تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
توصیه جدی یک متخصص بیماری‌های عفونی به مردم

سرما و آلودگی هوا دوستان ویروس کرونا؛ زمستان سرد و سیاه!

در تابستان همه به امید اینکه گرمای هوا باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود نشستند و مدام منتظر بودند که خبر تمام شدن بیماری کرونا منتشر شود، اما این طور نشد و حالا پزشکان می‌گویند این ویروس در زمستان عمر بیشتری دارد، چون سرما دوست است و آلودگی هوا هم به پایداری آن کمک می‌کند. گفتگو با دکتر محمد علیزاده استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه شهید بهشتی حکایت از آن دارد که خوراکی‌های مختلفی که برای مقابله با کرونا مطرح می‌شود هیچ جنبه علمی ندارد و بیشتر تبلیغات تجاری است. فعلا در خانه ماندن تنها راه حل است....

کد خبر: ۷۷۲۲۳
۰۸:۵۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹

سرما و آلودگی هوا سرعت انتقال کرونا را بیشتر می‌کند؛ در خانه بمانید

 

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: تعدد اخبار، اطلاعات غلط و شبکه‌های مجازی (که بیشتر در خدمت کرونا بود تا مردم و بیماران) دست به دست هم دادند که در چند ماه گذشته که ویروس کرونا جهان را درگیر خود کرده است حرف و حدیث‌های عجیبی از روش‌های درمانی این ویروس منتشر شود که به گفته پزشکان و متخصصان بیشتر این خبرها که در قالب توصیه‌های پزشکی بود، با اصول پزشکی سازگار نیست و در خانه ماندن و رعایت اصولی که گفته شده بیش از هر چیزی اهمیت دارد به ویژه این روزها که هم آلودگی هوا را داریم هم سرمای زمستان را.

 

ویروس کووید ۱۹ در چند ماه اخیر این فرصت را به برخی از افراد سودجو داد تا از کنار وجود این ویروس از هر چیزی برای به دست آوردن سود بیشتر استفاده کردند؛ از تولید ماسک‌های بی‌کیفیت گرفته تا مطرح کردن خوراکی‌های مفید و مضر که افشین محمد علیزاده متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با دیدار تاکید کرد که هیچ کدام از نکاتی که درباره خوراکی‌هایی که مانع ابتلا به کرونا مطرح می‌شود صحت ندارد.

این گفت‌وگو را بخوانید:

 

آقای دکتر چقدر باید به صحبت‌هایی که در فضای مجازی و حتی رسانه‌ها درباره مراقبت‌های کرونایی با خوراکی بیان می‌شود اعتماد کرد؟

بیشتر صحبت‌هایی که در این زمینه‌ها مطرح می‌شود بیشتر جنبه تجاری دارد؛ البته اینها بیشتر در فضای مجازی مطرح می‌شود و پایه علمی ندارد؛ بنابراین به قطعیت می‌توان گفت که هیچ کدام از اینها از نظر علمی راهکار محسوب نمی‌شوند و جایگاهی ندارد اما متاسفانه به مسائل واقعی کمتر می‌پردازیم و از واقعیت‌ها دوری می‌کنیم.

حالا واقعیت‌ها چیست اینکه دورهمی‌ها را باید کم کنیم اما نمی‌کنیم، حمل و نقل عمومی را کمتر کنیم اما نمی‌کنیم، باید حضورهای غیر ضروری را در بیرون کاهش دهیم اما نمی‌دهیم. بعد چه اتفاقی می‌افتد از مسائل به این مهمی می‌گذریم و می‌رویم سراغ یه سری اخباری مانند خوردن فلان روغن یا انواع گرمی‌جات توصیه می‌شود که بخورید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا اما دیدید که این اتفاق نیفتاد و خیلی از کسانی که به این توصیه‌ها گوش دادند به کرونا مبتلا شدند؛ اما آن هم به شکل بدترش. بنابراین اینها راهکار نیست و هیچ کدام جنبه واقعی ندارد و شاید بتوان گفت کمی کنترل کننده است اما این را هم نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد پس بهتر است  واقعیت‌گرا باشیم.

 

برخی می‌گویند پیروی از این اطلاعات نادرست وضعیت بیماران را بدتر کرده و در نهایت کادر درمان را با مشکل بیشتری مواجه کرده، شما هم همین نظر را دارید؟

باید در قدم اول همه هم و غم خود را بگذاریم اینکه تعداد مبتلایان را کم کنیم و بدانید اگر آمار به صورت انفجاری بالا برود یعنی این افراد نیازمند آی سی یو می‌شوند که در حال حاضر آی سی یو نداریم و بخش هم ظرفیت لازم را ندارد. این را هم بدانید که ما با همه گیری مواجهیم؛ وقتی شرایط اینگونه می‌شود کادر درمانی هم توان خدمت به این همه آدم بیمار و مبتلا را ندارد؛ بنابراین مرگ و میر بالا می‌رود. این اتفاق باعث می‌شود که یک فضای سیاه به‌وجود آید که نمی‌توان آن را کنترل کرد. اگر مردم همکاری کنند دولت هم تدابیر لازم را اجرایی کند شرایط بهتر می‌شود، اجازه دهید کادر درمان نفس بکشد آنها دیگر توان ندارند این موضوعی است که اصلا به آن توجهی نمی‌شود. باز هم تاکید می‌کنم بهتر است دور حرف‌هایی که هیچ کارایی ندارد خط بکشیم، زیرا برخی از آنها خیلی سخیف است و برویم سراغ کارهایی که چرخه انتقال را کم کند و حداقل اگر متوقف کند سرعتش را کم کند تا فضای درمانی ما هم احیا شود و بتوانند نفس بکشند و خودشان را دوباره پیدا کنند.

 

به نظر شما تعطیلی دو هفته‌ای تهران و سایر شهرهای بزرگ تدبیر خوبی بود؛ آیا مردم همکاری کردند؟

بله می‌توان گفت که تعطیلی دو هفته گذشته جواب داد و تعداد ابتلا و فوت شدگان کمتر شد اما این کمتر شدن گول زننده است، چون هر وقت حضور مردم در سطح جامعه بیشتر شود همان موقع شاهد بالا رفتن تعداد مبتلایان و فوت شدگان خواهیم بود. این را فراموش نکنید که ویروس چرخه زندگی دارد اما این معنی این نیست که وقتی عمرش تمام می‌شود ویروس در شکل دیگری شروع به فعالیت نکند.

اواخر اردیبهشت ماه همه فکر کردند که بیماری خاموش شد اما در خرداد ماه شاهد رشد پیک عجیبی بودیم که همه را از خواب غفلت بیدار کرد بنابراین بهتر است این حرف‌ها را کنار بگذاریم و به سراغ حرف‌هایی برویم که امتحان خود را پس داده است و به آن توجه کنیم. رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و عدم حضور بی‌جهت در بیرون از خانه اینها کمک می‌کند که شر این ویروس زودتر کنده شود. هر چند که با تدابیری که دولت اندیشیده این احتمال می‌رود که بتوانیم با کنترل شرایط برای واکسیناسیون آماده شویم.

 

با توجه به سرما و آلودگی هوا فکر می‌کنید که این عوامل باعث تکثیر ویروس کرونا می‌شود؟

ویروس آنفلوانزا، کرونا و ... ویروس‌های سرما دوست هستند و این ویروس‌ها می‌توانند در سرما چرخه سلولی‌شان را تکمیل کنند و حتی می‌توانند در سرما تکثیر شوند نه فکر کنید در سرماهای ۱۰ تا ۱۵ درجه منفی نه، در همین سرماهایی که در فصل زمستان داریم . سرما یک فاکتور کمک کننده است در کنار آنفلوانزا، کرونا هم یک عنصر تسهیل کننده است و این را هم در نظر داشته باشید که ضریب انتقال با آلودگی هوا بالا می‌رود؛ موضوعی که این روزها با آن درگیر هستیم و به عبارتی ماندگاری ویروس در چنین فضایی بیشتر می‌شود، بنابراین در زمستان هم سرما هم آلودگی هوا همزمانی با آنفلوانزا و سایر ویروس‌های تنفسی می‌تواند مشکلات را بیشتر کند و بدترین اتفاق در این اوضاع دورهمی‌هاست که در و پنجره را می‌بندند که سرما نیاید و افراد کنار هم می‌نشینند و همه اینها باعث می‌شود انتقال بیشتر و شاهد اپیدمی‌ها باشیم مگر اینکه مردم واقعا رعایت کنند.

 

بهترین راهکار در حال حاضر چیست؟

بهترین راه برای کنترل بیماری در حال حاضر همانی است که بارها همه و همه درباره آن صحبت کردند؛ چون این روش‌ها جهانی است و همه دارند این کار را انجام می‌دهند زیرا غیر از این راهی وجود ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی