تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

FATF و هزینه‌های پر مخاطره نپیوستن

در حالی مخالفان پیوستن ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) نسبت به خود تحریمی هشدار می‌دهند که نگاهی هر چند کوتاه به تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه و هم گروه شدن با پرریسک‌ترین کشور‌های جهان از تحمیل هزینه‌های جبران ناپذیر در زمینه‌های گوناگون اقتصادی بر کشور نشان دارد.

کد خبر: ۷۹۲۵۳
۱۱:۲۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۹

FATF و هزینه‌های پر مخاطره نپیوستن

 

دیدارنیوز ـ از ماه گذشته که رهبر معظم انقلاب با درخواست حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری برای تمدید زمان بررسی لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» با هدف پیوستن تهران به گروه ویژه اقدام مالی موافقت کردند، بار دیگر این موضوع سر زبان‌ها افتاده و موافقان و مخالفان آن به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه می‌پردازند.

در تشریح لوایح چهارگانه اف‌ای تی اف و سرنوشت هر یک از آن‌ها در مجاری قانونی ایران لازم به یادآوری است که لوایح مذکور عبارتند از اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، الحاق ایران به کنوانسیون جرایم سازمان‌یافته فرا ملی (پالرمو) و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT).

از چهار لایحه اشاره شده تا کنون لوایح «اصلاح قانون مبارزه با تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به تصویب رسیده اند، اما لوایح الحاق ایران به پالرمو و سی اف تی که در دی ماه سال گذشته و در پی تصویب مجلس و رد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، همچنان بلاتکلیف باقی مانده اند.
 

هزینه هم‌گروهی با کشور‌های پر ریسک جهان

یکی از مهمترین پیامد‌های مخرب بلاتکلیف ماندن یا رد لوایح چهارگانه، قرار گرفتن ایران در جرگه کشور‌های پرریسک دنیا است. «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OECD) سالی چند بار به رتبه بندی در این زمینه اقدام و کشور‌ها را از رتبه یک تا هفت از یکدیگر تفکیک می‌کند. هر چه کشوری از رتبه یک به سمت رتبه هفت حرکت کند، بر ریسک آن افزوده خواهد شد تا جایی که جایگاه هفت یعنی پرریسک‌ترین کشور‌های جهان. تا کنون بهترین رتبه جمهوری اسلامی ایران عدد چهار در دولت اصلاحات بوده است. در دولت‌های نهم و دهم کشورمان به پایین‌ترین درجه یعنی رتبه هفت کشیده شد که این وضعیت تا یک دهه استمرار یافت. در دولت یازدهم با برجام و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، شرایط رو به بهبودی گذاشت و در سال ۲۰۱۷ به رغم مخالفت برخی کشور‌های متخاصم، وضعیت ایران یک درجه بهتر شد و از رتبه هفت به ۶ ارتقا پیدا کرد.

ایران در ژانویه سال ۲۰۱۸ شرایط بهتری را تجربه کرد تا جایی که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در گزارش خود، کشورمان را در رتبه و جایگاه پنج قرار داد؛ این بهترین رتبه و اعتباری بود که در دولت روحانی به دست آمد، اما متاسفانه زیاد دوام نیاورد.

با خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های ثانویه در همان سال، اوضاع دگرگون شد تا جایی که ایران مجددا به رتبه ۶ تنزل یافت. اسفندماه پارسال نیز که گروه ویژه اقدام مالی بعد از چندین بار تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه با هدف تصویب لوایح آن، از الحاق ایران به اف‌ای تی اف قطع امید کرد، کشور ما مجددا در لیست سیاه قرار گرفت و به رتبه هفت برگردانده شد.
 

حال این پرسش مطرح می‌شود که قرار گرفتن ایران در رتبه هفت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی چه معنا و پیامد‌هایی برای کشورمان دارد؟

قرار گرفتن ایران در زمره کشور‌های با ریسک بسیار بالا، ضربه جدی به اعتماد جهانی نسبت به ایران و متعاقب آن، سرمایه گذاری و برقراری روابط اقتصادی با تهران وارد می‌کند. منطق اقتصاد هم حکم می‌کند از کشوری که ذیل شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و تجارت با آن بسیار پرخطر است، بازیگران خارجی فاصله بگیرند. از این جهت نمی‌توان انتظار جذب سرمایه خارجی و گسترش روابط اقتصادی را با جهان بیرون داشت.

البته در کنار مسائل اقتصادی همچون تورم، رکود، رشد اقتصادی، معاملات خارجی و ... که در رتبه بندی دخیل اند، مسائل سیاسی نیز در درجه بندی اعتبار کشور‌ها سهیم اند. بی تردید تحولات سیاسی مثبت در کشور و بهبود مناسبات سیاسی با همسایگان، بازیگران منطقه و جهان تاثیر بسزایی در اعتمادزایی و کاهش ریسک دارد.
 

ضرورت خروج از لیست سیاه FATF

مهمترین رخدادی که می‌تواند کشورمان را همردیف با کشور‌های کم ریسک جهان قرار دهد، الحاق ایران به اف‌ای تی اف و به دنبال آن، خروج تهران از لیست سیاه این گروه ویژه مالی است. ضمن اینکه پیوستن به اف‌ای تی اف با مزیت‌هایی همچون بهره گیری ایران از اعتبار اسنادی (LC) به جای سیستم حواله در معاملات خارجی، اعتماد بانک‌های جهانی به نظام بانکی ایران، بهبود روابط ایران با ۱۹۴ کشور عضو اف‌ای تی اف و ... همراه است.

حتی دسترسی به غذا و دارو نیز که آمریکا مدعی خارج بودن آن‌ها از دایره تحریم‌ها است، در صورت تدام حضور ایران در لیست سیاه دشوار به نظر می‌رسد؛ موضوعی که طی ماه‌های اخیر در دوره سخت کرونا برای دستیابی ایران به دارو و واکسن خود را نشان داد.

چندی پیش «علی مطهری» نماینده سابق تهران در مجلس درباره خرید واکسن خارجی در توئیتر خود نوشت: به خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.

افزون بر آن از نگاه ناظران، پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی باعث شفافیت شده که خود مانعی در برابر ارتکاب جرم و فساد است. در همین ارتباط رییس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه سوم دی ماه هیات دولت، اظهار کرد «یکی از راه‌های مبارزه با فساد همان چهار لایحه‌ای بود که دو تای آن تصویب شد و در دو تای دیگر دستور رهبری راهگشاست. بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به FATF است؛ البته ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید.»
 
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی