تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

تورم مواد غذایی در آبان ماه؛ بار اصلی گرانی بر دوش اقشار کم درآمد

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم مواد غذایی در آبان ماه ۱۳۹۹، نشان می‌دهد فشار اصلی تورم کماکان بر دوش اقشار کم درآمد است.

کد خبر: ۷۷۲۳۸
۱۵:۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹

تورم مواد غذایی؛ بار اصلی گرانی بر دوش اقشار کم درآمد

دیدارنیوز ـ مهدی الیاسی: تورم فزاینده و افسارگسیخته یکی از آسیب‌زاترین پدیده‌های اقتصادی است. افزایش مداوم و بی‌رویه سطح عمومی قیمت‌ها آثار زیان باری را بر ابعاد مختلف زندگی انسان تحمیل می‌کند. به جز کاهش قدرت خرید، از بین رفتن قدرت برنامه‌ریزی اقتصادی، شهروندان نیز از پیامد‌های منفی افزایش بی‌رویه نرخ تورم به شمار می‌رود.


در شرایطی که تورم بالاست، مشکل اصلی این است که بین افزایش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌ها وقفه‌ای به وجود می‌آید (یعنی درآمد‌ها به همان سرعت هزینه‌ها افزایش نمی‌یابند) که در گذر زمان با افزایش این وقفه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قدرت خرید مصرف‌کننده وارد می‌کند؛ اصطلاحاً افراد در شرایط تورمی هر روز بدهکارتر می‌شوند.


آنچه بر تاثیر منفی تورم در زندگی عموم مردم بیش از پیش می‌افزاید، تورم مواد غذایی و اقلام مربوط به هزینه‌های خانوار است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم مواد غذایی در آبان ماه ۱۳۹۹، نشان می‌دهد فشار اصلی تورم کماکان بر دوش اقشار کم درآمد است. در این میان تورم در حوزه مواد غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که نیاز انسان به غذا یک نیاز دائمی و فیزیولوژیک است. تقاضا برای مواد غذایی، یک تقاضای همیشگی در سبد مصرف و هزینه‌های خانوار است.

 

تورم ماهانه، از آن رو حائز اهمیت است که مجموع تورم ماهانه، تورم سالانه را تشکیل می‌دهد. نگاهی به تورم ماهانه نشان می‌دهد، در آبان ماه ۱۳۹۹ مواد غذایی از جمله نان و غلات، فراورده های گوشتی، میوه و خشکبار و ... بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


در آبان ماه ١٣٩٩ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:


نان و غلات:

در این گروه، اقلام «برنج ایرانی درجه یک» با ٩,٢ درصد، «برنج خارجی درجه یک» با ٧.٩ درصد و «شیرینی خشک» با ٥.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام «مرغ ماشینی» با ٢٦,٢ درصد، «گوشت گاو یا گوساله» با ١٨.١ درصد، «ماهی قزل‌آلا» با ١٣.٩ درصد و «گوشت گوسفند» با ١٣.٧ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. ارقام بالای مربوط به تورم ماهانه مرغ ماشینی، گوشت گاو، گوشت گوسفند و ماهی قزل‌آلا نشان می‌دهد تورم سالانه این محصولات مهم غذایی تا پایان سال قطعا بیش از ۱۰۰ درصد و مورد مرغ ماشینی و گوشت گاو بالای ۲۰۰ درصد خواهد بود.


لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «روغن نباتی جامد» با ٣٣,١ درصد، «روغن مایع» با ١٢.٦ درصد و «خامه پاستوریزه» با ١١.٢ درصد بوده است. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت «تخم مرغ ماشینی» با کاهش ٦.٤ درصدی روبه‌رو بوده است. در این گروه نیز روغن نباتی جامد با تورم ماهانه ۳۳ درصد قطعا تورم سالانه بالای ۲۰۰ درصد را تجربه خواهد کرد.


میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «لیموترش» با ١٤,٩ درصد و «موز» با ١١.٢ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت «پرتقال» ٨.٩ درصد کاهش قیمت نسبت به ماه قبل داشته است.


سبزیجات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت ماهانه در آبان ماه مربوط به «گوجه فرنگی» با ٢٠٨,٩ درصد، «فلفل‌دلمه‌ای» با ٦٢.٣ درصد، «پیاز» با ٦٢.٢ درصد و «کدو سبز» با ٢١ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. عجیب‌ترین و افسار گسیخته‌ترین رشد قیمت را در این بخش شاهد هستیم به نحوی که تورم ماهانه گوجه فرنگی خود به تنهایی ۲۰۸ درصد است. تورم پیاز که یک ماده غذایی پر مصرف در فرهنگ غذایی ایرانیان است، در آبان ماه ۶۲ درصد بوده است.


قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به «نوشابه گازدار» با ١٠ درصد و «چای خارجی بسته‌ای» با ٩.٥ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی