تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.

محاکمه رحیم مشایی، خط قرمز احمدی‌نژاد

در گذشته رحیم مشایی ایدئولوگ «جریان انحرافی» به حساب می‌آمد. احمدی‌نژاد بر سر او با خیلی از افراد درگیر شده بود و حتی در مقابل رهبری هم ایستاد و او را خط قرمز خودش می‌دانست که هیچکس حق نزدیک شدن به او را ندارد اما سرانجام او هم دستگیر شد و به زندان رفت و اکنون بعد از چند ماه بازجویی، وارد مرحله دادگاه و رسیدگی شده است.

کد خبر: ۷۸۸۳
۱۷:۳۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - امروز صبح قرار بود محاکمه اسفندیار رحیم مشایی معاون احمدی‌نژاد به صورت علنی در دادگاه انقلاب برگزار شود. در گذشته رحیم مشایی را در درون جریان موسوم به «حلقه انحرافی» به عنوان فرد اصلی می‌شناختند و کسی بود که ایدئولوگ آن جریان به حساب می‌آمد. احمدی‌نژاد بر سر او با خیلی از افراد درگیر شده بود و حتی در مقابل رهبری هم ایستاد و او را خط قرمز خودش می‌دانست که هیچکس حق نزدیک شدن به او را ندارد اما سرانجام او هم دستگیر شد و به زندان رفت و اکنون بعد از چند ماه بازجویی، وارد مرحله دادگاه و رسیدگی شده است.

گزارشها در این زمینه خیلی هماهنگ نیست و اخبار ضد و نقیضی که در این زمینه منتشر می‌شود، از نوعی تردید درباره نحوه رسیدگی به اتهامات اسفندیار احمدی‌نژاد! حکایت دارد. برخی معتقدند که دادگاه او را علنی برگزار خواهند کرد چون دستگاه قضا دستش پر است و البته برخی معتقدند که از افشاگری‌های رحیم مشایی نگرانند و احتمالا اجازه برگزاری دادگاه علنی نخواهند داد.

از قبل اعلام شده بود که صبح روز شنبه سوم شهریور به اتهامات اسفندیار رحیم مشایی در شعبه اول دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود و خبرنگاران برای پوشش خبری این پرونده به شعبه مذکور مراجعه کردند اما موفق به حضور در شعبه نشدند. خبرگزاری ایسنا کمی بعد خبری مبنی بر لغو دادگاه مشایی به دلیل عدم حضور او و وکلایش منتشر کرد.

هنوز دقایقی نگذشته بود که صدا و سیما و برخی از خبرگزاری‌ها از برگزاری جلسه اول دادگاه رحیم مشایی به صورت علنی و با حضور وکلای وی خبر دادند اما در فاصله‌ای اندک خبرگزاری ایسنا به نقل عادل حیدری یکی از وکلای رحیم مشایی اعلام کرد: «ما وکلای آقای مشایی در دادگاه حضور نداریم و از اینکه خبری منتشر شده که ما در دادگاه هستیم تعجب کردم. آقای مشایی به جز ما وکیل دیگری ندارد».

فرزند اسفندیار مشایی هم نسبت به خبر شروع دادگاه مشایی از سوی سایت قوه قضائیه واکنش نشان داد و اعلام کرد: وکلا نزدیکای دادگاه هم نیستن!

اخبار ضد و نقیض از محاکمه رحیم مشایی، خط قرمز احمدی‌نژاد

دولت بهار رسانه حامی احمدی‌نژاد هم در این باره نوشت: جلسه محاکمه مهندس رحیم مشایی را علی‌رغم اعلام لغو آن در شبکه خبر و بدون حضور وکلا برگزار کردند اما اخبار سیما خبر دروغ منتشر می‌کند و می‌گوید علنی و با حضور وکلا بود!

برخی منابع خبری هم از منظر دیگری به سراغ ماجرا رفتند و نوشتند که احمدی‌نژاد و مشایی خودشان در دادگاه حاضر نشدند: منبع آگاه نزدیک به احمدی‌نژاد به نیوز۳۶۵ گفته است که او و مشایی پس از مکالمه تلفنی۱۹دقیقه‌ای و باتوجه برخی شواهد جدید وعجیب تصمیم گرفتند در دادگاه علنی نباشند چون معتقدند مشایی محکوم می‌شود‼

واکنش علی اکبر جوانفکر

علی اکبر جوانفکر که احتمالا پای خودش هم به این دادگاه باز خواهد شد و از قبل هم محکومیت‌هایی داشته است، در مطلبی با عنوان «فاین تذهبون» نوشت:

«خبرگزاریهای رسمی فارس و میزان وابسته به سپاه و قوه قضاییه از برگزاری دادگاه آقای مشایی با حضور وکیل ایشان خبر داده‌اند. این خبر در حالی منتشر شده است که وکلای آقای مشایی در دفتر کار خود حضور دارند و به دلیل عدم ارسال کیفرخواست در دادگاه حضور نیافته‌اند. معلوم نیست که این خبر با چه هدفی انتشار یافته است؟ اکنون آقای اسفندیار رحیم مشایی در اسارت قرار دارد و ممکن است او را برخلاف قانون و با استفاده از زور به جلسه دادگاه برده باشند. اگر چنین اتفاقی حادث شده باشد، همه رفتارهای صورت گرفته برای برگزاری این دادگاه غیرقانونی خواهد بود و هیچ ارزشی ندارد».

در همین اثنا اولین تصویر از دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور سابق هم منتشر شد و معلوم شد که رحیم مشایی با لباس زندان در دادگاه حاضر است.  

ساعتی بعد رسانه احمدی‌نژاد (دولت بهار) نوشت: اخبار دریافتی حاکی است مهندس اسفندیار رحیم مشایی از زندان به دادگاه انقلاب منتقل و بدون حضور وکلا محاکمه شده و جلسه پایان یافته است!».

محاکمه مشایی عقب افتاد

بعد از ظهر چند خبرگزاری خبر دادند که محاکمه مشایی عقب افتاده و دادگاه به مشایی و وکلایش برای مطالعه کیفرخواست مهلت داده است. مطابق این خبر، در جلسه دادگاه اسفندیار رحیم‌مشایی، کیفرخواست قرائت و با اعلام تنفس از سوی رئیس دادگاه، ادامه این جلسه به وقت دیگری موکول شد.

حسب اعلام رئیس دادگاه در مهلت تنفس، به متهم و وکلای وی فرصت داده شد که بار دیگر کیفرخواست را ملاحظه و نسخه‌برداری نموده و برای تدارک دفاع، مهیا شوند.

بیانیه اعتراضی رحیم مشایی

مدتی قبل اسفندیار رحیم مشایی در واکنش به بازداشت پنج ماهه و صدور کیفرخواست علیه خود، بیانیه‌ای را منتشر کرده بود که مطابق آن، وی به عنوان کسی معرفی شده است که «برپایه اتهامات واهی و رفتار ظالمانه دستگاه قضایی، پنج ماه است در زندان به سر می‌برد». وی در این بیانیه، مراتب ناامیدی خود را از رسیدگی عادلانه و قانونی به پرونده اتهامی تشکیل شده ابراز داشت و با استناد به قانون اساسی و قانون آیین دادرسی، شرط لازم برای حضور در جلسه دادگاه را اعلام کرده بود. ظاهرا اتهامات وی، شامل تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت و توهین به مقامات قضایی ذکر شده است. طرفداران وی معتقدند که این اتهامات صرفاً به دلیل اعتراض آقای مشایی به حکم ظالمانه دستگاه قضایی علیه آقای حمید بقایی و پاره کردن این حکم در حضور خبرنگاران صادر شده است.

بیانیه رحیم مشایی به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

 با توجه به شرایط خاص اقتصادی و سیاسی کشور و اینکه مردم از هر لحاظ در وضعیت بسیار سختی هستند و دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی نسبت به آینده خود و کشور دارند، انگیزه‌ چندانی برای سخن گفتن در مورد بعضی از مسئولان دستگاه قضایی ندارم و مردم خودشان با تمام وجود آثار و نتایج اقدامات و عملکردها را درک می‌کنند.

‌ با عنایت به بازداشت ۵ ماهه‌ اينجانب و روندی که در مسیر غیرقانونی رسیدگی طی شده، امیدی به صدور رای قانونی و عادلانه ندارم. وقتی این قبیل مسئولان دستگاه قضایی آن قدر خود را صاحب قدرت و اختیار بی‌حد و مرز  و دارای مصونیت مطلق می‌دانند که یک شهروند را صرفاً به علت اعتراض به حکم ظالمانه، بر خلاف قانون و به مدت ۵ ماه بازداشت می‌کنند، اتهامات نامربوط، غیرمستند و غیرمستدلی را به وی منتسب می‌نمایند و بر خلاف تمامی موازین قانونی، شرعی و انسانی به حریم خانه‌ آن شخص تعدی نموده و منزل و محل کار وی را مورد بازرسی و کنکاش بی‌دلیل و مسلماً بی‌نتیجه قرار می‌دهند، قطعاً به همین ترتیب هم قوانین و مقررات را نادیده گرفته و علیه اینجانب حکم صادر خواهند کرد و هیچ ابایی از ارتکاب این اقدامات ندارند. موید این مطلب، برخورد غیرقانونی و ظالمانه‌ای است که با آقای بقایی صورت گرفت و ایشان را بدون سند و مدرک و در پشت درهای بسته محکوم کردند.

 همانطور که قبلاً هم در پیشگاه مردم عزیز و خطاب به این آقایان گفته‌ام، خود را برای هر مجازاتی آماده کرده‌ام و می‌دانستم که بابت عقیده و گفتارم باید هزینه و تاوان بدهم و در این مسیر، زندان، شلاق و هر نوع مجازاتی برای من افتخار است.

 با تمام این اوصاف و با وجود اطلاع کامل از برنامه‌ها و اهداف سیاسی تشکیل پرونده علیه اینجانب، اعلام می‌کنم که؛ بنده صرفاً در شرایط قانونی از اتهامات انتسابی دفاع خواهم نمود. با توجه با سابقه‌ موجود و برخورد غیرقانونی و ناعادلانه‌ای که با آقای بقایی انجام شد، فقط در صورتی که جلسات دادگاه طبق اصل ۱۶۵ قانون اساسی و ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری به صورت علنی، در محضر ملت شریف ایران و بدون سانسور برگزار و مستقیماً برای مردم پخش و منتشر شود، در دادگاه حضور خواهم یافت. در غیر این‌صورت به هیچ وجه حاضر نخواهم بود که بخشی از یک  فرایند نمایشی و فرمایشی باشم و به نشانه اعتراض از حضور در دادگاه اجتناب خواهم کرد.

 بنابر این تضمین علنی بودن دادگاه به نحوی که مردم شریف به طور مستقیم و بدون سانسور از محتوای دادگاه و از جمله دفاعیات اینجانب اطلاع یابند شرط حضور اینجانب در دادگاه خواهد بود.

اخبار ضد و نقیض از محاکمه رحیم مشایی، خط قرمز احمدی‌نژاد

آیا مشایی هم محکوم می‌شود؟

برخی از مطلعین معتقدند که رحیم مشایی هم قطعا مانند بقایی محکوم خواهد شد و بنابراین از قبل با صدور بیانیه‌های اینچنینی درصددند زمینه اجتماعی را به نفع خود مساعد کنند و رای احتمالی دادگاه علیه مشایی را از قبل بی‌اعتبار کنند. این برداشت در کلیت بیانیه رحیم مشایی منعکس است ولی باید منتظر ماند که دادگاه محاکمات وی برگزار و حکم آن اعلام شود.

برخی معتقدند که محاکمه رحیم مشایی یک گام دیگر برای برخورد با شخص احمدی‌نژاد است زیرا به باور آنان، تعداد تخلفات و پرونده‌های رئیس جمهوری سابق هم کمتر از اطرافیان و نزدیکانش نیست. با این منطق باید چنین احتمال داد که در مرحله بعد برخی از پرونده‌های تخلف احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش، مطرح شود و روند محاکمه و رسیدگی به گزارشهای تخلفاتی مجلس و دیوان محاسبات و دیگر ارگانهای رسمی نظام علیه احمدی‌نژاد هم کلید بخورد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
رحمان محمدی اصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
از قوه محترم قضائیه که محاکمه برخی از متهمان سیاسی و تعدادی از مفسدان اقتصادی را بصورت علنی برگزار می نماید کمال تشکر را داشته و تقاضا داریم برابر قوانین مصوب کشور و با رعایت اصل بی طرفی و بدون اعمال هیچ گونه تبعیض، محاکمه همۀ متهمان از جمله حسین فریدون، مهدی جهانگیری و متهمان 13271 هزار میلیارد تومانی بانک تجارت کرمان را نیز بصورت علنی برگزار و اثبات نماید که دادگاههای علنی بدون هیچ گونه سیاسی کاری و گرایشات حزبی برگزار و قوه قضائیه بعد از 40 سال حقیقتاً در جهت تحقق عدالت تصمیم به اجرای اصل 165 قانون اساسی گرفته و فریب افکار عمومی در بین نبوده و نیست.
مرادیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
او خرافاتی و ... است و به جن علاقه دارد. او را در زندان بگذارید تا علوم جن‌گیری را به سایر زندانیان یاد دهد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی