگی کرد و ارز لازم برای خرید واکسن نیز تامین شده و ان‌شاءالله به‌زودی واکسن را وارد می‌کنیم. پروتکل‌های تزریق واکسن را هم تدوین کردیم که چگونه و به چه گروه‌های هدف و آسیب‌پذیر تلقیح شود. مطالعات بالینی در زمینه واکسن داخلی هم، بسیار موفق بوده و خبر کار مشترک ایران با مجموعه واکسن‌سازی کوبا را هم شنیدید. با وجود برخی جوسازی‌ها، قدرتمندی ساخت واکسن در کوبا را از سال‌ها قبل تجربه کرده‌ایم چنانکه واکسن هپاتیت B که سال‌هاست در کشور تزریق می‌شود، کار مشترکی بین انستیتو پاستور و کوبایی‌هاست و همچنین، پروژه مشترک واکسن پنوموکوک هم از چند سال قبل شروع شده است. واکسن کرونای تولید مشترک با کوبا هم، بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در خارج از کشور رد کرده و قرار است در انیستیتو پاستور به صورت مشترک تولید شود. در مجموع، امیدوارم همان‌طور که قول دادیم، در بهار آینده واکسن داخلی را با اطمینان و خیال راحت در کشور داشته باشیم.» 

تعداد مبتلایان کرونا در ایران از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر گذشت 
بنا به آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، به دنبال شناسایی ۶ هزار و ۳۱۷ مبتلای جدید کرونا در شبانه‌روز ۲۳ تا ۲۴ دی، تعداد کل مبتلایان کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر افزایش یافت و با فوت ۹۷ نفر از مبتلایان در همین بازه زمانی، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.  

کوبا؛ همکار چند ساله ایران در تولید واکسن 
به دنبال اظهارات وزیر بهداشت، رییس انستیتو پاستور ایران هم تایید کرد که همکاری ایران و کوبا برای تولید واکسن، از چند سال پیش آغاز شده و افزود: «کوبا از معدود کشور‌هایی است که صنعت تولید واکسن آن، بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.» علیرضا بیگلری درخصوص سابقه همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن، گفت: «تکنولوژی تولید واکسن هپاتیت B از کوبا به ایران منتقل شد و به دنبال این فرآیند، نه تنها این واکسن در انستیتو پاستور ایران ساخته می‌شود، بلکه قریب به اتفاق مردم ایران با این واکسن در مقابل هپاتیت B، واکسینه شده‌اند. علاوه بر این، انستیتو پاستور ایران با تصویب مجلس مامور شد که واکسن ذات‌الریه کودکان را بسازد که این واکسن، یکی از پیچیده‌ترین واکسن‌های دنیا است که کمتر از ۵ کشور قدرت تولید آن را دارند و کوبا، یکی از این ۵ کشور است که انستیتو پاستور ایران هم در سال ۹۸ همکاری با کوبا را برای ساخت واکسن پنوموکوک شروع کرد.»
 
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی