تیتر امروز

آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی را منتشر کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی را منتشر کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
ماهی سرسوسماری یا تمساح واقعی

تمساح در چیتگر؛ داستان غول دریاچه!

چند روز پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی را از این دریاچه منتشر کرد که نشان از حضور یک تمساح داشت و این موضوع باعث عکس العمل‌هایی از سوی مردم، شهرداری و محیط زیست داشت، تا زمان انتشار این گزارش هیچ کدام از مراجع ذی‌ربط وجود این حیوان را نه تکذیب کردند نه تائید.

کد خبر: ۷۷۸۱۶
۱۳:۴۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: رد پای یک تمساح در کنار دریاچه چیتگر و صحبت‌های مختلفی که از بودن یا نبودن این حیوان در این دریاچه مطرح شده، باعث شد طی چند روز اخیر مردم واکنش‌های مختلفی درباره این اتفاق نشان دهند و مهمترین واکنش این بود که تردد در اطراف چیتگر را تا اطلاع ثانوی کنسل کنند هر چند که بعد از انتشار این خبر شهرداری تهران برای ساعاتی تردد در این محل را ممنوع کرد.

اظهار نظر‌های متفاوتی درباره این موضوع مطرح شده به عنوان مثال علی‌اکبر عفت‌منش معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر گفته که حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد، اما تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است.

او افزود: ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است، اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.

از سوی دیگر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به ماجرای دیده شدن تمساح سه و نیم متری در دریاچه چیتگر، گفت: اینکه گفته می‌شود آنجا تمساح وجود دارد، کسی هنوز به‌صورت قطعی نمی‌تواند موضوع را تایید کند و ما هم دقیقا نمی‌دانیم دلیل این نوع پیچیدن خبر و اطلاعات از کجا بوده است.

فاطمه برنا افزود: قاعدتا شرایط آنجا اجازه زندگی یک تمساح را نمی‌دهد و این گزارشی بود که به ما هم رسیده و تا الان دو بار کارشناسان ما به آنجا رفته و بازدید انجام دادند، ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اند و حتی از اداره کل استان هم آنجا رفته و باز هم بررسی‌ها به نتیجه نرسیده است.

اما در نهایت شب گذشته مهدی داوری، مدیرعامل آتش نشانی تهران در توییت خود از ورود این سازمان به موضوع تمساح دریاچه چیتگر خبر داد و گفت: "در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده تمساح در دریاچه شهدای خلیج فارس، تیم‌های سازمان آتش نشانی از چند روز گذشته عملیات جستجو در دریاچه را آغاز کرده‌اند که تا نتیجه گیری نهایی این عملیات ادامه خواهد داشت."
 

استقرار تیم آتش نشانی برای چند روز در اطراف دریاچه چیتگر

برای پیگیری صحبت مدیرعامل آتش نشانی با جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تماس گرفتیم که متوجه شدیم یک اکیپ از آتش نشانان در کنار دریاچه برای پایش منطقه مستقر هستند. او در گفتگو با دیدار با اشاره به اینکه در حال حاضر تیم آتش نشانی در کنار دریاچه درباره وجود یا عدم وجود تمساح در دریاچه در حال بررسی است، گفت: در چند روز گذشته آتش نشانی چندین بار برای بررسی شرایط به منطقه آمده است، اما نکته مهم اینکه آتش نشانی درباره این حیوان هیچ اطلاعاتی و تجربه‌ای ندارد، بنابراین لازم است کارشناسانی از محیط زیست ما را در انجام این ماموریت همراهی کنند.

او با اشاره به اینکه اگر موضوع حیوانات دیگری مانند عقاب، روباه و ... بود مشکلی برای حل آن نداشتیم تاکید کرد: آتش نشانی هیچ اطلاعی از شیوه زندگی این حیوان و رفتار شناسی آن ندارد و نمی‌دانیم دقیقا چه واکنش‌هایی در طول روز و شب دارد.

ملکی با تاکید بر اینکه حضور آتش نشانی در محل به منزله تایید حضور تمساح نیست، افزود: این نهاد وظیفه دارد برای حفظ جان و مال مردم هر کاری از دستش بر می‌آید انجام دهد از این رو تصمیم گرفته شد طی روز‌های آینده سه ایستگاه از آتش نشانی در اطراف دریاچه، بخش دیواره و جنگلی مستقر باشند.
 

او به رونمایی از پهباد‌های آتش نشانی که چندی پیش انجام شده اشاره کرد و گفت: قرار است این پهباد‌ها هم سطح دریاچه را رصد کنند و در صورت مشاهده موردی آن را به مرکز اطلاع دهند.

او افزود: آتش نشانی به تبع وظیفه ذاتی که دارد، تلاش می‌کند این موضوع را به بهترین شکل بررسی و نتیجه نهایی را به مردم اعلام کند، اما تا رسیدن به نتیجه نهایی با تصمیم این مرکز و شهرداری منطقه ۲۲ قرار شد چند روزی فعالیت و تردد در اطراف دریاچه ممنوع باشد تا مسئولان شهرداری هم فرصتی برای انجام کار‌های عمرانی داشته باشند.

سخنگوی آتش نشانی گفت: برخی از قایقرانان دریاچه که سالهاست در این منطقه کار می‌کنند هم در گفتگو با آتش نشانان به این موضوع اذعان داشتند که در مدتی که روی دریاچه کار می‌کنند تاکنون علائمی مبنی بر حضور تمساح ندیدند.
 
محیط زیست: مطمئن نیستیم 
مدیر روابط سازمان محیط زیست شهر تهران نیز در گفت‌وگو با دیدار تاکید کرد: از چند روز پیش تاکنون چندین بار همکاران ما در این سازمان، منطقه را پایش کردند اما ردی مبنی بر وجود تمساح پیدا نکردند و بعید به نظر می رسد چنین اتفاقی افتاده باشد.
 
او به همکاری سازمان آتش نشانی با محیط زیست اشاره کرد و گفت: امروز همکاران این سازمان هم در منطقه حضور داشتند و منطقه را بررسی کردند و چیزی پیدا نکردند.
 
او یادآور شد: دریاچه چیتگر شرایط محیطی مناسبی برای زندگی تمساح ندارد و این احتمال‌هایی که ممکن است کسی آن را در دریاچه رها کرده است نیز دور از ذهن است.
 
 
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی