تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

سخنان امجد، بهت مهاجرانی، تابلوی استاد شجریان و فخری زاده در تقاطع سیاست

سخنان آیت‌الله امجد در مذمت اعدام روح‌الله زم و واکنش تند تشکل‌های مذهبی جریان اصولگرا و بهت عطاالله مهاجرانی از لندن، سخنان حسن روحانی در مورد احتمال بازنگری در قانون اساسی در آینده، بودجه ۱۴۰۰ و ادامه بگو مگوی دولت و مجلس، گرفتار شدن واکسن کرونا در ایست و بازرسی مجمع تشخیص و مانع FATF، پیدا شدن وصیت نامه جدید هاشمی رفسنجانی و تابلوی خیابان مرحوم شجریان و شهید فخری زاده در تقاطع سیاست، مهمترین خبر‌های این هفته ایران بود.

کد خبر: ۷۸۶۳۵
۱۳:۳۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۹
 
خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز 28
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: مهترین خبر سیاسی این هفته اظهارات آیت‌الله امجد از فقهای شناخته شده و استاید عرفان مشهور ایران، در اعتراض به اعدام روح‎الله زم بود. انتشار این اظهارات که در قالب یک ویدئو نسبتا طولانی در شبکه‌های اجتماعی اشتراگذاری شده بود، حواشی و واکنش‌های زیادی در برد داشت که مهمترین آن بیانیه تشکل مذهبی جامعه روحانیت مبارز بود.

آیت‌الله امجد بعد از اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز، در بخشی از اظهارات خود نسبت به اعدام زم اعتراض کرده و ظهور رسانه‌هایی مانند کانال آمدنیوز را ناشی از کم کاری و بسته بودن فضای صدا و سیما دانسته است و اضافه می‌کند بعد از حوادث سال ۸۸ که روح الله زم پس از آزادی از زندان به کشور مالزی وارد شد اگر می‌دانستم در کشور افراد دلسوز وجود دارد و آسیبی به او نمی‌رسد "این بچه را به کشور بازمی‌گرداندم". البته آیت‌الله امجد به مباحثی زیادی پرداخت، ولی کلیت سخن ایشان اعتراض به محدودیتهای، بازداشت‌های سیاسی و اعدام‌های اینچنینی بود که واکنش‌های زیادی به‌ویژه در میان اصولگرایان داشت؛ تا جایی که دو نهاد جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز بیانیه‌ای صادر کردند. این نخستین بیانیه جامعه مدرسین با امضا رئیس جدید، یعنی حسینی بوشهری است که بعد از درگذشت آیت‌الله محمد یزدی به جای او نشسته است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه خود آورده است: «بدزبانی‌ها و سخنان موهن یکی از خودباختگان ساده‌لوح که چندی است در برخی رسانه‌های مجازی منتشر شده، چیزی جز خاک‌پاشی بر آفتاب نیست.»
 
جامعه روحانیت مبارز هم با صدور بیانیه‌ای، اظهارات آیت‌الله محمود امجد در پی اعدام روح‌الله زم را ناشی از بی‌بصیرتی و انحراف دانست و تأکید کرد: «در چند روز گذشته شاهد اظهارات سخیف و ساختارشکن یک فرد ساده‌لوح بودیم که با سخنانی بسیار تند همه را بهت‌زده کرد. مظلوم‌نمایی و قهرمان‌سازی از یک عنصر خودفروخته، جاسوس و خیانت‌کار به منافع ملک و ملت و به‌کار‌بستن واژه شهید برای چنین شخص منفوری از سوی این شخص که از جایگاه منبر و مسجد به شهرت و اعتبار اجتماعی رسیده بود، جای بسی حیرت و شگفتی داشت! اگر دشمنان ما از خائن و ظالم دفاع کنند و جای شهید و جلاد را تغییر دهند، محل تعجب نیست، اما افرادی این‌چنین، ساده‌لوحانه در پی پنهان‌کردن حق برآیند و سر بر زیر برف کنند و دم از حق و حقیقت بزنند، جای درنگ و عبرت آموزی است. اینکه یک روحانی و حوزوی که محضر عرفان و برخی از علما را درک کرده، با سادگی و تأثیرپذیری از انحراف برخی نزدیکانش و با بی‌بصیرتی، این‌چنین در صف دشمنان و منافقان قرار می‌گیرد و چنین سخیفانه سخن می‌راند، تلخ و زننده است، اما بسیار عبرت‌آموز و ما را همواره بر این پند و نصیحت امام راحل رهنمون می‌سازد که ملاک، وضع فعلی افراد است».

 

بهت مهاجرانی از سخنان امجد

عطاالله مهاجرانی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات و مقیم لندن در واکنش به اظهارات آیت الله امجد در توییتی نوشت: در آستانه ماه رجب سال گذشته که باخبر شدم، آیت الله امجد به فرانسه می‌آیند. با ایشان صحبت کردم، که یک دهه فرانسه بروم و هر روز با ایشان روزی ٤ تا ٥ ساعت رسالة الولایة علامه طباطبایی را بخوانم و برای جوانان کتابی در شرح و تفسیر رساله بنویسم. ممکن نشد. پیشنهاد کردم ایشان در این فرصت ویژه روزگار کرونا، کتابی در تفسیر قرآن مجید و در تبیین " غرر آیات " بنویسند. به دوستان تهران هم گفتم منابع لازم را برای ایشان ارسال کنند. ممکن نشد. ناگاه ایشان با سخنانی بسیار تند و ساختار شکن همه ما را بهت زده کردند.
 

مهاجرانی در در ادامه این رشته توییت می‌نویسد: آیت الله خامنه‌ای رمز اقتدار و عزت ملی و سربلندی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران اند. می‌توان خیرخواهانه از بسیاری از امور اجرائی و قضایی و مجلس و سپاه انتقاد کرد. اما ساختار شکنی و انکار انقلاب و نظام امر دیگری است. به تعبیر امیر مؤمنان: لقد صرت جسرًا لمن حارب الله و رسوله.

رییس جمهوری: ۳۱ سال است قانون اساسی تغییر نکرده است

دومین خبر مهم سیاسی هفته سخنان حسن روحانی در همایش "حقوق اساسی و شهروندی" بود.  رئیس جمهوری، در همایش «حقوق اساسی و شهروندی» گفته است ۳۱ سال است قانون اساسی تغییر نکرده و ممکن است تغییر کند. او همچنین به اصل ۵۹ قانون اساسی که از «همه‌پرسی» سخن می‌گوید، اشاره کرده است. پس از ارتحال حضرت امام (ره) در قانون اساسی اصلاحاتی انجام گرفت، اما ۳۱ سال قانون اساسی تغییر نکرد و ممکن است زمانی تغییر کند».
 
او البته قانون اساسی کشور را یکی از قابل توجه‌ترین قوانین در سطح جهان دانست که به آن می‌بالیم، اما این را هم گفت که متأسفانه فهم همه از قانون اساسی یکی نیست. رئیس‌جمهور گفت: «البته در قانون پیش‌بینی شده اگر در بخشی از آن نیاز به تفسیر بود، چه نهادی باید تفسیر لازم را انجام دهد. اما قبل از اینکه به تفسیر قانون برسیم، برداشت و فهم خیلی مهم است که ما از این قانون اساسی چه برداشت و چه فهمی داریم».

 
قالیباف: هرچه را به نفع مردم نیست، به دیوار می‌کوبیم

روحانی مصوبات و اظهارات نمایندگان مجلس یازدهم هم گفته بود: «البته نمایندگان در یک مفهومی ممکن است از وزرا سؤال کنند، ولی در قانون نظارت بر کار وزرا وجود ندارد، این رئیس‌جمهوری است که بر کار وزیر نظارت می‌کند. به عبارتی نظارت بر کار وزیر از وظایف رئیس‌جمهوری است و رئیس‌جمهوری اختلاف دو وزیر را حل می‌کند و هماهنگی بین دو وزیر یا چند وزیر بر عهده رئیس‌جمهوری است». اشاره روحانی به فضای کلی مجلس یازدهم است که نمایندگان آن از همان ابتدای شروع به کار بحث نظارت بر دولت را مطرح کرده بودند. روز یکشنبه نیز «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس، درخصوص اختلاف این روز‌های دولت و مجلس بر سر بودجه سال ۱۴۰۰ گفته بود هرچه را به نفع مردم نیست، به دیوار می‌کوبیم.
 
هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در حساب توییتری خود درباره اظهارات رئیس جمهور نوشت: قانون اساسی ۳۱ سال است که تغییر کرده و قرائت آقای رئیس‌جمهور از اصل ۱۱۳ قانون اساسی مربوط به قبل از بازنگری قانون اساسی است. پس از بازنگری، شورای نگهبان در سه مقطع و سه دولت از جریان‌های مختلف سیاسی در سال‌های ۸۲، ۹۱ و ۹۹ یک نظر و رویه واحد را در این خصوص داشته است.
 

 
علی شکوری راد بستری شد

در این هفته از جمله علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، در پیامی توضیح داد که با تشخیص نوعی سرطان خون در بخش خون بیمارستان شریعتی بستری شده است. او که از پنجشنبه گذشته با تشخیص بیماری کووید۱۹ در بیمارستان بستری است، در پیامی که برای خانواده و دوستانش فرستاد، به گزارشی از روند بستری و آزمایش‌های خود پرداخت.
 
متن یادداشت شکوری‌راد به شرح ذیل است: الحمدلله حالم بهتر است و بدون استفاده از اکسیژن خوابیدم. همان‌طور که می‌دانید، با تشخیص کووید بستری شدم؛ ولی از همان روز اول یافته‌های سی‌تی اسکن شک‌برانگیز بود که کووید به‌تن‌هایی باشد. یافته‌های آزمایشگاهی که نشان می‌داد، هموگلوبین به شدت پایین است و پلاکت‌های خون بسیار کم شده‌اند، متخصصان خون بیمارستان را بر آن داشت که لام خون محیطی را تهیه و بررسی کنند. نظر آن‌ها این بود که بیماری من کووید نیست و باید از نظر بیماری خونی بررسی شوم و به‌همین‌دلیل به بخش خون بیمارستان شریعتی، منتقل شدم. هفته جاری بیوپسی مغز استخوان شدم و متخصصان مربوطه با دیدن لام نظرشان این است که بیماری من AML است؛ یعنی Acute Myeloid Leukemia که نوعی سرطان مغز استخوان است.

 
ذوالنوری: FATF هیچگاه تصویب نخواهد شد

طی هفته‌ای که گذشت موافقت مقام معظم رهبری با تمدید مهلت بررسی لوایح FATF به مذاق منتقدان دولت و اصولگرایان تندرو خوش نیامده است و روزی نیست از قطعیت رد‌شدن این لوایح سخن نگویند و برای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رد این لوایح تعیین تکلیف نکنند.
 
«سهیلا جلودارزاده»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در همین رابطه گفت: زمانی که با تصویب یک طرح، امنیت کشور به خطر می‌افتد، شورای عالی امنیت ملی می‌تواند با مجمع تشخیص جلساتی داشته باشد و برای تصویب، باید مصلحت کشور مدنظر قرار بگیرد؛ و در آخرین اظهارنظر‌ها «مجتبی ذوالنوری»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفته است: پیش‌بینی من این است که هیچ‌گاه لوایح FATF در مجمع تصویب نخواهند شد یا مجمع این‌ها را رد خواهد کرد که دولت خواستار این نیست. تأیید این لوایح نیز که اتفاق نمی‌افتد و شاید بی‌جواب گذاشتن و گذر زمان برای دولت مطلوب‌تر باشد که مجمع با این سیاست عمل کند.


همچنین مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توییتر خود نوشت: «ما در مجمع برای حفظ کیان دولت دلایل مخالفت خود را با FATF علنی نکردیم و عملا نظر شورای محترم نگهبان که در جهت رد کردن پیوستن به FATF بود، حکمفرما شد.   پیش از او علی مطهری، نایب‌رییس مجلس دهم، در حساب کاربری جدید خود در توییتر نوشته بود: «به خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم، نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

 

وصیتنامه جدید آیت‌الله هاشمی

آن‌طور که خانواده مرحوم آیت الله هاشمی می‌گفتند، به نظر می‌رسید آخرین وصیت نامه آن مرحوم گم شده است، اما حالا با صحبت‌های محسن هاشمی در تلویزیون بعد از گذشت چهار سال از درگذشت ایشان، مشخص شده وصیت‌نامه به رهبری تحویل داده شده است. محسن هاشمی برای نخستین‌بار در یک برنامه تلویزیونی گفت‌: «ایشان یک وصیت‌نامه داشتند که بسیار قدیمی بود، بنابراین در حال نوشتن متنی بودند که بیش از صد صفحه بود و قرار بر این بود که این نوشته بعد‌ها به وصیت‌نامه ایشان تبدیل شود، اما پس از فوت ایشان وصیت‌نامه، چون خیلی از مواردش مربوط به مقام معظم رهبری بود، من این را خدمت مقام معظم رهبری دادم و الان متنی غیر از آن نداریم. من این متن را به مقام معظم رهبری تقدیم کردم».

 

بودجه ۱۴۰۰؛ جلسه مجلس و دولت

نخستین نشست مشورتی دولت و مجلس در مورد بودجه ۱۴۰۰ کل کشور عصر سه‌شنبه دوم دی ماه  با حضور رییس‌جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای ستاد اقتصادی دولت و رییس و برخی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس برگزار شد. حسن روحانی در این جلسه ابراز امیدواری کرد این جلسه مشترک در بررسی و تصویب لایحه بودجه در مجلس مفید و موثر واقع شود و دو طرف، بتوانند با بیان نظرات و دیدگاه‌های خود و با تشریح و تبیین الزامات، اقتضائات و مولفه‌هایی که بودجه سال که باید براساس آن تنظیم شود، به یک اشتراک نظر برسند.

 
حسام‌الدین آشنا محکوم شد

براساس حکم صادرشده از شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران، حسام‌الدین آشنا به جزای نقدی محکوم شد. دادگاه رسیدگی به جرم سیاسی مشاور رییس‌جمهوری، روز دوم آذرماه برگزار شد تا به اتهام حسام‌الدین آشنا مبنی بر دو نوبت «نشر اکاذیب» به دلیل شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه در دادگاهی علنی و به حضور هیات منصفه رسیدگی شود.

 

مرحوم شجریان و شهید فخری زاده در تقاطع سیاست

خبر جنجالی این هفته اقدام معدود افرادی در برداشتن تابلوی خیابان محمدرضا شجریان و نصب تابلوی شهید فخری زاده به جای آن بود که با واکنش خانواده شهید فخری زاده مواجه شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: ملت عزیز و فرهنگ پرور ایران اسلامی بنا بر اخبار و اطلاعات واصله، عنوان تابلوی خیابان زنده یاد "استاد محمدرضا شجریان" در منطقه دو شهرداری تهران بدون هماهنگی با مسئولان دست اندرکار به نام "شهید دکتر محسن فخری زاده" تغییر نام یافته است.
 
دربخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: با عنایت به علاقمندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدائی ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام‌ها و نماد‌های این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان می‌باشد.
 
خانواده فخری زاده تاکید کرد: با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر محسن فخری زاده به استحضار می‌رساند هرگونه تغییر در نام‌ها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نمی‌باشد.

 

تغییر دبیرکل جبهه پایداری و آمدن پدرخوانده

در اولین جلسه شورای مرکزی جدید جبهه پایداری که اخیراً توسط مجمع عمومی انتخاب شد، با توجه به اساسنامه مورد تأیید وزارت کشور، مرتضی آقاتهرانی به عنوان رییس شورای مرکزی و صادق محصولی به‌عنوان دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخاب و مجید متقی‌فر هم در سمت سخنگوی جبهه پایداری ابقا شد.
 
در سال ۸۴ صادق محصولی گزینه نخست محمود احمدی‌نژاد برای وزارت نفت بود، اما یک روز قبل از حضور در مجلس برای گرفتن رأی اعتماد، از احراز پست وزارت نفت انصراف داد. روزنامه کیهان در آن زمان انتقادات تندی را متوجه محصولی و ثروت او کرد. برخی از او به عنوان صحنه‌گردان جبهه پایداری یاد می‌کنند.
 
چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و درحالی‌که جبهه پایداری طبق معمول از حالا ساز ناکوک عدم وحدت را کوک کرده و در هیچ‌یک از جلساتی که جامعه روحانیت یا شورای وحدت و ائتلاف تشکیل می‌دهند، حاضر نمی‌شود، همچنین اخباری از ناخوش‌احوالی پدر معنوی آن‌ها آیت‌الله مصباح‌یزدی از سوی خودشان رسانه‌ای می‌شود، ناگهان خبر می‌رسد که حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی از سمت دبیرکلی این جبهه کنار رفته و به عنوان رئیس شورای مرکزی نقش‌آفرینی می‌کند و صادق محصولی قائم‌مقام این جبهه که زمانی وزیر کشور احمدی‌نژاد در سال ۸۸ بود، به‌عنوان دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخاب شدند. جای تامل ماجرا آنجا است که صادق محصولی میلیاردر این و پدر معنوی این جریان بار‌ها در مذمت تحزب سخن گفته است. 
 
برخی از محصولی به عنوان صحنه‌گردان جبهه پایداری یاد می‌کنند؛ حتی یامین‌پور وقتی از فهرست اصولگرایان تهران برای انتخابات مجلس گذشته کنار گذاشته شد، مدعی شد که حمایتش از قالیباف باعث شده بود تا محصولی نظرش نسبت به او تغییر کند و از فهرست کنار گذاشته شد. آقاتهرانی دبیرکل وقت این جبهه همان زمان در دفاع از محصولی گفته بود: پس از آنکه جبهه پایداری اقدام به برگزاری جلسات وفاق کرد، متوجه شدم که بعضی از عزیزان به آقای محصولی و سایرین، واژه ناروای پدرخوانده را نسبت داده‌اند که من مواجهه‌هایی از این دست و نسبت‌دادن چنین توصیفاتی به ایشان را خلاف اخلاق و تقوای سیاسی می‌دانم؛ ثانیا با فرض اینکه خدای ناکرده آقای محصولی پدرخوانده هستند، پس چرا این عزیزانی که از نیرو‌ها و هواداران آقای قالیباف هستند، این نقد را به آقای قالیباف مطرح نمی‌کنند که چرا ایشان قبل از دیگران به دیدار همین پدرخوانده رفته و با وی وارد گفتگو درخصوص مجلس آینده شده است؟
 





 

 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی