تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
افاضات اضافه

واکسن داخلی را اول به خواص بزنید!

افاضات اضافه ستون هفتگی بیانات عوام الملک است که در آن به بیان نظرات منور خود در مورد مسائل جهان می‌پردازد. چند هفته‌ای است که این نابغه خاص دوران مشغول نگارش خاطرات هفتگی است.

کد خبر: ۷۸۶۷۲
۱۸:۰۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۹

عوام الملک

دیدارنیوز _ عوام الملک:

 جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹
یکی از خواص‌المله که مسول پژوهش‌های مجلس است با سفیر یمن دیدار کرده و آمادگی مرکز پژوهش‌ها برای انتقال تجربه در زمینه ساخت کشوری مستقل در یمن را اعلام کرده است. اتفاق مهمی‌ست. البته من اول نفهمیدم مرکز پژوهش‌ها چگونه موفق به کسب تجربه در زمینه ساخت کشور شده است، اما در قیلوله بعد از ناهار یک سری خاطرات را مرور کردم و توجیه شدم. امیدوارم خدا عاقبت همه ما و مردم یمن را به خیر کند. عصر اخبار مسابقه فردای تیم‌های پرسپولیس و اولسان هیوندایی کره‌جنوبی را مرور کردم. به نظر می‌رسد که برای کره‌ای‌ها فوتبال، بهانه است و صنعت خودروسازی، نشانه است. ‌ای کاش از طرف ما پیکان یا سایپا یا در نهایت تراکتورسازی در مسابقه شرکت می‌کردند. خوشبختانه علاقمندان به فوتبال از وقتی شنیده‌اند که عادل فردوسی‌پور به سفر، قطر کرده است استرس بازی را کاملا فراموش کرده‌اند و نگران سلامتی اینستاگرام و صفحه فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند. این امر ثابت می‌کند که خواص ما و فرزندان باجناق خواص ما، به خوبی با مطالبات عوام آشنا هستند و با همین تجربیات می‌توان به یمن و سایر کشور‌ها برای ساختن کشور کمک کرد. البته معتقدم وقتی فردوسی‌پور به ایران برگشت باید کمی او را نصیحت کرد که اینقدر ابزار توطئه غربی‌ها و حتی شرقی‌ها نشود. او را از تلویزیون اخراج کرده‌اند تا مردم از شر صدا و سیمایش راحت باشند و ستاره جدیدی را ببینند. این درست نیست کاری کند که حتی محمدحسین هم مجبور شود مسابقه را با گزارش فردوسی‌پور تماشا کند. چه کسی پاسخگوی هزینه آرایشگاه و لباس‌های محمدحسین خواهد بود؟
 

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹
شنیدم که لیگ فوتبال زنان عربستان، بدون حجاب آغاز شده است. فقط می‌توانم بگویم متاسفم. لابد چند وقت دیگر سینما هم می‌روند. همانطور که حدس می‌زدم باید عادل فردوسی‌پور را به محض برگشت مقداری نصیحت کرد. چون مشخص شده است که عده‌ای از جریان‌های مافیایی سازماندهی کرده‌اند تا خیلی‌ها مسابقه پرسپولیس با اولسان هیوندایی را به جای تلویریون فروغی از اینستاگرام ببینند. عصر فوتبال را تماشا کردم. فردوسی‌پور خیلی خوب گزارش می‌کرد. بازیکنان پرسپولیس هم خیلی خوب از حریف پذیرایی کردند و اجازه ندادند از آب‌های خلیج‌فارس دست خالی بروند. این مهمان‌نوازی ما ایرانی‌ها همیشه مثال‌زدنی بوده است. ضمن اینکه ما سال‌هاست فراموش کرده‌ایم چطور باید برنده بشویم و به باختن عادت کرده‌ایم. شب عوام‌النسا به سفارش من به خانم خوشبخت تلفن زد تا وساطت کند به آقای خوشبخت [سردبیر دیدارنیوز]شام بدهد. تیم‌های مورد علاقه‌شان متفاوت است. بعد از مسابقه، خانم خوشبخت اظهار خوشحالی کرده بود و دعوایشان شده بود. خانم خوشبخت هم گفته بود امشب از شام خبری نیست. قبل از خواب فیلم رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو را دیدم. بسیار غرورآفرین بود. چراغ‌های این ماشین روشن می‌شد. احتمالا در آینده بتوانند آن را طوری بسازند که خود ماشین هم روشن شود. یکی از خواص گفته است تجارت شیشه در کشور با صنعت خودروسازی برابری می‌کند. درست گفته است. همانطور که در فیلم رونمایی چراغ خودروی جدید روشن شده بود شیشه هم چراغ مصرف‌کنندگان را روشن و موتورشان را خاموش می‌کند.
 

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹
رویترز اعلام کرده که ایران پرواز‌های خود به انگلیس را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا متوقف کرده است. کار خیلی خوبی‌ست. لابد انگلیسی‌ها فکر کرده بودند برای ما مثل چین هستند که انتقال ویروس‌های عزیزشان برایمان مهم نباشد. اگر لازم باشد باید به طور خودجوش از دیوار سفارتشان هم بالا برویم تا بدانند عصر روباه پیر به پایان رسیده است. ایران‌خودرو توضیح داد که خودرویی که در فیلم رونمایی چراغ‌هایش روشن بود را خودشان خاموش کرده بودند و یک خودروی دیگر در یک جای دیگر بوده که روشن هم می‌شده است. منطقی‌ست. سابقه خودروسازان داخلی هم نشان می‌دهد که نباید توقع داشته باشیم همه محصولات به یک شکل کار کنند. تنوع یعنی همین! شب خبر آمد که دولت کانادا، چون بیش از بقیه کشور‌ها واکسن کرونا را پیش‌خرید کرده، قصد دارد واکسن‌های اضافی خودش را به کشور‌های فقیرتر اهدا کند. این مصرف‌گرایی دولت‌های غربی واقعا ناراحت‌کننده است. از طرفی هم آنقدر عقب‌مانده و وابسته هستند که باید واکسن را از دیگران بخرند. خوش به حال ما که به این کار‌ها نیاز نداریم. کرونایی که ما را نکشد، قوی‌ترمان می‌کند و تا آن موقع هم واکسن‌های خودمان تولید شده و خواص استفاده کرده‌اند. قبلا هم گفتم ما عوام باید از خودگذشتگی کنیم و اجازه بدهیم اول خواص واکسن‌های خوب تولید خودمان را استفاده کنند.
 
بیشتر بخوانید: افاضات اضافه: شعرخوانی رجب و واکسن خواص

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹
دیشب شب یلدا بود. خوشبختانه کرونا باعث شد بهانه لازم برای خرید نکردن را داشته باشیم. وگرنه دشمنان می‌توانستند بگویند قدرت خرید عوام پایین آمده است و نمی‌توانند میوه و آجیل بخرند. خواهر عوام‌النسا تلفن کرد و گفت هشت عدد موز خریده و وقتی می‌خواسته پرداخت کند متوجه شده که باید حدود شصت هزار تومان پول بدهد. در حالت رودرواسی پول موز‌ها را داده و به خانه آورده بود، اما نمی‌توانست بخورد. می‌گفت اگر موز دانه‌ای هفت-هشت هزار تومان را بخورد ممکن است به دلیل تعجب معده، دچار مشکل شود. فیلم مربوط به یکی از خواص فرهنگی کشور در حوزه کتاب را که چند روز پیش برایم فرستاده بودند دیدم. گویا ایشان از خواص خیلی خاص است که در حدود ۲۰ پست معاونتی و مدیریتی مرتبط با کتاب و فرهنگ دارد و به همین خاطر هم نمی‌توانست دو تا کتاب به بینندگان پیشنهاد کند. عیبی ندارد. مهم این است که سالم باشد تا خدمت کند. ظهر خبر یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور درباره توقف پرواز‌های ایران به انگلیس به دلیل شیوع کرونا را دیدم. نوشته بود به هیچ عنوان پرواز به لندن و منچستریونایتد انجام نمی‌شود. خیالم راحت شد. به منچستر‌سیتی و تاتنهام می‌شود پرواز کرد. این دقت خبرگزاری‌ها در انعکاس جزئیات مهم است. باید به باقر پیام بدهم که وقتی از سفر چین و روسیه برگشت بودجه این خبرگزاری‌ها را زیاد کند. خیلی زحمت می‌کشند و نخبگان رسانه را تربیت می‌کنند.
 

سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹
یکی از خواص‌المله‌ شیرازی به دولت توصیه کرد که، چون مردم ایران موش آزمایشگاهی نیستند تا از تاثیر مثبت واکسن کرونای خارجی مطمئن نشده‌اند اجازه ورود آن را ندهند. از وقتی خبر را شنیدم و اشاره ایشان به موش آزمایشگاهی نبودن مردم به گوشم رسید دچار بحران هویت شدم. مصطفی که قبلا هم گفته بودم الان از خواص‌المله‌هاست، ولی سال‌ها قبل خواص‌الدوله بوده و مراقب بوده است جماعت نویسنده و شاعر غلط ننویسند و نگویند و نکنند باز هم به خاطر عوام به زحمت افتاد و با فیلترشکن وارد توییتر شد تا به غلامعلی یادآوری کند بدون او هم راه‌هایی برای تغییر زبان فارسی وجود دارد. من هم متوجه شدم در همه این سال‌ها در نوشتن کلمه "سبعانه" اشتباه املایی داشته‌ام. اینکه خواص ما اینقدر باسواد و اهل مطالعه هستند ثابت می‌کند که آینده روشن است. عصر عکس‌های عده‌ای از افراد خودجوش را دیدم که تابلوی خیابان شجریان را کنده بودند و تابلویی که خودشان دوست داشتند به جایش قرار دادند. یکی از این عزیزان خودجوش از دیوار راست بالا رفته بود تا ثابت کند درست است که این چند سال از دیوار هیچ سفارتی بالا نرفته‌اند، اما از روز‌های اوج فاصله ندارند و از دیوار خودمان می‌توانند بالا بروند. شاید هم پیشنهاد چند روز قبل من برای بالا رفتن از دیوار سفارت انگلیس را خوانده‌اند، اما آدرس درست را نداشته‌اند. اینکه مردم بتوانند هر جا که خودشان جوشیدند هر کاری که دلشان خواست انجام بدهند نشانه آزادی و دموکراسی در کشور ماست و قطعا غربی‌ها را ناراحت می‌کند. امشب می‌خواهم قبل از خواب نقشه تهران را بررسی کنم تا ببینم در کجای شهر می‌توان خودجوش از دیوار بالا رفت و تابلو‌های اسامی مکان‌ها را عوض کرد. غروب متوجه شدم که آقای خوشبخت [سردبیر دیدارنیوز]در خاطرات هفته پیش من دست برده و جایی که در مورد محاسبه سن کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری نوشته بودم چیزی را سانسور کرده است. در حال نوشتن نامه اعتراضی به آقای خوشبخت بودم که فیلم مجری یک برنامه تلویزیونی را دیدم که، چون مهمانش به مردم گفته بود در شب یلدا برقصند مشغول عذرخواهی از ملت بود و گفت منظور مهمان این نبوده که برقصید و لابد مهمان مذکور می‌خواسته بگوید در شب یلدا سر جایتان بنشینید و به این فکر کنید که موش آزمایشگاهی نیستید و لبخند بزنید تا غذایتان هضم شود. به هر حال از خیر نوشتن نامه اعتراضی گذشتم. لابد خیر و صلاح ما را می‌خواهند، ولی ما، چون عوامیم، صغیر هم هستیم.
 

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹
صبح زود فیلم مصاحبه محمدجواد با شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان را دیدم. خبرنگار فکر کرده بود محمدجواد کم می‌آورد و مدام سوال‌های ضخیم می‌پرسید. ولی محمدجواد با خونسردی، او را خنده کرد و پیروزی بزرگی نصیب ما شد. به نظرم لازم است عده‌ای از خبرنگاران داخلی را صدا کنند و کمی نصیحتشان کنند تا فکر نکنند با یک طلوع، چیزی تغییر می‌کند. در خبر‌های خارجی خواندم که پوتین قانونی را امضا کرده است که باعث می‌شود روسای جمهور روسیه، مادام‌العمر مصونیت قضایی داشته باشند. بلانسبت ملکه انگلستان، رییس جمهور در روسیه مادام‌العمر هست و معلوم نیست پوتین چرا این قانون را امضا کرده است. احتمالا خواسته به مدودوف که چند سالی فداکاری کرد تا پوتین استراحت کند جایزه بدهد. نمکی اعلام کرد که عوام خبر واکسن کرونا را فقط از او دنبال کنند. خیالم راحت شد. باید در اولین فرصت به داروخانه بروم و تا حد امکان ماسک بخرم. مخصوصا که ما موش آزمایشگاهی هم نیستیم. یکی از خواص‌الدوله‌های تازه اقبال، گفت که جیب مردم پر پول است و برای خرید به بازار ریخته‌اند و، چون جنس نیست قیمت‌ها بالا رفته است. حرف درستی زده است. خود من که عوام هستم امروز در مغازه حسین آقا بقال، یک بسته لوبیا چیتی که نبود، اما بود را ۵۰۰۰۰ تومان خریدم. یک زمانی لوبیا غذای دانشجویی محسوب می‌شد. رفتار لوبیا‌ها هم با ما عوض شده است و هزینه نفخ هم بالا رفته است. گویا پردیس هنر اصفهان به نام شجریان نامگذاری شده است. باید سریعا به کسانی که می‌توانند خودجوش باشند و از دیوار بالا بروند و تابلو‌ها را عوض کنند خبر بدهم که خود را به اصفهان برسانند. معلوم است در این مملکت عده‌ای خیلی پررو شده‌اند و فکر می‌کنند می‌توانند مانع خودجوشی ملت قهرمان ما شوند.
 
بیشتر بخوانید: افاضات اضافه: قند و نمک نظام بهداشت کشور

 پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹
صبح با عده‌ای از عوام به کوه رفتم. بعضی‌ها که در مسیر ما را می‌شناختند ابراز احساسات می‌کردند. به آن‌ها پاسخ دادم. دیشب برف خوبی آمده بود. به خانه که رسیدم متاسفانه متوجه شدم یکی از عوام در یک اداره‌ای منظور مهمان آن برنامه تلویزیون را که مجریش هم عذرخواهی کرد بد فهمیده و از زانو به بالایش را در اداره حسابی تکان داده است. باید برخورد جدی شود. این حرکت‌ها مشکوک است. فیلم همایش مهم بازاریابی در ترکیه را دیدم. ژن‌های خوب علی‌اکبر هم بودند. البته جای تعجب ندارد. کسی که سال‌ها وزیر خارجه بوده باید ژن‌هایش هم در سایر کشور‌ها دنبال بازاریابی و پول باشند. کار خوبی هم هست. نوعی صادرات نرم ژن‌های خوب است و دیر یا زود باعث به زانو درآمدن دشمنان می‌شود. عصر سخنان سردار را خواندم که به نیروهایش توصیه کرده است از واکسن‌های خارجی کرونا استفاده نکنند. حرف درستی‌ست. من هم چند روز پیش به عوام توصیه کردم برای زدن واکسن داخلی عجله نکنند و اجازه بدهند اول خواص استفاده کنند. این حداقل فداکاری‌ست که می‌توان برای خواص کرد. به نظرم باید فداکاری دوم را هم انجام دهیم و درخواست کنیم همانطور که واکسن داخلی را اول به خواص می‌زنند واکسن خارجی را هم اول به عوام بزنند. اینطوری ممکن است لااقل عده‌ای از عوام برای کمک به خواص سالم باقی بمانند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی