تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

افزایش میزان افسردگی دانشجویان به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش تعاملات اجتماعی

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از اجرای طرح‌های غربالگری و ارجاع دانشجویان مبتلا به کرونا به مراکز بهداشتی خبر داد.

کد خبر: ۷۸۴۸۳
۱۱:۵۷ - ۰۲ دی ۱۳۹۹
افزایش میزان افسردگی دانشجویان به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش تعاملات اجتماعی
 
دیدارنیوز - «مجید صفاری‌نیا» مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ، درباره تاثیر کرونا بر سلامت روانی دانشجویان اظهار داشت: شیوع کرونا در کشور روی همه گروه‌ها تأثیرگذار بوده و قطعا گروه دانشجویی نیز از این تاثیرپذیری مستثنی نبوده است، از این رو ما شیوه‌های کارمان را تغییر دادیم و تلاش کردیم با راهکارهایی توان مقابله دانشجویان را  با خدمات مضاعف و رایگان  در حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی ارائه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در خدمات مشاوره‌ای که به دانشجویان ارائه شده، دانشجویان بیشتر در معرض چه آسیب‌هایی در مواجهه با دوری از فضای دانشگاه قرار گرفته‌اند و آیا درگیر افسردگی شده اند؟ گفت: اتفاقی که در جهان افتاده، این است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون آمار افسردگی و اضطراب یک سیر کاملا صعودی داشته است و کرونا می‌تواند این را نیز تشدید کند.
صفاری‌نیا ادامه داد: کاهش تعاملات اجتماعی، حمایت‌های اجتماعی، برنامه‌های بیرون از خانه، مسائل اقتصادی و ده‌ها عامل دیگر می‌تواند میزان غمگینی دانشجویان را بیشتر کند، البته این مساله نه تنها به یک عامل بلکه به چندین عامل بستگی دارد. 

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: ما آمار دقیقی نداریم که در حال حاضر چند درصد از دانشجویان به علت شیوع کرونا دچار افسردگی شده‌اند، اما افسردگی و اضطراب در دهه‌های  اخیر در جهان افزایش  داشته است و طبیعتا کشور ما نیز متاثر از این مسئله خواهد بود. در عین حال ما تلاش کردیم، برنامه‌هایی را اجرا کنیم تا به نوعی با این بحران مقابله کرده باشیم. تلاش شد با طرح‌های مختلفی از جمله طرح‌های احوالپرسی از دانشجویان، طرح دانشگاه دوستدار خانواده، همیاران سلامت، برگزاری جشنواره‌های مجازی در رابطه با کرونا و خدمات گسترده مشاوره آنلاین در کنار دانشجویان باشیم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح‌هایی از جمله طرح‌های "همیاران سلامت" و "همیاران بهداشت" توسط دانشجویان اجرا می‌شود. علاوه بر این اکثر دانشگاه‌های ما خدمات مشاوره‌ای مجازی و آنلاین رابه دانشجویان ارائه می‌کنند. 

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: ما به طور مرتب در طی هفته کارگاه‌های مجازی داریم که حتی پدر و مادر دانشجویان با خود دانشجویان در آن کارگاه‌ها شرکت می‌کنند. به عنوان مثال در هفته گذشته کارگاهی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و حدود ۶۰۰ شرکت‌کننده داشت که شامل دانشجویان و خانواده‌های آنان می‌شد. 

صفاری‌نیا بیان کرد: با اینکه خیلی از خوابگاه‌ها تعطیل بوده‌اند، اما مراکز بهداشت ما نظارت کاملی از لحاظ موارد بهداشتی در خوابگاه‌های فعال و محیط‌های دانشگاهی داشته‌‌اند. کارشناسان بهداشت ما نظارت جدی بر محیط‌های دانشگاهی، طرح‌های غربالگری و ارجاع دانشجویان مبتلا به مراکز بهداشت به عهده داشتند. همچنین هزاران مورد مشاوره آنلاین به دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور ارائه دادند. 
 

وی اضافه کرد: درست است که کرونا آسیب‌های خاصی مانند اضطراب، استرس، نگرانی، احساس غمگین بودن و ناامیدی در میان دانشجویان ایجاد کرده است، اما در مقابل آن، ما نیز خدمات بسیار گسترده‌ای در سطح کشور پیش‌بینی و اجرا کردیم. در اغلب دانشگاه‌های کشور خدمات مشاوره  و بهداشت و سلامت به صورت رایگان به دانشجویان ارائه می‌شود. 
معاون دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: علاوه بر این موارد طرح احوال پرسی از دانشجویان را بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران به شکل موفقیت‌آمیزی برای اولین بار اجرا کردند. طی این طرح مشاوران با دانشجویان صحبت می‌کنند و از وضعیت و حال آن‌ها جویا می‌شوند. 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر برخی دانشجویان برای شرکت در کلاس‌های مجازی با مشکل اینترنت مواجه هستند، چطور شرکت در این کلاس‌ها و کارگاه‌های مجازی امکان‌پذیر است و آیا اصلا استقبالی از آن می‌شود یا خیر؟ گفت: این مواردی که نام برده شد به صورت کارگاه است نه کلاس مجازی. به عنوان مثال ما در خصوص مقابله با استرس، شادکامی، احساس خوشبختی و مهارتهای زندگی برای  دانشجویان صحبت می‌کنیم، معمولا هم به دلیل استقبال خوب دانشجویان ظرفیت این کارگاه‌ها کاملاً پر می‌شود. 

صفاری‌نیا درباره پیش‌بینی‌اش از تعاملات اجتماعی در دوران پساکرونا خاطرنشان کرد: مانند خیلی از اتفاقات دیگری از جمله جنگ که در جامعه ما افتاده است پس از اتمام آن برهه، انسان‌ها به زندگی عادی خود برمی‌گردند. من به عنوان یک روانشناس احساسم این است که مردم به زندگی عادی خود پس از کرونا برخواهند گشت، چرا که انسان موجود سازگاری است.
 
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی