تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدار" در گفتگو با مردم از برگزاری شب یلدا مجازی گزارش می‌دهد؛

"یلدا" روی مدار صفر و یک

بیایید امسال با هم یک قراری بگذاریم و روی قول و قرارمان هم بمانیم و شب یلدا را روی مدار اینترنت و فضای مجازی برگزار کنیم، هر چند که این موضوع پیشنهاد اعضای ستاد کرونا است، اما کرونا شب یلدا و ... نمی‌شناسد و در تمام ماه‌های گذشته جان خیلی از عزیرانمان را گرفته و خیلی‌ها را راهی بیمارستان کرده پس بهتر است دیگر مجال جولان دادن را برایش فراهم نکنیم، هر چند که شب یلدا برای ما ایرانی‌ها همیشه جذاب و پر از شادی بوده، اما امسال برای اینکه غم از دست دادن عزیزانمان جایگزین شادی نشود، برگزاری این مراسم به صورت مجازی را جایگزین دورهمی کنیم؛ نظر شما چیست؟

کد خبر: ۷۷۶۸۵
۰۷:۵۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
یلدای مجازی
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: هر سال در شب یلدا وقتی اینستاگرام را باز می‌کردی سفره‌ها و میز‌های رنگارنگی را می‌دیدی که پر از سیب، انار و هندوانه، آجیل و خوراکی‌های قرمزی بود که رنگ و لعاب عجیبی داشت و با دیدن هر کدام لبخندی روی لبت می‌نشست و از اینکه این شب فرصتی برای دورهمی و دور شدن از هیاهوی شهر و خستگی‌های روزمره را فراهم کرده خوشحالمان می‌کرد، هر چند که برخی به این روش اعتراض داشتند و نمایش میز و سفره را فخر فروشی می‌دانستند و می‌گفتند قدیم چنین نبوده و همه دور هم جمع می‌شدند تفالی به حافظ می‌زدند و شعر می‌خواندند و فالی می‌گرفتند، اما امسال دیگر همه مجبورند تن دهند به این فخر فروشی! این کار بهتر از این است که جان عزیزانمان به خطر بیافتد.

بنا به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی، دورهمی‌های کوچک، مهم‌ترین عامل در انتقال و شیوع بیماری کووید ۱۹ شناخته شده به طوری که سهم انتقال این ویروس از این طریق ۸۳ درصد ذکر شده است.

از این رو شرکت در جمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی که سالمندان و افراد پرخطر نیز حضور دارند، می‌تواند به ابتلای آنان منتج شود و این در حالیست که بیشتر فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در سنین بالا صورت می‌گیرد و ۷۰ درصد از مرگ و میر‌ها در افراد بالای ۶۰ سال رخ داده است.

چند روز پیش ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از برگزاری دورهمی در شب یلدا از مردم خواست تا با برگزاری یلدای مجازی و پرهیز از حضور در اجتماعات، زمستانی آرام و رو به نزولی را از لحاظ بیماری تجربه کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در گفت‌وگویی بیان داشت: در صورتی که دورهمی‌های شب یلدا وجود داشته باشد در نیمه دوم دی ماه منجر به شروع پیک جدید بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

دکتر محمودرضا مرادی در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: در هفته گذشته در همه شاخص‌های کرونا از جمله مرگ و میر، بستری‌ها و تست‌های مثبت روند کاهشی داشتیم که این روند کاهشی با همکاری خوب مردم و همراهی مسئولان میسر شده است.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از مردم خواهش کرده‌است تا در شب‌های منتهی به شب یلدا دورهمی‌های خانوادگی را به خانواده خودشان محدود کنند و دورهمی‌های فامیلی نداشته باشند، زیرا ۵۱ درصد موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها ناشی از دورهمی‌های خانوادگی است و اگر غفلتی صورت بگیرد تمام دستاورد‌ها را از بین می‌برد.

به گفته رئیسی، با اعمال محدودیت‌ها و رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها توسط مردم، تعداد شهر‌های قرمز از ۳۴ شهر به ۱۲ شهر کاهش یافت، اما هر گونه غفلت به خصوص برگزاری دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا موجب بازگشت روند صعودی کرونا در کشور می‌شود.


کرونا بهانه است تا ...

از آنجایی‌که مهمترین جامعه درگیر با موضوع برگزاری شب یلدا مردم هستند، از این رو به سراغ آن‌ها رفتیم و از آن‌ها نظرشان را درباره برگزاری شب یلدا به صورت مجازی پرسیدیم.

نرگس می‌گوید: "من دوست ندارم این مراسم به صورت مجازی برگزار بشه، به نظرم به بهانه کرونا همه مراسم‌های آیینی یکی یکی حذف میشه؛ اما به جاش همه مراسم‌های مذهبی برگزار شد حتی برخی از شهر‌ها هم همچنان نماز جمعه دارن. فقط الان شب یلدا ایراد داره؟ "

او به نقل از یکی از همکارانش می‌افزاید: "دیروز برای خوردن غذا به یکی از رستوران‌های شهر رفتیم، جای سوزن انداختن نبود از ما شماره گرفتن و گفتن برید یه دور بزنید میز خالی بشه بهتون زنگ می‌زنیم".

او ادامه می‌دهد: "این کرونا شده یک بهانه برای اینکه یک سری کار‌ها انجام نشه، همه همه جا می‌رن و هیچ کس به این حرکت‌ها واکنش نشون نمی‌ده".

آزاده هم می‌گوید: "مگه میشه مراسم شب یلدا رو مجازی برگزار کرد؟ مگه یلدا بدون دورهمی میشه؟ تازه منع رفت و آمد هم از ساعت ۶ گذاشتن. خیلی از دوستام گفتن قبل از ساعت پنج دور هم جمع می‌شوند و ساعت چهار برمی گردن خونه".

اما سمیه درباره برگزاری مراسم شب یلدا نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: "به نظر دیگه چاره‌ای نیست و فکر کنم نباید خطر این دورهمی رو به جون بخریم، باید بیش از هر چیزی به فکر پدر و مادرهامون باشیم."

مریم معتقد است: "خب قطعا مناسبت‌هایی مثل شب یلدا یا چهارشنبه سوری، قشنگ‌ترین قسمتش جمع شدن خانواده‌ها دور هم بود، اما مجازی‌اش فقط می‌تونه یه مسکن باشه و اتفاقا ما هر چی در دنیای مجازی بیشتر غرق بشیم و باورش کنیم، بیشتر پی می‌بریم انسان مدرن چقدر تنها و بحران زده است."

او ادامه می‌دهد: "از طرفی، این یک حرکت جمعی است و همه می‌دونیم بخاطر سلامتی عزیزانمون از هم دوریم، باید شکرگزار باشیم که تکنولوژی می‌تونه کمی آروممون کنه و حداقل دیدار‌ها در فضای مجازی اتفاق بیافته."

سیاوش مانند نرگس و آزاده موافق برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی نیست و می‌گوید: "انقدر موضوع کرونا را کش می‌دن که رفتار‌های مردم عوض بشه و اونجوری بشه که دلشون می‌خواد، اخر هم یه چیزی به بهانه واکسن به مردم تزریق می‌کنند که نتیجه‌اش رو خدا می‌دونه".

او ادامه می‌دهد: "کم کم دارم مطمئن می‌شم که کرونا و همه ماجرا‌های مربوط به اون خالی بندیه و واقعیت نداره".
 
 
تغییر سبک زندگی اتفاق افتاده، آن را بپذیریم
 
خدیجه سرخوش، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و درمانگر خانواده در گفت‌وگو با دیدار می‌گوید: جهان امروز با پیشامدهای غیر قابل پیش‌بینی و گاهی غیر قابل کنترل مواجه است و با علم به این موضوع، معضل فعلی که با آن درگیر هستیم بیماری کووید 19، از همین نوع است، با وجود نوید تولید واکسن و کشف درمان موثر، همچنان به‌شکل یک پاندمی کل جهان معاصر رو خسته و تلاش‌های زیادی رو بی اثر ساخته و به اهالی کره خاکی هشدار بیش از پیش صریح‌تری به جهت تغییر در سبک زندگی داده است.
 
او ادامه می‌دهد: آدمی تا به حال جهت سازگاری با محیط توان خود را نشان داده، گرچه در این راستا خسارات زیادی هم به طبیعت وارد کرده، اما سرانجام موفق عمل کرده است.
 
او در پاسخ به اینکه با اعتراضات عدم برگزاری مراسم شب یلدا چگونه باید برخورد کرد؛ می‌گوید: چرا نگرانیم که مجالس‌مان را چگونه باید برگزار کنیم، عروسی، عزا، یلدا، نوروز و ... هیچکدام از حفظ جان واجب تر نیستند، برای هر یک از این مراسم ابتدا باید زنده و سلامت باشیم.
 
سرخوش تاکید می کند: پرسشی که مطرح می شود این است چه باید کرد؟ پاسخش سخت نیست تغییر در سبک زندگی. اما عمل کردن به آن چندان هم آسان نیست و باید گفت علیرغم مشکلات، غیرممکن هم نیست. جامعه جهانی و  جامعه خودمان نیاز به آموزش دارد و در این موقعیت، همه رسانه‌های جمعی در دسترس باید این مهم را تحت پوشش قرار بدهند، اما باید خاطر نشان کنم که آموزش با تحمیل و فشار در تناقض است‌، جامعه باید به این بلوغ برسد که در صورت مقاومت در برابر تغییر، خونش پای خودش است. حالا یلدا مهم است یا حفظ سلامت خود و عزیزانم.
 
این استاد دانشگاه معتقد است: اما تبعات منفی در شرایطی که ارتباطات انسانی کاهش یابد، کمتر می شود همانند همه شرایط اضطراری و قطعاً تبعات ماندگاری خواهد داشت، اما نگرانی برای آینده به عقیده من آخرین موضوع است که باید به آن اندیشید.
 
سرخوش تاکید کرد: به عقیده من جهان پس از کرونا قطعا با جهان بعد از کرونا متفاوت خواهد بود، شاید باید یاد بگیریم اولویت‌های ما بایستی تغییر کنند تا جهان بهتر و زندگی سالم‌تری داشته باشیم، این قطعاً ناگزیر است و هرگاه فراموش کنیم قطعاً پاندمی دیگری از راه خواهد رسید.

فراموش نکنیم کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و اگر هر کسی به تنهایی این موضوع را رعایت نکند نه تنها خود را بلکه یک خانواده دیگر را اسیر ویروس کرونا با هزینه‌های درمانی هنگفت می‌کند. چه خوب است که امسال شب یلدایمان را با فضای مجازی و ارتباط تصویری با عزیزانمان ماندگار کنیم.
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی