تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

مخالفت مجلس با حذف معیار مدیر ومدبر بودن داوطلب ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد حذف معیار‌های مدیر و مدبر بودن از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

کد خبر: ۷۹۰۲۲
۱۷:۳۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

مخالفت مجلس با حذف معیار مدیر ومدبر بودن داوطلب ریاست جمهوری

 

دیدارنیوز ـ ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی‌کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و نمایندگان با پیشنهاد «مهرداد گودرزوند چگینی» برای حذف ماده ۴ که اصلاحیه کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مبنی بر معیار‌های مدیر و مدبر بود، با ۵۴ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف و ۱۰رای ممتنع مخالفت کردند.

در اصلاحی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس برای بند ۴ که معیار‌های مدیر قید شده، آمده است: داوطلبی به عنوان مدیر طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته می‌شود که از شایستگی‌های لازم و مهارت درزمینه مدیریت کلان کشور برخوردار بوده و با شناخت کافی از منابع انسانی و مادی کشور به استفاده از ظرفیت‌ها و رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی را داشته و از تجربه و سابق موفق در مدیریت کلان موضوع ماده ۳۵ این قانون نیز بهره‌مند باشد.

در تبصره این ماده نیز آمده است: توانایی مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، شایسته گزینی، داشتن روحیه کار جهادی و گروهی، حساسیت نسبت به برخورد تا تخلفات دربیت المال، برخورداری از روحیه نقدپذیری، پاسخگویی به تشخیص شورای نگهبان از جمله ویژگی‌های داوطلب ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود.
 

در معیار‌های مدبر اصلاحی کمیسیون شورا‌ها و امور وداخلی مجلی موضوع اصل ۱۱۵ قانون اساسی نیز آمده است: داوطلبی به عنوان مدبر شناخته می‌شود که از توانایی لازم برای شناسایی به موقع مسائل و ضرورت‌های مهم کشور برخوردار بوده و با پیش بینی تهدید‌ها و فرصت‌های کشور توان اتخاذ راهکاری مهم را داشته باشد.

عباس گودرزی در مخالفت با حذف این پیشنهاد گفت: براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب معیار‌های تشخیص مدیر و مدبر بودن به عهده شورای نگهبان است. ولی نمایندگانی از شورای نگهبان در زمان اصلاح طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس حضور داشته و معیار‌های را بیان کرده و در حقیقت ما داریم به شورای نگهبان کمک می‌کنیم که رییس جمهور معیار‌های لازم مدیر و مدبر را داشته باشد.

وی افزود: فردی که می‌خواهد رییس جمهوری شود حتما باید کارنامه و سوابق لازم را داشته باشد و چطور می‌توان فردی را که در مغایرت با معیار‌های انقلاب است، رییس جمهور شود.

نماینده مردم بروجرد تاکید کرد: اینکه فردی در دوران مسوولیت خود نتوانسته موارد مختلف را بسیج کند، چطور این معیار را حذف کنیم. برخورد با انحرافات و تخلفات، روحیه نقدپذیری را چگونه حذف کنیم. اینکه برخی وقتی بر مستند حکومت می‌نشیند، مست قدرت می‌شوند، این معیار‌های گفته شده در طرح را چگونه حذف کنیم.

«محمدرضاصباغیان» نماینده بافق در موافقت با حذف ماده ۴ گفت: این پیشنهاد جنبه توصیفی دارد و در موارد قبلی این موارد لحاظ شده و نیازی به تصویب قانون جدیدی نیست. زیرا ضمانت اجرایی ندارد.

«علی فلاحی» سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور نیز در دفاع از اصلاحیه کمیسیون و مخالفت با حذف ماده ۴ گفت: تمام این موارد در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و شواری نگهبان است. همچنین مبارزه با فقر، حساسیت نسبت به بیت المال، برخورد با انحرافات، و روحیه نقدپذیری و کار جهادی از جمله معیار‌های مدیر بودن رییس جمهور است که کمیسیون با حذف این موارد مخالف است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی