تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

۱۶۷ داروساز: توان تولید واکسن کرونا را نداریم/ ستاد اجرایی فرمان امام: توان صادرات هم خواهیم داشت

۱۶۷ داروساز در نامه‌ای با تاکید بر عدم توانایی تولید واکسن کرونا در داخل خواستار خرید آن شده‌اند. ستاد اجرایی فرمان امام، اما مدعی است نه تنها واکسن را می‌سازد که می‌تواند آن را صادر کند.

کد خبر: ۷۸۸۵۹
۰۸:۰۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۹
داروسازها: قابلیت تولید واکسن برای 80 میلیون را نداریممحمد مخبر: می توانیم واکسن کرونا را صادر کنیم
دیدارنیوز ـ سرویس اجتماعی: این روز‌ها شرایط برای زندگی کردن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود و شنیدن خبر‌های ویروس جهش یافته کرونا در کشور‌های مختلف ترس و نگرانی مضاعفی را به مردم وارد کرده و از طرفی انتظار‌ها برای شنیدن یک خبر موثق و منطقی از زبان مسئولان درباره تولید و خرید واکسن نیز به سر آمده و حالا هم انتشار نامه ۱۶۷ داروساز مبنی بر عدم توانایی در تولید واکسن کار را سخت‌تر کرده است.

 

در این نامه که خطاب به محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو نوشته شده آمده است: مطالعات بالینی در ایران برای تولید واکسن کرونا در حد یک شوخی است و ما با کدام جرات ادعای تولید چنین واکسنی را داریم.

 

همچنین در این نامه با اشاره به شروع واکسیناسیون ضد کرونا در بسیاری کشورها، از بی‌برنامگی وحشتناک در تامین واکسن کرونا در ایران انتقاد شده است.

 

نویسندگان این نامه از سازمان غذا و داروی ایران خواسته‌اند "به موقع، و نه بعد از مرگ سهراب" نسبت به خرید و واردات واکسن کرونا اقدام کند. این داروسازان همچنین از اینکه افراد با تخصص‌های غیردارویی، نظر تخصصی دارویی می‌دهند انتقاد کرده و برخی موضوعات مطرح شده در رسانه‌های داخل ایران درباره تولید واکسن داخلی کرونا را توهین به شعور علمی داروسازان و صرفا بهانه‌ای برای عدم تامین واکسن توصیف کردند.

 

این داروسازان شعار تولید ملی واکسن را نیز موجب شگفتی خواندند و نوشتند: چرا اجازه بدهیم تولید یک محصول این‌قدر تخصصی را ساده جلوه دهند؟ ما که قابلیت خرید چند فریزر برای انتقال و نگهداری واکسن نداریم، تجهیزات تولید واکسن آن هم برای ۸۰ میلیون نفر را داریم؟

 

در پایان این نامه نیز تاکید شده است: کرونا آنفلوانزا نیست و شوخی ندارد، دارو ندارد. برای آنفلوانزا حداقل تامی فلو قاچاق وجود دارد. برای کرونا چه چیزی داریم؟

 
 

تولید می‌کنیم و صادر نیز هم!

به نظر می‌رسد ماجرای جدیدی در راه است و قرار نیست واکسن کرونا حالا چه تولید داخلی و چه خارجی به دست ایرانی‌ها برسد؛ مقام‌های ایرانی درباره خرید واکسن کرونا اظهارنظر‌های متناقضی مطرح کرده‌اند. همین دیروز بود که رییس جمعیت هلال احمر ایران از خرید یک میلیون دوز واکسن چینی خبر داده و چند ساعت بعد رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس خرید هرگونه واکسن از چین و روسیه را رد کرده است.
 

جالب است بدانید که این پایان ماجرا نیست، زیرا چند ساعت پس از انتشار نامه داروسازان، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به تولید واکسن گفت: پس از تامین نیاز کشور می‌توانیم واکسن را به خارج هم صادر کنیم، اما مخبر نگفت اگر قرار است واکسنی تولید شود که نیاز کشور را تامین کند پس چرا ۲۰۰ میلیون یورو هزینه خرید واکسنی شد که کسی از زمان ورود آن خبر موثقی ندارد و وعده امروز و فردا داده می‌شود.

 

در میان کشمکش و دعوا‌های داروسازان و مسئولانی که ادعای تولید واکسن را دارند، بشنوید خبری از مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا که گفته هفت شرکت تولیدکننده واکسن کرونا تا پایان بهمن‌ماه وارد فاز انسانی می‌شوند و این هفت واکسن کرونایی زیر نظر و با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری پیش می‌روند و در نهایت از این تعداد، سه شرکت تا آخر دی به اتمام فاز حیوانی می‌رسند و امید است که مجوز انسانی بگیرند.

 

او با بیان اینکه کمیته مقابله با کرونا برای واکسن‌ها مجوز صادر نمی‌کند، گفت: روند واکسن به این شکل است که جز سازمان غذا و دارو که متولی این امر است کسی یا ارگانی نمی‌تواند به فرد یا تیم‌های تحقیقاتی واکسن مجوز بدهد که وارد فاز حیوانی شوند.

 

بهتر است مسئولان این پرسش را نیز پاسخ دهند که اگر کشور چنین توانایی دارد پس نامه ۱۶۷ داروساز بر چه اساس و پایه‌ای نوشته شده است؛ اگر این افراد که بی شک مرتبط‌ترین اشخاص برای صحبت در این زمینه هستند، تولید واکسن در ایران را کاری سخت و غیر ممکن می‌دانند پس این همه اظهار نظر درباره تولید این محصول چرا انجام شد؟ اگر این فرایند منجر به تولید نشود چه کسی و چه کسانی پاسخ افکار عمومی را خواهند داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی