تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کرونا یک‌ساله شد؛ ظهور در چین و جهش در انگلستان!

ووهان چین اولین شهری بود که با کووید ۱۹ درگیر شد و این درگیری را در مدت چند ماه به کل دنیا تسری داد و طی یکسال بیش از ۵۹ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۱۲۲ نفر در جهان را مبتلا کرد.

کد خبر: ۷۹۲۲۰
۱۸:۵۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۹
 
ویروس کرونا یکساله شد؛ از چین تا انگلستان
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: در این یکسال اتفاق‌های خاص و عجیبی افتاد که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد، بیکاری، ورشکستگی، از بین رفتن کسب و کار‌های کوچک و بزرگ از یک سو و و مرگ بیش از یک میلیون نفر و بهبود ۳۸ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۸۶ نفر از سوی دیگر نشان می‌دهد که کل دنیا درگیر مشکلی شد که فعلا نمی‌توان راه حل قطعی و درستی برای آن تصور کرد.

نشانه‌ها چه بود

برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شد که ابتدا به آن عنوان ان‌کاو-۲۰۱۹ داده شد و با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر، سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی از آن، نام رسمی انتخاب کرد، کووید ۱۹.

هر چند کشور چین منشا شیوع اولیه ویروس شناخته می‌شود، اما این کشور به سرعت با اعمال سخت گیرانه‌ترین مقررات محدودکننده، قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی، موفق به مهار این ویروس شد، اما در جهان تازه اول راه بود و برای مدتی، هر روز آمار مبتلایان و مرگ و میر بالا رفت.
 

۲۷ آبان مرگبارترین روز کرونایی

آمار‌ها نشان می‌دهد در ۲۷ آبان ماه امسال، بیش از ۱۰۵۰۰ نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و از این رو این تاریخ مرگبارترین روز دنیا نام گرفت و درست در همین روز ۵۴۶ هزار نفر به این ویروس مبتلا شدند.

شاید بخواهید بدانید که سهم هر قاره از این مرگ و میر در این تاریخ چه بوده است، طبق آمار اروپا با ۵ هزار و ۲۰۰ فوتی بیشترین آمار جان باختگان را داشته است که بیشترین تعداد هم به ایتالیا، فرانسه و انگلیس می‌رسد و از طرفی مرگ ۷۳۱ نفر در ایتالیا، ۶۲۵ نفر در فرانسه و ۵۹۸ در انگلیس در یک روز هم رکورد متفاوتی را رقم زد.

از انکار تا توصیه

بیماری کرونا همچون سایر کشور‌ها ایران را هم بی نصیب نگذاشت و این بیماری نخستین بار اوایل اسفند ۹۸ در کشور شناسایی شد هر چند که خیلی‌ها همان اوایل دی ماه را موقع بروز این ویروس در ایران می‌دانند، اما پس از انتشار خبر و ابتلا چند نفر در قم، متولیان دست به کار شدند و شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور تدوین و اعمال کردند.

هر چند که در مدت یکسال گذشته ایران فراز و فرود زیادی را در زمینه شیوع کرونا تجربه کرده است، اما در نهایت و به گفته محققان و کارشناسان تاکنون این کشور سه موج سهمگین را پشت سر گذاشته است.

در روز‌ها و ماه‌های اول صحبت‌های زیادی درباره مقابله با این ویروس گفته شد، اما چون این صحبت‌ها منسجم و یکدست نبود و هر کس از ظن خود درباره آن صحبت می‌کرد از این رو تصمیم‌ها مبنی بر آن شد تا ستادی متشکل از محققان، پزشکان و صاحب نظران تشکیل شود و راه‌های مقابله با این ویروس پس از جمع بندی یکسان منتشر شود.
 

از واکسن‌ها چه خبر

وقتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، استفاده از دستکش، رعایت فاصله اجتماعی و در نهایت شستن دست‌ها نتوانست راهکار جدی برای نابودی کرونا باشد، مسئولان همه کشور‌ها به این نتیجه رسیدند که بهترین کار برای نابودی این ویروس استفاده از واکسن است، واکسنی که همان روز‌های اول هیچ کس نمی‌دانست چگونه باید ساخته شود، اما این بدان معنی نبود که دست روی دست بگذارند، از این رو کم کم شروع کردن به تحقیق و پژوهش تا بتوانند به یک فرمول ثابت برای ساخت واکسن برسند.

از آنجایی که شرکت‌هایی مانند کوواکس و فایزر سردمدار تولید واکسن در جهان هستند خیلی زودتر از بقیه این کار را انجام دادند و از ساخت آن سخن گفتند و پس از مدتی اعلام آمادگی برای تولید و انبوه و حتی استفاده از آن را مطرح کردند. هر چند که هنوز هم خیلی‌ها اعتمادی به استفاده از آن ندارند، اما تزریق این واکسن‌ها به شخصیت‌های اول دنیا کمی تب و تاب و حاشیه‌های مفید نبودن واکسن‌ها را تحت شعاع قرار داد.

ایران هم سعی کرد در این زمینه گامی بردارد و خیلی از دنیای رقابت جهانی عقب نماند، از این رو برخی از شرکت‌های دانش بنیان و در راس آن انستیو پاستور دست به کار شدند و اقدام به ساخت واکسن کرونا کردند؛ البته در ایران هم ساخت این واکسن به دور از حاشیه و حرف و حدیث نبوده و نیست، اما تزریق آخرین دستاورد این واکسن در چند روز گذشته و اعلام مناسب بودن حال عمومی افراد دریافت کننده کمی از تب و تاب قضیه را کم کرده و به نظر می‌رسد با رسیدن به نتیجه مطلوب سطح اعتماد مردم بالاتر رود.

ترس از ویروس کرونای انگلیسی

جهان با پیدا کردن واکسن و استفاده از آن داشت امیدوار می‌شد که در مراحل پایانی شکست کرونا است و حداقل در سال میلادی جدید زندگی روی خوشی به مردم دنیا نشان خواهد داد، اما تنها چند روز پیش از آغاز سال ۲۰۲۱ شیوع ویروس جهش یافته کرونا امید‌ها را ناامید کرد و ترس بیشتری را به جان مردم ریخت.

حالا چشم‌ها از چین برداشته شده و به انگلیسی دوخته شده که اولین نشانه‌های شیوع ویروسش از جنوب شرق بریتانیا آغاز شد. به گفته محققان این ویروس جهش یافته هم قدرت و ماندگاری بیشتری دارد و هم سرعت انتقالش خیلی بیشتر است و نکته قابل تامل این است که شناخت افراد مبتلا به این ویروس سخت‌تر شده با این حال طبق آمار تاکنون هزار نفر در این کشور به کووید ۱۹ جهش یافته مبتلا شده‌اند.

حالا خطر این ویروس گریبان کشور‌های ایتالیا، استرالیا، هلند و دانمارک را هم گرفته و سایر کشور‌ها نیز خطر را بیخ گوش خود احساس می‌کند. در ایران هم مسئولان ستاد کرونا ورود ویروس جدید را دور از ذهن نمی‌دانند و هشدار‌هایی را به مردم داده اند، اما نکته مهم اینجاست که از بین رفتن ویروس کرونا فعلی یا جهش یافته با هشدار و چنین و چنان کنید از بین نمی‌رود؛ خلاصی از کرونا نیازمند اجرای دستورالعمل‌های جدی‌تر دارد و گرنه وضعیت همین خواهد بود یعنی آش همان آش است و کاسه همان کاسه.
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی